Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

10 nye opplysninger om Saturn

NYTT TEMA
Saibot

Saibot
01.03.06 22:34
For de som ikke leser "Illustrert Vitenskap":

1) Saturn har hele 47 måner
2) Gasskjempens dager har blitt lengre
3) Liten måne har rekordhøye fjell
4) Titan ligner Jorden da den var ung
5) Enormt krater vitner om sammenstøt
6) Ny måne lager bølger i ringene
7) Porøs måne ar urgammel overflate
8) Ringene påvirkes av månene
9) Ismåne har atmosfære av damp
10) Saturn hjemsøkes av mektige lynstormer

Hvilken nyhet finner du spesielt interessant?
phb

phb
02.03.06 04:34
At det kalles "nye opplysninger"?
mito

mito
02.03.06 14:22
Jeg leser ikke illudert vitenskap, men mesteparten av dette var rimelig kjent likevel. Det er bare å følge litt med på noen astronomissider det, Illudert Vitenskap pleier som regel å komme med den populistiske versjonen en stund senere.

Men pkt. 5 var nytt. Som fakta om Saturn, mener jeg (ihh til overskrifen).
trollbrt

trollbrt
02.03.06 16:07
selvfølgelig ingen synlige kratre på saturn.må menes en måne.nasa siden til cassini huygens er bra.jeg fulgte ankomsten på den.spennende.
mito

mito
02.03.06 18:45
trollbrt skrev:
"selvfølgelig ingen synlige kratre på saturn.må menes en måne."

Selvsagt, gjelder nok Mimas. Syntes bare framstillingen ble litt vittig...
FuckYouBitch

FuckYouBitch
03.03.06 16:07
Saibot skrev;
"For de som ikke leser "Illustrert Vitenskap":"

Illustrert Vitenskap er et såkalt populær-vitenskapelig blad, ikke helt ulikt Se&Hør til tider. Det finnes bedre kilder til informasjon enn dette.
KnotPong

KnotPong
05.03.06 22:00
Synes IV er bra jeg. Abonerer på det og er godt fornøyd med bladet. Kjøper også Scientific American (rett skrevet?) også som er også veldig bra, men det er bra mye tyngre lesestoff enn IV...

-- En totalt meningsløs signatur! --
Jalla2

Jalla2
09.03.06 16:08
FuckYouBitch skrev:

"Illustrert Vitenskap er et såkalt populær-vitenskapelig blad, ikke helt ulikt Se&Hør til tider. Det finnes bedre kilder til informasjon enn dette."

Nå ligger det vel ikke i "Populærvitenskapelig" at det er usant/drømt opp det som står der - men at det er tilrettelagt "de store masser" som ikke ønsker å gå dypt inn i materien, men samtidig gjerne vil vite litt om det som skjer innen vitenskapen......
FuckYouBitch

FuckYouBitch
09.03.06 23:29
Har selv abonnert på det bladet. Men det bør leses litt kritisk, for det er ikke noe inngående verk. Utrykket populærvitenskapelig har heller ingenting med direkte feil å gjøre, men det er ikke et spesielt egnet verktøy til dypere studier. Grunnen til det er selvsagt at det kommer en god del 'sensasjonelle' oppdagelser man kanskje skal ta med en liten klype salt. Men for all del, IV har mye bra også, bevares.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg