Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Når vi kolliderer med Andromeda

NYTT TEMA
å
åInnlegg: 4177
15.02.11 18:07

Andromeda befinner seg ikke mer enn 2 millioner lysår fra oss og vil kollidere med Melkeveien. Hvordan vil det gå med Jorden i denne kollisjonen? Vil vi endre bane og ikke lenger gå i bane rundt Solen?

(Innlegget ble redigert 15.02.11 18:10)

magicdragon
magicdragonInnlegg: 645
15.02.11 21:42

Man tror andromeda kolliderer med med vår galakse om ca 4.5 milliarder år, så det er vel tvilsomt at det finnes noen jord da..  

Per_Rong
Per_RongInnlegg: 11067
15.02.11 21:46

Galakser består for det meste av tomrom, så det vil nok ikke påvirke vårt solsystem som ligger i utkanten av galaksen.

andhou
andhouInnlegg: 920
16.02.11 23:16

det er hva, en tre-fire lysår til nærmeste stjerne, se for deg hvor mye rart man får plass til mellom der...

Uglemobil
UglemobilInnlegg: 1634
22.02.11 00:42

Andromedasystemet strekker seg mer enn 220.000 lysår ut i rommet sammenlignet med Melkeveiens diameter på i overkant av 100.000 lysår.  Avstanden mellom stjernene i galaksene er så enorme at disse ikke vil kollidere. Derimot kolliderer gassene mellom stjernene og galaksene vil rive hverandre i fillebiter med tyngdekreftene sine .

Andromeda nærmer seg Melkeveien med 130 km/s - en halv million km pr. klokketime. Allikevel vil « kollisjonen » inntreffe først ca. 5 milliarder år frem i tid og selve kollisjonsprosessen vil ta nærmere 500 millioner år. Etter sammensmeltingen vil en enorm elliptisk supergalakse stå igjen.  

Menneskets største bekymring vil uansett være vår egen sol.

Pip_6
Pip_6Innlegg: 18509
22.02.11 18:53

Jeg tror ikke planeter stjerner og galakser er så 'lukkede system' som man ofte kan få inntrykk av.

Jeg tror universet og objektene i det er langt mere dynamisk. Alt i universet er avhengig av yttre og indre forhold, og helst en balanse mellom disse. En 'kollisjon' med en annen galakse vil forårsake enorme endringer for vårt solsystem. Men solsystemet er trolig også langt mere dynamisk og vil faktisk 'kjempe' for å opprettholde 'status quo'.

+/- :o)

(Innlegget ble redigert 22.02.11 18:54)

Pelle_Parafin
Pelle_ParafinInnlegg: 2967
27.02.11 00:29
å: Andromeda befinner seg ikke mer enn 2 millioner lysår fra oss og vil kollidere med Melkeveien. Hvordan vil det gå med Jorden i denne kollisjonen? Vil vi endre bane og ikke lenger gå i bane rundt Solen?

Tror ikke jorda blir slynget vekk fra solen men galakser som krysser hverandre nærmest gå i oppløsning av gravitasjonskreftene men dette skjer på en større tid/rom skala enn jorda. Solsystemer slynges ut i tomrommet mellom galaksene. Carl Sagans Cosmos tok opp temaet i en episode men husker ikke spesifikt hvordan det foregikk.

Cheini
CheiniInnlegg: 3094
27.02.11 00:34
Uglemobil: Avstanden mellom stjernene i galaksene er så enorme at disse ikke vil kollidere. Derimot kolliderer gassene mellom stjernene og galaksene vil rive hverandre i fillebiter med tyngdekreftene sine .  Andromeda nærmer seg Melkeveien med 130 km/s - en halv million km pr. klokketime. Allikevel vil « kollisjonen 

Helt Konge!

kristoffer1994
kristoffer1994Innlegg: 1
27.03.11 00:09

dette skjer jo før solens død. når dette skjer har solen ca 1 milliard år igjen

protus
protusInnlegg: 5510
27.03.11 06:48

Himmelen vil nok bli litt av et syn i hvert fall.

Nå er det kanskje slik at galaksene i vår lokale gruppe, muligens også Virgo-hoppen kan komme til å smelte sammen til en gigantisk galakse.

Vi kjenner jo til en galakse med antatt 100 trillioner stjerner og 5-6 millioner lysår i utstrekning.

grøttumsleivbråten
grøttumsleivbråtenInnlegg: 4090
30.03.11 18:40

Var det ikke noen som mente at galaksene var på vei bort fra hverandre pga mørk energi da?  Eller er avstanden mellom melkeveien og andromeda så mikroskopisk å regne at mørk energi ikke har noen effekt?

Reppistand
ReppistandInnlegg: 11135
31.03.11 21:33

Milky Way and Andromeda Galaxy collision simulation

Er vel vanlig at galakser deformeres etter kollisjoner. Som nevnt består galaksene overveiende av tomrom, så det er ikke snakk om noe krasj, mer om at de går gjennom hverandre, eventuelt blandes i hverandre som i denne animasjonen.

Distribusjonen av stjernesystemer i galaksene blir endret, men det skal nok mye til før planetbaner i et system blir påvirket noe særlig, rett og slett fordi avstanden mellom stjerner og planeter er så liten, sammenlignet med avstanden mellom stjerner. Den gravitasjonskraften som virker på jorda fra sola i dag, er for eksempel titalls milliarder ganger så sterk som den krafta som virker fra den nest nærmeste stjernen.

Jalla2
Jalla2Innlegg: 9040
01.04.11 12:30
protus: Himmelen vil nok bli litt av et syn i hvert fall.

Jepp, kan nesten ikke vente...... :-)

atomic_ant
atomic_antInnlegg: 2344
05.04.11 23:03

Hva skjer om disse to galaksenes supermassive sorte hull kolliderer?

Dzeko
DzekoInnlegg: 429
06.04.11 02:33

atomic_ant: jeg tror alt går til helvete

atomic_ant
atomic_antInnlegg: 2344
06.04.11 16:03
Dzeko: jeg tror alt går til helvete

Det har du nok rett i, selv om det kunne vært interessant å vite mer. Kanskje et enormt gammaglimt?

Kainun_kieli
Kainun_kieliInnlegg: 1298
07.04.11 02:48
Per_Rong: Galakser består for det meste av tomrom, så det vil nok ikke påvirke vårt solsystem som ligger i utkanten av galaksen

He he Den må du kanskje 

tænke over litt mer -  Det e jo også 

sånn at atoma består 

av næsten bare tomrom - 

Men når du tar en dram - Så 

virke den på haue ditt allikavæl hm ?

:-)

Rolfkake
RolfkakeInnlegg: 1294
15.05.11 03:07
atomic_ant: Hva skjer om disse to galaksenes supermassive sorte hull kolliderer?

http://www.universetoday.com/13002/what-happens-when-supermassive-black-holes-collide/

Jeg vet ikke, dette virker kontraintuitivt for meg. 

Intuitivt ville jeg trodd at de ikke kunne unngå å kollidere, og at det svarte hullet med lavest masse ville blitt revet i stykker av det med størst masse.

Hvordan det ville være å observere dette vil jeg tro egentlig er relativt kjedelig, da det vel ikke blir noen visuell eksplosjon i noen form.

Hva som faktisk vil inntreffe inne i event horizon er det lite vits i å spekulere i tror jeg, ikke engang fantasien kan sette grenser for hva som er mulig der inne:)

Astronomers9154
Astronomers9154Innlegg: 300
25.05.11 13:20

Det var omtrent dette jeg trodde også. Men selve "sammensmeltingen" av de sorte hullene i sentrum må jo nødvendigvis forårsake et eller annet.

I Astronomy Magazine menes det at såkalte sfæregalakser er et resultat av galaksekollisjoner, og at vi må regne med at både Melkeveien og Andromeda vil miste spiralformen de for øyeblikket har, og i stedet danne en enorm, og nokså ustabil, sky av stjerner i stedet.

Agay_Prispu
Agay_PrispuInnlegg: 5165
20.07.11 10:02

Vi har jo en liten "bror"-galakse som selv med tur rett gjennom oss sannsynligvis ville påvirket lite? Andromeda/M31 er dog en litt annen utfordring... Har M31 noe spinn rundt egen akse?

(Innlegget ble redigert 20.07.11 10:02)

Pip_6
Pip_6Innlegg: 18509
20.07.11 16:27
Agay_Prispu: Vi har jo en liten "bror"-galakse som selv med tur rett gjennom oss sannsynligvis ville påvirket lite? Andromeda/M31 er dog en litt annen utfordring... Har M31 noe spinn rundt egen akse?

Jeg vet ikke.

Jeg forsøker å se på det fra 'en elektrisk synsvinkel'.

I den elektriske modellen, svever planeter, stjerner og galakser  der de er elektrisk utlignet.

Det er mange teorier om hva som vil skje, men de er nok ganske forskjellig fra standardmodellen.
-En teori går ut på at en av galaksene vil 'vinne' i det øyeblikket de 'kjenner hverandre elektrisk' (lenge før galaksene har kommet på innsiden av hverandre). Den kraftigeste 'kretsen' (galaksen) vil frata den svake mye av dens energi. Men vil hele tiden måtte stabilisere seg forhold til sitt eget masse/energi forhold.
-Vår galakse ville altså trolig 'tape' forhold til Andromeda, og vår galakses senter ville blitt gradvis svakere, sammen med alle stjerner i galaksen, som ville bli trukket nærmere kjernen. -Noe lignende ville skje med Solen og alle planetene. Solen ville altså blitt svakere, men ville også trukket alle planetene nærmere seg selv. -Noe som selvfølgelig ville være gunstig for livet på Jorden.

-Dette er altså ikke basert på BB-kosmologi. :o)

Klikk for å gå tilbake til toppen