Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

finnes det intelligent liv på andere planeter ?

NYTT TEMA
dodeca

dodeca
28.01.06 20:11
jeg bare spør.
siden det ikke er å oppdrive her.
FrancescoTotti

FrancescoTotti
28.01.06 20:11
Det vet vi ikke enda.

urtmeister

urtmeister
28.01.06 20:23
Selvsagt finnes det. Men om vi får møte noen er en annen sak.
trollbrt

trollbrt
28.01.06 20:24
de kan være veldig langt unna
de kan synes vi er for primitive
dodeca

dodeca
28.01.06 20:30
er det mulig de gjemmer seg for oss; fordi vi er så teite ?
trollbrt

trollbrt
28.01.06 20:45
kanskje
de kan være så fjerne fra oss at de er usynlige
alt er mulig

kanskje de kontakter oss når vi er intelligente nok til å slutte å se hotel ceasar
4EVERton

4EVERton
28.01.06 21:20
Jeg vet ikke. Noen som vet?
Jeg tror det.
Larry

Larry
28.01.06 22:09
4EVERton skrev:
"Jeg vet ikke. Noen som vet?"

Det er mange som påstår de vet. Ta en kikk på UFO-forumet f.eks. Der er det mange som "vet" svært så mye.
Så kan jo hver enkelt selv vurdere om disse personene er troverdige,

De fleste vurdere nok at de ikke sitter inne med større kunnskaper enn en selv, bare flere bombastiske konklusjoner :-)

pushback

pushback
28.01.06 22:50
du liker ordet "bombastisk", Larry? ;)
Larry

Larry
28.01.06 22:53
Ja, mulig jeg bør vurdere å variere med "dogmatisk" fremover.

Jeg tenkte faktisk på det da jeg skrev mitt forrige innlegg i denne tråden :-)
pushback

pushback
28.01.06 22:57
"dogmatisk" høres veldig dramatisk ut... hehe
Det er helt i orden
Larry

Larry
28.01.06 23:06
Joda, jeg prøver generelt å unngå ord som ikke er i det alminnelige vokabular. På den måten så unngår man å fremmedgjøre folk som tilfeldigvis ikke har hørt, eller lest, et spesifikt fremmedord.

Dette er faktisk ting jeg tenker på når jeg skriver innlegg :)
Apaneta

Apaneta
29.01.06 07:25
Finnes det intelligent liv på noen planeter?;P

hmm.. tror absolutt det finnes noe der ute som er smartere enn oss..=)
RadikalAteist

RadikalAteist
29.01.06 08:11
Det er ganske naivt å tro vi er de smarteste i hele universet.. Blandt liv på andre planeter så er vi sikkert like innteligente som maur er for oss. at vi til enn vis grad har en sammfunnsstruktur.
Trogg

Trogg
29.01.06 14:54
Hvor intelligent skal du ha det da?

I problemforestillingen din er ikke jordisk intelligens godt nok.

Foreløpig leter vi etter en aldri så liten bakterie et eller annet sted. Finner vi f.eks. mirkroorganismer under isen på Titan, er sensasjonen et faktum..
dodeca

dodeca
29.01.06 14:55
Litt mer enn her, takk.

Jeg tror de gjemmer seg.
khl2004

khl2004
29.01.06 14:57
i star trek så holder sivilisasjoner med warp teknologi seg unna de med uten, kanskje det er samme som i virkeligheten, vi blir overvåket av en høytstående sivilisasjon som venter på at vi skal bli mer intelligente og utvikle romfartøy som går i lysets hastighet før vi blir interessante nok til å ta kontakt :)))
Trogg

Trogg
29.01.06 15:11
Finnes det intelligent liv på Backstage?
dodeca

dodeca
29.01.06 15:12
Antagelig noe mer enn på Norsk-Politikk.
Trogg

Trogg
29.01.06 15:18
Enig.
Men mer usikker på Fotballforumene. Noe midt i mellom?
J Nissen

J Nissen
29.01.06 15:19
Det gjør det sikkert :)
RadikalAteist

RadikalAteist
29.01.06 15:20
Trogg skrev:
Hvor intelligent skal du ha det da?

De kan godt ligge millioner av år foran oss. Og vi har såvidt begynnt å forstå hvordan ting rundt oss fungerer.. Atomer, energi, etc, etc.. Det blir som om vi er en stamme i jungelen som komuniserer med trommer og ser på det som beste metode mens resten av verden rundt oss bruker radiosignaler....
dodeca

dodeca
29.01.06 15:24
Vanskelig spm... De er i hvert fall svært nærme, særlig rett etter store landskamper :o)
sarefiz

sarefiz
01.02.06 10:52
dodeca skrev:
jeg bare spør.

Håper det, for det er ikke mye her :)
mito

mito
01.02.06 13:37
Hvorfor denne romantiske, Hollywood-inspirerte, tankegangen om at vi bare er på et steinalderstadium sammenlignet med andre intelligente samfunn. Det er godt mulig at vi er blant noen av de mest intelligente som finnes. Men en slik tolkning selger ikke som film eller litteratur, så da er det ikke det som produseres. Merkelig nok har folk en tendens til å ta science fiction som mal for sine virkelighetsgetninger.

Forøvrig, om noen teknologisk overlegne skulle oppdage oss, så tror jeg ikke vi er "uinteressante". Vi har jo en evne til å la oss fascinere av alt som er ukjent, om det så er oppdagelsen av en ny insektstype. Hadde vi oppdaget simpelt mikrobeliv på Mars, så hadde det vært en kjempenyhet.
RadikalAteist

RadikalAteist
01.02.06 16:15
mito skrev:
Hvorfor denne romantiske, Hollywood-inspirerte, tankegangen om at vi bare er på et steinalderstadium sammenlignet med andre intelligente samfunn. Det er godt mulig at vi er blant noen av de mest intelligente som finnes. Men en slik tolkning selger ikke som film eller litteratur, så da er det ikke det som produseres. Merkelig nok har folk en tendens til å ta science fiction som mal for sine virkelighetsgetninger.

Hvis universet er ca 12-14 MILLIARDER ¨år gammel sa vil ikke jeg si at vi mennesker har vert her så lenge.. en eventuel sivilisaajon aom er der ute kan jo i beste fall ha eksitert i noen milliarder av år.. For alt vi vet, vet de mer om oss enn vi gjør selv!!
Planeswalk

Planeswalk
01.02.06 20:43
Hvorfor skal man hele tiden fokusere på det "ytre rom" hvis vi snakker om evt.mer utviklede vesener enn mennesker? Menneskearten lever i en evolusjonær verden. Ergo kan vi ikke være maksimalt utviklede. Hvilket igjen betyr at det kan finnes intelligenser rett foran nesa vår, her på jorda, som vi ikke legger merke til eller som kun viser seg sjelden, fordi vi ikke har muligheten sansemessig til å oppfatte dem. Det blir selvsagt bare en gjetning.
Tom_Hagen

Tom_Hagen
02.02.06 02:07
Det er nok andre vesener der ute. Siden vi fortsatt er i live, regner jeg med at disse vesene ikke kan være mye mer intelligente enn oss. Enten like mye eller mindre. Hvis det hadde vært noen superintelligente aliens hadde vi nok enten vært utslettet eller vært under kontroll. Som f.eks fisker i et akvarium.

Universeret er jo bygd opp systematisk og man kan finne ut ting gjennom formler og regler. En gang i tiden vil sannsynligvis menneskene finne svar på alt. Er ikke så lenge siden man snakket om at jorden var verdens sentrum eller ikke. Nå kan man plassere ubemannede fartøy på en annen planet.

Med alle de signalene vi har sendt ut i verdensrommet de siste 50 årene, burde noen ha plukket opp dette. Selvom ikke signalene har komt veldig langt, kan det være at disse vesene har laget noe mye mer avansert som kan fange lyder og signaler på utrolige lange avstander.

Leste en stor artikkel for et par år siden om en teori om noe som het parallelluniverser. En slags kloning av vårt univers i det uendelige. Det vil si at det finnes vertfall 1 planet som er lik den jorda vi bor på i hvert univers.

Jeg tror at det finnes noen andre der ute. Sannsynligvis er de like intelligente som oss eller mindre intelligent. Finnes det noen som er smartere enn oss, vil vi slite i fremtiden, hvis de ikke vil være venner da:)
RatPack

RatPack
02.02.06 11:35
Tom_Hagen skrev:
... eller vært under kontroll. Som f.eks fisker i et akvarium.

Kanskje vi er det:)

HansM
Matozan

Matozan
02.02.06 12:38
Det finnes intelligent liv der ute siden dem ikke har kontaktet oss ennå.

-------------------------------------------------------------------------------
Flytende olje er farlig. au.. oi.. au.. oi.. au.. oi.. au.. oi..
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg