Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Lyd og Vind på Månen

NYTT TEMA
sigurd1204
sigurd1204Innlegg: 116
25.07.18 23:39

Hei !

jeg lurte på noe 2 ting.

Hvis jeg som person gikk på månen med romdrakt som NASA gjør,  og da tok med meg et flagg, ville det da viftet på månen , sidend et da IKKE er Vind der ?

Svarer dere JA at den kan vifte, gi meg forklaring på dette.
Svar: Nei, ikke forkar noenting.

sigurd1204
BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 44885
26.07.18 20:23
sigurd1204: Svarer dere JA at den kan vifte, gi meg forklaring på dette.
Svar: Nei, ikke forkar noenting.

Jeg kan forklare - og svaret er JA. Og NEI.

Hvis du går på månen med et flagg (slik du sier), vil det vifte - eller snarere se ut som det flagrer. Årsaken er endringer i hastighet og bevegelsesretning (når du går, vil du vanligvis bevege hånda litt opp og ned sjøl om du prøver å la være - p. g. a. både gravitasjon og inerti vil bevegelsene da få det til å se ut som om flagget blafrer). Derfor er svaret JA. Men om du henger opp et flagg på månen vil det ikke blafre (og heller ikke se ut som om det gjør det), for ettersom månen ikke har no' særlig atmosfære, finnes det heller ingen vind. Derfor er svaret NEI.

At noen med hang til overtro vil ha det til at den amerikanske månelandinga var bløff og innspilt i et studio fordi flagget de plantet blafrer og at det skyldes f. eks. en vifte i studio, skal du ikke tenke så mye på. Hvis det hadde vært så om å gjøre for amerikanerne å få folk til å tro at de ikke fikke til det de ønsket å få til og laget en filminnspilling i et studio -

kan du være temmelig trygg på at de ville fjerna alle vifter i studio heller enn å drite seg loddrett ut.

Mvh

BE

P. S. Om du er nysgjerrig på hvordan de fikk flagget til å folde seg ut og holde seg utfoldet er du sikkert i stand til å pønske det ut sjøl.

BlackEagle
26.07.18 20:27

Når det gjelder lyd på månen, er det riktig slik linken din sier - at lyd forplanter seg gjennom luft.

Men det er ikke et fullstendig svar. Lyd forplanter seg også gjennom andre medier, som stein, vann m. m. 

Mvh

BE

En_ganske_snill_mann
En_ganske_snill_mannInnlegg: 4637
sigurd1204
02.08.18 00:07
BlackEagle: At noen med hang til overtro vil ha det til at den amerikanske månelandinga var bløff og innspilt i et studio fordi flagget de plantet blafrer og at det skyldes f. eks. en vifte i studio, skal du ikke tenke så mye på. Hvis det hadde vært så om å gjøre for amerikanerne å få folk til å tro at de ikke fikke til det de ønsket å få til og laget en filminnspilling i et studio - kan du være temmelig trygg på at de ville fjerna alle vifter i studio heller enn å drite seg loddrett ut.

Dette pga var Varmt på sommeren i Hollywood  :)
+ Var varmt for dem folkene i romdrakta :P

+ 30 grader er varmt inne i en romdrakt på jorden ;)

men du viste romraketten er laget av Aliminium ?
smeltepunkt på 660 grader, og våres atmosfære : 

sigurd1204
02.08.18 00:08
BlackEagle: Men det er ikke et fullstendig svar. Lyd forplanter seg også gjennom andre medier, som stein, vann m. m.

Men ingen bevis for det om :)
da må VI som snakker her dra ditt og bevise det også og filme med lyd :P

sigurd1204
RickiBK
RickiBKInnlegg: 69652
02.08.18 00:10
sigurd1204: Svar: Nei, ikke forkar noenting.

Nei.

BlackEagle
02.08.18 13:50
sigurd1204: Dette pga var Varmt på sommeren i Hollywood  :)
+ Var varmt for dem folkene i romdrakta :P + 30 grader er varmt inne i en romdrakt på jorden ;) men du viste romraketten er laget av Aliminium ?
smeltepunkt på 660 grader, og våres atmosfære :

Hva vil du fram til?

Mvh

BE

BlackEagle
02.08.18 13:55
sigurd1204: Når det blåser på månen... Bra sang ;)

Vel... jeg har det på at denne er bedre, sjøl om ingen synger.

Mvh

BE

BlackEagle
02.08.18 13:56
sigurd1204: Men ingen bevis for det om :)

Hva mener du nå? Ingen bevis for hva? Og ha mener du med "om"?

Mvh

BE

sigurd1204
02.08.18 15:27
BlackEagle: Hva vil du fram til?

Alt med NASA er bullshit :) 
Ren løgner Organisasjon som er eid av staten ;) 

Vi var aldri på månen ;) 

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 8143
02.08.18 16:38
sigurd1204: :)

Eg antar at smiley er for å fortella at påstandane dine bare er tull?

BlackEagle
02.08.18 19:42
sigurd1204: Alt med NASA er bullshit :) 
Ren løgner Organisasjon som er eid av staten ;)  Vi var aldri på månen ;)

Akkurat.

Da bøyer jeg meg i støvet - eller var det hatten? - eventuelt tar av meg hatten - eller var det støvet? - for slik endeløs og dyp kunnskap.

Mvh

BE

sigurd1204
06.08.18 15:05
BlackEagle: Akkurat. Da bøyer jeg meg i støvet - eller var det hatten? - eventuelt tar av meg hatten - eller var det støvet? - for slik endeløs og dyp kunnskap. Mvh BE

Dumt ikke fler vet så mye om NASA da...

JTHammer
JTHammerInnlegg: 2253
08.08.18 09:50
sigurd1204: Alt med NASA er bullshit :)
Ren løgner Organisasjon som er eid av staten ;) Vi var aldri på månen ;)

*Sukk*

Vi dro til månen, vi har bevisene for det. Bildene, videoene, samtalene, rakettene, utstyret, telemetrien, observasjonene, eksperimenter lagt i igjen på overflaten slik at hvilken som helst hjernedød tulling kan bekrefte det, etc .....

Som da er uhorvelig mye mer enn hva "konspirasjonsteoretikere" har å komme med, vis påstander mister holdbarhet raskere enn en ballong som mister luften dere påstår beveger flagget. -_-

(Innlegget ble redigert 08.08.18 09:50)

sigurd1204
08.08.18 14:26
JTHammer: Vi dro til månen, vi har bevisene for det. Bildene, videoene, samtalene, rakettene, utstyret, telemetrien, observasjonene, eksperimenter lagt i igjen på overflaten slik at hvilken som helst hjernedød tulling kan bekrefte det, etc ..... Som da er uhorvelig mye mer enn hva "konspirasjonsteoretikere" har å komme med, vis påstander mister holdbarhet raskere enn en ballong som mister luften dere påstår beveger flagget. -_-

Bare google det, finnes mye bevis for vi ikke var på Månen :) 

Problemet er at vi kan være enige og ikke være enige :)

Og da at vi mennesker  dvs TROENDE vil alltid TRO på ting som vi da SER på TV  :P

Hint : Slutt og Tro, og heller Vit mer og finne ut av ting, kan ta en sitat fra bibelen da somer sant :  Let så skal dere finne.
Hele setningen er : 

Matteus 7:7-11 NB
JTHammer
08.08.18 14:42
sigurd1204: Bare google det,

Bare google det .... det klassiske go-to-answer når man ikke har så mye å komme med.

"Problemet er at vi kan være enige og ikke være enige :)"

Ikke noe problem så lenge man kan være enige om å ikke være enige. :P

"Hint : Slutt og Tro, og heller Vit mer og finne ut av ting, kan ta en sitat fra bibelen da somer sant :  Let så skal dere finne."

Takk, men det er ikke så interessant hva bibelen har å si om emnet.
Den er ikke så spesielt vitenskapelig oppbygd.

(Innlegget ble redigert 08.08.18 14:43)

BlackEagle
08.08.18 16:10
sigurd1204: Hint : Slutt og Tro, og heller Vit mer og finne ut av ting, kan ta en sitat fra bibelen da somer sant :  Let så skal dere finne.

Jeg er ikke-troende.

Nettopp derfor finner jeg heller ingen grunn til å tro på det som står i slike selvmotsigende novellesamlinger som du nevner.

Mvh

BE

sigurd1204
08.08.18 22:21
JTHammer: "Problemet er at vi kan være enige og ikke være enige :)" Ikke noe problem så lenge man kan være enige om å ikke være enige. :P

Men da er vi ENIGE da :P

sigurd1204
08.08.18 22:23
BlackEagle: Jeg er ikke-troende. Nettopp derfor finner jeg heller ingen grunn til å tro på det som står i slike selvmotsigende novellesamlinger som du nevner. Mvh BE

Det er ikke selvmotsigende når jeg selv har funnet bevis for ting, exmpel du neter se sannheten, bibelen nevner dette også : Blinde fører den blinde, dvs sånn  dagens mennesker er ;)

DU tror blindt på Tv/Nyheter osv  .  :)

cased closed , du tapte :)

RickiBK
08.08.18 22:25
sigurd1204: Let så skal dere finne.

Og ennå driver baptistene og sokner etter han der Jesus. 

DET skal de ha, de er standhaftige. 

jonas
jonasInnlegg: 29695
08.08.18 22:28
RickiBK: DET skal de ha, de er standhaftige.

Men Bibelen sier ingenting om månelandingen så den er jo et bevis for at vi aldri har vært på Månen. 

RickiBK
08.08.18 22:31
jonas: Men Bibelen sier ingenting om månelandingen så den er jo et bevis for at vi aldri har vært på Månen.

Jammen...Jammen.. DENNE sangen da? 

Det neste du sier er at DENNE filmen ikke er en dokumentar? 

(Innlegget ble redigert 08.08.18 22:32)

BlackEagle
09.08.18 01:29
sigurd1204: Det er ikke selvmotsigende når jeg selv har funnet bevis for ting, exmpel du neter se sannheten, bibelen nevner dette også : Blinde fører den blinde, dvs sånn  dagens mennesker er ;) DU tror blindt på Tv/Nyheter osv  .  :) cased closed , du tapte :)

Beklager, men du fatter visst ikke poenget. Imidlertid synes visst det å skyldes at jeg uttrykte meg klosset. Derfor skal jeg nå forsøke å forbedre meg sjøl.

For det første så driter jeg i hvilke beviser du mener å ha funnet, for bevis får ingen anvendelse på sjølmotsigelser. En sjølmotsigelse er:

Når en person (eller en skriftlig kilde - eller en annen kilde) påstår at to pluss to er lik 7, 8 - så er det greit. Det er en påstand som kan være bare SANN eller USANN (men naturl1ig nok ikke både sann og usann samtidig - enten er svaret 7,8 - eller det er ikke). Den eventuelle sannheten kan formodentlig bevises - eller ikke. Men uavhengig av bevis er ikke den ene påstanden en sjølmotsigelse, for den sier ikke samtidig at svaret er noe annet.

Men når samme person i samme åndedrag påstår at to pluss to er både 7,8 og 4 - så inneholder hans utsagn to innbyrdes motstridende og gjensidig utelukkende påstander, og innlysende nok MÅ minst én være USANN fordi begge ikke kan være sanne samtidig. Dét, min venn, er en sjølmotsigelse.

Bevisførsel får ingen anvendelse, for det er sjølinnlysende at begge påstandene ikke kan være sanne og at minst én må være feil (og begge kan være feil - den alternative påstanden kunne jo f. eks. vært at to pluss to er lik minus 3,14).

Bibelen er en kilde som inneholder slike sjølmotsigelser. Om du leser skapelseshistoriene (både ver. 1.0 og ver. 1.1) nøye, vil du se at de inneholder to innbyrdes motstridende og gjensidig utelukkende påstander.

Når det gjelder min blindhet, kan du mene akkurat hva du vil. Det interesserer meg midt i ryggen.

Mvh

BE

(Innlegget ble redigert 09.08.18 01:33)

sigurd1204
09.08.18 10:56
jonas: Men Bibelen sier ingenting om månelandingen så den er jo et bevis for at vi aldri har vært på Månen.

Bra skrevet hahaha.

sigurd1204
09.08.18 10:57
RickiBK: Det neste du sier er at DENNE filmen ikke er en dokumentar?

Digger filmen Mars Attacks  :)

sigurd1204
09.08.18 10:59
BlackEagle: Bibelen er en kilde som inneholder slike sjølmotsigelser. Om du leser skapelseshistoriene (både ver. 1.0 og ver. 1.1) nøye, vil du se at de inneholder to innbyrdes motstridende og gjensidig utelukkende påstander.

Jeg TROR ikke på bibelen men vet hva som står der, var  Kristen før.

Jeg tok ut kun teksten som det sto der, og det stemmer : Let så skal man finne ?

Selvfølgelig finner man ting når man leter etter svar ;)

Bare bruke internett og Google litt :)

JTHammer
09.08.18 15:14
sigurd1204: Men da er vi ENIGE da :P

Du svarte aldri BE på det han spurte om forresten.

"sigurd1204: Dette pga var Varmt på sommeren i Hollywood  :)

+ Var varmt for dem folkene i romdrakta :P + 30 grader er varmt inne i en romdrakt på jorden ;) men du viste romraketten er laget av Aliminium ?
smeltepunkt på 660 grader, og våres atmosfære :)"  

"Hva vil du fram til?

Mvh

BE"

Og må si meg litt interessert i det samme.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg