Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Litt overrasket

NYTT TEMA
Sigyn
SigynInnlegg: 2085
17.03.09 22:29

For moro skyld så tenkte jeg at jeg skulle kalkulere det bidraget min eks nå skal betale i barnebidrag fordi jeg satt og lekte med kalkulatoren på NAV sine sider i forbindelse med et annet innlegg her. Jeg har ca. 320000 i året, skatteklasse 2 og deler ikke hus med et annet voksent menneske, vi har en tenåring sammen. Han har ca. 270000 i året, også skatteklasse to, to barn som bor hos ham, og bor alene (på papiret). I følge bidragskalkulatoren skal han betale 0 kroner. Null. Nå betaler han 1020 kr/mnd og det skal han da egentlig ikke så jeg får sende inn en ny søknad til NAV og få det på papiret og så søke på minstebidrag fordi han tydeligvis ikke har forsørgerevne. Jeg synes prinsipielt at det høres litt rart ut at man ikke skal bidra økonomisk til barna sine. Det har jo jeg gjort hele veien selv om jeg i perioder har hatt godt under 200 000 i året som student, som deltidsarbeidende pga. manglende barnehageplass osv. Det er da ingen som har sagt til meg at jeg ikke skal betale for barnet mitt fordi jeg ikke har hatt forsørgerevne? Hadde jeg ikke gjort det så hadde jeg jo mistet barnet mitt til barnevernet. Jeg synes bare det høres så utrolig rart ut. Han skal nå få slippe å betale barnebidraget han egentlig ikke skal betale, jeg syntes bare det hørtes veldig rart ut. Barn blir da ikke gratis bare fordi man har dårlig råd.

rifmo
rifmoInnlegg: 617
18.03.09 08:25

Ja du har helt rett, en skal alltid bidra til barna økonomisk, men hvorfor i helvete sitter du med statens verktøy og sutrer over det? Hvorfor blir du ikke enig med karen om en sum eller en ordning om fordeling av faktiske kostnader? Har du barnehage utgifter så kan du dokumentere utgiftene.... ta vare på noen kvitteringer for div. klær og mat til poden og så kan du sette deg sammen med karen i ro og mak uten at dere behøver å stirre blindt på staten og hva de sier. Staten ønsker i utgangspunktet at folk skal finne private avtaler seg imellom som, hvis det fungerer, er det aller beste... Så, hvorfor i helvete har dere rota staten inn i dette her? Drit i staten og ta ansvar sjøl. Det er; hvis dere er voksne folk som veit å ta ansvar for eget liv...

Heidbeg
HeidbegInnlegg: 1862
18.03.09 09:19

Slutt å klag.  Jeg har aldri mottatt en krone fra NAV eller far, og synes det er herlig å vite at jeg er i stand til å ta vare på meg og mitt barn alene.  Det tyder på måtehold og arbeidsvilje.

En gang vil disse fedre/mødre som ikke har bidratt til sine barn møte seg selv i døra, og da vet jeg at det ikke er meg som skal gråte.  Det får de stå for selv.

Sigyn
SigynInnlegg: 2085
18.03.09 09:27

Hvis du leste innlegget mitt så ser du at jeg ikke akkurat sitter og sutrer over det.. jeg ble overrasket. Han betaler barnebidrag han, men vi har ikke oppdatert inntektene våre på en god stund, jeg kunne ikke i mine villeste fantasier tro at litt over tusenlappen var for høyt og det tror jeg vel ikke han har trodd heller. (Det var han som sendte inn dit i utgangspunktet, for å få satt ned bidraget for noen år siden.) En gang i tiden var det for lite og jeg sendte ikke inn noen form for dokumentasjon på det den gangen heller, for å bevare husfreden for å si det slik.

Ikke alle mennesker er like lette å samarbeide med forresten. I vårt tilfelle har jeg måttet strekke meg langt, og ha veldig mye tålmodighet, bare for å få ham til å ha noe samvær i det hele tatt. Å svelge kameler er en kunstform. Å sette seg ned og samarbeide om barnebidrag tror jeg ikke er mulig i dette tilfellet da han setter seg på bakbeina hver gang noe kommer opp som han ikke er enig i, eller som ikke passer ham. Dermed føyer jeg meg hver gang for absolutt alt bare for at vi skal ha et ok nok forhold til å kunne snakke om felles barn på en grei måte. Han skal slippe å betale barnebidrag han.

Det jeg egentlig reagerer på er at det regnes som helt ok å ikke bidra for ungene sine økonomisk. Det er en prinsippsak. Hadde jeg med 270000 kr i inntekt stått på sosialkontoret og sagt at jeg ikke hadde råd til mat til ungen min så hadde jeg fått barnevernet på nakken fordi jeg ikke disponerte inntektene mine bra nok. Jeg bare lurer på hvorfor det regnes som helt ok at den andre forelderen ikke trenger å bidra økonomisk. Med tanke på hvor mange som ikke klarer å samarbeide pga. diverse krangler så er veldig mange avhengige av å bruke NAV for å regne ut bidrag. Og da finnes det nok veldig mange som blir glade for at bidragskalkulatoren spytter ut NULL. Det bør ikke være mulig med mindre den ene forelderen er styrtrik og den andre knapt har inntekt.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg