Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Bemannet romferje til Mars.

NYTT TEMA
Jobs
JobsInnlegg: 10899
05.04.10 20:22

Har vi i dag teknologi til og sende folk til mars.

Eller er det fortsatt uløste tekniske problemer med lang vei og stråling som er det største hindere?

RattusNorvegicus
RattusNorvegicusInnlegg: 12421
06.04.10 16:28

Vi kan sende folk til Mars i morgen om vi vil. Men vi får dem ikke tilbake igjen.

shreddog
shreddogInnlegg: 2196
07.04.10 13:28

Vel, det vil ihvertfall ikke skje i en romferje. Den er beregnet på å sende og hente ting ned fra omløp.

Pip_6
Pip_6Innlegg: 18509
08.04.10 13:04
Jobs: Har vi i dag teknologi til og sende folk til mars. Eller er det fortsatt uløste tekniske problemer med lang vei og stråling som er det største hindere?

Hvis vi virkelig hadde anstrengt oss for å få det til, tror jeg vi skulle klart det.

Teknologien er der, men det hadde blitt dyrt.. Og med dagens tendenser til å spare inn der men kan, ville jeg være skeptisk til å melde meg på en slik tur.

-Problemet er som rattus påpeker, å få kosmonautene ;o) tilbake igjen.

MiniRusten
MiniRustenInnlegg: 1501
08.04.10 14:52
Pip_6: Hvis vi virkelig hadde anstrengt oss for å få det til, tror jeg vi skulle klart det. Teknologien er der, men det hadde blitt dyrt.. Og med dagens tendenser til å spare inn der men kan, ville jeg være skeptisk til å melde meg på en slik tur. -Problemet er som rattus påpeker, å få kosmonautene ;o) tilbake igjen.

Og hva skulle poenget være i første omgang? Hente sand?

RattusNorvegicus
RattusNorvegicusInnlegg: 12421
08.04.10 17:53
MiniRusten: Og hva skulle poenget være i første omgang? Hente sand?

De hentet stein fra månen. Så ingen dum ide.

MiniRusten
08.04.10 18:19
RattusNorvegicus: De hentet stein fra månen. Så ingen dum ide.

Ja det var det jeg tenkte på. Selv så gidder jeg ikke reise til månen for å plukke stein da det er nok her på kloden. Litt av en bedrift det der.....å konstruere et fartøy for å reise gjennom verdensrommet for å plukke med seg stein....

Pip_6
08.04.10 20:11
MiniRusten: Ja det var det jeg tenkte på. Selv så gidder jeg ikke reise til månen for å plukke stein da det er nok her på kloden. Litt av en bedrift det der.....å konstruere et fartøy for å reise gjennom verdensrommet for å plukke med seg stein....

Tror ikke du burde tenke på stenene fra månen som vanlig stein. Stenene er fortsatt veridifulle for vitenskapen, og det forskes fremdeles på de. De kan fortelle oss mye om månen i seg selv, og miljøet i universet. De er det eneste på Jorden som er (relativt) upåvirket av Jordens egen atmosfere..

MiniRusten
08.04.10 20:46
Pip_6: Tror ikke du burde tenke på stenene fra månen som vanlig stein. Stenene er fortsatt veridifulle for vitenskapen, og det forskes fremdeles på de. De kan fortelle oss mye om månen i seg selv, og miljøet i universet. De er det eneste på Jorden som er (relativt) upåvirket av Jordens egen atmosfere..

Hvilke svar er det man tror man finner ved å lete i det store tomrommet, noe som er relevant for å leve?

Pip_6
08.04.10 20:49
MiniRusten: Hvilke svar er det man tror man finner ved å lete i det store tomrommet, noe som er relevant for å leve?

Man håper val å finne svar på forholdene som regjerer der, så kanskje vi kan bringe livet ut dit med tiden.

MiniRusten
08.04.10 20:51
Pip_6: Man håper val å finne svar på forholdene som regjerer der, så kanskje vi kan bringe livet ut dit med tiden.

Hvorfor? Er det ikke godt å leve på planeten jorden? Solen vår kommer til å vare i minst 5 milliarder år til så det kan da ikke være tid det går på.....

Pip_6
08.04.10 21:04
MiniRusten: Hvorfor? Er det ikke godt å leve på planeten jorden? Solen vår kommer til å vare i minst 5 milliarder år til så det kan da ikke være tid det går på.....

Det er vel noen som har sett litt Star Wars da, og drømmer om å utforske universet ;o). Mennesker er forskjellige, enkelte liker å utforske, og for mange av disse er rommet 'the last frontier'. Selv om vi nok kunne konsentrert oss mere om å forske på og løse merer jordnære problemer

-Det vil være mange fordeler ved å kolonisere universet. Vil vil få tilgang til enorme mengder mineraler, og kanskje utvikle ting vi ikke har forutsettning for å gjøre på Jorden. Og kanskje vi en gang i tiden vil kunne kolonisere en annen planet.. I et annet solsystem... Når vår sol 'dør'....

Jobs
JobsInnlegg: 10899
08.04.10 22:19
Pip_6: -Det vil være mange fordeler ved å kolonisere universet. Vil vil få tilgang til enorme mengder mineraler, og kanskje utvikle ting vi ikke har forutsettning for å gjøre på Jorden. Og kanskje vi en gang i tiden vil kunne kolonisere en annen planet.. I et annet solsystem... Når vår sol 'dør'....

Det er vel det de snakker om,når de først tar turen til Mars,blir det vel også for og ha en koloni der oppe, for så og dra til andre planeter derifra.

Per_Rong
Per_RongInnlegg: 11067
08.04.10 22:28

Hadde det vært olje på Mars så hadde vi allerede vært der...

Per_Rong
08.04.10 22:29
MiniRusten: Hvilke svar er det man tror man finner ved å lete i det store tomrommet, noe som er relevant for å leve?

The answer to Life, the Universe and Everything.

ostgote
ostgoteInnlegg: 4206
08.04.10 23:18
Jobs: Har vi i dag teknologi til og sende folk til mars. Eller er det fortsatt uløste tekniske problemer med lang vei og stråling som er det største hindere?

Mennesket er tilpasset forholdene på jorda og tåler dårlig forholdene i rommet med vektløshet og sterk stråling.
Skal vi komme videre med utforskning av planetene må det skje med robotiserte romferder. Først når mer avanserte roboter med kunstig intelligens er utviklet vil det bli fortgang den vitenskapelige romutforskningen.
Romfartsnasjonene bør skrinlegge planene om å sende folk til månen og mars.

Pip_6
08.04.10 23:41
Jobs: Det er vel det de snakker om,når de først tar turen til Mars,blir det vel også for og ha en koloni der oppe, for så og dra til andre planeter derifra.

Joda, enkelte snakker vel om dette.

Som et 'springbrett til verdensrommet' er vel vår egen måne bedre egnet. Den har mindre gravitasjon, og er nærmere Jorden.
Jeg tror det vil bli der vi bygger våre første virkelige romskip. I begynnelsen vil vi nok vende oppmerksomheten mot asteroidene, for å forsøke hente verdifulle mineraler derifra. Denne virksomheten vil nok være sterkt robotisert.. -Men det blir nok lenge til, eller som Per sier; til vi finner olje der ;o)

MiniRusten
09.04.10 15:06
Per_Rong: The answer to Life, the Universe and Everything.

Det har jeg allerede fått.

Per_Rong
09.04.10 15:43
MiniRusten: Det har jeg allerede fått.

Så kjedelig det må være.

MiniRusten
09.04.10 15:45
Per_Rong: Så kjedelig det må være.

Nei. Det er himmelriket. Ikke et kjedelig øyeblikk finnes egentlig i dette liv.

finanskisen
finanskisenInnlegg: 3799
15.04.10 17:11

Obama går i J.F.K.'s fotspor, og satser på romfart. Hadde vært artig å få oppleve landing på mars i vår tid.

finanskisen
finanskisenInnlegg: 3799
15.04.10 17:12
RattusNorvegicus: Vi kan sende folk til Mars i morgen om vi vil. Men vi får dem ikke tilbake igjen.

Hmm... Interessant tanke. Hvem kan vi sende tro ?

profetmads
profetmadsInnlegg: 1610
15.04.10 23:16

jeg hadde gjerne blitt med på en enveistur til mars :D

illpriyanu
illpriyanuInnlegg: 734
16.04.10 12:41
finanskisen: Hmm... Interessant tanke. Hvem kan vi sende tro ?

Hadde vært fin avslutning for Knut Jørgen Røed Ødegård det. Morro å sett at han blir mer og mer ivrig jo nærmere han kommer

mogiebi
mogiebiInnlegg: 14
09.06.10 18:25
Pip_6: Tror ikke du burde tenke på stenene fra månen som vanlig stein.
Glee
GleeInnlegg: 5226
09.06.10 22:47
Per_Rong: Hadde det vært olje på Mars så hadde vi allerede vært der...

:-)

Tror ikke det.

Dersom det hadde ligget gull ferdig oppstablet på Månen så hadde det ikke lønt seg å hente det.

H3 derimot kan vise seg å være et grunnlag for økonomisk drivverdig gruvedrift på Månen.

Grunner til å dra til Mars er nok først og fremst vitenskapelig og eventyrlyst.

Personlig så tror jeg det ikke blir noe større fart på romprogrammet før Kina begynner å nærme seg Månen.

Rvsb
RvsbInnlegg: 2106
01.07.10 16:50
finanskisen: Hmm... Interessant tanke. Hvem kan vi sende tro ?

Mullah Krekar er vel en god kandidat. Han kan til og med få lov til å misjonere der borte.

Diclotican
DicloticanInnlegg: 6408
21.07.10 21:02
Pip_6: Det er vel noen som har sett litt Star Wars da, og drømmer om å utforske universet ;o). Mennesker er forskjellige, enkelte liker å utforske, og for mange av disse er rommet 'the last frontier'. Selv om vi nok kunne konsentrert oss mere om å forske på og løse merer jordnære problemer -Det vil være mange fordeler ved å kolonisere universet. Vil vil få tilgang til enorme mengder mineraler, og kanskje utvikle ting vi ikke har forutsettning for å gjøre på Jorden. Og kanskje vi en gang i tiden vil kunne kolonisere en annen planet.. I et annet solsystem... Når vår sol 'dør'....

Pip_6

Nå var det vel like ekspedisjoner i Star Wars.. Var vel helst  de mange filmene, og seriene til Star Trek, man begynte for alvor, og tenke ut ekspedisjoner i universet.. Eller i alle fall innenfor Alfa kvadraten, der mesteparten av Star Trek universet befinner seg;)..

Mennesket har til alle tider forsøkt det ukjente, enten det nå var over havet, over land, eller i luften. Det neste "logiske" er vel og begynne og utforske våre egne nærområder, dvs solsystemet.. Det er riktignok lang tid til det skjer, desverre ikke i min levetid, men man kan jo alltids drømme, om en fremtid der mennesket for alvor begynner og reise ut, blant stjernene.. Først i skrøpelige farkoster, siden i mer og mer avanserte, slikt som våre forfedre begynte med tømmebåter, og til slutt seier rundt nå, i skip lagd av stål...  Med tid og stunder er jeg ganske overbevist, om at vi kommer til og bli like kjent i vårt nabolag, som vi er på jorden.. Mars kommer til og være vårt nabolag, og resten av systemet, vil bli utforket sakte men sikkert, med roboter, som det gjøres i dag, men også ved hjelp av mennesker.. Uansett hvor avansert en robot er, så er den bare en robot, med begrensninger.. Ett menneske kan gjøre så mye mer, på en mer logisk måte... Men det betyr også, at vi må opp en ett par trapper utviklingsmessig, dvs vi må komme oss opp av sandkassen og slutte og kaste småstein på hverandre, og begynne og samarbeide.. Og pr i dag, ser det ikke ut som vi engang vet vi sitter i en sandkasse og kaster småstein på hverandre...  Så lite utviklet er vi....

Når mennesket forstår sitt fulle potensiale, og begrenser/slutter og krige, da kan utviklingen virkelig ta fart, og vi kan gå fra og være en ofte krigersk planet, til en som kan bruke alle våre evner, og alle våre ressurser til og skapde fred og ro, samt dekke alle behov. Siden kan vi begynne og se på resten av verden som jo eksisterer der ute..  Det er i dag mer en nok mat, men mye blir kastet for og holde priser oppe, slikt at visse grupper, og investorer skal kunne tjene milliarder på etterspørselen.. Når dette tar slutt, og det vil ta slutt, er det større sjanse for at vi kan klare og utvikle oss, og bli en rase av mennesker, som virkelig kan vise potensialet..  Selv i dag, kan alle mennesker få tre måltider hver dag, frokost - middag og kvelds.. All fattigdom kan forsvinne i løpet av ett tiår, dersom man ønsker den utviklingen.. Men det betyr at hele vårt økonomiske system må forandre, og det ganske drastisk..  Og jeg tror heller de hardeste tilhengere av det systemet vi har, heller lar det økonomiske systemer falle totalt fra hverandre, en og innrømme at man må gjennom reformer, der profitt ikke er det eneste sannferdige lengre..   Og i mellomtiden, lider millioner på millioner av mennesker...

Diclotican

Diclotican
DicloticanInnlegg: 6408
21.07.10 21:38

jobs

Pr i dag, har vi ikke teknolgoien til og reise til Mars. Det er langt igjen, til vi sikkert kan begynne reisen til Mars.. Først må vi nok bli kjent med lengre opphold der ute, og vår viten i så måte, er begrenset.. Russere og amerikanere har vært lenge ute i rommet, rett i nærheten av jorden.. Men hvilken psykiske problemer man kan få, når man begynner en 18 måneders tur (når Mars og Jorden er nærmest) er mer en bare litt usikkert.. Det vil bli trangt, og mennesker vil ha liten plass til "Personlig rom".. Samt at man også må ha forsyninger for hele turen til Mars, og kanskje også tilbake.. Hvis det da ikke er sendt til Mars, og landingsstedet på forhånd.. Det er jo også en mulighet..

Det er mange og store problemer som må løses før vi kan ta den første reisen til Mars er jeg redd.. Men vi klarer nok og løse problemene også, med tid og stunder.. Første skrittet er vel en tilbakekomst til Månen, og ett menneskelig opphold der, på mer permament basis.. Så kan man bruke Månens mye lavere gravitasjon til nettopp og skyte opp, ett tyngre mars fartøy, som kan sende mennesker til Mars..  Men dette ligger nok langt frem i tid - og er avhengig av forpliktelser på langsiktighet. Og pr i dag tenker ingen politiker lengre en sin egen ræv er jeg redd... Så en bemannet månebase, og en bemannet reise til Mars, tror jeg ligger lengre unna en politikere gir inntrykk av.  Man har ingen Apollo mentalitet lengre.. 

Diclotican

Pip_6
22.07.10 15:54
Diclotican: Nå var det vel like ekspedisjoner i Star Wars.. Var vel helst  de mange filmene, og seriene til Star Trek, man begynte for alvor, og tenke ut ekspedisjoner i universet.. Eller i alle fall innenfor Alfa kvadraten, der mesteparten av Star Trek universet befinner seg;)..

Veldig enig i dette du skriver, og det er godt å lese flere med lignenede visjoner som jeg selv har.

-Jeg vil vel si at vårt markedsstyrte kapitalistiske system, er den største bremseklossen for utvikling i universet.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg