Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Riksrett mot Trump

NYTT TEMA
oddvar_kjempebra

oddvar_kjempebra
12.01.21 09:30

Tenkte at denne fortjente en egen tråd.

Det er initisert en ny riksrettsprosess mot avgående president Donald Trump.

Man trenger kun simpelt flertall i representantenes hus for at Trump skal bli tiltalt, noe som sannsynligvis vil skje. Avstemningen er nå på onsdag. Hvis det skjer blir Donald Trump den første presidenten i historien som er anklaget i to separate riksretter. Ja, han vil ha æren av å ha fått halvparten av alle riksrettssaker mot presidenter gjennom historien i mot seg.

Med flertall i huset går saken videre til Senatet som skal dømme Trump. Der trenger man 2/3 flertall.

Hvis man antar at samtlige 50 demokratiske og uavhengige senatorer stemmer for å dømme presidenten så trenger man 17 republikanske senatorer for å komme i mål.

Er det en gang mulig? Hvilke 17 republikanere i Senatet kan tenkes å stemme mot Trump?

(Innlegget ble redigert 12.01.21 09:33)

IndocteCollectio

IndocteCollectio
12.01.21 09:36

Pr i dag ser vel det ganske så umulig ut. men mye kan skje fram til denne avstengingen.

trondhjem

trondhjem
12.01.21 10:08
oddvar_kjempebra: Er det en gang mulig? Hvilke 17 republikanere i Senatet kan tenkes å stemme mot Trump?

Det burde være i de republikanske senatorenes interesse å få dømt Trump. 

Hvis han ikke dømmes vil han bruke sin pengemakt og (dessverre) store folkeapell til å bygge seg opp som kandidat til neste valg. En riksrettsdom vil fjerne en farlig konkurrent for de republikanske senatorene. 

Dette vil nok ikke bli tatt vel imot av de mange velgerne som beundrer og forguder Trump slik at på kort sikt kan dette virke som politisk selvmord. Men to år til neste valg er lenge. Velgernes hukommelse bruker ikke vare så lenge. 

Folkflesk

Folkflesk
12.01.21 10:16
trondhjem: Dette vil nok ikke bli tatt vel imot av de mange velgerne som beundrer og forguder Trump slik at på kort sikt kan dette virke som politisk selvmord.

Det er nettopp dette man kan anta at de vil feige ut på. Hvis man i disse velgernes øyne svikter Trump, så er man judas, forræder, fortapt, og det som verre er. Bare se på hvor fort Pence gikk fra å være en de respekterte til å bli en de satte opp en galge for utenfor Det hvite hus.

De som stemmer for å dømme Trump må også regne med at spyttslikkere som Cruz og Hawley fortsatt vil insistere på å fremstå som helligere enn paven. Det vil kunne gi dem et solid forsprang på de mer redelige politikerne frem mot neste valg.

(Innlegget ble redigert 12.01.21 10:17)

trondhjem

trondhjem
12.01.21 10:27
Folkflesk: De som stemmer for å dømme Trump må også regne med at spyttslikkere som Cruz og Hawley fortsatt vil insistere på å fremstå som helligere enn paven. Det vil kunne gi dem et solid forsprang på de mer redelige politikerne frem mot neste valg.

Trump er, tro det eller ei, en dyktig folkeforfører. Han evner å snakke til dem på en måte som får de i hopetall til å elske og beundre ham ukritisk. Trump er en Messias i manges øyne.

Jeg tror at republikanske politikere som forventer å høste velgergunst av å ha stått nær Trump når han ikke lengre er aktuell forregner seg. Det vi ser i dag er en kultbevegelse og persondyrkelse av personen Trump. Den vil dø med ham. 

(Innlegget ble redigert 12.01.21 10:28)

Zen0n

Zen0n
12.01.21 11:00
trondhjem: Trump er, tro det eller ei, en dyktig folkeforfører. Han evner å snakke til dem på en måte som får de i hopetall til å elske og beundre ham ukritisk. Trump er en Messias i manges øyne.

Jeg og registrerer at han åpenbart er det, men hva disse folka ser i denne imbesilen, undermåleren og fryktelige personen klarer ikke jeg å se iallefall.

BlackEagle

BlackEagle
12.01.21 11:05
Zen0n: Jeg og registrerer at han åpenbart er det, men hva disse folka ser i denne imbesilen, undermåleren og fryktelige personen klarer ikke jeg å se iallefall.

Hvor ble det forresten av den talen Donald den Elendige iflg. Fox skulle holde i går kveld (norsk tid)?

Mvh

BE

trondhjem

trondhjem
12.01.21 11:26
Zen0n: Jeg og registrerer at han åpenbart er det, men hva disse folka ser i denne imbesilen, undermåleren og fryktelige personen klarer ikke jeg å se iallefall.

Det sliter jeg og med å forstå. Det som gjør det ekstra vanskelig å forstå er den sterke posisjonen denne horebukken og lystløgneren har hos konservative kristne som er så nøye på å leve etter strenge moralnormer. 

Det er strengt tatt nedslående med tanke på demokratiets kår at en så åpenbart udugelig bølle og superegoist kan vinne velgernes gunst. Jeg hadde en gang en illusjon om at man måtte være skikkelig og ordentlig og ha en samfunnsverdig sak man brant for for å ha mulighet til å nå til topps politisk i et demokrati. Den illusjonen er borte med Trump.

Zen0n

Zen0n
12.01.21 11:31
trondhjem: Det er strengt tatt nedslående med tanke på demokratiets kår at en så åpenbart udugelig bølle og superegoist kan vinne velgernes gunst. Jeg hadde en gang en illusjon om at man måtte være skikkelig og ordentlig og ha en samfunnsverdig sak man brant for for å ha mulighet til å nå til topps politisk i et demokrati. Den illusjonen er borte med Trump.

Samme her.

Trump har gjort skam på hele presidentembedet. Man så jo alltid opp til USAs president som stjerneeksempelet på en vellykket mann og frontfigur for alle oss andre. Det er long gone med Trump. Det er faktisk ingenting jeg beundrer med Trump. Absolutt ingenting. 

oddvar_kjempebra

oddvar_kjempebra
12.01.21 11:52

Mitt Romney anser jeg som nesten 100% sikkert at vil stemme for å dømme Trump.

Da mangler det 16...

malvolio

malvolio
12.01.21 12:32
oddvar_kjempebra: Mitt Romney anser jeg som nesten 100% sikkert at vil stemme for å dømme Trump. Da mangler det 16...

Carl Bernstein rapporterte om 21 republikanske senatorer som privat foraktet Trump, men svært få av dem har jo til nå vist dette på noen offentlig måte. (Av de som er nevnt, forlater McSally dessuten Senatet, men ettersom hun ble etterfulgt av en demokrat skader det ikke stemmetallet)

Utenom Romney vil jeg kategorisere Murkowski, Sasse og Collins som tenkelige anti-Trump-stemmer. Toomey har også vært offentlig kritisk nå. Det er uansett langt til 17 ...

"Toomey's call followed that of fellow Republican Senator Lisa Murkowski, who said on Friday that Trump should resign immediately. Republican Senator Ben Sasse, a frequent Trump critic, told CBS he would "definitely consider" impeachment."

Fortsatt tror jeg (dessverre) at de som har presidentambisjoner i 2024, ikke bør stemme mot Trump nå. 

Fernandovonarb

Fernandovonarb
12.01.21 12:39

Er det ingen som tenker at GOP's kan stemme for å dømme han, nettopp for å fjerne en brysomm konkurrent i fremtiden. At menigheten til Trump ville blitt forbannet nå er nok for mange glemt om 4 år likevel. 

Folkflesk

Folkflesk
12.01.21 12:52
Fernandovonarb: Er det ingen som tenker at GOP's kan stemme for å dømme han, nettopp for å fjerne en brysomm konkurrent i fremtiden.

Nå er det antakeligvis kun et mindre antall av disse senatorene som tar mål av seg til å bli president - og dermed anser Trump som en som står i veien for dem. Dermed blir prioriteten deres å holde på kjernevelgerne for å sikre gjenvalg og derfor er de redde for å bli upopulære blant trumpistene.

Det virker som mange av dem fortsatt ser med skrekk på hvordan Trump feide til side Rubio og Jeb Bush i 2016. De fremstår som en gjeng persilleblad og mangler åpenbart integritet (med noen få hederlige unntak).

(Innlegget ble redigert 12.01.21 12:53)

oddvar_kjempebra

oddvar_kjempebra
12.01.21 13:13
malvolio: Fortsatt tror jeg (dessverre) at de som har presidentambisjoner i 2024, ikke bør stemme mot Trump nå.

Men det er de færreste av de republikanske senatorene vil jeg tro. Det er ihvertfall ikke 33 av dem som har presidentambisjoner.

Og de som har ambisjoner ønsker jo ikke at Trump skal stille igjen. Men samtidig ønsker de ikke å irritere basen...

(Innlegget ble redigert 12.01.21 13:13)

TheJedi

TheJedi
12.01.21 14:05
oddvar_kjempebra: Det er initisert en ny riksrettsprosess mot avgående president Donald Trump.

Jeg tror det ikke er tid nok til det. En slik sak tar tid, og om en uke er fyren borte fra det hvite hus. Med andre ord så må man enten tro at demokratene er en gjeng med poseringspolitikere som kun ønsker å vise at de kan posere ved å få fyren fjernet rett før han er fjernet, eller så må man tro at de gjør dette for å hindre ham i å gjøre comeback om 2/4 år. 

Jeg tror det siste. For så intens dumme at de gjør dette kun for å posere tror jeg faktisk ikke om demokratene. Så jeg tror dette er siste desperate forsøk på å hindre et comeback.

En annen ting er - hvordan vil han gjøre comeback? Tror de fleste på republikanersiden er temmelig dritt lei fyren og ønsker ikke jobbe med ham igjen. Men - han har jo stemmetekke og det tror jeg en del også tenker på.

Men jeg tror senatet vil trenere dette så det renner ut i sanden. Og til slutt er frister overtrådt og det blir ikke noe av. Så da står demokratene igjen som noen skinnhellige poserere som trodde de kunne gjøre noe schtilig rett før han likevel går av.

Morgendagen vil vise. Det er vel da kongressen skal stemme for/imot om de skal sende saken til senatet. Så i løpet av morgen kveld eller torsdag morgen får vi vite mer - vil kongressen gidde å ta tak i dette rett før han likevel er borte?

(Innlegget ble redigert 12.01.21 14:06)

HLund

HLund
12.01.21 14:06
TheJedi: Så da står demokratene igjen som noen skinnhellige poserer

Noen skinnhellige posører etter det som skjedde på onsdag? I alle dager. Hvor gikk det galt?

Cabal

Cabal
12.01.21 14:27
Fernandovonarb: Er det ingen som tenker at GOP's kan stemme for å dømme han, nettopp for å fjerne en brysomm konkurrent i fremtiden. At menigheten til Trump ville blitt forbannet nå er nok for mange glemt om 4 år likevel.

Trump arrangerte altså så godt som et terrorangrep og dersom ikke republikanerne tør å få ham dømt, så håper jeg de brenner til evig tid (noe fælt i alle fall).

TheJedi

TheJedi
12.01.21 14:45
HLund: Noen skinnhellige posører etter det som skjedde på onsdag? I alle dager. Hvor gikk det galt?

Impeach impeach! kun en uke før han likevel er borte. Det var der det gikk galt i mine øyne. Om du mener hva gikk galt i min retorikk. For de vet veldig godt at fyren er ferdig, antagelig også politisk død i eget parti. Så da står de igjen som noen merkelige folk som "må" vise makt ved forsøke å lage et heftig styr med riksrett når han likevel er på vei ut døra.

kval

kval
12.01.21 14:52

Det er viktig å yte motstand når antidemokratiske krefter med presidenten i spissen også oppildner, støtter og gjennomfører terror. Et hvert medlem av Kongressen som er utstyrt med anstendighet og integritet må dømme Trump. Om antallet er tilstrekkelig vil vise seg. Det er stadig flere som tar avstand fra ham. 

De får ikke bedre og klarere begrunnelse for riksrett enn det de har nå. Jeg ser at mange legger større vekt på republikanernes ambisjoner i egne politiske karrierer og personlige taktiske/strategiske valg. Da settes personer foran nasjonen og karrieren foran Grunnloven/demokratiet.

(Innlegget ble redigert 12.01.21 14:53)

Rainmaker

Rainmaker
12.01.21 14:54
Cabal: Trump arrangerte altså så godt som et terrorangrep og dersom ikke republikanerne tør å få ham dømt, så håper jeg de brenner til evig tid (noe fælt i alle fall).

Han har jo selvfølgelig ikke gjort noe like alvorlig som da GOP fikk i gang en impeachment selv.

Rainmaker

Rainmaker
12.01.21 14:56
TheJedi: Impeach impeach! kun en uke før han likevel er borte. Det var der det gikk galt i mine øyne. Om du mener hva gikk galt i min retorikk. For de vet veldig godt at fyren er ferdig, antagelig også politisk død i eget parti. Så da står de igjen som noen merkelige folk som "må" vise makt ved forsøke å lage et heftig styr med riksrett når han likevel er på vei ut døra.

DEt handler i hovedsak om tre ting i mine øyne.

1. Man skal gi tydelig signal om at den oppførselen han har hatt overhodet ikke er akseptabel, og vil medføre konsekvenser.

2. Forhindre ham i å inneha noen tillitsvalgt stilling i regjeringsapparatet.

3. Å frata han privilegiene en ex-president har.

kval

kval
12.01.21 14:57
TheJedi: Så da står de igjen som noen merkelige folk som "må" vise makt ved forsøke å lage et heftig styr med riksrett når han likevel er på vei ut døra.

Tror du ikke det vil være et poeng i USA at visse handlinger får visse konsekvenser? 

TheJedi

TheJedi
12.01.21 15:42

Svar til Kval og Rainmaker:

Det kan "tolkes" om og hvorvidt Trump ba de utføre terror. Han ba de marsjere mot Washington, ikke nødvendigvis bryte seg inn i Capitol. At noen tolker det dithen at de har hans velsignelse til å begå terror må stå for egen regning.

Med fare for å bedrive whataboutism:

Det sagt, hvordan skal man fortelle demokratiske kongressfolk og senatorer at deres retorikk da burde få konsekvenser? De har i de siste 7 måneder bejublet og applaudert en bevegelse som har brent flere bygninger, også offentlige, tatt flere liv og flere politifolks liv enn onsdagen. Burde deres applaudering og oppfordringer også få konsekvenser? I mine øyne ja. 

Derfor:Dersom demokratene med Lieu i spissen nå ønsker å drive frem denne prosessen, får de jaggu også kreve at de som har bejublet BLM og Antifa må få konsekvenser.

Trump er uansett ferdig. Han er blitt uspiselig for de fleste. Derfor er denne impeachment-prosessen i mine øyne unødig og meningsløs. Og dermed posering.

(Innlegget ble redigert 12.01.21 15:48)

soldado

soldado
12.01.21 15:49

Tror dette blir en kort tråd.

Skal vel godt gjøres at det kommer noe ut av denne riksrettssaken, selv om jeg støtter avgjørelsen fullt ut. 

TheJedi

TheJedi
12.01.21 15:52

Den store frågan for meg er da om DNC gjør dette for å hindre et evt comeback eller om de gjør det for drive posering.

For den som tror Trump kommer tilbake om 4 år i et evt comeback må være relativt sprø i mine øyne. Jeg mener hans eskapader etter at valget var ferdig sånn ca månedsskiftet november/desember viser at fyren har gjort seg selv ganske uspiselig for veldig mange, inkludert republikanere. Jeg tror ikke vi ser Trump som kandidat om 4 år. Men der er bare gjetning fra min side.

Derfor mener jeg at DNC nå driver posering. La fyren gå hjem med halen mellom bena og bli ferdig med det...

kval

kval
12.01.21 16:05
TheJedi: Derfor er denne impeachment-prosessen i mine øyne unødig og meningsløs. Og dermed posering.

Uenig. Det er viktig og meningsfullt å foreta en juridisk og formell markering overfor en president som har vist seg så antidemokratisk og som vil ignorere Grunnloven. Kort prosess vil være nok.

thormartisuth

thormartisuth
12.01.21 16:07
kval: Uenig. Det er viktig og meningsfullt å foreta en juridisk og formell markering overfor en president som har vist seg så antidemokratisk og som vil ignorere Grunnloven. Kort prosess vil være nok.

Enig, dette må få konsekvenser ellers vil det skje igjen jævlig fort.

PapaSmurf

PapaSmurf
12.01.21 16:12
TheJedi: Den store frågan for meg er da om DNC gjør dette for å hindre et evt comeback eller om de gjør det for drive posering.

Er det sannsynlig å få så mange senatorer til å stemme mot Trump? Nei 

På et personlig plan og også politisk sett er det nok mange i GOP som innerst inne ønsker å stemme ja, men det sitter langt inne å stemme mot eget parti. Dette er en av de store svakhetene i et topartisystem. Bukken passer havresekken. 

Men det er tre årsaker til at jeg mener DNC må kjøre på. 

- Det Trump har gjort kan ikke glemmes og forbigås med et skuldertrekk fordi man nok ikke greier å få han dømt. Alt må på bordet, vitner må høres og hans ettermæle må få seg en enorm ripe i lakken. Ripe blir vel for mildt. Ettermælet må kastes inn i en bilpresse.

- Republikanerene må presses til å argumentere for hvorfor Trump ikke bør straffes.

- Trump som tidenes verste president fortjener å forlate Det hvite hus etter fire år som den første som har blitt stilt for riksrett to ganger.  

(Innlegget ble redigert 12.01.21 16:12)

Caputo

Caputo
12.01.21 16:19

Demokratene, iallefall noen av dem er nok oppriktig redde. De og deres ansatte ble tross alt angrepet og måtte gjemme seg fra denne mobben i flere timer. 

Men jeg håper de venter 100 dager med å sende saken til senatet. Det fordi jeg sliter med å se at trump kommer til å roe ned skandale på skandalekjøret.

Etter de 100 dagene tror jeg det er 100x vanskeligere for republikanerne å stemme mot å dømme trump. Det verste som kan skje er at de fremstår som enda større hyklere, og det er overhode ikke negativt.

Xavi7

Xavi7
12.01.21 17:00

Trump med et nytt sykt display i dag ser jeg. Tar som vanlig NULL ansvar for sine handlinger. Kjør Riksrettssak!

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg