Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Big Crunch

NYTT TEMA
stians82
stians82Innlegg: 1
05.10.10 22:36

Når jeg hører folk snakke om universets opprinnelse og framtid er dette e teori som mange liker. Altså at universet trekker seg sammen til singulariteten det var for 14 mrd år siden og en ny syklus starter. 

Jeg kan skjønne at denne teorien appelerer til folk. Det er håndfast og lett å forstå. Noen som kjenner seg igjen?

Problemet er at så vidt jeg har lest, er det ingenting som tyder på at dette er en sannsynlig skjebne for universet. Forskning viser at universet utvider seg i et stadig økende tempo, og at gravitasjonskreftene ikke er sterke nok til å snu dette. Hva kommer da til å skje? Jo, de fleste mener nok i dag at langt, langt fram i tid vil universet være så stort at alle atomer vil spres utover et uendelig stort område, alt all stjernedannelse naturlignok vil slutte, og at vi vil få det de kaller heat death, altså varmedød. Universet vil vare til evig tid og vil utvide seg mot det uendelige.

Har jeg rett i at dette er den aksepterte teorien om universets framtid?

(Innlegget ble redigert 05.10.10 22:36)

orbixx
orbixxInnlegg: 3639
05.10.10 23:48

Så vidt jeg vet har teoriene om Big Crunch gått ut på dato, og jeg synes at det du skriver om universets utvidelse virker logisk.

Men jeg er ingen astrofysiker eller ekspert på området, men mener at det du skriver her er interessant.

Det er bare å håpe at andre slenger seg på i denne tråden med sine meninger.

Per_Rong
Per_RongInnlegg: 11067
06.10.10 10:03

Problemet med en syklisk univers standard Big Bang-teori var at strålingsmengden ville øke for hver syklus.
Men de nyere Brane-teoriene (husker ikke om det var alle eller bare noen av de forskjellige modellene) forutsetter et syklisk univers.

Men de nyeste observasjoner tyder på at universets utvidelse akselerer.

(Innlegget ble redigert 06.10.10 10:04)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg