Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Når vi finner liv.

NYTT TEMA
JadeFalcon
JadeFalconInnlegg: 733
22.02.17 21:35

Jeg tror det er en sannsynlighet at det er enten mikroskopiske liv. Men hva litt mer avansert oppbygget liv, som for eks insekter, fisk eller bløtdyrer?

orbixx
orbixxInnlegg: 3625
22.02.17 23:40

Si det. Ingen vet.

Jeg så Dagsrevyen i kveld, og forskere mener at de har funnet et solsystem som kanskje kan ha liv.

Nå husker jeg ikke avstanden i lysår, men mener at han sa at vi må reise i 300 000 år for å komme dit.

Hvis noen har tenkt å reise dit, vil jeg bare opplyse at jeg ikke blir med på ferden. :)

JadeFalcon
23.02.17 00:04
orbixx: Nå husker jeg ikke avstanden i lysår, men mener at han sa at vi må reise i 300 000 år for å komme dit. Hvis noen har tenkt å reise dit, vil jeg bare opplyse at jeg ikke blir med på ferden. :

Klarer vi å utvikle elektrisk solseil teknologien og oppnår 20% av lysets hastighet, så kan vi nå systemet med de jordlignende planetene på 200 år. 

ynnory
ynnoryInnlegg: 46702
23.02.17 00:13
JadeFalcon: Klarer vi å utvikle elektrisk solseil teknologien og oppnår 20% av lysets hastighet, så kan vi nå systemet med de jordlignende planetene på 200 år.

Er det ikke en viss fare for at dette blir snabla dyr forskning? Kanskje Norge bør delta..

JadeFalcon
23.02.17 00:15
ynnory: Er det ikke en viss fare for at dette blir snabla dyr forskning? Kanskje Norge bør delta..

Jo, det er jo verdt det hvis menneskeheten skal overleve som art. Håper vi også kommer langt med kryo-søvn etterhvert. I store avstander i galaksen, så må vi nok fryses ned for å overleve turen. 

ynnory
23.02.17 00:26
JadeFalcon: så må vi nok fryses ned for å overleve turen.

Vet du noe om hvor langt vi er kommet mht nedfrysning av mennesker?

Beklager at det blir noen spørsmål. Men interessant emne. Greit å kunne drøfte tanker og teorier.

JadeFalcon
23.02.17 01:26

Står litt om dette her

Eivto
EivtoInnlegg: 3
23.02.17 23:52

Kanskje det hadde gått an med sånn whiskas romskip med katter. Det hadde vært noe

JadeFalcon
23.02.17 23:52
Eivto: Kanskje det hadde gått an med sånn whiskas romskip med katter. Det hadde vært noe

Whiskas romskip? hahaha hva i allverden er det for noe?

Eivto
EivtoInnlegg: 3
23.02.17 23:54

E sånn nytt eksperiment i fra NASA.  Der dei sender opp katter, som skal spise vektløs kattemat

JadeFalcon
24.02.17 22:47
Eivto: E sånn nytt eksperiment i fra NASA.  Der dei sender opp katter, som skal spise vektløs kattemat

Vektløs kattemat? Eh javel hehe...

bjelar
bjelarInnlegg: 2299
24.02.17 22:53
JadeFalcon: Jeg tror det er en sannsynlighet at det er enten mikroskopiske liv. Men hva litt mer avansert oppbygget liv, som for eks insekter, fisk eller bløtdyrer?

Så langt har vi bare Jorda å sammenligne med, så det blir litt som å utføre en spørreundersøkelse om hvilket parti folk stemmer på og bare spørre en person. 

På jorda virker det som om encellet liv oppstod ganske raskt (innen en halv milliard år) etter at overflaten hadde kjølnet nok til at flytende vann var tilstede. Det er vanskelig å generalisere og si at enkelt liv derfor "vanligvis" oppstår raskt på jordlignende planeter, vi kan ha vært et unntak.

Faktisk er det logisk at vi er et unntak. Vi må nødvendigvis befinne oss på en planet som har hatt liv lenge nok til at vi har hatt tid til å utvikle oss. Dersom det enkle livet hadde brukt for lang tid på å komme seg i gang på jorda, så hadde det ikke vært her vi hadde vært, om du skjønner...

Mer komplisert liv, som insekter og fisk, brukte flere milliarder år på å utvikle seg på jorda. Kanskje er dette vanlig, eller igjen, siden vi nå enn er her, så kunne det ikke ta så veldig mye lengre tid akkurat her. Vanskelig å si hva som er vanlig. Men det som virker klart, er at avansert liv ikke kunne utvikle seg før det fantes fritt oksygen. Det tok blågrønne alger circa 1,5 milliarder år på jorda å produsere nok oksygen til å oksidere alt jernet som fantes, slik at fritt oksygen kunne begynne å bygge seg opp i vannet (og i luften). Hvis det hadde vært mer jern her, eller mindre vann for cyanobakteriene, så ville nok dette ha tatt veldig mye lengre tid.

Når avansert liv først fikk fotfeste (circa 600 millioner år siden) så virker det som om det knapt fantes noen grenser for hvor fort livet tok av. Utviklingen ble satt tilbake av noen ekstreme masseutryddelser og noen lange perioder med total dominans av en gruppe dyr (f.eks dinosaurene), men sammenlignet med hvor lang tid det tok å gå fra en bakterie til de første enkle flercellede, så er utviklingen fra fisk til elefant (eller menneske) lynrask. Er dette "vanlig" på andre planeter? Ikke godt å si.

(Innlegget ble redigert 24.02.17 23:01)

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 43824
25.02.17 23:39
JadeFalcon: Klarer vi å utvikle elektrisk solseil teknologien og oppnår 20% av lysets hastighet, så kan vi nå systemet med de jordlignende planetene på 200 år.

Oppgi gjerne kilde til de opplysningene - eller sjekk dem en gang til.

Mvh

BE

BlackEagle
25.02.17 23:40
ynnory: Vet du noe om hvor langt vi er kommet mht nedfrysning av mennesker?

Nedfrysning av sæd- og eggceller er nok litt enklere.

Mvh

BE

BlackEagle
25.02.17 23:44
JadeFalcon: Jo, det er jo verdt det hvis menneskeheten skal overleve som art.

Hvilket tidsperspektiv snakker du om?

Overleve i 50 år kan man nok gå ut fra at vi klarer uten den utviklinga. Overleve totalt sett i et antall trillioner kan man nok se langt etter uansett, er jeg redd.

Mvh

BE

BlackEagle
25.02.17 23:48
JadeFalcon: Står litt om dette her.

(fra ditt svar til ynnory om nedfrysing)

Nei.

Det står ikke et fnatt om nedfrysing av mennesker i den kilden du oppgir.

Der snakker man om å legge mennesker i kunstig dvale - ved nedkjøling.

Det er vel ikke riktig det samme, skulle jeg mene.

Mvh

BE

(Innlegget ble redigert 25.02.17 23:49)

ynnory
25.02.17 23:51
BlackEagle: Nedfrysning av sæd- og eggceller er nok litt enklere.

Her fryser jeg ned pizza og iskrem!

Men for å forsøke å være litt seriøs... Vet dere hvor mange personer som nå ligger nedfrosne? Kanskje litt tidlig å tine opp noen...  Kanskje litt googling kan bringe meg nær et svar.

BlackEagle
25.02.17 23:57
JadeFalcon: Men hva litt mer avansert oppbygget liv, som for eks insekter, fisk eller bløtdyrer?

(et slags tillegg til bjelars innlegg)

Det gir mer mening å snakke om flercellet liv. Det er en viss statistisk sannsynlighet for at avansert liv vil benytte celler - og "celler" i flertall.

Det er derimot ingen automatikk at insekter, fisk eller bløtdyr (under vår klassifisering) er eller vil bli utviklet andre steder. Evolusjonen blir påvirket av en laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaang rekke faktorer; hvorav vi bare kjenner noen få - og da mener jeg noen få av de som har påvirket livet her på jorda.

Både bjelar, jeg og andre kan helt sikkert nevne noen av de faktorene, dersom du er interessert.

Mvh

BE

BlackEagle
25.02.17 23:59
ynnory: Vet dere hvor mange personer som nå ligger nedfrosne?

Jeg kjenner til Walt Disney.

Faren til Trygve Baugerud ble visst også forsøkt lagt i fryseren, men e-verket tok visst strømmen p. g. a. manglende betaling eller noe.

Mvh

BE

BlackEagle
26.02.17 00:01
ynnory: Her fryser jeg ned pizza og iskrem!

Om man liker vodka, kan man med fordel fryse ned den (eller mer nøyaktig: bruke fryseren som kjøleskap). Men da bør man være forsiktig med hvor store slurker man tar....

:o)

Mvh

BE

ynnory
26.02.17 00:06
BlackEagle: Faren til Trygve Baugerud ble visst også forsøkt lagt i fryseren, men e-verket tok visst strømmen p. g. a. manglende betaling eller noe.

Ja, dette hørte jeg om for noen år siden. Mislykket googling. Mest frossenvarer slik jeg nevnte.

Vi består av rundt 60%(?) vann. Og vann utvider seg ca 10 % når det blir til is.

Kanskje vil det gå like dårlig med nedfrosne personer omtrent som det går om man dypfryser en agurk og senere tiner denne.

Nabo
NaboInnlegg: 13168
26.02.17 00:10
BlackEagle: Om man liker vodka, kan man med fordel fryse ned den (eller mer nøyaktig: bruke fryseren som kjøleskap). Men da bør man være forsiktig med hvor store slurker man tar....
:o)
Mvh
BE

Dette pleier jeg å gjøre med vodka, men vet du hva som skjer etter tredje dagen? Da er hele flasken bunnfrosset og det kommer ikke en dråpe ut etter jeg har åpnet den, og prøver å ta meg en stänkare. Flasken har ikke sprukket, men hvor kaldt kan det være når 40-hester'n fryser?

For øvrig må god vodka ha kyrilliske bokstaver på etiketten i tillegg til de latinske. Det borger for kvalitet.

Messier33
Messier33Innlegg: 3789
02.03.17 16:20
JadeFalcon: Jeg tror det er en sannsynlighet at det er enten mikroskopiske liv. Men hva litt mer avansert oppbygget liv, som for eks insekter, fisk eller bløtdyrer?

Mest sannsynlig blir det prokaryote celler vi finner først. Oppsto tidlig på Jorda og er veldig hardføre og simple. Overgangen til eukaryote celler tok ekstremt langt tid, begynte ikke å komme før ca 600-700 millioner år siden. Men har man først eukaryote, da starter moroa :)

BlackEagle
06.03.17 13:28
Nabo: hvor kaldt kan det være når 40-hester'n fryser?

Frysepunktet for ren alkohol er vel -114 C, så vidt jeg husker. Men i en vanlig 40 % vodka er jo mesteparten vann, så frysepunktet vil ligge betydelig høyere.

Mvh

BE

BlackEagle
06.03.17 13:29
ynnory: Kanskje vil det gå like dårlig med nedfrosne personer omtrent som det går om man dypfryser en agurk og senere tiner denne.

Æsj - perverse gris!

*glise*

Mvh

BE

Nabo
06.03.17 13:45
BlackEagle: Frysepunktet for ren alkohol er vel -114 C, så vidt jeg husker. Men i en vanlig 40 % vodka er jo mesteparten vann, så frysepunktet vil ligge betydelig høyere.
Mvh
BE

Vår venn Google kunne gi noen konkrete svar på det jeg la inn som spørsmål.

Vodka eller annen alkoholholdig veske væske fryser på ca. halvparten av %-satsen som er oppført på etiketten, altså 40% fryser på omtrent -20 grader, og grunner til at flasken ikke knuses er at utvidelsen av vannet som fryser blir oppveiet av at spriten som fryser tar mindre plass.

Sånt er faktisk veldig viktig kunnskap å ta med seg her i livet. Så dermed kan en trygt fortsette med å legge brennevin i fryseren både til avkjøling og oppbevaring.

JTHammer
JTHammerInnlegg: 2212
06.03.17 14:53
Nabo: og grunner til at flasken ikke knuses er at utvidelsen av vannet som fryser blir oppveiet av at spriten som fryser tar mindre plass.

Mener å huske at det er kun vann som utvider seg når det blir kaldt. :)

Alt annet trekker seg sammen.

Nabo
06.03.17 20:33
JTHammer: Mener å huske at det er kun vann som utvider seg når det blir kaldt. :)
Alt annet trekker seg sammen.

Vannet er helt spesielt på den måten, siden det tar minst fysisk plass på +4 grader.

BlackEagle
06.03.17 20:42
Nabo: Vår venn Google kunne gi noen konkrete svar på det jeg la inn som spørsmål. Vodka eller annen alkoholholdig veske væske fryser på ca. halvparten av %-satsen som er oppført på etiketten, altså 40% fryser på omtrent -20 grader, og grunner til at flasken ikke knuses er at utvidelsen av vannet som fryser blir oppveiet av at spriten som fryser tar mindre plass. Sånt er faktisk veldig viktig kunnskap å ta med seg her i livet. Så dermed kan en trygt fortsette med å legge brennevin i fryseren både til avkjøling og oppbevaring.

Også jeg som har det med å få ising i tenna...

Mvh

BE

Nabo
06.03.17 22:01
BlackEagle: Også jeg som har det med å få ising i tenna...
Mvh
BE

Stol på meg:) Vodkaslush kurerer ising i tennene etter ganske få glass, jeg er sikker på at etter det tredje, så bryr du deg ikke lengre.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg