Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Rundt galaxen

NYTT TEMA
Busus
BususInnlegg: 649
21.03.18 04:11

Finnes noen direkte beviser for at solsystemet beveger seg rundt og/eller ikke bare i direkte linje fra/mot sentrum av galaksen?

Grammofon
GrammofonInnlegg: 2214
21.03.18 16:01

Det kommer an på hva du regner som direkte bevis. Lindblad-Oort-teorien som kom på 1920-tallet skal visst være ganske overbevisende, i hvert fall for dem som forstår den. I 1935 beregnet Jan Oort på grunnlag av radioastronomiske målinger at sola bruker 225 millioner år på en runde rundt sentrum av melkeveien.

Busus
BususInnlegg: 649
21.03.18 19:19

Jeg synes galakser ser ut som at stjernene blir slynget ut fra senter av senterifugalkraft. Akkurat som vann slynges utover fra en roterende våt ball. I så fall beveger de seg mer i rett linje ut fra sentrum. Jeg synes formen ikke er til å ta feil av.

Hvis man ikke har målinger som beviser at stjerner går i bane rundt galaksen og beveger seg innover, så er vel formen i seg selv et bra induksjonsbevis for at lærebøkene er feil, tenker jeg.

(Innlegget ble redigert 21.03.18 19:22)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg