Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Trump - dobbelt historisk?

NYTT TEMA
Sverd

Sverd
12.02.21 10:40

Trump er stilt for riksrett for andre gang. Igjen kjemper han sitt livs kamp.

Først var det Ukraina-saken, og denne gangen for å "hisse til opprør" i forbindelse med angrepet mot Kongressen.

Trump er allerede historisk for å være første president til å bli stilt for riksrett to ganger. Dersom han også denne gangen frikjennes, blir han også historisk for å være første president til å bli frikjent to ganger, hvilket vil gjøre ham til verdens mest uskyldige president.

Det er alltid kjedelig å bli beskyldt for noe man ikke har gjort, og når det attpåtil skjer to ganger, må det føles ekstra tungt. Men det gjenstår å se.

Skal mannen endelig få fred og ro til å kunne nyte "pensjonisttilværelsen" eller vil ytterligere beskyldninger komme?

Dersom Trump nok en gang blir frikjent, kommer du til å huske ham som "mannen i skuddlinjen" og misforstått i sin samtid? Eller tenker du at det nok ikke er røyk uten ild?

(Innlegget ble redigert 12.02.21 10:45)

InnocentBystander

InnocentBystander
12.02.21 11:28
Sverd: Dersom Trump nok en gang blir frikjent, kommer du til å huske ham som "mannen i skuddlinjen" og misforstått i sin samtid? Eller tenker du at det nok ikke er røyk uten ild?

Det er vel temmelig lite rom for å misforstå Trump, vel?

At han ikkje blir dømt er jo bare på grunn av ryggeslause republikanarar som meiner at integritet er uviktig og unnværlig når det finst ein risiko for å bli uglesett av Trump og fanbasen hans.

NiGoZeroIchi

NiGoZeroIchi
12.02.21 11:53
Sverd: Dersom han også denne gangen frikjennes, blir han også historisk for å være første president til å bli frikjent to ganger, hvilket vil gjøre ham til verdens mest uskyldige president.

Man må huske på at riksrett er en politisk rett - det er senatet, som er innvalgte politikere som også har en direkte interesse i saken, ikke nøytrale dommere, som dømmer.  Med krav om 2/3 flertall for dømming i en forsamling som politisk vanligvis er delt på midten er det lite sannsynlig at riksrettssaker fører til dom. 
Man bør derfor være forsiktig med å gjøre vurderinger om skyld eller uskyld basert på en slik rettsak alene, siden resultatet handler vel så mye om dommerne...

"Dersom Trump nok en gang blir frikjent, kommer du til å huske ham som "mannen i skuddlinjen" og misforstått i sin samtid? Eller tenker du at det nok ikke er røyk uten ild?"

Dersom han hadde tatt valgnederlaget som en mann, sluttet å spre konspirasjoner om valgfusk etterhvert som mistankene ble avkreftet i rettsapparatet, lagt til rette for Biden når resultatet var klart og overvært maktovertakelsen, ville han nok ha møtt mer forståelse - da ville nok heller ikke angrepet på Capitol ha skjedd...  Mens man kan være enig eller uenig i politikken han førte da han var president, vil nok den siste tiden som dårlig taper klart prege hans ettermæle i negativ retning.

kristofferbd

kristofferbd
12.02.21 12:31
Sverd: rump er stilt for riksrett for andre gang. Igjen kjemper han sitt livs kamp. Først var det Ukraina-saken, og denne gangen for å "hisse til opprør" i forbindelse med angrepet mot Kongressen. Trump er allerede historisk for å være første president til å bli stilt for riksrett to ganger. Dersom han også denne gangen frikjennes, blir han også historisk for å være første president til å bli frikjent to ganger, hvilket vil gjøre ham til verdens mest uskyldige president. Det er alltid kjedelig å bli beskyldt for noe man ikke har gjort, og når det attpåtil skjer to ganger, må det føles ekstra tungt. Men det gjenstår å se. Skal mannen endelig få fred og ro til å kunne nyte "pensjonisttilværelsen" eller vil ytterligere beskyldninger komme? Dersom Trump nok en gang blir frikjent, kommer du til å huske ham som "mannen i skuddlinjen" og misforstått i sin samtid? Eller tenker du at det nok ikke er røyk uten ild?

Å herregud... Det er slike tullinger som deg som førte Hitler til diktatormakt i 1933 og utover. Historen viser oss hvordan det gikk...

At ikke du og andre Trump-tilhengere innser hans angrep på det liberale demokratet, er for meg uforståelig. Heldigvis er dere i et voldsomt mindretall i Norge. 

aIseboy

aIseboy
12.02.21 12:39
Sverd: Trump er stilt for riksrett for andre gang. Igjen kjemper han sitt livs kamp.

I følge Trump selv, var visst nok hans livs kamp å kjempe mot diverse kjønnssykdommer på 70-tallet.

Det var hans Vietnam-krig, har han uttalt. 

Sverd

Sverd
13.02.21 10:19
kristofferbd: Å herregud... Det er slike tullinger som deg som førte Hitler til diktatormakt i 1933 og utover. Historen viser oss hvordan det gikk... At ikke du og andre Trump-tilhengere innser hans angrep på det liberale demokratet, er for meg uforståelig. Heldigvis er dere i et voldsomt mindretall i Norge.

Jeg håpet mest på at Trump skulle vinne valget, men vil ikke si jeg er noe Trump-tilhenger. Jeg synes det er fascinerende at en sånn type kunne bli president, og det har ført til mye underholdning, på manges bekostning - også hans egen. Som i 2016 sto valget mellom pest og kolera, og at Biden nå sitter i sjefsstolen gjør meg egentlig ingenting.

Jeg tror nok du hadde vært mer typen til å stemme frem Hitler, enn meg. Du var kjapp til å sette meg i bås og til å ty til personangrep, og dette var jo viktige egenskaper på 30-tallet. Det handlet om mob-mentalitet og det å sette sak langt til side, og førsteinntrykket av deg er at du hadde glidd rett inn.

Innlegget mitt var skrevet med et visst glimt i øyet. Et uttrykk som "...verdens mest uskyldige president" burde ringe noen bjeller. For ikke å snakke om hvor banalt det er å påpeke hvor "kjedelig det er å bli beskyldt for noe man ikke har gjort", i saker hvor USAs president er stilt for riksrett.

Jeg antar du har en eller annen diagnose som hindrer deg i å lese mellom linjene og oppfatte litt subtile skildringer i tekstform, eventuelt er du bare noe mindre begavet?

Uansett, nok om deg og meg og våre mangler. Vi har begge fått lagt inn noen stikk som går på person.

Tilbake til saken:
Hva eksakt mener du med Trump's angrep på det liberale demokratiet? Mener du han har planlagt angrepet på Capitol? Har han "oppildnet til opprør"?

Pr. nå kan ikke jeg se at han har gjort det, og hver enkelt av "demonstrantene" bør holdes ansvarlige. Min mening kan selvfølgelig endre seg om det er hold i bevisene som blir lagt fram. Det som taler mot Trump er hans mangel på handling når det først er i gang.

Som NiGoZeroIchi sier, er dette snakk om en politisk rett, uten nøytrale dommere. Grunnen til mitt poeng om at han kan bli "første president til å bli frikjent to ganger", er at hele seansen fra å stille ham for riksrett og til å dømme ham, handler om å stemme på eget parti. Demokrater har stemt for han skal stilles for riksrett og republikanere kommer til å frifinne ham.

InnocentBystander sier "at han ikkje blir dømt er jo bare på grunn av ryggeslause republikanarar som meiner at integritet er uviktig og unnværlig når det finst ein risiko for å bli uglesett av Trump og fanbasen hans." Republikanere sier det motsatte. Så der står vi. At samtlige demokratiske kongressrepresentanter stemte for resolusjonen, har selvfølgelig like mye med partitilhørighet å gjøre, som at republikanere kommer til å frifinne ham.

Som sagt har jeg ikke sett beviser på at Trump har oppildnet til opprør. Jeg har heller ikke sett beviser på at demokratene har bedrevet systematisk valgfusk.

For sin egen del burde Trump da holde kjeft. Han fremstår som en sutrepave og en dårlig taper. Men jeg ser ikke sammenhengen mellom det og angrepet på Capitol.

(Innlegget ble redigert 13.02.21 10:29)

Sverd

Sverd
13.02.21 10:27
aIseboy: I følge Trump selv, var visst nok hans livs kamp å kjempe mot diverse kjønnssykdommer på 70-tallet. Det var hans Vietnam-krig, har han uttalt.

Hans bidrag har vært å være trofast og god familefar - en bauta.
Dette blir hans livs kamp nr. 3. :)

Xavi7

Xavi7
13.02.21 10:28
Sverd: Jeg håpet mest på at Trump skulle vinne valget, men vil ikke si jeg er noe Trump-tilhenger.

Jeg kan se at det finnes mennesker i USA som håpet at Trump vant valget.  Du har de erke-kristne, de arbeidsledige i rural areas og de høytlønnede.  Alle disse kan ha tenkt at de personlig ville få det best under Trumps regime. At det kan finnes nordmenn som ville at Trump skulle vinne valget kan jeg ikke med min beste vilje forstå. Null personlig vinning. En mann som til de gtader har splittet landet og ødelagt internasjonalt smaarbeide fortjener null støtte fra et internasjonalt samfunn.

Sverd

Sverd
13.02.21 10:31
Xavi7: At det kan finnes nordmenn som ville at Trump skulle vinne valget kan jeg ikke med min beste vilje forstå.

Han har ikke startet noen kriger. Det blir spennende å se de neste fire årene.

Mrsa2

Mrsa2
13.02.21 11:10
Sverd: Hans bidrag har vært å være trofast og god familefar - en bauta.
Dette blir hans livs kamp nr. 3. :)

Når ein som er notorisk utro blir kalla trufast og god familiefar då er det noko gale. 

Mrsa2

Mrsa2
13.02.21 11:12
Sverd: Han har ikke startet noen kriger. Det blir spennende å se de neste fire årene.

Men han har prøvd. Einaste grunnen til at han ikkje har starta nokon krig er at Iran ikkje har følgt opp når Trump har gått til angrep. 
Og når det gjeld krig, det er ingen president som har bomba så mykje som han i løpet av 4 år. 

Sverd

Sverd
13.02.21 11:58
Mrsa2: Men han har prøvd. Einaste grunnen til at han ikkje har starta nokon krig er at Iran ikkje har følgt opp når Trump har gått til angrep.
Og når det gjeld krig, det er ingen president som har bomba så mykje som han i løpet av 4 år.

Har han angrepet Iran?

Finner bare artikler om at noe ligger i lufta og at han rådes til ikke å angripe, da det kan eskalere.

Antall bomber ser ut til å stemme.

Hvordan det hadde sett ut med Hillary Clinton, vet man ikke, og det blir som sagt spennende å se hvor Biden/Harris ender opp.

Mrsa2

Mrsa2
13.02.21 14:31
Sverd: Har han angrepet Iran? Finner bare artikler om at noe ligger i lufta og at han rådes til ikke å angripe, da det kan eskalere.

Han har prøvd å provosere Iran til å angripe. 

steep

steep
13.02.21 17:11

2 grunnløse rettsaker, demokratene nøyer seg ikke med å stjele valget, de vil slippe alt arbeidet med å gjøre det neste gang og.

steep

steep
13.02.21 17:16
Xavi7: Jeg kan se at det finnes mennesker i USA som håpet at Trump vant valget.  Du har de erke-kristne, de arbeidsledige i rural areas og de høytlønnede.  Alle disse kan ha tenkt at de personlig ville få det best under Trumps regime. At det kan finnes nordmenn som ville at Trump skulle vinne valget kan jeg ikke med min beste vilje forstå. Null personlig vinning. En mann som til de gtader har splittet landet og ødelagt internasjonalt smaarbeide fortjener null støtte fra et internasjonalt samfunn.

En latterlig påstand. Ingen andre har fått flere stemmer fra svarte og latinos enn Trump.

Med Biden går usa mørke tider i møte. Han er styrt av de mørkegrønne.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg