Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvis Andromedagalaksen var synlig

NYTT TEMA
Busus
BususInnlegg: 673
10.10.18 00:11

Jeg leste i et innlegg på en Facebook-gruppe at hvis Andromedagalaksen var synlig så ville den være 4-5 (?) ganger større enn Månen i utstrekning på himmelen.  

For meg høres dette sannsynlig ut. Det høres rimelig ut at den galaksen er så nær, men at lyset fra den er for svakt til at vi ser den. Men jeg vet ikke.

Det som skjedde på Facebook-gruppen var i hvert fall at flere hundre svarte at dette var galskap og løgn. Det endte, så vidt jeg kunne se, med at innlegget ble slettet.

Jeg ble veldig nyskjerrig på om det er tilfellet eller ikke, at Andromedagalaksen hadde vert så stor på himmelen hvis lyset fra den var så sterkt at vi kunne se den. Er det noen her som vet mer om det?

wise747
wise747Innlegg: 7697
10.10.18 17:34

Den er synlig med det blotte øye fra jorden, men gjennom et større teleskop så synes galaksen å være mer en 6 ganger så bred som fullmånen.

Sakset direkte fra wikipedia

https://no.wikipedia.org/wiki/Andromedagalaksen

(Innlegget ble redigert 10.10.18 17:38)

Lanosoldaten
LanosoldatenInnlegg: 1903
11.10.18 13:36
Busus: Jeg leste i et innlegg på en Facebook-gruppe at hvis Andromedagalaksen var synlig så ville den være 4-5 (?) ganger større enn Månen i utstrekning på himmelen.   For meg høres dette sannsynlig ut. Det høres rimelig ut at den galaksen er så nær, men at lyset fra den er for svakt til at vi ser den. Men jeg vet ikke. Det som skjedde på Facebook-gruppen var i hvert fall at flere hundre svarte at dette var galskap og løgn. Det endte, så vidt jeg kunne se, med at innlegget ble slettet. Jeg ble veldig nyskjerrig på om det er tilfellet eller ikke, at Andromedagalaksen hadde vert så stor på himmelen hvis lyset fra den var så sterkt at vi kunne se den. Er det noen her som vet mer om det?

Sliter med å forstå hva du lurer på? Andromeda er enorm. Men pga av at den ligger over to millioner lysår unna, kan den sees såvidt med det blotte øye. Noe som i seg selv er ganske utrolig med tanke på avstand.

Hvis den hadde f.eks bare vært 500.000 lysår unna ville den ha dominert nattehimmelen. (Den ville sannsynligvis også ødelagt Melkeveien hvis den var så nær.)

De to galaksene vil uansett en dag bli en.

(Innlegget ble redigert 11.10.18 13:41)

Busus
BususInnlegg: 673
11.10.18 14:16

Så konklusjonen er, og det var det jeg lurte på, at A er 6 ganger så bred som fullmånen fra vårt perspektiv på nattehimmelen, men pga den svake lysstyrken er den vanskelig å se.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg