Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Universets avstand og form

NYTT TEMA
politikk
politikkInnlegg: 32761
05.08.19 20:57

for ett teleskop på jorda er teleskpoet selv universets sentrum.   Men neppe i tekniske termer er jorda universets midtpunkt.

teleskopene kan visst se like langt i alle retninger. Ca 13 milliarder lysår.   Det betyr at diameteren på universet fra øst til vest og nord til sør må være minst 26 milliarder lysår.

så hvorfor kan vi ikke se lenger i noen retninger enn ca 13 ?

dette betyr enten at teleskopene teknisk ikke kan se lenger uansett.  Dette skulle vi tro siden jorda og teleskopet neppe er verdensrommets sentrum.  Og vil tilsi at vi aldri får vite hvor mye større eller den eksakte formen.

Eller at universet ikke er eldre og blitt kulerundt i eksplosjonen fra starten.  Men da betinger jo dette at jorda og teleskopet faktisk ER akkurat i midten av hele universet.  En veldig lite trolig forklaring at vi er i midten av noe fysisk og kan se like langt alle veier grunnet dette.

hva er i veien for denne tekniske forklaringen ?

thormartisuth
thormartisuthInnlegg: 274
06.08.19 23:34

Den er allerede besvart. Universet utvider seg. Og da mener jeg ikke objektene som eksisterer i universet, men tid og rom i seg selv utvider seg stadig mer slik at avstanden mellom alle objekter i alle retninger blir større og større.

På lang nok avstand utvider rommet imellom jorda og lyskilden seg raskere enn lyset klarer å ta igjen utvidelsen og denne avstanden blir bare større og større med tid (og hastigheten som rommet utvider seg på aksellererer grunnet mørk energi fenomenet.)

Det synlige universet fra ett gitt synspunkt vil derfor fortsette å krympe likt i alle retninger, inntill det er umulig å observere etthvert gitt punkt fra ett annet.

Det er nå estimert basert på denne utvidelsen at de fjerneste objektene vi kan se nå ikke er 13 milliarder lysår unna men 45 milliarder lysår unna. Det er også estimert at de var ca 4.5 milliarder lysår unna på det tidspunktet de sendte ut lyset vi nå kan se men i det tidsrommet har universet utvidet seg så mye at det tok 13 milliarder år for lyset å nå oss. Mørk energi har snudd opp ned på mye innen astronomi det siste par tiår.

Og ja dette er veldokumentert og almennt annerkjent innen astronomien i dag.

(Innlegget ble redigert 06.08.19 23:43)

politikk
07.08.19 01:52

Thormarthisuth : da ødelegger hvertfall denne teorien at big bang er 13 milliarder år gammel.    Det må være mye lenger siden og blir 45 milliarder år minus utvidelseshastigheten som er mindre enn lyshastigheten hvis objektene likevel skal være synlige.

dette vil si at vi aldri kan anslå form eller utstrekning.

men hvis rommet utvider seg så skulle vi også kunne observere at månen blir millimeter lenger borte for hvert år.   I tillegg til hastigheten jorda slipper den med.    Gjelder alle objekter i vårt solsystem.

jeg har fått med meg dette om rommets utvidelse.  Men hva var galt med tidligere beregninger som anslo rødforskyvingen til 13 milliarder år mot nå 45 som du sier ?     Teknisk har teleskopene alltid kunnet se like langt.

thormartisuth
07.08.19 21:15

Nei, du følger ikke med. Lyset har fortsatt reist i 13 milliarder år og estimatet er fortsatt at universet er ca 13.7 milliarder år gammelt . Det er bare avstandene mellom oss og de fjernerste objektene som har utvidet seg raskere og raskere.

Se på det på denne måten. Da de fjerneste objektene sendte ut lyset sitt var de 4,5 milliarder lysår unna. Dette var relativt rett etter big bang og helt i starten av den epoken der galakser begynte å formes. Under big bang så ekspanderte universet seg voldsomt før utvidelsen så stabiliserte seg slik at de fjærneste objektene var 4,5 milliarder lysår unna 700 millioner år etter big bang. I løpet av de 13 milliarder år lyset har tatt å nå oss har avstanden mellom oss og objektene økt til 45 milliarder lysår.

thormartisuth
07.08.19 21:52

Rettelse. Da jeg skrev fjærneste objektene i paragraf to mente jeg fjærneste objektene vi kan se. Universet kan være uendelig mye større enn det vi kan se pga de fenomenene nevnt ovenfor.

politikk
07.08.19 22:29

Thormartishuth : antakelsen på 4.5 milliarder år inkluderer både den enorme utvidelsen i starten og den tid det tok materien og kjølne og trekke seg sammen til stjerner.    Altså det første lyset som ble sendt ut er det eldste vi kan observere hvis alderen stemmer.

det tekniske spørsmålet her er om teleskpoene kunne sett lenger enn 13 milliarder år hvis universet var eldre ?

når vi ikke kan se lenger så kan vi heller ikke anslå størrelse i utstrekning, størelsen på materien og universets innhold eller i hvilken retning det er lengst og kortest utstrekning.

en eksplosjon er nesten aldri symmetrisk og selv den enden som da har kortest utstrekning er altså lenger borte enn det vi kan observere.  Dvs  at Korteste radius er lenger borte enn synsvidden for diameter vil alltid være det dobbelte av synsradius uansett.

så hvordan kan noen fremdeles anslå utstrekning og form ?   Disse teoriene burde vel bli rasert i takt med nye oppdagelser ?

dette med at synlig univers blir mindre ettersom utvidelsen blir større enn lyshastigheten er jeg med på.   Ellers kan også lys bli borte fordi stjerner er døde og ikke lenger sender ut lys.   Da vil også synlig univers bli mindre med tiden selv uten at rommet utvider seg hvis ikke like mange tilsvarende skapes og tennes.

thormartisuth
07.08.19 22:53

Svaret er at nei det er umulig å se lenger enn 13 milliarder lysår og denne avstanden vil bli mindre over tid ettersom universets utvidelse aksellererer og lys fra nørmere kilder ikke lengre vil være i stand til å ta oss igjen.

Angående big bang har dette med kvantemekanikk å gjøre og dette er ett felt som svært få klarer å si noe vettugt om. Det er iallefall utenfor min evne å fatte. Viktig å huske på at det vi har diskutert så langt er meget overfladisk og om du virkelig vil forstå det bør du bruke brorparten av livet på det. Så vidt jeg har forstått det så har forskere tenkt på så og si alt (og da mener jeg alt, de som driver med kosmologi er soleklart best i klassen når det gjelder å tenke utenfor boksen da feltet deres forandrer seg enormt over tid) for å forklare dette og big bang står fortsatt som den teorien som stemmer best med observert data til alles overaskelse inkludert forskernes.

politikk
07.08.19 23:01

Thormarthisuth : jeg kan heller ikke noen teorier og prinsipper bak kvantemekanikk så her må jeg bare ta alt for god fisk.

det underlige er at vi har kunnet anså universets alder til 13 milliarder år tidligere hvis vi vet at teleskoper ikke kan se lenger uansett ?    Hvordan da vite at det eldste lyset vi kan observere er det første som ble sendt ut ?

alderen skulle ikke være mulig og beregne utfra bakgrunnstrålingen heller siden denne vil følge universets utvidelse.   ( tror jeg logisk sett )

XY583
XY583Innlegg: 111
31.08.19 17:39

Nye data peker faktisk mot at melkeveien ligger i universets sentrum. 

Dere kan selv søke på "Axis of evil" for å finne mer informasjon om dette. 

Noen fysikere mener at melkeveien er bekreftet som universets midtpunkt, mens de fleste fornekter dette. Fornektelsen blir begrunnet med at observasjonen må være en målefeil. Selv om dataene er bekreftet flere ganger siden 1990-tallet.

XY583
XY583Innlegg: 111
31.08.19 17:40

Hvis melkeveien er i sentrum, vil jorda ha en svært sentral plass. Dette igjen sikter til at vi er alene i universet.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg