Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hva er utenfor universet?

NYTT TEMA
beranium
beraniumInnlegg: 5302
10.06.09 19:36

Hva er bak universets vegger? Hvis det er uendelig, hvor kommer energi og rom fra? Hvis det beveger seg i en sirkel, hva er utenfor smultringen?

Vær så snill å svar meg noen! 

(Innlegget ble redigert 10.06.09 19:36)

9ppon
9pponInnlegg: 2714
10.06.09 19:38

For å sitere Modest Mouse:

"The universe is shaped exactly like the earth if you go
Straight long enough you'll end up where you were."

PRINCEOFDARKNESS
PRINCEOFDARKNESSInnlegg: 1395
10.06.09 19:39
beranium: Hva er bak universets vegger? Hvis det er uendelig, hvor kommer energi og rom fra? Hvis det beveger seg i en sirkel, hva er utenfor smultringen?  

Og dette forventer du at noen skal ha kunnskap om, fordi?

Universet ekspanderer foresten.

RomMannen
RomMannenInnlegg: 1143
10.06.09 23:05

Vårt univers er en bobble, utenfor vår bobble er andre bobbler i et multivers. Dette er for meg logisk:)

For å ta dette litt videre så kan jeg jo nevne hvordan jeg tror vår bobble ble dannet:

Når bobblene i multiverset blir for store deler de seg og et nytt univers dannes:)

(Innlegget ble redigert 10.06.09 23:06)

PanGu
PanGuInnlegg: 712
10.06.09 23:09
beranium: Vær så snill å svar meg noen! 

Du finner bred dekning rundt temaet på wikipedia :)

Pip_6
Pip_6Innlegg: 18509
11.06.09 02:01
beranium: Hva er bak universets vegger? Hvis det er uendelig, hvor kommer energi og rom fra? Hvis det beveger seg i en sirkel, hva er utenfor smultringen?   Vær så snill å svar meg noen! 

Ikke'no.

-Tror jeg..

apples
applesInnlegg: 6382
11.06.09 02:05

Er det ikke deilig å bare vite at man aldri kommer til å vite?

En ting det ikke hjelper å lese bøker, undersøke saker og ting - det bare er sånn, mennesker har alltid lurt på dette og kommer alltid til å gjøre det.

Befriende, egentlig :)

Pip_6
11.06.09 02:28
apples: Er det ikke deilig å bare vite at man aldri kommer til å vite? En ting det ikke hjelper å lese bøker, undersøke saker og ting - det bare er sånn, mennesker har alltid lurt på dette og kommer alltid til å gjøre det. Befriende, egentlig :)

'Aldri kommer til å vite'..!??
Hva er det du snakker om!!? Utenfor universet er det ikke'no sier jeg jo.. Det er tomt/nada/nothing/empty, asså en 'fullstendig tomhet'. Akkurat sånn jeg føler det er imellom ørene mine nå..
-God natt.. :o)

Hilde_Mattilde
Hilde_MattildeInnlegg: 2399
11.06.09 02:38
Pip_6: Utenfor universet er det ikke'no sier jeg jo..

Hva er "ikke`no"?

Pip_6
11.06.09 05:14
Hilde_Mattilde: Hva er "ikke`no"?

At du stiller det spørsmålet, beskriver problemet.

apples
11.06.09 12:43
Pip_6: 'Aldri kommer til å vite'..!??
Hva er det du snakker om!!? Utenfor universet er det ikke'no sier jeg jo.. Det er tomt/nada/nothing/empty, asså en 'fullstendig tomhet'. Akkurat sånn jeg føler det er imellom ørene mine nå..
-God natt.. :o)

Jaja, som med religion tror jo folk så mye rart :)

Pip_6
11.06.09 14:58
apples: Jaja, som med religion tror jo folk så mye rart :)

Neineinei..

I religion tror man.. Detta her, det vet jeg..

-Tro meg.. ;o)

apples
11.06.09 15:40
Pip_6: Neineinei.. I religion tror man.. Detta her, det vet jeg.. -Tro meg.. ;o)

Mmmhmmmmm :)

ranfinsen
ranfinsenInnlegg: 3701
11.06.09 17:40

Ok, plasma til side og vegger like så... Si meg, hvordan nå igjen denne "veggen," som beveger seg (fra der vi i dag er) like fort som lysets hastighet... da må vi bevege oss raskere enn lysets hastighet for å nå den. Men i følge inflation theory så er det synlige universet bare en knøttliten del av big bang (der fikk du den pip,, he he) og det betyr at utenfor "veggen" der finner vi mer... univers ha ha ha

:) 

Hilde_Mattilde
11.06.09 17:41
Pip_6: Neineinei.. I religion tror man.. Detta her, det vet jeg.. -Tro meg.. ;o)

Jeg tror deg. Hvordan vet du det?

Pip_6
12.06.09 08:56
ranfinsen: Ok, plasma til side og vegger like så... Si meg, hvordan nå igjen denne "veggen," som beveger seg (fra der vi i dag er) like fort som lysets hastighet... da må vi bevege oss raskere enn lysets hastighet for å nå den. Men i følge inflation theory så er det synlige universet bare en knøttliten del av big bang (der fikk du den pip,, he he) og det betyr at utenfor "veggen" der finner vi mer... univers ha ha ha :) 

Hva!?

Mere univærsj!. Nei, finnes ikke.. Hører du??
Finnes Ikke .. Jeg har sjekket. ehe ;o)

Basta BOMM!

Ha en fiin dag.. (her regner det :O)

Pip_6
12.06.09 09:00
Hilde_Mattilde: Jeg tror deg. Hvordan vet du det?

Bra..

Jeg har Suzzuki.. Swift GSI.. (Med 'uendelig usannsynlighets DRIVE')
Bryter lysets hastighet, mange ganger.. -Tro meg ;o)

(Innlegget ble redigert 12.06.09 09:02)

VidaMorte
VidaMorteInnlegg: 1062
12.06.09 09:11

Ja, hvordan ble universitet til og hvor kom det ?

Fra intet, å tenke på at universiet kom fra ingenting er umulig for oss mennesker å forstå. Og at det altid har bestått er helt utenfor vår sanseevne. Muligens i år 10 000 har vi teknologi og vitenskap som kanskje kan gi oss noen svar. Til og med USS Enterprise med Kirk og Spook klarte ikke å finne ut av det med sine reiser langt inne i univeriset.

Muligens en skikkelig LSD trip kan gi ønskede svar...

Hørt om tilfeller med "sterk" meditasjon, hvor man forsvant ut av sitt sinn og langt inne i univeristet, noen fant ikke veien tilbake og havnet på sinnsykehus.

ranfinsen
12.06.09 09:34
Pip_6: Ha en fiin dag.. (her regner det :O)

Vi har hatt tørke i over en uke og vil ha det enda en... vestlandet, tenk det.

Pip_6
12.06.09 09:35
VidaMorte: Ja, hvordan ble universitet til og hvor kom det ? Fra intet, å tenke på at universiet kom fra ingenting er umulig for oss mennesker å forstå. Og at det altid har bestått er helt utenfor vår sanseevne. Muligens i år 10 000 har vi teknologi og vitenskap som kanskje kan gi oss noen svar. Til og med USS Enterprise med Kirk og Spook klarte ikke å finne ut av det med sine reiser langt inne i univeriset. Muligens en skikkelig LSD trip kan gi ønskede svar... Hørt om tilfeller med "sterk" meditasjon, hvor man forsvant ut av sitt sinn og langt inne i univeristet, noen fant ikke veien tilbake og havnet på sinnsykehus.

Helt klart..

Vi vet ikke hvordan vi skal stille naturen spørsmålet, om universets opprinnelse enda. Og det vil trolig ta veldig lang tid før vi blir priviligert med den informasjonen.

Vi burde nøye oss med det som for meg, syntes som et fantastisk vakkert mirakel;
-vi èr, universet èr. -Eksistens.. Er det ikke fiiiint?

Have a nice day. :o)

Pip_6
12.06.09 09:49
ranfinsen: Vi har hatt tørke i over en uke og vil ha det enda en... vestlandet, tenk det.

Første dag med regn her på lenge. Trenger dette. :o)

Men nå, får elektro universet bedre kontakt med jorden, hvilket er den egentelige grunnen til 'tordenvær'. (tykke skyer, og regn dråpene, er bare et bedere medie for strømmen å bevege seg i. -Og vi får LYN).. Så alt vi tidligere har trodd om tordenvær, er bare tull..
Hehehe..

-Viste du det?.. ;o)

ranfinsen
12.06.09 10:08
Pip_6: -Viste du det?.. ;o)

Vel, jeg ventet meg den... he he he. Men husk at jeg er utdannet geofysiker og kjenner godt til prosessene som ioniserer atmosfæren...

(Innlegget ble redigert 12.06.09 10:09)

Pip_6
12.06.09 10:50
ranfinsen: Vel, jeg ventet meg den... he he he. Men husk at jeg er utdannet geofysiker og kjenner godt til prosessene som ioniserer atmosfæren...

Så spennede Ranfinsen. Jeg har vel overhørt at du har nevnt dette tidligere. :o)
Jeg har jo egentelig ikke særlig greie på hverken vær eller univers, men syntes 'disse elektriske greiene' er så spennende. Og jeg syntes 'det elektriske paradigmets talsmenn' har rimelig gode argumenter. -Som jeg bruker, tøyer og bøyer. (Syntes bare dette er gøy :o).

Håper lage en tråd om 'Plsmakosmologien syn på tordenvær' senere. Så kan vi jo snakkes der. Men jeg må lese meg 'litt' opp på Donald Scott's 'electric sky theory'. (Som til en forandring, iallefall er publisert i ett eller annet vitenskaplig tidskrift! :o).

Internet sidene er håpløst amatørmessige, men om du får tid, så ta deg gjerne en titt.

Pip_6
12.06.09 10:58

Fant noe radio opptak av Electric Sky teorien også.. Ikke sikker på hvor bra det er. Men du kan jo ha det på litt i bakgrunnen.

ranfinsen
12.06.09 11:23
Pip_6: Fant noe radio opptak av Electric Sky teorien også.. Ikke sikker på hvor bra det er. Men du kan jo ha det på litt i bakgrunnen.

Skal kike på det over helgen

Hilde_Mattilde
12.06.09 18:41
apples: Er det ikke deilig å bare vite at man aldri kommer til å vite?

Nei. Det er frustrerende.

Hilde_Mattilde
12.06.09 18:44
Pip_6: Jeg har Suzzuki.. Swift GSI.. (Med 'uendelig usannsynlighets DRIVE')
Bryter lysets hastighet, mange ganger.. -Tro meg ;o)

Jau..noe skal man jo tro på så hvorfor ikke.

apples
12.06.09 18:49
Hilde_Mattilde: Nei. Det er frustrerende.

Skjønner egentlig det, det fleste tenker nok sånn og enkelte vil bare ikke tenke på det fordi alt er så usikkert og man får "aldri" vite sannheten.

Men for meg er det deilig at man kan sitte og stirre ut i evigheten, å vite at noe kan være så vakkert og aldri bli forklart :)

Pip_6
14.06.09 23:39
Pip_6: Ikke sikker på hvor bra det er.

Opptaket var bra.. De snakker til og med mye om Kristian Birkeland.. -Artig.. -Anbefales.. :o)

-Blir mye snakk om El-Universet da.. (Men det er litt viktig at man forstår universet rundt Jorden er elektrisk ladd).

(Innlegget ble redigert 14.06.09 23:43)

finanskisen
finanskisenInnlegg: 3799
22.06.09 13:28
beranium: Hva er bak universets vegger? Hvis det er uendelig, hvor kommer energi og rom fra? Hvis det beveger seg i en sirkel, hva er utenfor smultringen?   Vær så snill å svar meg noen! 

Universplassen vel :) Også ligger Tanum bokhandel rett rundt hjørnet.

(Innlegget ble redigert 22.06.09 13:28)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg