Hele eventet fortjener selvsagt en egen tråd sånn sett i etterkant. Dette kan bli mange lange fengselsstraffer litt avhengig av hva FBI finner ut av. Men stormingen av Kongressen kan ha vært mer alvorlig enn først antatt. Det ble funnet utstyr til å ta gisler og etter mye gravearbeid fra forskere og journalister har man avdekket mye. Som det er gjentatt til det kjedsommelige - dette var ikke simple demonstranter, men et godt koordinert angrep har det vist seg. Onsdag 6 januar 2021 vil for all fremtid stå som et mørkt kapittel i amerikansk historie, ikke fordi det var en hendelse hvor mange isolert sett ble drept eller alvorlig skadet, men fordi det var et koordinert angrep på hele det amerikanske demokratiet. Om dette hadde endt med kidnapping av feks Pelosi eller andre politikere ville hendelsen ha hatt en alvorighetsgrad uten sidestykke. Vi vet at Trumps fanbase har hatt planer om det før - feks å kidnappe guvernøren i Michigan. Kun flaks via at FBI oppdaga det i tide hindra at det det kunne potensielt endt stygt. Men hendelsen fortjener uansett en egen tråd fordi det vil skje ting utover etterhvert som etterforskningen skrider frem
(Innlegget ble redigert 10.01.21 20:43)

molishani: Var det han ene mørke politimannen som ledet mobben vekk fra Pelosi og co.? I så fall gjorde han jo en fantastisk mannøver.
Jeg tror ikke det, mobben kakket ham ned før de kastet ham over et rekkverk. Står det i linken jeg la ut. Men jeg ble så forskrekket over det jeg leste at det kan hende jeg tar feil.
Pelosi & co kom seg vekk ved hjelp av sikkerhetsfolk.
(Innlegget ble redigert 11.01.21 22:28)

cruisecontrol: Ikke kommet beviser på din påstand
Bevisene har Trump selv sørget for å legge fram.
Trump har det siste året systematisk bygget opp til et statskupp;
- ved å spre løgner om at han ble fratatt valget ved at det ble gjennomført med massivt valgfusk
- ved å bruke koronapandemien som et påskudd for å splitte USA
- ved å oppfordre sine tilhengere om å «frigjøre» delstatene Virginia og Michigan
- ved å støtte væpnede grupper som prøvde å ta seg inn i delstatsforsamlingene - «these are very good people» skrev han på Twitter – noe han også gjorde om nazi- og KKK-demonstrantene i Charlottesville i Virginia i august 2017;
https://heavy.com/news/2020/08/charlottesville-three-years-later/
- ved å utnytte BLM-protestene etter drapet på George Floyd til ytterligere å radikalisere sine tilhengere
- ved å trekke valget i tvil – uten å kunne fremlegge noen bevis for valgfusk
- ved å erklære seg selv som vinner av valget lenge før flere millioner poststemmer var talt opp
- ved å bruke sine advokater for å få underkjent valgresultatet («lawfare») – saker som er blitt underkjent av samtlige domstoler han prøvde seg på – også USAs høyesterett avviste anklagene
- ved å sparke forsvarsministeren og flere andre ledere i Pentagon
- ved å bruke løgn og konspirasjonsteorier om at utenlandske aktører hadde manipulert valgresultatet, som han kalte landssvik og forsøk på statskupp
- ved å oppfordre sine tilhengere om å forsvare landet, være sterke og dra mot Kongressen for å forhindre at de folkevalgte 6. januar godkjente valgresultatet
På tross av at alt dette er godt kjent for både USAs og verdens befolkning – og at ti tidligere forsvarsministre i et brev advarte mot at militære styrker skulle brukes i et statskupp, var det likevel 150 republikanske kongressmedlemmer og flere senatorer som sto frem og støttet Trumps kuppforsøk.
De som hevder at dette kuppforsøket kom som en overraskelse – etter å ha hørt og sett hans gjøren og laden de siste 4 årene – kan umulig ha fulgt med i timen, eller så er de selv tilhengere av Q-anons konspirasjonsteorier og så hjernevasket av Trumps løgner at de faktisk tror på det han lirer av seg.
(Innlegget ble redigert 12.01.21 15:02)

Maradona_123: Trump legger skylden på Antifa, fyren lever i en annen virkelighet, i likhet med basen sin.
Jeg tror faktisk han lever såpass i virkeligheten at han utmerket godt skjønner at dette er hans egne folk.
Men han er en feig, manipulerende snik som aldri går av banen for å forgifte de ukritiske knollene til de som dyrker ham. Så derfor skal han skape nok et falskt narrativ i den uendelige rekken av bløffmakeri og bedrag. Håper han kommer til å tilbringe sine siste år på en plass hvor sola aldri skinner.
(Innlegget ble redigert 12.01.21 15:27)