Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Har universet en alder ?

NYTT TEMA
Panteren

Panteren
26.01.06 15:06
Har universet en alder, eller er det menneskets behov for å ramme ting inn i tankebygninger, som gjør at det hevdes at universet er ca.13.milliarder år ?
Kan det tenkes at universet ikke er et resultat av "Big Bang", men at det alltid
har eksistert ?

Vennlig
hilsen
Panteren
Trogg

Trogg
26.01.06 16:50
Vel alle observasjoner av ekspansjonshastigheten og materialobservasjoner peker mot et Big Bang for ca 13 - 14 milliarder år siden.

Men før Big Bang snakker astrofysikerne om verdensrommets om en "singularitet" hva det måtte innebære. Teorien åpner opp for universet som et evig pulserende system - at det nå vil ekspandere i ytterligere noen milliarder år før det begynner å trekke seg sammen igjen.

Håper dette gir deg ro i sjelen...
Panteren

Panteren
26.01.06 18:04
Trogg
Dersom det er en evighet av Big Bang, det eksploderer-utvider seg, tenker på massen, for så å trekke seg inn igjen, hva kan ha startet denne prosessen ?

Den gir ikke svar på eksistensen av universet, kun at det utvider seg, for så å trekke seg sammen igjen, og så et nytt Big Bang. Selv tror jeg at universet er tidløst, det har vært der men det forandrer seg, slik som alt annet. Skulle gjerne ha vist mer, dette er i ordets forstand stort. Hvor stopper universet, og hvis det har grenser, hva er bak grensen, kanskje menneskets begrensning i evnen-murligheten til å tenke virkelig dypt.....?

Vennlig
hilsen
Panteren
Trogg

Trogg
26.01.06 20:03
Ja, la oss si at universets har et uendelighetsperspektiv. Det har alltid vært og vil alltid være. Vårt intellekt fatter ikke hva det vil si, men spiller det noen rolle for universet?

Det er vel ikke verre enn at vi som individ fødes inn i en verden, lever en stakket stund for så å dø og forsvinne. Vi fødes inn i en sammeneheng som så langt vi kan erfare, alltid har vært der og alltid vil være der. Det er bare historien og forskning som forteller oss at det var noe før oss, og at det trolig vil være noe etter oss.

Takk

TwoOfCups

TwoOfCups
27.01.06 11:40
Universet er nok ikke et resultat av big-bang. Hvordan universet idag ser ut er et resultat av den forrige big-bang. Men hvis energiloven stemmer har universet alltid eksistert.

sarefiz

sarefiz
27.01.06 12:40
Trogg skrev:
Teorien åpner opp for universet som et evig pulserende system - at det nå vil ekspandere i ytterligere noen milliarder år før det begynner å trekke seg sammen igjen.

Det som egentlig skjer nå er at universet ekspanderer fortere og fortere, noe som er umulig.
TwoOfCups

TwoOfCups
27.01.06 17:40
Hvorfor er det umulig?
sarefiz

sarefiz
30.01.06 14:40
At universet akselererer er umulig fordi at gravitasjonen vil trekke stjernene sammen igjen, men det er ikke det som skjer, det har jeg i hvertfall hørt.
AlexanderK

AlexanderK
30.01.06 14:44
sarefiz skrev:
At universet akselererer er umulig fordi at gravitasjonen vil trekke stjernene sammen igjen, men det er ikke det som skjer, det har jeg i hvertfall hørt.
---
Siden du kan så lite om det, anbefaler jeg deg å lese litt mer om emnet før du uttaler deg. "Sort energi" er jo noe du kanskje burde får deg litt informasjon om. Og kanskje streng-teorien, som man jo lurer litt på for tida.
osse84

osse84
16.02.06 13:01
Jeg har desverre ikke den tiden eller evnene, som jeg skulle ønske, til å kunne sette meg inn i de avanserte og abstrakte matematiske og fysiske prinsippene bak mange av disse ideene.

Men når man sier at universet utvider seg, snakker man da om at det er materien som ble slynget ut av "th big bang" som stadig får større avstand seg i mellom, eller er det hele universetet inkl. tomhet som menes. Og hva forsvarer denne grensesettingen og har man noen formening om hva universet utvider seg i, hvis det finnes noe "i"?

Jeg bare spør fordi jeg synes det kan være litt utydelighet akkurat rundt dette, ialle fall i populærvitenskaplige artikler. + at jeg har litt problemer med å akseptere big bang teorien helt sånn uten videre forklaring..
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg