Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

M31

NYTT TEMA
Lanosoldaten
LanosoldatenInnlegg: 1903
02.11.18 21:13

Vår største nabo flørter med sin skinnende mengde av stjerner. 

Vår galakse er i faktum ganske stor. Men vår nabo er selvfølgelig mye større. Kanskje tre ganger så stor.

Jeg rives, ikke mentalt, i stykker av en kategori fire i hjernen og er hjemme for godt. Har vært det i mange måneder. Men har skrevet her i over ti år.  Så alle skal dø.

Er det bare jeg som synes at det er sårt å ha så stor interesse for hva vi vil forstå og oppdage etter vi dør? Altså hva vi ikke rekker å forstå?

Tenk deg 1989 og i dag. For en enorm utvikling internett har hatt. Hva vet vi om 2118? 2218?

Er jeg alene om å være veldig sår for å ikke få med meg denne utviklingen?

Vi er få nå. Som bryr oss. Om hundre år er det annerledes. Da er vi borte. Og vi rakk ikke å se hva det egentlig betyr at M31 er så mye større. Kanskje vi vil ha nok med Melkeveien i flere tusen år. Selvfølgelig vil vi det. 

Om bare hundre år vil antallet som bryr seg om hva som skjer utenfor kloden vår, være mangedoblet. De er ikke smartere av den grunn. Det er bare i fokus. I media. Uten at vi nødvendigvis har funnet liv andre steder, innen vårt system, eller andre steder. Men trolig. Kanskje bare gjennom å analysere atmosfærer.

Men å vite at M31 ligger "relativt" nært oss vil undre mennesker evig tid.

Når ville du ha blitt født? Jeg ville ha nøyet meg med 2184. Årsaken er at jeg tror ikke jeg hadde forstått verden hundre år lenger frem.

Eksempel: Hvis jeg var født i 1784 Brooklyn, ville bydelen ha vært skog og hvis jeg nådde byen ville jeg ha blitt sjokkert over at det var mulig å trykke bokstaver på papir..

Hva med deg? Og forklar hvorfor.

Messier33
Messier33Innlegg: 3961
02.11.18 22:34

Mener å huske at når det gjelder masse, så er Melkeveien og M31 på ganske likt nivå. Om det faktisk stemmer så er vel det mest sannsynlige at Melkeveien besitter av mer mørk materie.

Nå ser man snart M31 best på himmelen her i nord også. Så blir en tur på hytta med teleskopet og ta bilde av den da ;)

Lanosoldaten
03.11.18 20:15
Messier33: nivå. Om det faktisk stemmer så er vel det mest sannsynlige at Melkeveien besitter av mer mørk materie. Nå ser man snart M31 best på himmelen her i nord også. Så blir en tur på hytta med teleskopet og ta bilde av den da ;)

Hva tror du om fremtiden, da? Når finner vi liv?

Har aldri vært nordpå. Skulle ønsket jeg hadde. Men vi så ganske klart på en åpen himmel i Kunar nord-øst for Kabul.

Jeg fatter ikke at flere finner interesse for hva som foregår utenfor vår planet.

Messier33
05.11.18 15:53
Lanosoldaten: Hva tror du om fremtiden, da? Når finner vi liv?

Et av de mest interessant spørsmålene som finnes. Dessverre kan jeg ikke gi bra et svar på det, annet enn spekulasjoner. Når det gjelder mer simpelt encellede former for liv så går det litt på hvor mye det prioriteres. Vi har et par steder utenfor Jorda i vårt solsystem som er gode kandidater for å finne dette. Men et skikkelig mission med landing og prøver trengs for dette.

Stor sannsynlighet for at Mars en gang hadde vann, så under bakken der kan det finnes fossiler av tidligere livsformer.

Europa og Enceladus har begge fått påvist å ha flytende vann under overflaten, som også er beskyttet mot dødelig radioaktivitet. Begge månene blir varmer med friksjon og vulkanske ventiler varmer opp havet under overflaten. Det er påvisst livsformer, bakterier som livnærer seg av kjemikalier som kommer opp fra disse ventilene på havbunnen her på Jorda, hvor det også er et ekstremt trykk. En relativt likt miljø som du vil finne på Europa og Enceladus. Hvertfall her på Jorda, Er det flytende vann så er det liv.

Titan har et miljø som ligner veldig på hva Jorden hadde for 4.2 milliarder år siden, med mye karbon som kan danne komplekse molekyler. Også her spekuleres det i om det kan være flytende vann under overflaten.

Hva jeg tror om fremtiden avhenger veldig av hva vi mennesker foretar oss her på Jorda. Ville være en fordel å slutte å rasere naturen, klimaet, modernisere og få renere industri, få gjort noe med fattigdommen og faktisk begynne å klare å bli enige om ting og sammarbeide og ikke henge seg opp i tulleting som forskjelleige ideologier og religion og sånn. (snakker om landsbasis)

Messier33
05.11.18 15:57
Lanosoldaten: Jeg fatter ikke at flere finner interesse for hva som foregår utenfor vår planet.

Er lett å låse seg fast på vår lille ubetydelige klode. Er skummelt å tenke stort ;)

Når det gjelder avansert liv, andre sivilisasjonen så er det umulig å si når vi finner det. Avhenger ave forskjellige tilfeldige ting. Om vi klarer å finne spor etter det ute i verdensrommet, om de tar kontakt.

Personlig så tror jeg at en avansert sivilisasjon ikke gidder å ta kontakt med oss. Hva i all verden kan vi egentlig tilby dem? Hva kan vi bidra med egentlig?

Klarer ikke engang å få ut vårt egentlige potensial her på Jorden og er fremdeles underkastet primitive animalistiske instinkter som fremmedfrykt, sjalusi og grådighet.

Lanosoldaten
05.11.18 16:48
Messier33: Hva jeg tror om fremtiden avhenger veldig av hva vi mennesker foretar oss her på Jorda. Ville være en fordel å slutte å rasere naturen, klimaet, modernisere og få renere industri, få gjort noe med fattigdommen og faktisk begynne å klare å bli enige om ting og sammarbeide og ikke henge seg opp i tulleting som forskjelleige ideologier og religion og sånn. (snakker om landsbasis)

Jeg har skutt en fremmed og sett at vedkommende datt ned og døde. Hvordan jeg vet at han døde, er fordi jeg sjekket senere.

Da ligger jeg senere, etter at vi raidet en leir, og tenker. Tenker på at noen må være smartere enn oss.

Tror du de finnes? Akkurat nå, samtidig med oss?

(Innlegget ble redigert 05.11.18 16:52)

Lanosoldaten
03.12.18 19:07
Messier33: Er lett å låse seg fast på vår lille ubetydelige klode. Er skummelt å tenke stort ;) Når det gjelder avansert liv, andre sivilisasjonen så er det umulig å si når vi finner det. Avhenger ave forskjellige tilfeldige ting. Om vi klarer å finne spor etter det ute i verdensrommet, om de tar kontakt. Personlig så tror jeg at en avansert sivilisasjon ikke gidder å ta kontakt med oss. Hva i all verden kan vi egentlig tilby dem? Hva kan vi bidra med egentlig? Klarer ikke engang å få ut vårt egentlige potensial her på Jorden og er fremdeles underkastet primitive animalistiske instinkter som fremmedfrykt, sjalusi og grådighet.

Eller det er den høyeste form for sivilisasjon som naturen tillater. Altså vår.

Det forklarer i det minste hvorfor vi ikke finner noen spor. Gudene skal vite at de har hatt nok år på å kolonisere en galakse. Milliarder av år.

Når vi begynner å analysere atmosfæren rundt eksoplaneter og regne oss frem til bevis for trolig livsformer i løpet av dette århundret, kan det være at det er mer informasjon enn naturen egentlig ønsker å tillate oss og skaffe.

Det er nesten besynderlig hvor stor avstand det er mellom to gjennomsnittstjerner eller solsystemer.

Kanskje er det meningen at vi skal runke og slå hverandre og se på TV. 

Kanskje ønsker planeten vår plastikk. Visste ikke hvordan den skulle lage det. Skaffet oss. Muligens svaret på det store spørsmålet; hva er meningen med livet?

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 49643
04.12.18 11:16
Lanosoldaten: Er jeg alene om å være veldig sår for å ikke få med meg denne utviklingen?

Jeg trives bedre med å bli irritert...

*flire*

Mvh

BE

Lanosoldaten
04.12.18 23:01
BlackEagle: Jeg trives bedre med å bli irritert... *flire* Mvh BE

Jeg slo et fortau i dag. På dine vegne.

Mvh

Lanista.

Klikk for å gå tilbake til toppen