Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

"Dommedagsasteroide" på nærvisitt

NYTT TEMA
ostgote
ostgoteInnlegg: 4581
31.10.11 19:21

8. november kommer asteroiden 2005 YU55 så nær jorda at den passerer mellom månen og jorda med 0,8LD(lunar distance)
Da asteroiden ble oppdaget i 2005 var det en stund uklart om den kunne kollidere med jorda ved passering. Nå har astronomene beregnet at det ike er noen fare for kollisjon med jorda i løpet av de nærmeste 100årene.
Asteroiden skal være ca 400meter i diameter og har er rund i formen som en større planet. Et sammenstøt med jorda ville skape en kataklysmisk katastrofe i et stort område, med sprengkraft tilsvarende 150 Megatonn TNT.

Asteroiden vil nå bli studert på nært hold fra jorda når den passerer.

orbixx
orbixxInnlegg: 3657
01.11.11 00:39
ostgote: Asteroiden skal være ca 400meter i diameter og har er rund i formen som en større planet. Et sammenstøt med jorda ville skape en kataklysmisk katastrofe i et stort område, med sprengkraft tilsvarende 150 Megatonn TNT.

Bevare meg vel. (og andre).

Det er egentlig utrolig at vi våger å leve her på Tellus...

ostgote
01.11.11 07:03
orbixx: Bevare meg vel. (og andre).
Det er egentlig utrolig at vi våger å leve her på Tellus...

Om man ikke er for opphengt i kollisjonsscenariet er det en god mulighet til å studere denne sjeldne gjesten i solsystemt.
Kunnskap kan være skremmede. En dag vil en en asteroide kollidere med jorda, det er helt garantert. I dag er menneskeheten i stand til å lage avvergende mottiltak.  Det kunne ikke dinosaurene og vi vet hvordan det gikk. Kunnskapen er til stede, men den vanlige "it can't happen here" holdningen vil trolig få styre utviklingen også på dette feltet.  Helt til katastrofen rammer.

fargerik
fargerikInnlegg: 64151
01.11.11 16:18

Har sett noen programmer om dette på TV, slike dommedagsprogrammer med skummel musikk og masse reklameavbrudd ;-) men det er visst mange som grubler på dette.

De snakker om å sprenge den, styre den vekk med raketter, dra den vekk med tyngdekraft fra et romskip, sette solseil på den, blåse den ut av kurs med en atombombe...slike ting.

Kjekt dersom ekspertene finner på en smart løsning, sikkert og visst!

http://space.about.com/od/frequentlyaskedquestions/a/KillerAsteroids.htm

ynnory
ynnoryInnlegg: 48459
01.11.11 16:27
orbixx: Det er egentlig utrolig at vi våger å leve her på Tellus...

Summen av alle farer er overveldende.  Mange overlever i år etter år.  Kan dette gå bra i 10 år til?  Eller er en ny dato for dommedag allerede fastsatt?  Nyt dagen!

Mr_EH
Mr_EHInnlegg: 2741
01.11.11 16:29

Skulle vi ikke sett elenin også da? Synes jeg leste noe om at den skulle komme utpå høsten, og nå er det snart vinter.

Naresa
NaresaInnlegg: 1578
02.11.11 08:51
Mr_EH: Skulle vi ikke sett elenin også da?

Hadde du kjøpt deg en stjernekikkert så hadde du nok sikkert sett den du og.

vatutin
vatutinInnlegg: 4345
02.11.11 09:46
Naresa: Hadde du kjøpt deg en stjernekikkert så hadde du nok sikkert sett den du og.

Så du den i teleskopet ditt?

Naresa
02.11.11 10:28
vatutin: Så du den i teleskopet ditt?

Ikke jeg nei. Gjorde du? 

vatutin
02.11.11 14:53
Naresa: Ikke jeg nei. Gjorde du?

Nei, men har lest at den fordampet/gikk i oppløsning og passerte jorden i en avstand av 35 millioner km, og at bare halen kunne observeres som et diffust utstrakt tåkelignende objekt. 

Tror derfor den har vært vanskelig å få øye på i et teleskop, muligens litt lettere i en vanlig prismekikkert eller med det blotte øye fra et tilstrekkelig mørkt observasjonssted.

Lurte derfor på om du hadde klart å få øye på den.

Naresa
02.11.11 15:07
vatutin: Nei, men har lest at den fordampet/gikk i oppløsning og passerte jorden i en avstand av 35 millioner km, og at bare halen kunne observeres som et diffust utstrakt tåkelignende objekt.

Jepp.. Noen klarte å observere den før den tid.

ostgote
02.11.11 20:35

Elenin har alltid vært en hype, ganske uinteressant hele tida. Bare såvidt synlig med de aller sterkeste teleskoper før den gikk helt i oppløsning.

orbixx
02.11.11 23:54
ostgote: Kunnskap kan være skremmede. En dag vil en en asteroide kollidere med jorda, det er helt garantert. I dag er menneskeheten i stand til å lage avvergende mottiltak.

Nå må jeg innrømme at asteroiden, 8.november, ikke skremmer meg. Det er tross alt ca. 400 000 km mellom jorden og månen.

Vår klode blir jo stadig bombardert av veldig små meteorer, og de fleste brenner opp i atmosfæren. Meteoritter, som altså når bakken, er like vanskelige å finne som ekte kjærlig eller et stabilt samliv.

Jo, meteorer og meteoritter har store likheter med elskov; noen kommmer hurtig og brenner fort ut- mens andre blir liggende som en glohet meteoritt i sengen, til det hele kjølner ned til en kald stein.

Verre er det hvis 2 store asteroider kolliderer, kommer ut av kurs og den ene finner finner på å ta veien mot vår lille planet.

Da nytter det ikke å gå i dekning under dynen, dessverre.

Så jeg er enig i at det en eller gang vil smelle noe jæklig, og ingen vet når det vil skje.

Glemte jeg å nevne kometer?

Er det noen her som har en hodepinetablett- eller en hjelm?

Sov godt...

Diktor
DiktorInnlegg: 11461
04.11.11 15:07
orbixx: Nå må jeg innrømme at asteroiden, 8.november, ikke skremmer meg.

Den eneste bekymringen er at Hugo Drax kan benytte et laservåpen på romstasjonen sin for då dytte den inn i en kollisjonsbane.

orbixx
05.11.11 01:21
Diktor: Den eneste bekymringen er at Hugo Drax kan benytte et laservåpen på romstasjonen sin for då dytte den inn i en kollisjonsbane.

Nå kjenner jeg ikke denne figuren du nevner, men antar at det må være litt av en supermann.

Jeg kan bare svare på en veeldig filosofisk måte:

Hvis vi lever i morgen, dør vi kanskje en annen dag i uken...

Raggen_
Raggen_Innlegg: 6658
05.11.11 10:24

En liten artikkel her:

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/Kjempeasteroide-passerer-en-hrsbredd-fra-jorden-6689580.html

"Men du trenger ikke være redd. Selv om det er 36 år siden en lignende hendelse skjedde, er egentlig dette en gladnyhet."

Happy happy asteroid

Sternliebe
SternliebeInnlegg: 2435
05.11.11 10:26
Raggen_: Happy happy asteroid

Ha ha

Sitter og gulper kaffe her, er helt ny her inne, og ler så jeg hikster når jeg kommer over slike morsomme innspill som dine. Ville bare si at du gjorde dagen min :-)

Raggen_
05.11.11 17:13
Sternliebe: Sitter og gulper kaffe her, er helt ny her inne, og ler så jeg hikster når jeg kommer over slike morsomme innspill som dine. Ville bare si at du gjorde dagen min :-)

Ja, se det! Selv har jeg hatt en småkjip dag, opp kl fem om mårran på en lørdag (!) og 8 treige motarbeidende timer på jobb. Men hyggelig at man kan gjøre dagen litt lysere for andre! Det er da noe;) Nå skal derimot arbeidet legges langt til side og whiskeyen skal frem etterhvert. På forhånd, skål!

vatutin
05.11.11 19:39
orbixx: Nå kjenner jeg ikke denne figuren du nevner, men antar at det må være litt av en supermann.

Hugo Drax her!

orbixx
07.11.11 00:30
vatutin: Hugo Drax her!

Jeg googlet navnet Hugo Drax, og det er ingen tvil om at det er deg.

Nå er det på tide at du og James Bond skaper fred og ro i universet.

"Nevrotiske" og ubalanserte asteroider trenger stabilitet og behandlig. Hvis det er nødvendig; gjerne med laservåpen eller noe sånt.

Lykke til...

vatutin
07.11.11 08:24
orbixx: Nå er det på tide at du og James Bond skaper fred og ro i universet.

Før harmoni og balanse kan gjenopprettes i kosmos må Bond "elimineres":)

ostgote
08.11.11 19:10

I dag skjer det, og mange astronomer følger asteroiden når den passerer jorda:

http://www.nasa.gov/multimedia/videogallery/index.html?collection_id=77341&media_id=119025761

Raggen_
09.11.11 00:30

Staslig. Men hendelsen er visst lite spennende for mannen i gata UTEN stjernekikkert. T.o.m. med en god stjernekikkert vil det visst være relativt vanskelig å observere dette monsteret, da asteroiden er svart som kull og gjør generelt lite ut av seg. Jaujau, grundig dekning i media har den i hvert fall fått. Ikke hver natt en happy "dommedagsasteoride" snubler innom.

ostgote
09.11.11 21:20

Vi vil få se bilder og filmer av asteroiden etterhvert. Det ble tatt bilder med høy oppløsning og noe er allerede lagt ut på nettet. Neste gang en stor asteroide kommer så nær jorda er i 2028, hvis det da ikke dukker opp noen ukjente først...Aphopis kommer farlig nær jorda i 13. april 2029
Mindre asteroider på 5-20 meter passerer ofte nær jorda uten av noen kjenner til dem fra før. Noen ganger bli asteroider fanget inn av jordas gravitasjon og går noen runder rundt jorda før de forsvinner. Andre følger jorda som skygger med samme bane og  omløpshastighet rundt sola.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg