Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Lys over Oslo

NYTT TEMA
norball
norballInnlegg: 3049
03.04.18 00:16

Hva er det som synes på himmelen mot vest over Oslo? Ser ut som en stjerne som lyser veldig kraftig. Gjennom kikkert virker det som at den blinker rødt og grønt

JTHammer
JTHammerInnlegg: 2212
03.04.18 08:20

Klokkeslett kunne vært greit å vite?

norball
07.04.18 12:32
JTHammer: Klokkeslett kunne vært greit å vite?

fra 00.00 til ca. 00.30. Så ble den svakere, som en vanlig stjerne, igjen

JTHammer
09.04.18 10:49

Var det bare da, eller ser du den hver kveld/natt?

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 43824
09.04.18 14:16
norball: Hva er det som synes på himmelen mot vest over Oslo?

Det hjelper også om du kan angi ca. hvor høyt over horisonten (den ideelle horisont; dvs. ut fra et helt flatt lende) du så den - gjerne også dens plassering relativt til kjente stjerner/planeter eller stjernebilder.

La du merke til om den flytter seg? Det er ikke mange dagebe sia man kunne se ISS ganske fint, men den flytter seg ganske fort. Den kan også virke som den blinker i det den er i ferd med å gå inn i jordskyggen. Jeg så den to kvelder, og ene kvelden så jeg den to ganger. Den bruker 1 time og 30 - 40 minutter på et omløp.

Mvh

BE

JTHammer
09.04.18 21:56
BlackEagle: La du merke til om den flytter seg? Det er ikke mange dagebe sia man kunne se ISS ganske fint, men den flytter seg ganske fort.

Finner ikke noen planeter eller noe i den retningen den 3. April.
Ikke sjekket kometer og slikt.

Men ISS var rett vest (eller der omkring) på det tidspunktet .... så godt mulig du har rett der ja. :) 

norball
09.04.18 22:21
BlackEagle: Det hjelper også om du kan angi ca. hvor høyt over horisonten (den ideelle horisont; dvs. ut fra et helt flatt lende) du så den - gjerne også dens plassering relativt til kjente stjerner/planeter eller stjernebilder.

Har sett litt på kart og astronomi-apper. Mener det var circa der stjernebildet Orion er nå.

Trodde det også var ISS med en gang, men den beveget seg ikke. Har lagt merke til den ved en tidligere anledning også (ser den gjennom soveromsvinduet), men forrige uke var den veldig lysende. Nesten så jeg trodde det var en komet/missil

orbixx
orbixxInnlegg: 3625
12.04.18 00:54
norball: Gjennom kikkert virker det som at den blinker rødt og grønt

Planeter i vårt solsystem "blinker" ikke pga lysstyrken.

Det kan virke som stjerner , til en viss grad, kan blinke fordi lyset treffer atmosfæren med mye luft.

Jeg tipper at du så et helikopter som holdt på med et eller annet.

Bare en teori fra meg.

norball
13.04.18 01:05

Nå er den der igjen. Eneste stjernen som er synlig

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg