Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Se tilbake i tid

NYTT TEMA
Ida_Hopp
Ida_HoppInnlegg: 363
04.05.17 13:36

Som alle dere staute karer vet, så er det å betrakte lys fra verdensrommet som å se tilbake i tid.

Hvis vi for noen sekunder later som at det fantes et teleskop som kunne reise langt raskere enn lyset og allerede befant seg, la oss si, 300 hundre lysår fra jorden i dette øyeblikk. Og i tillegg hadde evnen  til å samle lys på en per nå ukjent måte. Og derfor var i stand til å filme detaljer på jordens overflate.

Ville vi ikke i dag da motta bilder og film av hendelser som skjedde for 600 år siden? Med farger og kanskje i 3D;)

For en reality-serie det ville ha blitt. Å hele tiden få inn nye scener fra en svunnen tid.

Kanskje vi kunne se direktesendingen av når Jeanne D'Arc ble henrettet.

Hvis du tar hensyn til mine forutsetninger, tar jeg feil?

Ida_Hopp
04.05.17 14:10

Nei, blondiner er dumme. Jeg tok feil. Vi ville i dette tilfellet bare se 300 år tilbake. De andre 300 årene brukes på å sende oss de 300 år gamle bildene fra superteleskopet.

Vi kunne ha sett Kart XII bli skutt med en uniformsknapp?

orbixx
orbixxInnlegg: 3639
05.05.17 00:09
Ida_Hopp: Ville vi ikke i dag da motta bilder og film av hendelser som skjedde for 600 år siden? Med farger og kanskje i 3D;)

Det er vel mulig, i teorien.

Hvem ønsker å se sin egen fødsel i 3D ?

Jeg avstår fra en slik opplevelse.

OK. Det kunne vært interessant å se en sur eller kverulantisk politiker skrike ut sitt første dogmatiske slagord på fødestuen... :)

orbixx
05.05.17 00:33

Vi ser jo alltid tilbake tid, selv om en person står like  ved oss.

Nå har lyset en hastighet på 300 000  km pr.sekund, så det umulig å måle slike korte avstander.

Ida_Hopp
05.05.17 07:40
orbixx: Vi ser jo alltid tilbake tid, selv om en person står like ved oss. Nå har lyset en hastighet på 300 000 km pr.sekund, så det umulig å måle slike korte avstander.

Men å se 300 år tilbake i tid kunne vel ha vært interessant?

Tenk: Den store nordiske krig - minutt for minutt;)

0gg0
0gg0Innlegg: 28461
05.05.17 22:38
orbixx: Vi ser jo alltid tilbake tid, selv om en person står like  ved oss.

Selv din egen nestetipp er jo fortid. Hva som er den faktiske nå-tid kan man vel bare filosofere rundt.

Ida_Hopp
06.05.17 00:48

Som dere kverulerer om nanosekunder. Ta heller utgangspunkt i mine 300 år. Det må da være mer interessant?

(Innlegget ble redigert 06.05.17 01:13)

0gg0
06.05.17 00:59
Ida_Hopp: nanoselunder.

Er de i slekt med salamanderen? 

Ida_Hopp
06.05.17 01:14
0gg0: Er de i slekt med salamanderen?

Rettet det nå, din blåfrosk:)

(Innlegget ble redigert 06.05.17 01:15)

orbixx
06.05.17 23:52
0gg0: Selv din egen nestetipp er jo fortid. Hva som er den faktiske nå-tid kan man vel bare filosofere rundt.

Hvis jeg finner fram den ene hånden, fra fortiden, og klør meg på magen, så er vel grafsingen på min mage nå-tid. Filosofisk sett.

Denne tråden må være dårlig nytt for såkalte synske, som påstår at de kan se inn i framtiden.

Bevare meg vel: Hvis jeg kontakter f.eks. en psykolog og sier at når jeg barberer meg, så ser jeg mitt eget ansikt i speilet, fra fortiden.

Jeg tror at jeg får en alvorlig diagnose...:)

Ida_Hopp
07.05.17 00:02
orbixx: Hvis jeg finner fram den ene hånden, fra fortiden, og klør meg på magen, så er vel grafsingen på min mage nå-tid. Filosofisk sett. Denne tråden må være dårlig nytt for såkalte synske, som påstår at de kan se inn i framtiden. Bevare meg vel: Hvis jeg kontakter f.eks. en psykolog og sier at når jeg barberer meg, så ser jeg mitt eget ansikt i speilet, fra fortiden. Jeg tror at jeg får en alvorlig diagnose...:)

Dere alle fremstår som tilbakestående. Hva er det ved mitt spørsmål dere ikke forstår?

Ja, jeg fikk en matematisk høy IQ fra MENSA hvis det må til for å det i hele tatt ta meg med i debatten.

(Innlegget ble redigert 07.05.17 00:03)

orbixx
07.05.17 00:18
Ida_Hopp: Ja, jeg fikk en matematisk høy IQ fra MENSA hvis det må til for å det i hele tatt ta meg med i debatten.

Nå har jeg den laveste IQ'en som er registrert her i landet.

Hvis det er noe jeg virkelig ønsker å se fra fortiden, må det være Big Bang, 13,8 milliarder år siden. 

Men det er umulig, så vidt jeg vet.

Obs. Du er jo med i debatten. Forstår ikke hvorfor du klager.

(Innlegget ble redigert 07.05.17 00:23)

Ida_Hopp
07.05.17 00:28
orbixx: Nå har jeg den laveste IQ'en som er registrert her i landet. Hvis det er noe jeg virkelig ønsker å se fra fortiden, må det være Big Bang, 13,8 milliarder år siden. Men det er umulig, så vidt jeg vet. Obs. Du er jo med i debatten. Forstår ikke hvorfor du klager.

Slutt å mas på meg. Mannfolk, assa!

0gg0
07.05.17 00:41
orbixx: Hvis jeg finner fram den ene hånden, fra fortiden, og klør meg på magen, så er vel grafsingen på min mage nå-tid.

Det tar vel gjerne en viss tid før signalene på grafsingen når hjernen. Pluss litt tid før du registrerer det, og til du reagerer. 

Og når du reagerer så er jo grafsingen gammelt nytt.

Ida_Hopp
07.05.17 12:42
0gg0: Det tar vel gjerne en viss tid før signalene på grafsingen når hjernen. Pluss litt tid før du registrerer det, og til du reagerer. Og når du reagerer så er jo grafsingen gammelt nytt.

Dette er galskap. Så hvis jeg etter jeg har pusset opp et rom, evaluerer arbeidet, så er jeg automatisk historieinteressert?

0gg0
07.05.17 13:25
Ida_Hopp: Så hvis jeg etter jeg har pusset opp et rom, evaluerer arbeidet, så er jeg automatisk historieinteressert?

I denne sammenhengen, ja. Sånn generelt, nei.

Ida_Hopp
07.05.17 13:44
0gg0: I denne sammenhengen, ja. Sånn generelt, nei.

Men jeg er interessert i historie. Du mener nå altså at jeg bør fokusere på ting som skjedde før jeg pusset opp rommet? Hvorfor?

bjelar
bjelarInnlegg: 2334
16.05.17 21:07

Det artige her er jo at hvis man ser noe med sine egne øyne, så tror man intuitivt at det er det som skjer. 

Teleskopet 300 lysår unna kan jo godt være virkelig. Det er ikke umulig at en sivilisasjon 300 lysår unna tror at Frederik Willem I er konge av Preussen på jorda.

Det ville ha tatt et veldig stort teleskop, men hvis man plasserte ut teleskoper i omløpsbane rundt en stjerne langt nok borte fra stjerna, så kunne man fått skarpe bilder av hva som foregikk på jorda i 1717.

(Innlegget ble redigert 16.05.17 21:10)

Ida_Hopp
17.05.17 00:46
bjelar: Det artige her er jo at hvis man ser noe med sine egne øyne, så tror man intuitivt at det er det som skjer. Teleskopet 300 lysår unna kan jo godt være virkelig. Det er ikke umulig at en sivilisasjon 300 lysår unna tror at Frederik Willem I er konge av Preussen på jorda. Det ville ha tatt et veldig stort teleskop, men hvis man plasserte ut teleskoper i omløpsbane rundt en stjerne langt nok borte fra stjerna, så kunne man fått skarpe bilder av hva som foregikk på jorda i 1717.

Det er akkurat hva jeg mente. Man kunne da til neste år se hvordan Karl XII ble drept i Norge og slutten på svensk overlegenhet. Med farger!

Det kan jo skje? Teoretisk. I Fremtiden:)

Åååå... Jeg elsker fremtiden:- )

bjelar
bjelarInnlegg: 2334
17.05.17 01:04
Ida_Hopp: Det kan jo skje? Teoretisk. I Fremtiden:) Åååå... Jeg elsker fremtiden:- )

Det er ikke noe kjent i fysikken som forbyr at vi kan gjøre det, men det er mildt sagt teknisk vanskelig.

Tidsmaskiner og det å reise fortere enn lyset er det samme.

Selv om vi lagde en tidsmaskin, så ville det ikke være mulig å reise tilbake til før tidsmaskinen fantes av åpenbare grunner. Men det kan tenkes at universet allerede lagde tidsmaskiner for mange millioner år siden som fortsatt eksisterer. Vi kan kanskje finne en og bruke den til å ikke bare se Karl XII bli drept (sitre), men kanskje til og med være der da det skjer.

Ida_Hopp
17.05.17 01:52
bjelar: Det er ikke noe kjent i fysikken som forbyr at vi kan gjøre det, men det er mildt sagt teknisk vanskelig. Tidsmaskiner og det å reise fortere enn lyset er det samme. Selv om vi lagde en tidsmaskin, så ville det ikke være mulig å reise tilbake til før tidsmaskinen fantes av åpenbare grunner. Men det kan tenkes at universet allerede lagde tidsmaskiner for mange millioner år siden som fortsatt eksisterer. Vi kan kanskje finne en og bruke den til å ikke bare se Karl XII bli drept (sitre), men kanskje til og med være der da det skjer.

Jeg tror jeg forholder meg til hverdagen. Jeg blir blir litt tussete i hodet.

Men skulle ønske jeg var født i 2289.

Tempus
TempusInnlegg: 4359
21.05.17 03:58

Mor eg vil tilbake , eller lei milde ljos og før meg fram.:))) Gøy å tulle litt, trur eg.

Ida_Hopp
21.05.17 04:49
Tempus: Mor eg vil tilbake , eller lei milde ljos og før meg fram.:))) Gøy å tulle litt, trur eg.

Jeg føler en bonderomantikk for 1750-tallet. Norge var i fred. Og av en eller annen grunn tror jeg menn på den tiden var flottere og tøffere enn oss:) 

Moretta
MorettaInnlegg: 52
24.06.17 15:07

Ida_Hopp, kan ta seg en pille. Den tøffeste tiden var rundt år 100-200. Da gladiatorene sto klare for å dø til publikums store begeistring.

perchri
perchriInnlegg: 8236
26.08.17 22:01
Ida_Hopp: Dette er galskap. Så hvis jeg etter jeg har pusset opp et rom, evaluerer arbeidet, så er jeg automatisk historieinteressert?

..sett fra herr Einsteins ståsted,ja.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg