Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Gass-måner, kan det finnes ?

NYTT TEMA
protus
protusInnlegg: 5510
17.07.11 23:57

Interesant dette med månesystemene til gassplanetene våre, er mange verdener der, og gravitasjonen til kjempeplanetene holder det hele på plass, også ringene.

Men kan det finnes måner av gass, mao. uten fast overflate, eller vil gassen trekkes inn mot gassplaneten ?

RattusNorvegicus
RattusNorvegicusInnlegg: 12420
18.07.11 08:29

Pga. solvind vil det gassplaneter, særlig hvis de er små, slite i nærheten av en stjerne. Den minste gassplaneten man har funnet så langt har en masse 2,3 ganger Jordens. http://en.wikipedia.org/wiki/Gas_planet#Smaller_gas_planets

Jeg går ut i fra at en måne med liten, eller ingen fast kjerne og mye gass og flytende stoffer rundt kjernen, også må ha samme minimums størrelse.

Den største månen i vårt solsystem er Ganymede. Den er fremdeles 1/40 av Jordens masse http://en.wikipedia.org/wiki/Ganymede_(moon)

Med alt vi vet så langt ser det ut som om gassmåner burde være ekstremt sjeldne, om de i det hele tatt finnes. De måtte dannes så langt ute i et stjernesystem at de unngår å bli blåst i stykker av aktivitet på stjernen, samtidig som det er nok materiale der ute til å ikke bare danne denne månen, men også en planet å rotere rundt. Lenger inn regner jeg med at det vil gå som du antyder, månens gasser blir blåst løs av stjernens aktivitet og sanket inn av en skikkelig stor gassplanet som har tilstrekkelig masse til å holde fast gassen. En gassmåne ville være et avvik som det ville vært svært interessant å studere hvorfor finnes. Kanskje på linje med "hot Jupiters" i unge stjernesystemer? (et annet objekt som astrofysikere ble svært overrasket over at fantes)

protus
protusInnlegg: 5510
20.07.11 23:22

Jeg har likevel en tro på at det kan finnes, med tanke på universets størrelse.

Nå har vi ikke oppdaget en eneste exo-måne, men når vi gjør det kan det bli nokså spennende. De fleste solsystemer vi har funnet har jo vært utypiske, så hvorfor ikke her også ?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg