Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Dommedagsprofetene blandt akademikerne!

NYTT TEMA
gamecrazy
gamecrazyInnlegg: 2198
20.06.17 22:18

Hvorfor er det slik at de aller smarteste av oss,også dømmer jordas undergang om 500 000 år eller mer? Hva kan vi gjøre til eller fra? Skal vi lære våre barnebarn å frykte fremtiden? For meg som er passe dum,er det bare tull at vi skal flytte til Mars,eller at det blir overbefolkning de nærmeste 200år.Ja det blir mat og vannmangel,men alle 7 milliarder får plass i Australia,og vi får hele 1 km2 hver.

Jeg sier som George Carlin:Jorda overlever oss.Det har vært vulkanutbrudd,jordskjelv og tsunamier i millioner av år.Vi har bare forurenset i maks 200 år.Tyskland,Kina og Japan kan få mye forurenset luft,men jeg har hørt rykter om at det skal være noe som heter vind.Ikke bare flau,men også kuling,storm og orkan,så jeg tipper det er menneskene som dør ikke planeten.

Glem månen og Mars.Star-Trek er ren fantasi,også Star Wars og Babylon 5.Vi kjenner historien,men fremtiden er ukjent.Vi vet hva som skjedde i går,men ikke i morgen.

Religion er eventyr.På tide at vi som voksne mennesker inseer at jorda gjør som den vil.Tipper vi bare er på slutten av en istid og at nord og sørpolen smelter naturlig pga sola.

Det er for mye olje under havbunnen til at vi som eneste nasjon bare skal la det ligge der, mens Venezuela og Saudi Arabia pumper opp olje i 100år til.

Hjelper lite at lille Norge bare kjører elbiler når resten av verden kjører på diesel og bensin.Vinden blåser både fra øst og syd.Foruresninger kan komme uansett hva vi gjør.

Jordboer

Jobs
JobsInnlegg: 10901
20.06.17 22:24
gamecrazy: Religion er eventyr.På tide at vi som voksne mennesker inseer at jorda gjør som den vil.Tipper vi bare er på slutten av en istid og at nord og sørpolen smelter naturlig pga sola.

Er det det? Du glemte forøverig og nevne atomkrig noe Jesus beskrev for to tusen år siden i Matteus 24.Så eventyr er det så vist ikke kristendomen.

orbixx
orbixxInnlegg: 3639
21.06.17 01:18
gamecrazy: Religion er eventyr.På tide at vi som voksne mennesker inseer at jorda gjør som den vil.Tipper vi bare er på slutten av en istid og at nord og sørpolen smelter naturlig pga sola.

Nå er jeg ateist og kan ikke forstå at noen religiøse mener at Jesus kunne forutse en atomkrig for  2000 år siden.

All respekt for moderate kristne, men det er selvfølgelig absurd.

Men de fleste astroforskere  mener at vår jord tar kvelden om ca. 6. milliarder år.

Ingen grunn til umiddelbar panikk. Sov godt :)

JTHammer
JTHammerInnlegg: 2272
21.06.17 12:01
gamecrazy: For meg som er passe dum,er det bare tull at vi skal flytte til Mars,eller at det blir overbefolkning de nærmeste 200år.Ja det blir mat og vannmangel,men alle 7 milliarder får plass i Australia,og vi får hele 1 km2 hver.

Og det er det som menes med overbefolkning. At det er plass til alle, er ikke det eneste kriteriet som bestemmer om det er overbefolkning eller ikke.

bjelar
bjelarInnlegg: 2334
25.06.17 19:39
gamecrazy: alle 7 milliarder får plass i Australia,og vi får hele 1 km2 hver.

Nå er Australia på 7 millioner km2, så du må nok dele den kvadratkilometeren med 999 andre.

Ellers er jeg enig i at religion er tull og at jorda greier seg helt fint, den har overlevd verre enn oss. 

Men jeg tror helt klart at det bærer lukt til helvete, og at vi er heldige om vi får 200 år. 500.000 tror jeg er ønsketenking.

Det kan være en trøst for en middelaldrende slabedask som meg selv at jeg sikkert kommer til å dø av kreft eller noe før økosystemet bryter sammen. Så jeg er ikke bare pessimist.

Karten67
Karten67Innlegg: 4500
18.10.17 14:01
gamecrazy: Det er for mye olje under havbunnen til at vi som eneste nasjon bare skal la det ligge der, mens Venezuela og Saudi Arabia pumper opp olje i 100år til. Hjelper lite at lille Norge bare kjører elbiler når resten av verden kjører på diesel og bensin.Vinden blåser både fra øst og syd.Foruresninger kan komme uansett hva vi gjør. Jordboer

Der er jeg enig med deg, for om noen skrur igjen kranene, så er det andre som skruer dem mere opp, f.eks S.A. 

Ja det er plass til mange mennesker på jorda, langt flere enn det er idag, om vi har ressurser til det er en annen ting. En kan også begynne å bekymre seg litt ovenfor at teknologi vil gjøre mange mennesker arbeidsløse. Dette vil føre til ett langt større konfliktnivå i fremtiden, i det 21 århundret vil vi nok oppleve minst en verdensomspennende krig, menneskene har ikke klart å leve sammen i noen av hundreårene uten krig.

perchri
perchriInnlegg: 8238
02.11.17 18:45
orbixx: Men de fleste astroforskere  mener at vår jord tar kvelden om ca. 6. milliarder år. Ingen grunn til umiddelbar panikk. Sov godt :)

jorda,ja....men vi har tatt kvelden lenge før det...for godt.

Det er noe som sier, allt har sin tid, det tror jeg gjelder mennesket også. Vi er en liten ,liten kvist på universets tre, og den kvisten er allerede ganske råtten, samt en del beboere sager på den med motorsag.....

perchri
02.12.17 19:24
gamecrazy: Det er for mye olje under havbunnen til at vi som eneste nasjon bare skal la det ligge der, mens Venezuela og Saudi Arabia pumper opp olje i 100år til. Hjelper lite at lille Norge bare kjører elbiler når resten av verden kjører på diesel og bensin.Vinden blåser både fra øst og syd.Foruresninger kan komme uansett hva vi gjør.

Ja, man kan lure på poletikken. Det er nok rikelig med olje, både her og der, så vi i lille Norge får jammen passe på at ikke "noen" borer på skrått inn med sugerøret, så plutselig er det tomt på sokkelen vår. 

(Innlegget ble redigert 02.12.17 19:25)

perchri
06.01.18 21:36
gamecrazy: Hjelper lite at lille Norge bare kjører elbiler når resten av verden kjører på diesel og bensin.Vinden blåser både fra øst og syd.Foruresninger kan komme uansett hva vi gjør. Jordboer

Vi vil jo som alltid være den "flittige maur" og den som "skal redde alle andre". Det  virker ikke som er er våkne nok til å forstå at det vi bedriver her på berget miljømessig er som et nålestikk på et A3 ark. Men vi redder hverken verden eller noen andre....bortsett fra det norske folk belemres med avgifter og restriksjoner, til langt oppunder nesa.  Rart vi blir sjuke?

perchri
13.02.18 22:08
gamecrazy: Hvorfor er det slik at de aller smarteste av oss,også dømmer jordas undergang om 500 000 år eller mer?

Halv million år?  Pussig, de hadde en formel med en haug parametere, og den ga en antydning til at inteligent liv med samfundsnormer, går til grunne inne 600-700 år. Jeg tror heller ikke på dette, slik vi oppfører oss, overfor kloden vår. Her gjelder det mest mulig fortjeneste, uansett hva det vil koste. Det ender med at de som er igjen selger gress strå som grønt til middagen, som består av ristede gamle bildekk med litt råolje som saus.

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 45332
14.02.18 00:20
perchri: bortsett fra det norske folk belemres med avgifter og restriksjoner, til langt oppunder nesa. Rart vi blir sjuke?

Æ'kke sjuk. Ikke det aller minste, en gang.

Mvh

BE

petterG
petterGInnlegg: 9508
14.02.18 08:31
gamecrazy: Hvorfor er det slik at de aller smarteste av oss,også dømmer jordas undergang om 500 000 år eller mer? Hva kan vi gjøre til eller fra? Skal vi lære våre barnebarn å frykte fremtiden?

Jeg tror ikke barnebarna mine lever om 500.000 år...

perchri
05.04.18 08:45
Jobs: Er det det? Du glemte forøverig og nevne atomkrig noe Jesus beskrev for to tusen år siden i Matteus 24.Så eventyr er det så vist ikke kristendomen.

Når en lar "barn" leke med atomvåpen og tukkle med dødlige mikrober, ligger det vel i kortene at en eller annen gang bryter destruksjonen løs. Dersom ikke kloden blir truffet av en kjempe astroide, som deler den til pulver, vil nok kloden overleve aldeles utmerket etter at vi er borte. Den vil  med tiden, få det betydlig bedre helsemessig. Hva vi skal til mars å gjøre, tja, menneskets evindelige higen etter noe nytt,tenker jeg. Mars en "frø klode" av mennesket og dets tilbehør. Kanskje smart dersom ting går fryktelig galt her nede. Men om 12 milliarder år brenner sola opp allt sammen. Er vi her så lenge ,har vi reist ut av galaksen og funnet en ny sol med planeter lik jorda. Men da er universet utvidet seg så mye at nattehimmelen er totalt mørk. Bare en dåre kan tro vi er her mer en noen tusen år, men da må vi alle lobotimeres for all agrisivitet,vil jeg tro. Vi elsker å ta kål på hverandre raskets mulig.  Skaperen er sindig slik. I mellomtiden får jeg som andre fortsette med det daglige stunt....å forurense.

(Innlegget ble redigert 05.04.18 08:47)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg