Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Spiser barnas venner hjemme hos dere?

NYTT TEMA
Neith

Neith
02.06.09 16:35

Det blir litt vel mange ungdommer på besøk til tider, og de eter så det står etter. Hvilken alder er det på tide å be de gå hjem til seg selv og finne seg mat?

ZeIda

ZeIda
02.06.09 16:38

Ukjent problemstilling. Hos meg spiste venner, kjærester og annet rask frem til jeg flyttet ut og lenge etter det også. Jeg har faktisk aldri tenkt tanken på at man skal sende gjester hjem for å spise der.

Du får fortelle dine barns venner at dere er for fattige til å spandere skiver med nugatti. Det slår sikkert an.

(Innlegget ble redigert 02.06.09 16:38)

ZeIda

ZeIda
02.06.09 16:48

Hvis du kikker på dette forumet vil du se at jeg stadig vekk er her og diskuterer. Prøv å hold deg til saken, selv om jeg ikke mener akkurat det du vil.

Jeg hadde noen få venner jeg ikke spiste mat hos fordi jeg visste at de hadde lite penger å rutte med, men jeg ble da aldri sendt hjem derfra med beskjed om å gjøre det. Det syns jeg er temmelig hardt og uhøflig.

Neith

Neith
02.06.09 16:58
ZeIda: Jeg hadde noen få venner jeg ikke spiste mat hos fordi jeg visste at de hadde lite penger å rutte med, men jeg ble da aldri sendt hjem derfra med beskjed om å gjøre det. Det syns jeg er temmelig hardt og uhøflig.

Dersom det er 1 ekstra til middag er det greit, men med to tenåringer, som begge har med seg to-tre venner hjem nesten hver dag, blir det dyrt enten man er fattig eller har middels inntekt. Nugatti serverer jeg ikke til middag, men det forklarer kanskje hvordan foreldrene dine hadde råd til å fòre venneflokken.

ZeIda

ZeIda
02.06.09 17:04
Neith: Nugatti serverer jeg ikke til middag, men det forklarer kanskje hvordan foreldrene dine hadde råd til å fòre venneflokken.

Vi levde da heller ikke på bidrag fra NAV.

Hva tror du er mest flaut for ungene dine, at de må dele et brød og en nugattiboks eller at de må be besøket dra hjem?

(Innlegget ble redigert 02.06.09 17:06)

Neith

Neith
02.06.09 17:20
ZeIda: Vi levde da heller ikke på bidrag fra NAV. Hva tror du er mest flaut for ungene dine, at de må dele et brød og en nugattiboks eller at de må be besøket dra hjem?

Dere levde vel på omtrent like mye bidrag fra staten som det jeg gjør. Barnetrygda er ingen ny ordning.

Jeg vil anta at å foreslå for vennene å vente, mens vi spiser middag, eller gå hjem og spise middag hos seg selv er en enklere løsning enn å dele ut brød og nugatti. Får vente å se om det er flere enn deg som har noe å si om dette.

ZeIda

ZeIda
02.06.09 17:26
Neith: Jeg vil anta at å foreslå for vennene å vente, mens vi spiser middag, eller gå hjem og spise middag hos seg selv er en enklere løsning enn å dele ut brød og nugatti.

Vi pleide å invitere gjester inn på kjøkkenet mens vi spiste middag slik at de selv kunne forsyne seg med brød og pålegg. Fungerte utmerket.

guri_03

guri_03
02.06.09 17:27

Det hender titt og ofte at vi har ekstra barn til middag eller som er tørste eller får en is i sommervarmen etter de har vært på fotballen, og jeg har ikke noe problem med det, men samtidig så forstår jeg også de familiene som ikke har råd til å ha andres barn til middag opptil flere ganger i uken. Jeg tror unger flest vil godta det å få beskjed om at dere kan komme på besøk etter at vi har spist,  men hvis barna først er der, så syns jeg man burde inkludere de også i middagen. Hvis man syns det blir for mye med gjester til middag, er det kanskje en bedre løsning å be vennene komme etter at man har spist (og gjort lekser) og alt det der =)

(Innlegget ble redigert 02.06.09 17:28)

Neith

Neith
02.06.09 17:38
guri_03: Hvis man syns det blir for mye med gjester til middag, er det kanskje en bedre løsning å be vennene komme etter at man har spist (og gjort lekser) og alt det der =)

Jo, da de var yngre gikk det greit, men mine er nå mer for ungdommer å regne, og drar huset fullt før jeg rekker å komme hjem fra jobb. Når de ringer på døra, er det ikke så lett å be de komme tilbake etter middag heller, for de har liksom ikke noe "leketid" med vennene lengre. Nå bare "vanker" de sammen eller bor fast i sofaen hjemme hos hverandre. De fleste med tenåringsbarn vet hvor mye sånne spiser. Det er såklart hyggelig, men veldig slitsomt og ikke minst dyrt.

joplina

joplina
02.06.09 17:38

Spiser barnas venner hjemme hos dere?

Her er det ofte flere til middag.

Fikk en esktra "hybelboer" på 19 til jul, og med to ungdommer selv så er det alltid noen som har med noen hjem.

Jeg gjør ikke mye ut av det....ungene spør "er det mye eller lite middag i dag?"  (alltid tilstrekkelig til husfolket, vilket betyr "lite" - er det raust tillaget er det "mye" )..og så får de svar deretter. Er det nok mat så setter flere seg til bords.

Jeg lager ofte mye mat, fordi med en 19 åring en på 18 og en på 15  så går det unna uansett. De varmer seg likegodt noe til kvelds. Og om de nå innviterer flere til å spise opp middagen så får de selve spise brødskive til kvelds. Jeg gjør som sagt ikke mye ut av det - annet enn at jeg som regel alltid lager rikelig med middag. Jeg ser at ungdommene synes det er trivelig å spise med venner - å innvitere til et måltid.

Men er det nå en dag det ramler inn 3 ekstra og jeg ikke har mat til alle, så sier jeg det akkurat som det er. De får ta seg en brødskive da - hvis de vil ha.

Jeg tror jeg ærlig kan si at vi er ekstra folk til middag omlag 4 av ukens 7 dager.

YvenHane

YvenHane
02.06.09 17:48
Neith: Det blir litt vel mange ungdommer på besøk til tider, og de eter så det står etter. Hvilken alder er det på tide å be de gå hjem til seg selv og finne seg mat?

I min tid som ungdom varierte det veldig om man spiste hos andre. Noen ganger fikk man mat, andre ganger fikk man en brødskive og andre ganger ingenting. Det varierte både hos de med mye penger og de med normal økonomi.

Hjemme hos meg var det aldri vanlig at venner spiste middag, kun når det var jevnaldrene søskenbarn o.l. på besøk.

Som voksen har det også variert. Noen ganger lager man mye mat og da går det greit, andre ganger er det bare nok til familien og da må gjester klare seg uten. Sånn er det også når jeg er på besøk hos andre.

Å brødfø en skokk med nabounger har aldri vært ansett som vanlig i min omgangskrets.

Heidbeg

Heidbeg
02.06.09 20:00
Neith: Det blir litt vel mange ungdommer på besøk til tider, og de eter så det står etter. Hvilken alder er det på tide å be de gå hjem til seg selv og finne seg mat?

Min datters venner spiser middag hos oss så ofte de vil.  Det er herlig å se at de trives så godt hos oss, og liker maten jeg serverer.  Og da blir det ekstra liv i huset, som vi savner i mangel av nær familie.

Herlig! 

Tropolis

Tropolis
03.06.09 02:32

Jeg husker godt at en av de mange tingene jeg satte så stor pris på hos foreldrene mine, var at hvem som helst og hvor mange som helst fikk gå inn og ut av hjemmet vårt. Siden vi alltid hadde hjemmebakt brød ble enorme mengder spist hjemme hos oss. Det er også en ting mine barndomsvenner har mimret om, hvordan "mitt" hus var "deres" hus, hvordan vi fikk lov til å utforske hele huset, lage kake når vi overnattet i dynger på rommet mitt, spille på instrumenter i stuen, etc. Hadde jeg tilfeldigvis venner på besøk når det var middagstid, ble de alltid invitert, litt flere poteter å koke bare. Og takket de nei til mat, satt de som regel ved bordet allikevel. Jeg er svært takknemlig for at foreldrene mine så på dette som en selvfølgelig gjestfrihet, det har gitt meg - og mine venner - mange gode minner. Jeg skulle vært særdeles blakk før jeg tok bort dette privilegiet fra mine eventuelle barn. En løsning da er rett og slett å sette frem brød og pålegg, invitere og si at det ble litt lite mat, men nå kan vi spise sammen allikevel.

Hvordan andres foreldre var, varierte veldig. Noen tok det som en selvfølge å invitere deg, hos andre satt man på rommet til husbeboeren var ferdig med middag. Jeg tror ofte dette har med kultur å gjøre, ikke nødvendigvis økonomi, i hvert fall hvis jeg skal dømme fra vennekretsen.

Carebear

Carebear
03.06.09 12:22
ZeIda: Vi pleide å invitere gjester inn på kjøkkenet mens vi spiste middag slik at de selv kunne forsyne seg med brød og pålegg. Fungerte utmerket.

Betyr det at dere spiste brødmat til middag(noe jeg ikke vil kalle middag) eller spiste dere middag selv, mens de besøkende spiste brødmat? Jeg hadde blitt småirritert om jeg aldri visste hvor mange vi ble til middag, enten det ble få fordi mine egne ble fora andre steder, eller om det ble mange fordi noen ikke gadd gå hjem til eget middagsbord...

Superiffy

Superiffy
03.06.09 12:48

Jeg synest det er en heldig livserfaring å vokse opp i et hjem hvor gjestfrihet er en selvfølge. Det å føle seg velkommen og inkludert hos sine venners foreldre er virkelig deilig. Det kan godt mulig skape et sterkere vennskap mellom ungene, og samtidig forme et givende menneske, kan jeg tenke meg.

Som barn tenkte jeg ikke så mye over om de inviterte på brød el til middag, men det var koslig å bli invirert til bords. Mine egne foreldre var ikke de mest inkluderende, og når jeg tenker tilbake på min natur som ungdom så tok jeg naturligvis etter de.

En holdning jeg har lyst å forandre når jeg får mine egne, om økonomien rekker til.

arve_fuglum

arve_fuglum
03.06.09 13:20

ja pleier å ta i mot alle og vi lar gjestene føle seg velkomne.

spesielt når vi har fisk for da blir det flere å dele på og mindre mat på meg

kjempekanin

kjempekanin
03.06.09 15:10

Er det noen forskjell på hvor i landet man kommer fra (og i hvilket tiår som man selv var barn/har egne barn)? Jeg er fra Oslo.

Hadde jeg hatt barn eller ungdom, ville jeg ha synes det var slitsomt å aldri vite hvor mange mennesker man ble til middag (i tillegg til belastningen på økonomien).
Men brødskriver med vanlig pålegg, er det greit at barna og barnas venner kan smøre seg som et mellommåltid (på formiddagen, før man selv kommer hjem fra jobb og skal lage middag til familien).

vidar

vidar
03.06.09 15:36

Da jeg var ung pleide mamma alltid å si "Nå må Harald gå hjem for nå er det middag" uten at noen reagerte på det, og når det var kveldsmat hadde man selvfølgelig ikke besøk. Man kan selvfølgelig ikke forvente at foreldrene til vennene skal betale for maten til andre barn. Er vel ikke mer avansert enn å si til ungene at de får spise når de ikke har folk hos seg.

Nå skal det jo sies at dette er 25 år siden og det er sikkert noen forskere som har funnet ut at det er skadelig for barnet dersom det ikke får det som det vil.

ZeIda

ZeIda
03.06.09 15:40
Carebear: Betyr det at dere spiste brødmat til middag(noe jeg ikke vil kalle middag) eller spiste dere middag selv, mens de besøkende spiste brødmat? Jeg hadde blitt småirritert om jeg aldri visste hvor mange vi ble til middag, enten det ble få fordi mine egne ble fora andre steder, eller om det ble mange fordi noen ikke gadd gå hjem til eget middagsbord...

Det varierte etter hva vi hadde til middag. Som regel laget mamma rikelig med mat, som for eksempel diverse gratenger, gryteretter, lapskaus, frikassé, taco, kjøttkaker, fiskeretter, you name it. Her ble det alltid rester om ikke vi hadde gjester til middagen. Noen ganger hadde hun kanskje beregnet så og så mye kylling til hver enkelt, eller ikke laget så mye som vanlig, og i disse tilfellene inviterte vi til å spise brødmat sammen med oss. Det hendte ikke rent sjelden at jeg spiste brødmat mens gjesten min fikk middag, og da var det jo jeg som ikke spiste «ordentlig middag» (latterlig uttrykk) mens h*n fikk varmmat. 

Noe som ikke er nevnt i tråden er frokost. Vi pleide å ha skikkelig helgefrokost da jeg var tenåring, og da ble både jeg og mine trøtte overnattingsgjester vekket og slept opp til frokost av småsøsknene mine. Dette er et nydelig barndomsminne, fordi jeg setter mer og mer pris på måten mine foreldre inkluderte mine venner i måltidene hos oss. Å spise sammen er mer enn bare å fortære mat! Det er også en viktig måte å sosialisere på tvers av alder.

guri_03

guri_03
03.06.09 15:45
Neith: Jo, da de var yngre gikk det greit, men mine er nå mer for ungdommer å regne, og drar huset fullt før jeg rekker å komme hjem fra jobb. Når de ringer på døra, er det ikke så lett å be de komme tilbake etter middag heller, for de har liksom ikke noe "leketid" med vennene lengre. Nå bare "vanker" de sammen eller bor fast i sofaen hjemme hos hverandre. De fleste med tenåringsbarn vet hvor mye sånne spiser. Det er såklart hyggelig, men veldig slitsomt og ikke minst dyrt.

Ok, da skjønner jeg. Overså visst at det var tenåringer det dreide seg om=)

Har de egne lommepenger eller deltidsjobb? Da burde de kanskje bli med å spleise dersom flere av vennene skal komme over til middag. Har forståelse for at det kan bli dyrt i lengden når andre tenåringer "bor" og spiser hos dere, selv om det er hyggelig å kunne ha et "åpent hjem". Det er jo ok dersom det går begge veier, dvs at dine tenåringer også spiser hos vennene, men dersom det kun er hos dere de samles, forstår jeg at det kan bli mange ekstrautgifter.

joplina

joplina
03.06.09 17:40
vidar: Nå skal det jo sies at dette er 25 år siden og det er sikkert noen forskere som har funnet ut at det er skadelig for barnet dersom det ikke får det som det vil.

Jeg er -65 modell , fyller 44 å løpet av året - og i min barndomsheim var det helt ok å ta med venner hjem  på middag, eller ta med venner hjem etter kino etc og runde av hjemme. Da kokte vi  en stor kanne te og gomlet brødskiver. En regel var det : spiste vi opp brødet var det den som hadde besøk som fikk gå i fryseren i kjellern og ta opp et nytt til tining.

Jeg husker at jeg syntes det var fint å kunne ta med venner hjem...og jeg husker at det var venner man helst ikke besøkte fordi foreldrene ikke var særlig blide...og slettest ikke gjestfrie/spandable.

For min egen del som mor, synes jeg det er kjekt at man vet hvor ungdommen er - og at de faktisk vil være her. Det skulle tyde på at man som forelder i hvertfall har gjort noen gode valg  :)

niky

niky
03.06.09 18:19

Vi har ofte andre unger på besøk over på middag og andre måltider, og våre barn spiser hos sine venner andre ganger.

Det går begge veier, vi har ingen problemer med det:)

Neith

Neith
03.06.09 19:45
guri_03: Det er jo ok dersom det går begge veier, dvs at dine tenåringer også spiser hos vennene, men dersom det kun er hos dere de samles, forstår jeg at det kan bli mange ekstrautgifter.

Jeg ser av alle innleggene at det sikkert er store forskjeller, og her hvor vi bor (Bærum) er det slettes ikke vanlig at de andre barn/unge får lov å ta med seg andre til bords med mindre de er invitert. Det er heletatt få som får lov å ha så mange hjemme hos seg, og det er litt dumt. Jeg kunne godt ha tenkt meg et hjem som ikke var stappa til enhver tid :P Selv er jeg oppvokst i et hjem hvor mor og far helst så at vi bare var familien rundt bordet, for å kunne ta opp små og store hendelser som stort sett angikk vår familie. Egentlig en god tanke det også, siden vi alle var veldig mye på farten ellers i døgnet og sjeldent hjemme samtidig.

Men jeg ser også av innleggene her at det er mange som har gode minner fra det å kunne ha med venner som de selv ønsker. Da blir det å lage dager som er tilpassa bare meg. De sitter jo aldri på rommene sine, for der er det ikke plass til alle, men benker seg i sofaen, så det hadde vært koselig å bare fått breia meg alene innimellom. Jeg får vel se på det hele som en postiv greie, at barna mine ikke er like asosial som meg. Får jeg ikke alenetid blir jeg sprø.

joplina

joplina
03.06.09 21:15
Neith: De sitter jo aldri på rommene sine, for der er det ikke plass til alle, men benker seg i sofaen, så det hadde vært koselig å bare fått breia meg alene innimellom. Jeg får vel se på det hele som en postiv greie, at barna mine ikke er like asosial som meg. Får jeg ikke alenetid blir jeg sprø.

Hehe...jeg er som deg. Kunne godt tenkt meg alenetid litt oftere, eller å ha tilgang på tv'n litt oftere. Men så er skjer det jo at alle er ute og på farten også....og jeg koser meg. Men blir det for lenge så savner jeg livet og røren også.....så enkelt skal det jaggu ikke være :)

MrsMatch

MrsMatch
03.06.09 21:16

Her er det stadig barn på middag. Vi bytter litt på det i nabolaget.Noen ganger tar vi med oss et par ekstra barn fra barnehagen,og andre ganger er det naboer som tar min gutt med seg. Det er kjempekoselig.

LOLHOAX

LOLHOAX
04.06.09 22:12

Da jeg var yngre så var det ikke så vanlig å spise middag hos hverandre. Jeg kan huske at jeg spiste borte bare et par ganger.  Det pleide å fungere slik at den vi var hos gikk for å spise middag, og de som var på besøk venta i stua/på rommet rommet.

Jobs

Jobs
04.06.09 22:50
Neith: Dersom det er 1 ekstra til middag er det greit, men med to tenåringer, som begge har med seg to-tre venner hjem nesten hver dag, blir det dyrt enten man er fattig eller har middels inntekt. Nugatti serverer jeg ikke til middag, men det forklarer kanskje hvordan foreldrene dine hadde råd til å fòre venneflokken.

He he,du er nok veldig flink til og lage mat skjønner jeg.

Du for starte resturang.

kjempekanin

kjempekanin
05.06.09 13:14

Slik var det i min oppvekst også (innlegget til LOLHOAX).

Sunshine2009

Sunshine2009
08.06.09 14:26

Jeg synes det er koselig at ungenes venner spiser hos oss. Det skjer flere ganger i uken. Det eneste kravet jeg har er at jeg gjerne vil vite det FØR jeg lager middag:-) sånn at jeg kan beregne ekstra middag. To voksne i full jobb vil jo gjerne også ha mat:-)

susilu

susilu
09.06.09 16:09

Jeg ser at folk ønsker seg alenetid og TV for seg selv, og samtidig ser det ut som pengene ikke er noe problem mht maten, så der kan man vel bare kjøpe noen flere TV'er?

Jeg hadde ikke med folk hjem til middag.  Middag var et familieanliggende. Jeg spiste heller ikke hos andre.  Og var jeg så uheldig å ringe på ei dør mens den jeg søkte, spiste, var det bare å vente utenfor/komme litt senere/vente på en stol i kjøkkenet mens de spiste.

Men jeg hadde en venninne med en brødbakende mor, og jeg husker at vi ventet på det da det kom varmt ut av ovnen.

Jeg har også bekjente som husker hvor hyggelig det "alltid" var å spise aftens hos oss. Hvis bestemoren din tar deg med på sirkus tre ganger i din barndom, vil du huske henne som en som "alltid" tok deg med på sirkus.

Men hadde vi venner tilbords hjemme utenom inviterte gjester, var det stort sett til aftens.

Noen mennesker toger inn og ut hos hverandre som om de skulle bo der.  Jeg har en amerikansk slektning som går i kjøleskapet, og nordmenn er begynt også.  Jeg er ikke vant med at man forsyner seg uten å være bedt. Heller ikke at man spaserer inn i noe annet rom (bortsett fra WC) enn stua.

Mine foreldre var ikke de som kjente alle naboene, heller.  Naboer skulle man ha en slags avstand til, tross alt skal man tåle dem i årevis, og det er ikke sikkert man vil like at de er for påtrengende.

For min egen del ønsker jeg noe mer kontakt enn mine foreldre gjorde, men blant dem jeg kjenner, er det mange som Neith, som ikke ønsker å ha folk på besøk hele tiden.

Her jeg bor, er folk bare på hils.  En dame snakket til oss i forbifarten her en dag og jeg lurte på om sambo kjente henne.  Jeg fikk vite at hun bor to hus nedenfor her og har bodd der så lenge jeg har bodd her og jeg tør ikke si hvor mange år det er!

Det er jo noe som heter at det er hyggelig at folk kommer, for det er også så hyggelig når de går :-)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg