Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Stjernepose

NYTT TEMA
Lanosoldaten
LanosoldatenInnlegg: 1903
11.10.18 13:31

Med tanke på at jeg fikk en Tesla i bakhodet i går, er dette innlegget noe under pari.

Hvis man tenker seg en stjernepose, et uttrykk jeg nettopp lærte, som inneholder sola og 14 av våre nærmeste nabostjerner i rett størrelsesforhold til hverandre; hvor stor er denne posen? 

Og jeg har en godbit til klassens flinkeste elever;) Hvor tung er den og hvor mye vil den koste på det frie markedet? Rent melkevei-messig?

orbixx
orbixxInnlegg: 3657
12.10.18 01:19
Lanosoldaten: Med tanke på at jeg fikk en Tesla i bakhodet i går, er dette innlegget noe under pari.

Jeg tror at de fleste som får en Tesla i bakhodet ser stjerner, her og der. :)

Håper det går bra med deg.

Lanosoldaten
12.10.18 11:36
orbixx: Jeg tror at de fleste som får en Tesla i bakhodet ser stjerner, her og der. :) Håper det går bra med deg.

Om det går bra med meg? Du skulle ha sett Teslaen;)

Hjelp meg med stjernepose-oppgaven?

Busus
BususInnlegg: 673
15.10.18 03:44

Hvorfor skulle stjernene være rangert og hva mener du med 14 av de nærmeste? Vil det si de 14 nærmeste uansett størrelse?

(Innlegget ble redigert 15.10.18 03:49)

bjelar
bjelarInnlegg: 2360
19.10.18 01:36

Hvis pi er tre, og en gjennomsnittelig stjerne veier det samme som sola, så er en stjernepose en musikalsk fest i mange sjangre med Totto Mjelde og Tarjei Strøm.

Lanosoldaten
19.10.18 22:46
Busus: Hvorfor skulle stjernene være rangert og hva mener du med 14 av de nærmeste? Vil det si de 14 nærmeste uansett størrelse?

Ja, men, de er ikke rangert. De nærmeste 14. Pluss solen. Hvor stor blir posen?

Busus
20.10.18 14:06

Hvis sola sin diameter er 1,4 Mill km så tar den så mye plass i en pose: 1,4^3= 2,7 mil kubikk km. 

Hvis de andre 14 stjernene er like store ganger vi med 15 og få 15*2,7 = 40,5 millioner kubbikkilometer.

Husk poseavgift!

(Innlegget ble redigert 20.10.18 14:07)

Lanosoldaten
20.10.18 14:28
Busus: Hvis sola sin diameter er 1,4 Mill km så tar den så mye plass i en pose: 1,4^3= 2,7 mil kubikk km.  Hvis de andre 14 stjernene er like store ganger vi med 15 og få 15*2,7 = 40,5 millioner kubbikkilometer. Husk poseavgift!

Men du glemmer avstanden mellom disse solene;)

Busus
20.10.18 19:40

Hvis du først forklarer hva du mener med dette: 14 av våre nærmeste nabostjerner i rett størrelsesforhold til hverandre;

Lanosoldaten
21.10.18 05:20
Busus: Hvis du først forklarer hva du mener med dette: 14 av våre nærmeste nabostjerner i rett størrelsesforhold til hverandre;

Oj, sann!

Da forstår jeg rangering-maset. Beklager! Jeg mente i rett avstands-forhold til hverandre.   

Her bør og skal jeg ta en personlig strafferunde.

Busus
24.10.18 22:05

Forstår spørsmålet bedre nå. Det var egentlig et godt spørsmål, hvis du får formulert det slik at det er forståelig. 

For å finne svaret må man finne posisjonen til disse stjernene i et koordinatsystem som omfatter et rom stort nok til å inneholde x,y,z posisjoner til alle disse stjernene. 

Har man disse posisjonene er det en relativt enkel sak å beregne hvor stor posen må være. 

kytec
kytecInnlegg: 45891
24.10.18 22:07
Lanosoldaten: Hvis man tenker seg en stjernepose, et uttrykk jeg nettopp lærte, som inneholder sola og 14 av våre nærmeste nabostjerner i rett størrelsesforhold til hverandre; hvor stor er denne posen?

Si det?

Da eg var liten var det en pose med ulike godterier og fotballkort. 

Lanosoldaten
25.10.18 22:04
Busus: Forstår spørsmålet bedre nå. Det var egentlig et godt spørsmål, hvis du får formulert det slik at det er forståelig.  For å finne svaret må man finne posisjonen til disse stjernene i et koordinatsystem som omfatter et rom stort nok til å inneholde x,y,z posisjoner til alle disse stjernene.  Har man disse posisjonene er det en relativt enkel sak å beregne hvor stor posen må være.

Kunne du gidde å regne det ut? Jeg holder på å lage Lasagne. Tusen takk.

Busus
26.10.18 03:39

Jeg har ikke tid til å finne posisjonene dessverre. Jeg så at der er noe som kalles astronomisk koordinatsystem men kan for lite om det. Dessuten må jeg lage lapskaus.

Lanosoldaten
27.10.18 23:04
Busus: Jeg har ikke tid til å finne posisjonene dessverre. Jeg så at der er noe som kalles astronomisk koordinatsystem men kan for lite om det. Dessuten må jeg lage lapskaus.

Hvis du vil ha en vri når det gjelder lapskaus, vil jeg anbefale ungarsk gulasj. 

Jeg skal laste opp oppskrift snart på bloggen min; soldatfrue.

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 49643
31.10.18 14:53
Busus: Dessuten må jeg lage lapskaus.

Jeg ser at hr. Lano anbefaler gulasj. Sjøl vil jeg anbefale indonesisk kaosmat. Gi meg et pling, så får du en slags oppskrift - men den er ikke laget i en håndvending.

Mvh

BE

Lanosoldaten
02.11.18 18:33
BlackEagle: Jeg ser at hr. Lano anbefaler gulasj. Sjøl vil jeg anbefale indonesisk kaosmat. Gi meg et pling, så får du en slags oppskrift - men den er ikke laget i en håndvending. Mvh BE

Jeg var kaospilot. Men ikke på BI. Men i simulator. Det ble tidlig anbefalt å holde meg på bakken. I det minste unna spakene. Jeg ble mer ansett som en av de som brukte grafitti og koblet tomme ølbokser til en tanks.

Nok om det. Østen er min perle. Jeg vil gjerne overraske mine søstre når jeg endelig blir skrevet ut av dette sykehuset. nei, det er ikke et sted for de med mental ubalanse. Selv om du burde ha vært, si? hø,hø..

Mens du skriver ned oppskriften.. Pleiadene.. spennede sted sånn ca 300 lysår unna. Hvis du er så nær at du ser flere av disse store solene og snur deg mot vår sol, hvor er da østen? Eller øst?

(Innlegget ble redigert 02.11.18 18:34)

Klikk for å gå tilbake til toppen