Jeg antar at du sikter til Ødegaard, ettersom det er HAN som uttaler i ViMenn at Betelgeuse antagelig vil gå av i aller nærmeste fremtid; 2-3 år?
JEG snakker om ENERGIMENGDENE det er snakk om om, enten eksplosjonen når frem til oss i dag eller om tusen år!
Hvis du hadde visst noe om astrofysikk, f.eks. om du hadde lest nevnte bok eller tilsvarende, ville du fått vite at vi faktisk vet en hel del om supernovaer og deres opphav i form av stjerner av forskjellige størrelser og kategorier:
Nesten alle tidligere teorier om deres utvikling, viste seg å stemme da vi fikk studere én på ganske nært hold f.o.m februar 1987, navnlig SN1987A.
Den var synlig for det blotte øye i nesten ett år, enda den ligger 165 000 lysår unna, og bare var én tiendedel av massen til Betelgeuse.
MITT poeng er at menneskeheten burde bruke langt mer av sin tid og energi på å forberede seg på eventuelle supernovaer innenfor en radius av 10 000 lysår:
De høyenergetiske partikler som vil komme tett etter lyset fra en slik, vil høyst sannsynligvis gi oss s.k.Carrington-hendelser av flere års varighet, med totalt sammenbrudd av all elektronikk og strømforsyning i alle systemer som IKKE er massivt skjermet mot EMP.
Men det er klart: Forstandig må en være, før en eventuelt mister forstanden!
Spire Elias, Herrens rettferdige spire