Planet med jordtemperaturer ++

28.10.11 00:15

Nei, det er ikke en same i solarium, men en annen "brun dverg" ; et objekt med temp mellom 30 og 70 og 6-7 ganger større masse enn Jupiter. Framtidens Sydenmål :-)

Kan det være en gedigen joikabolle?

Naresa
NaresaInnlegg: 1578
28.10.11 08:14

En brun dverg er ingen planet.

31.10.11 01:05
Naresa: En brun dverg er ingen planet.

Nei for så vidt, men en planet kan ha enkelte felles egenskaper med en brun dverg.

protus
protusInnlegg: 5510
31.10.11 21:28
Naresa: En brun dverg er ingen planet.

Det er vel i grenseland, kan ikke helt kalles en stjerne heller:

Les andre avsnitt i artikkelen.

Naresa
NaresaInnlegg: 1578
31.10.11 22:11
protus: Det er vel i grenseland, kan ikke helt kalles en stjerne heller:

La oss holde oss til hva det faktisk blir akseptert som.

ostgote
ostgoteInnlegg: 4581
31.10.11 23:50
Agay_Prispu: Kan det være en gedigen joikabolle?

Et menneske ville raskt bli redusert til en joikabolle på et sånt sted.

09.11.11 20:50

Rosmarin i sausen er viktig.

DicloticanInnlegg: 6409
21.11.11 16:43

Agay-Prispu

En brun dverg, er egentlig bare en stjerne som aldri kom i gang... den var for "lett" til at kjernefusjoner kunne startes, og dermed er strålingen fra en brun dverg for liten til og starte noe som helst...

Men en brun dverg er oså ironisk nok noen av de eldste tingene i universet - og vil fortsette og eksistere lenge etter at Solen har gått i "luften"...

26.11.11 13:38

"Planet" i trådens overskrift skulle stå i anførselstegn ,men det fungerer ikke i VGD.

"Forskere har funnet et objekt utenfor vårt solsystem som har samme temperatur som jorden.

Et objekt utenfor vårt solsystem på størrelse med en planet er fotografert med infrarødt teleskop. Dette viste at himmellegemet har en overflatetemperatur på mellom 30 og 70 grader.

- Dette er det kaldeste objektet som noen gang har blitt fotografert utenfor vårt solsystem, sier astronomiprofessor og astrofysiker Kevin Luhman fra universitetet Penn State til Science Daily. Luhman ledet teamet som oppdaget objektet.

- Objektet har mellom seks og ni ganger så stor masse som Jupiter, forteller han.

Han beskriver objektet som en liten stjerne, eller en brun dverg. Brune dverger er objekter som ligner på stjerner, men har mindre masse, slik at de ikke får i gang de prosessene i kjernen som ville gjort dem varme. En brun dverg som er like kald som jorden er allikevel en helt ny oppdagelse.

Astronomer har gitt den brune dvergen navnet "WD 0806-661 B".

DiktorInnlegg: 11461
30.11.11 17:16
Diclotican: En brun dverg, er egentlig bare en stjerne som aldri kom i gang...

Brun dverg er politisk ukorrekt beskrivelse. En langt bedre beskrivelse er "en ikke etnisk kortvokst sjerne" som aldri kom i gang.

DicloticanInnlegg: 6409
30.11.11 18:56
Diktor: Brun dverg er politisk ukorrekt beskrivelse. En langt bedre beskrivelse er "en ikke etnisk kortvokst sjerne" som aldri kom i gang.

Diktor

Muligens det er den mest politisk korrekte betegelsen på en brun dverg. Men nå har den hett brun dverg, lenge før man begynte og blande inn politisk korrekthet inn  alt som omhandlinger verden..

På engelsk heter den vel i retning av "brown dwarf"...  i forskjell fra "red dwarf" som også er en veldig liten stjerne - men som var stor nok til og antenne hydrogenet, selv om ikke er sterk nok til og skinne sterkt, og ofte blir overskyet av sterkere stjerner..

DiktorInnlegg: 11461
01.12.11 12:23
Diclotican: Muligens det er den mest politisk korrekte betegelsen på en brun dverg. Men nå har den hett brun dverg, lenge før man begynte og blande inn politisk korrekthet inn alt som omhandlinger verden..

Men nå er det på tide å legge om kursen slik astronomien også kan bli litt mere moderne og oppdatert. Jeg arbeider derfor aktivt med å introdusere politisk korrekthet innenfor astronomien. Slik som at et sort hull er misvisende. Det er ikke snakk om noe hull og det har ikke fargen sort. Det er en flate som ikke stråler ut lys. Sort gir ofte negative assosiasjoner. Så fargeløst objekt er langt bedre. For ikke å snakke om kjønnsnøytrale stjernebilder. Der er det mye å gripe fatt i.