Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Når barna miste interessen for en hobby

NYTT TEMA
matilde_72
matilde_72Innlegg: 424
10.02.07 18:11
har en gutt på 8 som er (i alle fall inntil nylig) veldig ivrig i fotball.. spiller på lag på skolen, og de trener hver uke.
men nå den siste måneden har han plutselig mistet interessen helt.....

Det er et veldig godt lagmiljø, og han har alle vennene sine der.. så jeg vet ikke hva dette skyldes. har forsøkt å overtale han, men han sier bare at"han synes fotball er blitt kjedelig"...
Sist gang vi var på trening, ville han dra hjem i pausen..men jeg sa at når han først var der, kunne han i det minste fullføre kampen. Var det galt av meg?

Er veldig i tvil om hva jeg bør gjøre...
Har noen tilsvarende erfaringer med barn og hobby?
han har ikke funnet noen ny hobby..annet enn at han vil heller spille playstation, og derfor har jeg satt foten ned og sagt at hvis han skal spille ps, kan vi kompromisse og dra på fotball først..men jeg vil jo ikke "tvinge" han om han ikke vil heller...

synes bare det er utrolig synd å "miste" en hobby han har vært så glad i,:(
SadBlue
SadBlueInnlegg: 2058
10.02.07 18:14
Meget bra spørsmål.
Jeg har 2 unger som heller vil spille på pc'en enn å gå ut.
Jeg vurderer å ta pc'en ifra de.

Noen innspill?
TheOpiate
TheOpiateInnlegg: 14632
10.02.07 18:19
Det var riktig av deg å oppmuntre han til å bli treningen ut, men hvis han virkelig ikke trives med fotballen så er det heller ingen vits i å presse på for at han skal fortsette. Dette fordi det da kan skape negative erfaringer i forhold til fotball og i verste tilfellet også skape negative erfaringer i forhold til idrett generellt. Sett deg heller ned med han og prøv å finn en annen aktivitet han kanskje har lyst til å drive med.

Fysisk fostring og organisert aktivitet er svært viktig, og det av flere grunner. Helsemessig er det jo svært bra, det samme med holdninger til det å være aktiv og bruke kroppen. Ellers er det å være med på noe også sosial trening. Mange unge kan miste mye viktig sosial trening hvis de holder seg unna og av den grunn falle utenfor sosialt både på skolen og ellers i samfunnet. Sist men ikke minst trenger sønnen din mest sannsynlig også den motoriske treningen som ligger i det å bedrive en fysisk aktivitet

Håper dette hjalp noe...

---------------------------------------
.................18/5................
The Opiate For The People
Kitt_9
Kitt_9Innlegg: 1759
10.02.07 22:39
Min sønn er 13 år og har alt sluttet med flere hobbier. Datteren på snart 8 er kjempelei av taekwondo som hun har elsket i 2 år.
Tror nok det er naturlig at ting ikke er like morsomt hele tiden. Kan ta tid å finne akkurat det han har lyst til.

Det eneste jeg kan komme med av råd, er å forhøre deg om hvorfor han ikke vil mer. Da vår sønn sluttet med fotball var det fordi han ble mobbet av noen på laget.....
Carradona
CarradonaInnlegg: 546
12.02.07 09:22
Fint at du er streng. Du kan ikke tvinge ham til å finne en hobby, men begrens tiden foran playstation, slik at han må bruke kreativiteten sin på å finne seg noe annet han har lyst til å holde på med. Dataspill og tvspill blir fort en besettelse og en sirkel som er vanskelig å komme ut av. For all del la ham spille, men tving ham til å bli kreativ. Så fort en 8-åring kjeder seg så blir de plutselig fryktelig oppfinnsomme. :)
Meta68
Meta68Innlegg: 32
12.02.07 12:33
Alle barn har godt av å kjede seg.Det bringer frem kreativiteten.Tvspill og data gjør barn asosiale og passive.Har slitt med det samme når det gjelder mine to 10åringer og 12åringen. Nå har vi satt 1 time med enten data eller tvspill/gameboy pr dag og nå kommer de seg til og med ut døra.

La han ta et par ukers pause fra fortballen og innfør spilletider så skal du se..:)

Lykke til!
Valde
ValdeInnlegg: 17525
12.02.07 12:41
matilde_72 skrev:
har en gutt på 8 som er (i alle fall inntil nylig) veldig ivrig i fotball.. spiller på lag på skolen, og de trener hver uke.
------------
Har du sjekket hvordan miljøet på laget er?
Sønnen min har nå sluttet på fotball og det skjønner jeg godt. Laget er full av unger med superambisiøse fedre som trener på filleting og hisser seg opp under kamper. Treneren skriker at de skal spille slalåm uten å forklare hva det er og snakker i det hele tatt et fotballspråk som er en landslagstrener verdig.
Sønnen min ville spille for moro skyld, men det er det absolutt ikke plass til. De toneangivende fedrene vil ha sønnen sin inn på førstelaget og da skal kroken tidlig krøkes. Alle ikke-ambisiøse gutter er frosset ut av laget og har enten sluttet eller kommer til å gjøre det ganske snart.

Disse guttene er 7 år.
Olava
OlavaInnlegg: 1503
12.02.07 13:40
Man kan godt presse ungene sine til å "avslutte" noe de har påbegynt.
Alle disse aktivitetene koster penger, så hos er det ihvertfall uaktuelt å slutte midt i en sesong. Og så er det jo greit med litt kontiniutet også.
Jeg har latt jenta mi prøve og feile litt, men nå er det ganske stabilt med kun kor og svømming.
vanje
vanjeInnlegg: 116
12.02.07 13:43
Til Valde. Det er dessverre min erfaring også. Sønnen min sluttet selv på fotballen, og glad er jeg for det. Det ble gjort tydelig forskjell på "de beste" og de som ikke hang helt med. De siste gangene vi var med ble sønnen min gående og subbe langs sidelinja uten at treneren så mye som gadd å prøve og få han med i spillet. Så mye for samarbeid og "lagånd".

Har selv fått høre av andre foreldre hvordan ungene har kommet gråtende fra trening fordi de har fått huden full av kjeft for å komme 10 minutter for sent. Dette er også barn i 7 års alder. Stakkars unger.
Valde
12.02.07 13:57
Jeg blir kvalm når hele idrettsnorge skriker ut om hvor viktig det er å satse på sport for å forhindre at framtidens unger/ voksne blir fete og stillesittende, når det er de selvsamme som skremmer ungene bort fra organisert idrett.

Skolen har blitt flinkere til å tilpasse undervisningen etter ungenes evner og behov. Hvorfor kan ikke idretten det også. Det er ikke alle unger som skal bli proffesjonelle idrettsfolk når de blir store. Kanskje de bare skal få lov å ha det gøy mens de holder på slik at de lærer gleden ved sport?
gdarius
gdariusInnlegg: 6700
12.02.07 14:05
Jeg også gikk på fotball da jeg var rundt 7 år gammel, men bestemte meg fort for at jeg ikke hadde lyst til det, en "avgjørelse" jeg ikke har angret på i ettertid. Har også gått en periode på orientering, men sluttet med det også. Etter dette har jeg ikke vært medlem i noen idrettsforeninger, men jeg har heller dyrket en stor variasjon av kreative hobbyer - snekring, videofilming og fotografering og mye annet.
I min barndom spilte jeg også endel PC-spill, men jeg sluttet helt med dette på ungdomsskolen/tidlig videregående, og brukte heller mine PC-kunnskaper til å fortsatt dyrke mine kreative hobbyer.
Nå satser jeg på en utdannelse innen arkitektur og design, og jeg vil nesten gå så langt som å takke det faktum at jeg kom meg unna idretten for det. Så kanskje din sønns avgjørelse er til det beste, selv om det kan være vanskelig å se nå.
Jeg er enig i at du burde holde ham unna dataspillene, men kanskje ikke i metoden du bruker. Kanskje du kunne la ham sitte så lenge han orker med disse dataspillene i noen dager. Det kan være ille å se på, om han sitter dag ut og dag inn med spillene, men hvis han er som meg - blir han lei. Og han har jo ikke penger til nye spill.
StoreMeg
StoreMegInnlegg: 2320
12.02.07 14:42
Valde skrev:
Jeg blir kvalm når hele idrettsnorge skriker ut om hvor viktig det er å satse på sport for å forhindre at framtidens unger/ voksne blir fete og stillesittende, når det er de selvsamme som skremmer ungene bort fra organisert idrett.

Skolen har blitt flinkere til å tilpasse undervisningen etter ungenes evner og behov. Hvorfor kan ikke idretten det også. Det er ikke alle unger som skal bli proffesjonelle idrettsfolk når de blir store. Kanskje de bare skal få lov å ha det gøy mens de holder på slik at de lærer gleden ved sport?
-------------------

Problemet er vel at det er "vanlige" foreldre som er trenere. Det er det i alle fall der mine barn spiller fotball. Hva toppene i idrettesnorge sier trenger ikke igjennom til alle av dem. Min sønn hadde en trener som var opptatt av at sin egen sønn + et par kamerater av han skulle bli best. Alle de andre på laget var det ikke så nøye med.

Dette pågikk i flere år, og vi hadde en del diskusjoner . Når disse barna ble 12 år fikk vi høre at nå skulle barna få trenere som var utdannet til nettopp det. Det som skjedde var at den samme treneren ble sendt på kurs.

Han innrømmet etter å ha gått kurs, at mye av det han hadde drevet med, var feil, men han er fortsatt trener, og har vel i praksis ikke lært mye... Men nå er vel de som ikke er flinke nok vekk for lengst....

Men det er mange flinke foreldre som fungerer godt som trenere også.
ongame
ongameInnlegg: 1085
13.02.07 07:27
jeg har tidligere spilt fotball og vet godt hva ett dårlig lagmiljø kan gjøre, derfor sluttet jeg og ingen klagde på det. folkan mine sa bare at da må jeg finne en annen hobby. siden vi bor i finmark var veien til motorsport kort. sne-scooter er tingen vis barnet er gammelt nok. tror grensen gikk ved 13-årsalderen i scooter cross
Xwolverine
XwolverineInnlegg: 2455
13.02.07 09:45
Man bør ikke tvinge barn til å drive noe de ikke vil. Men samtidig bør tvspilling begrenses.
Kitt_9
13.02.07 10:17
gdarius skrev:
Kanskje du kunne la ham sitte så lenge han orker med disse dataspillene i noen dager. Det kan være ille å se på, om han sitter dag ut og dag inn med spillene, men hvis han er som meg - blir han lei. Og han har jo ikke penger til nye spill.
------------------------------
Jeg har praktisert fri oppdragelse rundt dette med tv og spill. Har fått to unger som er selvregulerende hva disse tingene angår. Det er ikke naturlig for barn å sitte stille for lenge av gangen. Mine skrur av tven for å gå ut og leke uten at vi har sagt et ord. De "kjefter" på venner som sitter oppslukt foran tven eller ikke klarer å forlate pcen.

Samtidig får begge mine skryt for finmotorikk og god hånd/øye koordinasjon. Den eldste kunne ikke skjønne hvorfor han måtte lære engelsk, helt til han fant ut at de mest spennende Xbox/PSP spillene ikke kom på norsk. Nå er han svært ivrig etter å lære språk.

Har man barn som ikke klarer å forlate en eller annen skjerm, må man nok lage grenser. Eller hva med å ta med barna ut, bli med dem, vise dem at fysisk aktivitet er gøy, også for mor og far.
Kitt_9
13.02.07 10:22
StoreMeg skrev:
Min sønn hadde en trener som var opptatt av at sin egen sønn + et par kamerater av han skulle bli best. Alle de andre på laget var det ikke så nøye med.
--------------------------
Min mann tok konsekvensen av det og ble med som trener. De ble et flott trenerpar etterhvert og det kom barn som hadde sluttet på andre lag for å være med.De hadde hørt at trenerene var så gode.

Det er heller ikke lov å drive "dyrking" av barn i dette landet. Ingen skal ha fast plass på laget og alle skal få være med på kamper etc. Desverre er det alt for mange foreldre som tror de oppfostrere en kommende stjerne.
matilde_72
matilde_72Innlegg: 424
13.02.07 20:44
har ikke inntrykk av at det er spesielt dårlig miljø på laget, men jeg skal prøve å prate mer ut med han.. når jeg spør han om hvorfor han vil slutte, får jeg bare til svar at "jeg er så dårlig"...
så det er kanskje et visst press allikevel :(
det er i så fall utrolig synd, barn skal ha glede av hobby, ikke føle det som et mas.
takker for svar :)
Valde
13.02.07 20:50
matilde_72 skrev:
har ikke inntrykk av at det er spesielt dårlig miljø på laget, men jeg skal prøve å prate mer ut med han.. når jeg spør han om hvorfor han vil slutte, får jeg bare til svar at "jeg er så dårlig"...
så det er kanskje et visst press allikevel :(
det er i så fall utrolig synd, barn skal ha glede av hobby, ikke føle det som et mas.
takker for svar :)
-----------
Dette var akkurat det samme svaret jeg fikk fra sønnen min. Han hadde jo rett at han var dårligere enn de beste, men grunnen til at det plaget ham var nok at det ble lagt vekt på å være de beste i stedet for å ha det gøy.
Det er mulig man bør framelske konkurranseinstinktet hos de beste - det mener i hvert fall en del toppidrettsfolk som fnyser av idealtid etc - men da mister man gjerne de dårligste. Man skal ikke se bort fra at det nettopp er de dårligste som trenger den organiserte idretten mest. De beste trener jo med pappa uansett.
Monzoon
MonzoonInnlegg: 1458
14.02.07 10:16
matilde_72 skrev:
men nå den siste måneden har han plutselig mistet interessen helt.....

Det er et veldig godt lagmiljø, og han har alle vennene sine der.. så jeg vet ikke hva dette skyldes. har forsøkt å overtale han, men han sier bare at"han synes fotball er blitt kjedelig"...
Sist gang vi var på trening, ville han dra hjem i pausen..men jeg sa at når han først var der, kunne han i det minste fullføre kampen. Var det galt av meg?

Er veldig i tvil om hva jeg bør gjøre...
han har ikke funnet noen ny hobby..annet enn at han vil heller spille playstation, og derfor har jeg satt foten ned og sagt at hvis han skal spille ps, kan vi kompromisse og dra på fotball først..men jeg vil jo ikke "tvinge" han om han ikke vil heller...

synes bare det er utrolig synd å "miste" en hobby han har vært så glad i,:(
--------------------------
I den alderen der er barn gjerne mye mer impulsiv og vil nok prøve ulike hobbyer.
For min egen del drev jeg med fotball, håndball, volleyball, svømming, stuping, squash, turn og buekorps i min barndom.

Så det beste er å utøve et visst press i forhold til det å ha en hobby slik at barnet ikke sitter inne og spiller PS. Der gjør du helt rett i å begrense bruken.

Espen
VanessaFR
VanessaFRInnlegg: 2
02.09.19 20:10

Miss 

VanessaFR
VanessaFRInnlegg: 2
02.09.19 20:12

Moren min presser meg og jeg blir skikkelig lei meg. Hun hører aldri på meg. 

Referee799
Referee799Innlegg: 7403
06.09.19 14:38
vanje: Har selv fått høre av andre foreldre hvordan ungene har kommet gråtende fra trening fordi de har fått huden full av kjeft for å komme 10 minutter for sent. Dette er også barn i 7 års alder. Stakkars unger.

Det er jo foreldrene som burde få huden full av kjeft i slike tilfeller...

perchri
perchriInnlegg: 10214
30.09.19 20:01
matilde_72: Er veldig i tvil om hva jeg bør gjøre...

La de finne det ut sjøl uten at foreldrene dytter. Tror de blir "sterkere" av å komme til resultater uten foreldrene. Slik vi holder på i dag blir de chinaporselensfigurer.

Klikk for å gå tilbake til toppen