Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Stonehengeastronomer

NYTT TEMA
Agay_Prispu
Agay_PrispuInnlegg: 5165
16.05.11 01:40

http://svtplay.se/v/2421282/klipp_stonehenge-filmen

Noen som så dette? Hvilke "nye"teorier?

Per_Rong
Per_RongInnlegg: 11067
18.05.11 15:57

Så ikke dette programmet, men det var et annen program på "History" som jeg bare fikk sett en del av.
Husker ikke detaljene men teorien var at det også fantes et "Woodhenge" i nærheten av Stonehenge, som man fant spor av. Så vidt jeg husker var Stonehenge forbundet med død og vintersolverv, mens Woodhenge var forbundet med liv og sommersolverv, og tilhørende feiringer og ritualer (begravelser ved Stonehenge og giftemål ved Woodhenge).

Men jeg fikk ikke med meg alt, så ta det jeg skrev over med en klype salt. Men det var fyren du ser 47 sekunder ut i klippet som sto bak teorien. Det virket seriøst nok; ikke noe New Age-tull som man av og til risikerer å bli utsatt for på History.

(Innlegget ble redigert 18.05.11 15:57)

Agay_Prispu
23.07.11 17:59

En god gammeldags Woodstocktripp altså :-)

protus
protusInnlegg: 5510
23.07.11 22:02

Skjønner ikke helt hva dette har med astronomi å gjøre ?

Om det henvises mest til Ancient- Aliens/Astronaut-teorier så finner en tråder om dette om en søker på Historie/UFO-forumet.

Monumenter fra urtiden kan ha sammenheng med stjernetegn/himmellegemer uten at dette har noe med mitt førstnevnte tema.

Agay_Prispu
24.07.11 13:43
protus: Om det henvises mest til Ancient- Aliens/Astronaut-teorier

Hæ?

Dette dreier seg nok kjedelig nok bare om urfolk og deres festivaler.

Det er knyttet til astronomi fordi den tidens folkegrupper faktisk var "amatørastronomer". De kunne greit beregne solens og månens og jordens bevegelser relativt sett. Stonehenge kan bl.a.ha vært et slags solur og en offerplass og feiringssted.

Men ja, det finnes mer "kreative" teorier også, som går på at steinene representerer solsystemet, noe jeg ikke helt ser sånn uten videre..

(Innlegget ble redigert 24.07.11 13:46)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg