Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvilke BarneTV program husker du fra barndommen?

NYTT TEMA
Pappa1000
Pappa1000Innlegg: 1077
15.02.13 19:17

Romlingane, professor Baltazar, Tare Mare by, og litt senere, Bjørnen Colargol. Ikke minst Lekestue med Vibeke Sæther.

(Innlegget ble redigert 15.02.13 19:18)

Hyrro
HyrroInnlegg: 20340
18.03.13 15:40

Er det ingen her som våger å nevne Jon Blund?

Han som leste opp sitater fra FNs barnekonvensjon på 70-tallet og flere år senere ble anklaget for å være østtysk agent?

Kjetil_e
Kjetil_eInnlegg: 22585
18.03.13 16:11
Hyrro: Er det ingen her som våger å nevne Jon Blund? Han som leste opp sitater fra FNs barnekonvensjon på 70-tallet og flere år senere ble anklaget for å være østtysk agent?

Jo husker den meget godt, men for meg var det en del av pakka Jul i Skomakergata. Og ikke et eget TV-program. Slik ser ihvertfall jeg på det.

Grunnen til det med DDR er jo at figuren faktisk er laget av Øst-Tysk TV og var en populær figur i DDR. Om de 24 episodene som ble sendt på NRK var vanlige episoder fra DDR eller om Øst-Tysk TV laget episodene spesielt for Norge vet jeg dog ikke.

Hyrro
18.03.13 16:18
Kjetil_e: Grunnen til det med DDR er jo at figuren faktisk er laget av Øst-Tysk TV og var en populær figur i DDR. Om de 24 episodene som ble sendt på NRK var vanlige episoder fra DDR eller om Øst-Tysk TV laget episodene spesielt for Norge vet jeg dog ikke.

Selvfølgelig ble figuren vist der - og han finnes fortsatt, men i en ny og  ufarlig utgave -

Hyrro
18.03.13 16:21

Nå er jo spørsmålet "Barnetvprogram"

jeg husker at ungene mine og jeg valgte "Fem myror er fler enn fyra elefanter" isteden for mye av det grørkjedelige og billige norske.

Diclotican
DicloticanInnlegg: 6409
18.03.13 22:01
Vestlandslefsa: Jeg husker litt av en serie om en jente fra verdensrommet.Tror hun hadde røde støvler...? Tror serien var nederlandsk?Noen som husker?

Veslandslefsa

Maiken - jenten fra verdensrommet - var ikke nederlandsk - var polsk eller tsjekkisk - tror den var polsk.. Var to serier om henne forøvrig ;)...  Hun ble faktisk i voksen alder valgt inn som delegat til den polske nasjonalforsamlingen !

Diclotican

rosenborg94
rosenborg94Innlegg: 9174
18.03.13 22:02

Uhu! Favoritten min før

Diclotican
DicloticanInnlegg: 6409
18.03.13 22:07
Hyrro: Er det ingen her som våger å nevne Jon Blund?
Han som leste opp sitater fra FNs barnekonvensjon på 70-tallet og flere år senere ble anklaget for å være østtysk agent?

Hyrro

Jon Blund - husker jeg godt - men nå var det vel ikke fordi han siterte opp FN barnekonvensjon han ble anklaget for å være øst-tysk agent...  DDR brukte John Blund i mange år, som ett instrument av mange, for å bygge opp ett image som kanskje ikke var like sant i virkeligheten.... Og ble vel brukt i øst-tysk barne TV fra i alle fall 1960 tallet av, frem til 1989-93... Etter det forsvant han, sammen med mye av industrien som hadde gjort så stor furore både i Øst og Vest -Europa under hele den kalde krigen.. Det ble rett og slett for kostbart og lage filmene og seriene...  Jeg tror Jon Blund, og andre helter fra det gamle Øst-Europa fremdeles befinner seg i diverse skuffer og skap rundt omkring..  Kanskje det blir moderne animasjonsserier ut av dem til slutt ?.

Om Jon Blund var en øst-tysk agent er jeg mer usikker om - jeg kan ikke si jeg led noe under og se Jon Blund i Skomaker-gata til jul.... Det var en koselig serie - og Skomakergaten er vel en av de beste julekalenderen som NRK noen gang lagde.... Og mest sansynlig også den med de beste skuespillere...

Diclotican

marcusmbroen
marcusmbroenInnlegg: 2
04.03.15 03:43

Husker noen de to hvite aliene eller hva de skulle forestille som vandret omkring på en planet, den ene var mindre enn den andre og de var hårete, er ikke så mange år sida det ble sendt kanskje 2010 2011... irriterer meg så inderlig at jeg ikke husker navnet på det programmet...

marcusmbroen
marcusmbroenInnlegg: 2
04.03.15 04:00

Shabelle: Het ikke det: (Nå er det nå) eller noe?

(Innlegget ble redigert 04.03.15 04:02)

DC007
DC007Innlegg: 1223
08.03.15 13:47

- Sesam stasjon

- Portveien 2

- Gullars

- Labbetuss

- Jaja a paja el noe i den duren

- Mummitrollet

- Et puslespill med Vidar Lønn Arnesen

- Brannmann Sam