Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Barn som kaller (biologiske) foreldre ved fornavn

NYTT TEMA
Silentbob
SilentbobInnlegg: 3471
18.10.06 14:43
Hvor vanlig er dette egentlig?

Synes det skurrer fælt i ørene hver gang jeg møter på noen som gjør dette. Noen av dem gjør det fordi de har et distansiert forhold til sine foreldre, men har møtt på folk som gjør det uansett. Hadde jeg vært far, tror jeg jeg hadde følt meg nærmere mine barn hadde de kalt meg "pappa" enn om de hadde brukt mitt fornavn.
Bene
BeneInnlegg: 13431
18.10.06 14:47
Våre ungar kallar meg ved fornamn no og då for moro skuld, og eg skvett i giv-akt kvar gong. Luringane!

Like rart er det når to heilsysken har ulik nemning på foreldra sine, som i "mamma" og "mor". Kor vanleg er dét, tru? Sjølv planlegg eg å bli "Bestemor", medan Kjærasten vil bli "Farfar" - "når jeg blir gammel, og det er lenge til, sønn."
LiKri
LiKriInnlegg: 8162
18.10.06 16:07
Der er ikke uvanlig at barn gjør dette i en periode siden de hører alle andre kalle foreldrene ved navn. De fleste slutter ganske snart med det mens noen ytterst få fortsetter. De fleste foreldre påvirker jo barna ved å konsevent omtale seg selv og partneren som mamma/pappa eller mor/far. Men man trenger da altså ikke å ha et distansert forhold til sine foreldre selv om en kaller dem ved navn :)

Thyra
ThyraInnlegg: 43155
18.10.06 19:23
.... eller et nært forhold til dem selv om man kaller dem mor og far\mamma og pappa........
truebIue
truebIueInnlegg: 4574
18.10.06 19:26
Uvanlig.

Jeg synes det er rart når noen blander besteforeldrebetegnelsene, som 'mormor og bestefar'.
Carebear
CarebearInnlegg: 8050
19.10.06 03:43
truebIue skrev:
Uvanlig.

Jeg synes det er rart når noen blander besteforeldrebetegnelsene, som 'mormor og bestefar'.

Ungene mine kaller mine foreldre for mormor og morfar, mens eksens foreldre er bestemor og bestefar... Så de bruker samme betegnelse innenfor det enkelte par. Selv begynner jeg å nærme meg 40 og jeg sier fortsatt mamma og pappa, synes mor og far høres litt stivt ut...
Kitt_9
Kitt_9Innlegg: 1759
19.10.06 08:49
Kjenner ikke mange som kaller foreldrene sine ved fornavn, nei. Ikke mange som sier mor/far heller.

Begge besteforeldrene på farsiden døde før jeg ble født. Min mormor syntes det var hyggelig å bli kalt mormor. Min morfar derimot, syntes bestefar hørtes koseligere ut. Derfor ble det "mormor og bestefar".

Selv har jeg en sønn og en datter. Tror jeg kommer til å ville være bestemor. Mine barn kaller farmor for farmor, men hun er jo mormor til kusinen og fetteren deres. Ikke lett for små barn å skjønne at farmor er mormor, mormor er jo en annen dame.
Olava
OlavaInnlegg: 1504
19.10.06 09:17
Enig, mangfoldet er stort, og kommer man fra forskjellige steder i landet og blander navne-tradisjoner så blir det en miks. Dette er helt naturlig, og man kan ikke være så firkantet at man må ha samme kallenavn på par.

Min datter har en mormor, en bestefar, en farmor og en goffa. Selv hadde jeg mor og far som besteforeldre.

Jeg har en datter. Jeg skal helt klart bli en mormor, det høres litt yngre ut enn bestemor (som er den damen i gyngestolen...).
fenni
fenniInnlegg: 10074
19.10.06 13:10
Er ikke det å kalle foreldrene med navn, og ikke mor, far, mamma, pappa e.l. litt sånn typisk steinerskole-ideologi? Man fokuserer på individet, og ikke rollen han/hun har.
vadefugl
vadefuglInnlegg: 40708
21.10.06 04:35
Jeg kaller alltid mamma for mamma. Å bruke hennes navn høres helt fjernt ut, vi er jo i slekt.
Vg, Verdens Genuine avis.
Overtstyrmann
OvertstyrmannInnlegg: 2523
21.10.06 09:44
Jeg kaller fremdeles min mor ved fornavn. Og må si at jeg ikke visste hva Steinerskolen var før for noen år siden, så det skal jeg absolutt ikke ha på meg
jrfrua
jrfruaInnlegg: 105
21.10.06 22:30
jeg kan ha en liten forklaring. Min nevø hadde sin mormor som dagmamma. Han ble helt forvirret over ordet mamma. Hvem var mamma. Den biologiske eller den som mamma kalte mamma.Han endte opp med å kalle mormor for mimmi og mamma for det egentlige døpenavnet.Når han så begynte i den barnehagen hvor mora jobbet kalte alle barna henne med det navnet han hadde brukt. Så for han ble dette helt normalt. Så for noen er det ikke helt greit dette med hva de skal kalle sin mamma
XaviXavi
XaviXaviInnlegg: 4875
22.10.06 16:04
Mange gjør det vel mest for morro skyld.
22.10.06 16:06
Så han endte opp med å ikke kalle noen for mamma? Lur unge.
LauraC
LauraCInnlegg: 1351
24.10.06 01:18
Har bare kjent en jente som kalte foreldrene ved fornavn, og det hørtes veldig rart ut. Kjenner også en jente som kaller besteforeldrene sine for mor og far, mens foreldrene sine kaller hun mamma og pappa. Høres nesten ut som hun har to sett med foreldre;-)
braindrain
braindrainInnlegg: 134
08.05.07 20:51
LauraC skrev:
Har bare kjent en jente som kalte foreldrene ved fornavn, og det hørtes veldig rart ut. Kjenner også en jente som kaller besteforeldrene sine for mor og far, mens foreldrene sine kaller hun mamma og pappa. Høres nesten ut som hun har to sett med foreldre;-)

-Jeg kaller også mine besteforeldre mor og far, mens jeg kaller mine foreldre mamma og pappa. Dette er helt vanlig på sørlandet i alle fall.

"Of all the things I've ever lost, I miss my mind the most." -Ozzy Osbourne
Tabuboy
TabuboyInnlegg: 46
22.05.07 00:20
Vadefugl skrev:
"Jeg kaller alltid mamma for mamma. Å bruke hennes navn høres helt fjernt ut, vi er jo i slekt."

Betyr det at du kaller alle i slekta di med ord som tante, nevø, fetter, etc, etc.
Jeg har alltid brukt navnet på foreldrene mine. Føler ikke at jeg er noe fjernere fra dem enn dersom jeg hadde brukt Pappa og Mamma. Det ville høres helt fjernt og unaturlig ut for meg.
Ikke var foreldrene mine steiner eller lignende heller. Det har nok bare blitt slik med åra, og fungerer helt greit. Jeg kaller ikke de Pappa/Mamma, og de kaller ikke meg sønn.
Lalaguna
LalagunaInnlegg: 165
23.05.07 18:12
Sønnen min begynte å kalle meg og faren ved navn når han var ca 3 år.

Selv kalte jeg min mor for mamma og min far ved navn. Etter hvert begynte også jeg å kalle min mor ved navn, tror jeg tok litt etter min sønn.
Forøvrig så kaller han min mor for mormor og min far ved navn.

Hans søskenbarn kaller sine foreldre for mamma og pappa så han er litt spesiell i forhold til de andre.

Men uansett. Vi har verdens BESTE forhold.

(Når jeg snakket med ham som liten sa jeg f.eks, "Skal jeg hjelpe deg?" Og ikke som de fleste andre, "Skal mamma hjelpe deg?"
Pittelillemeg
PittelillemegInnlegg: 3270
24.05.07 06:57
Jeg er adoptert fra et guling-land langt borte i Asia. Dersom jeg noen gang finner mine biologiske foreldre, så kommer nok jeg til å kalle dem ved fornavn, siden jeg ble adpotert vekk da jeg var 9 måneder og ikke husker noen ting av moren eller faren min..

09.06.07 23:31
Er helt vanlig. De fleste barn gjør dette på et eller annet stadie i livet.. Gjerne i 4-5 års alder.
arsenalpaatopp
arsenalpaatoppInnlegg: 3136
09.06.07 23:34
Gjorde det fra 7-8 års alderen jeg(har ikke slutta).. Alle kalte moren og faren sin for mamma og pappa o.l. Vet ikke hvorfor jeg starta..
millemaya
millemayaInnlegg: 4098
11.06.07 21:54
Silentbob skrev:

Synes det skurrer fælt i ørene hver gang jeg møter på noen som gjør dette. Noen av dem gjør det fordi de har et distansiert forhold til sine foreldre, men har møtt på folk som gjør det uansett. Hadde jeg vært far, tror jeg jeg hadde følt meg nærmere mine barn hadde de kalt meg "pappa" enn om de hadde brukt mitt fornavn.
---------------------------------
Aner ikke hvor vanlig det er, men niesa mi har alltid gjort det (hun er nå 15). Hun har ingen andre søsken og foreldrene kaller også hverandre ved fornavn. Feks, hvis hun spør hvor er skoen min. Så svarer mor/ "kari" det må du spørre "ola" (dvs far) om. Kusinene og fetterene hennes kaller de heller ikke for tante og onkel, der går det også i fornavn. Tror bare hun ikke har noe forhold til ordene mamma og pappa.
Noob_Saibot
Noob_SaibotInnlegg: 37693
11.06.07 21:56
Jeg slo helt plutselig over fra å si "mamma" til å kalle henne ved navn. Vet ikke hvorfor. Er spent på om jeg kommer til å kalle faren min ved navn eller om jeg fortsatt sier "pappa" når jeg møter ham igjen.
Monzoon
MonzoonInnlegg: 1458
12.06.07 13:59
Silentbob skrev:

------------------
Helt enig. Jeg er snart 33 og sier fremdeles mamma og pappa og syns det er helt naturlig.
Samme også i forhold til onkel og tante. Som foreksempel stesøsteren til min kone har tre barn. Min kone og stesøsteren har bodd sammen og i ganske stor grad vokst opp sammen slik at de omtaler hverandre som søstre. Til og begynne med tiltalte sønnen hennes meg med fornavnet mitt. Men jeg må si jeg ble ganske så rørt når han begynte å tiltale meg som onkel.

Espen
notlob
notlobInnlegg: 34267
12.06.07 14:05
"Mor" og "far" må da være bortimot helt borte, selv på østlandet. Det var vel mer slikt som man hørte på 50-, 60-, 70- og til dels 80-tallet. Det skjærer i hvert fall i mine ører - ikke fordi at det er galt, men at det høres temmelig gammeldags ut. Ser at nynorsk-oversetteren av "Skjærgårdsdoktoren" også bruker "mor" og "far". Er det veldig vanlig nynorsk, eller har jeg gått glipp av noe?
VivaLV
VivaLVInnlegg: 31644
12.06.07 14:35
Mye artig man kan diskutere på VG.
Husker egentlig ikke helt hva jeg kaller de. Trur ikke jeg så ofte sier mamma/pappa lenger (36 år gammel mann). Hvis meg må bruke navn trur jeg faktisk at jeg sier både fornavn og etternavn på en litt sånn morsom måte. Grunnen er at jeg trur jeg synes det er litt merkelig og si det ordentlige navnet og da må jeg på en måte også få med etternavn og si det litt morsomt for og på en måte klare og si det.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester