Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Er universet kuleformet eller elliptisk ?

NYTT TEMA
politikk
politikkInnlegg: 32675
08.09.18 02:53

hvis vi kan se over 13 milliaderer lysår i alle retninger er det sansynlig at universet kan være kuleformet.

hvis det er noen retninger vi bare kan se kortere skulle det vel være mulig og anslå annen form på universet og omtrent hvilken form.   Og samtidig omtrent hvor i universets form vår galakse befinner seg.

er det noen som vet måleresultatene på dette ?

orbixx
orbixxInnlegg: 3657
13.09.18 00:38

Det var vel den godeste Einstein som mente at hvis man har en veeeeldig kraftig kikkert, så kan man se seg selv.

Hvis det stemmer må nok universet være kuleformet på grunn av gravitasjonskraften.

Tror jeg. Hilsen en som ikke tror at universet er flatt som en pannekake....

trøndergutten
trønderguttenInnlegg: 11242
13.09.18 00:49

Det som vel er den mest utbredte teorien blant forskerne er at universet er flatt og uendelig, men man vet selvfølgelig ikke sikkert. Personlig klarer jeg ikke å se for meg at noe fysisk kan være uendelig. Uendelighet er for meg noe abstrakt. Men hjernen vår er nok ikke i stand til å virkelig forstå slike ting. 

Her er forresten et par linker på engelsk (finner ikke så mange gode på norsk) der du kan lese mer om det du spør om:

https://www.space.com/24309-shape-of-the-universe.html

https://www.zmescience.com/space/astrophysics-space/shape-universe-really/

(Innlegget ble redigert 13.09.18 00:51)

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 49616
14.09.18 08:32
trøndergutten: Personlig klarer jeg ikke å se for meg at noe fysisk kan være uendelig.

Hva med en kuleoverflate? Det blir jo litt vanskelig å finne enden på den...

Mvh

BE

CapoConsigliere
CapoConsigliereInnlegg: 16150
14.09.18 08:36
trøndergutten: Men hjernen vår er nok ikke i stand til å virkelig forstå slike ting.

Hjernen er begrenset.

Hørt om kreativitet og intuitive sprang?

BlackEagle
14.09.18 08:41
politikk: er det noen som vet måleresultatene på dette ?

Neppe. Det er heller tvilsomt om det finnes særlig pålitelige måleresultater på det man hverken kan se eller måle.

Mvh

BE

som egentlig har mer sans for et smultringformet univers 

BlackEagle
14.09.18 08:42
CapoConsigliere: Hørt om kreativitet og intuitive sprang?

Ah - det er slikt som skjer med meg når jeg får mine øyeblikk av guddommelig innsikt!

Mvh

BE

politikk
14.09.18 11:29

Blackeagle : hvis ikke universet er synlig med avstander på over 13 milliarder lysår i alle retninger er jo nettopp dette målbart.   Da vet vi jo hvilke renninger vi ikke kan se så langt.

kun da er det vel mulig og beregne form og vår galakse sin plassering inne i formen.

jeg har ikke hørt at utsikten er begrenset i avstand i noen retninger. Og derfor jeg lurte på om den var det ?

BlackEagle
14.09.18 12:31
politikk: Blackeagle : hvis ikke universet er synlig med avstander på over 13 milliarder lysår i alle retninger er jo nettopp dette målbart. Da vet vi jo hvilke renninger vi ikke kan se så langt.

Ja, selvsagt flakser fotonene like fort sørover som på skrå. Men om det befinner seg noe I universet, men bortenfor den avstanden, kan man jo hverken se eller måle dét.

Og at man ikke kan se lenger enn til stabburshjørnet, betyr jo ikke at det ikke finnes noe bortenfor stabburshjørnet - det kan befinne seg noe der - eller ikke.

Mvh

BE

trøndergutten
14.09.18 18:22
politikk: jeg har ikke hørt at utsikten er begrenset i avstand i noen retninger. Og derfor jeg lurte på om den var det ?

Utsikten vår er begrenset av det som kalles det observerbare universet. Det er altså det universet vi kan se. Det bortenfor kan vi ikke se fordi lyset ikke har nådd oss enda. Det universet vi kan se har en diameter på 93 milliarder lysår. Noen annen begrensning vet jeg ikke om, utenom vår egen teknologi selvfølgelig. 

trøndergutten
14.09.18 18:28
BlackEagle: Hva med en kuleoverflate?

Det er jo en av mulighetene. Selv om jeg vet at det nesten helt sikkert er feil, har jeg alltid tenkt at universet er en stor rund kule som vi lever inni. Det har liksom vært så lett å tenke og forestille det sånn. 

trøndergutten
14.09.18 18:29
CapoConsigliere: Hørt om kreativitet og intuitive sprang?

Har vel hørt om begrepene før, men jeg vet ikke hva de betyr nei. Kan du forklare? 

politikk
14.09.18 19:32

Trøndergutten : her stemmer ikke matematikken.  Regner med at du mener 13 milliarder lysår og ikke 93.

vitenskapen er at vår galakse må ligge i sentrum hvis det er like langt til alle kanter vi kan se.   Og...at universet ikke er større.

skulle vi ligge i den ene enden kan vi ikke se så langt til andre kanten.

er universet skiveformet stopper utsikten i opp / ned planet.

er universet ( antatt ) kuleformet kan vi se like langt uansett i hvilken retning teleskopene rettes.     Men universet kan likevel ha en annen form enn kule og vi kan aldri måle lenger enn det vi kan se.

trøndergutten
14.09.18 19:52
politikk: Trøndergutten : her stemmer ikke matematikken.  Regner med at du mener 13 milliarder lysår og ikke 93

Det sies at ingenting kan gå raskere enn lyset, men det er feil. Rommet i seg selv kan utvide seg raskere enn lysets hastighet. 

Og det stemmer at vår galakse ligger i sentrum, sentrum av VÅRT observerbare univers. Det finnes ikke et sentrum, opp eller ned i universet. 

politikk
14.09.18 20:05

Trøndergutten : da er det rimelig og tro at universet er større enn vi kan se.

det er ikke sannsynlig at vår galakse ligger i sentrum av strukturen.

dette vil også si at vi aldri kan anslå formen på denne strukturen eller hvor vår galakse er plassert i denne.

politikk
14.09.18 20:10

Trøndergutten : hvis det er tilfellet stemmer ikke den generelle beskrivelsen med diameter på universet.

halvparten...altså så langt vi kan se i en retning = radius.

snur vi ogg så rundt blir det en radius til og = diameter = 26 milliarder lysår hvis vi kan se 13.    Eller mye større...

Langorm
LangormInnlegg: 9376
14.09.18 20:14

Vårt univers, ja vel. Men hva finnes utenfor? 

BlackEagle
14.09.18 20:34
trøndergutten: alltid tenkt at universet er en stor rund kule som vi lever inni. Det har liksom vært så lett å tenke og forestille det sånn.

Jeg er enig i at det er det som lettest ramler ned i huet på en. Men det hadde vært litt artig med smultring- eller sneglehusform!

Mvh

BE

Viracocha
ViracochaInnlegg: 12653
14.09.18 20:37
politikk: vitenskapen er at vår galakse må ligge i sentrum hvis det er like langt til alle kanter vi kan se.   Og...at universet ikke er større.

Dette gir absolutt ingen mening for meg, da alle som betrakter sine omgivelser må gjøre det med seg selv i sentrum, fordi uansett hvor betraktingene skjer har man ikke noe annet valg.

Man kan jo ikke flykte fra kroppen sin, slik at der den befinner seg vil alltid du befinne deg, og samme hvor du er installert i universet vil du alltid se det fra ditt sentrum.

BlackEagle
14.09.18 20:38
politikk: Trøndergutten : her stemmer ikke matematikken. Regner med at du mener 13 milliarder lysår og ikke 93.
vitenskapen er at vår galakse må ligge i sentrum hvis det er like langt til alle kanter vi kan se. Og...at universet ikke er større.
skulle vi ligge i den ene enden kan vi ikke se så langt til andre kanten.
er universet skiveformet stopper utsikten i opp / ned planet.
er universet ( antatt ) kuleformet kan vi se like langt uansett i hvilken retning teleskopene rettes. Men universet kan likevel ha en annen form enn kule og vi kan aldri måle lenger enn det vi kan se.

I O U 1.

Men en eller flere av dere dustene her inne har tømt koggeret mitt.

Mvh

BE

sur, nå

politikk
14.09.18 20:48

Virachoca : hvis du står på avspark midt på fotballbanen kan du se at det ikke er like langt til alle kanter.    Kortere i bredden en i lengden.

du er i sentrum men ikke like langt til alle kanter.

gir det mening nå ?

politikk
14.09.18 20:55

Langorm : uten og vite er det rimelig og anta mer av det samme.   Akkurat slik det er mer av det samme lenger borte enn du kan se av landskap på jorda.

det går ikke og obervere at jorda er rund og anslå formen på den utfra hva du ser utenfor stuedøra eller opp på pipa.

Viracocha
14.09.18 21:00
politikk: du er i sentrum men ikke like langt til alle kanter. gir det mening nå ?

Nei, hvor har du fått det fra at universet har vegger og begrensninger?

For alt hva mennesker kan skue er universet endeløst.

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 24131
14.09.18 21:10
trøndergutten: Det sies at ingenting kan gå raskere enn lyset, men det er feil. Rommet i seg selv kan utvide seg raskere enn lysets hastighet.

Nei, det er faktisk ikke slik.
Her har vi en fin, men kanskje litt vanskelig å forstå.
Legger den inn, så slipper jeg å komprimere den med egne ord (sliten i hodet).

http://curious.astro.cornell.edu/about-us/104-the-universe/cosmology-and-the-big-bang/expansion-of-the-universe/616-is-the-universe-expanding-faster-than-the-speed-of-light-intermediate

politikk
14.09.18 21:22

Viracocha : altså trådets spørsmål om vi kan se like langt til alle kanter.

diameter = 2 ganger avstanden vi kan se da.    Og det kan altså være mye mer vi ikke ser.

trådet spurte på bakgrunn av vanlige bsekrivelser om at universets størrelse er 13 milliarder lysår.    Dette blir jo bare riktig hvis vi kan se 6.5 milliarder år i hver retning.   Men kan vi se 13 milliarder år blir størrelsen minst 26 milliarder år fra ene kanten til den andre....hvis det er noen kant da !

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 24131
14.09.18 21:23
politikk: vitenskapen er at vår galakse må ligge i sentrum hvis det er like langt til alle kanter vi kan se. Og...at universet ikke er større.

Det er faktisk ikke noe sentrum i universet.
Per def er jo universet alt som finnes.
Slik sett skulle det ikke kunne utvide seg, fordi det finnes ikke noe å utvide seg i.
Sånn sett kan man glemme Big Bang som en forklaring.

Det er vel nærmest komisk å si at før BB fantes det et plasma med frie kvarker, elektroner og nøytrinoer og elktromagnetisk stråling, og så opps...

Så man bare forskyver det.
Hvor kom kvarkene fra...?

Kanskje er universet et spill og en lek intelligenser har lagd...
Universet er filosofisk umulig slik det forklares.

politikk
14.09.18 21:29

Returnof : mulig...det setter spørsmål med tidsregningen hvis vi ikke har begrenset utsikt til en kant.   Big bang teorien går ikke uten ett antatt sentrum.  Og kjenner vi ikke dette kan vi ikke anslå når big bang fant sted....bare at det må være mer enn 13 milliarder år siden.

Viracocha
14.09.18 21:39
politikk: hvis det er noen kant da !

Jah, lett å gjøre hypoteser med uendelige forbehold.

Viracocha
14.09.18 21:47
return_of_drakkar: Det er faktisk ikke noe sentrum i universet.

Godt mulig, men helt umulig å fastslå da størrelsen ikke er definert.

politikk
14.09.18 22:18

Viracocha : størrelsen er faktisk definert hvis alderen på 13 milliarder år stemmer.

er universet større og det er lenger siden big bang har vi ett spørsmål om alderen på universet i tillegg.

( gjelder synlig univers )

big bang teorien sier ikke noe om universts alder og kan ha hendt for 13 milliarder år siden eller mye lenger siden.   Det kan ikke ha hendt for kortere tid siden.

men astronomene er altså ganske sikker på det synlige univers sin alder ?   Da kan vi også være ganske sikker på størrelsen.

klarer du og følge teorien ?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg