Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Mor fengslet for å nekte far samvær m felles barn!

NYTT TEMA
forelderlikeverd
forelderlikeverdInnlegg: 8963
17.07.10 08:07

I Danmark er en mor fengslet for å nekte faren til hennes barn samvær og for å holde barnet skjult.

Når vil vi i Norge gå kraftigere til verks mot foreldre som nekter den andre forelder tilgang på felles barn?

Myndighetene må jo først og fremmest gå i seg selv for å endre på normgivende strukturelle føringer som legger forholdene så alt, alt, alt for godt til rette for at den ene forelder (som regel mor) skal legge hindringer mellom barnet og den andre forelderen (som regel far)!

forelderlikeverd
17.07.10 08:26

Moren var beviselig psykisk ute av balanse men ville nekte faren til felles barn samvær med begrunnelse i i at faren var psykotisk!

Har vi ikke hørt den før?

Når skal Norge gjennom nye ordninger gjøre det vanskeligere for mødre å nekte fedre samvær med felles barn?

Når skal Norge innføre likeverdig forelderskap?

Ruler_5
Ruler_5Innlegg: 964
17.07.10 19:11
forelderlikeverd: Moren var beviselig psykisk ute av balanse men ville nekte faren til felles barn samvær med begrunnelse i i at faren var psykotisk! Har vi ikke hørt den før? Når skal Norge gjennom nye ordninger gjøre det vanskeligere for mødre å nekte fedre samvær med felles barn? Når skal Norge innføre likeverdig forelderskap?

Jeg er enig at det er ikke riktig av mor/far skal nekte dem å ha samvær med barnet/barna, men jeg syns at det er å gå vel litt langt å fengsle den som har hovedansvaret for barnet/barna.

Det er ikke bare mødrene som nekter samvær, det finnes også fedre som nekter.

Noen ganger så må det nektes samvær pga vold, missbruk (narkotika), sex mot barnet/barna eller misshandling osv...... Hvis den som gjør det må gjennom terapi og etter hvert kan de få ha kontakt, men da med spesalister til stede. Hvis ikke det hjelper så burde dem ikke ha noen kontakt.

forelderlikeverd
17.07.10 20:25
Ruler_5: Jeg er enig at det er ikke riktig av mor/far skal nekte dem å ha samvær med barnet/barna, men jeg syns at det er å gå vel litt langt å fengsle den som har hovedansvaret for barnet/barna.

Jeg synes at det er på tide å signalisere med all mulig tydelighet at samfunnet ikke vil akseptere overgrep på barn! Fengselsstraff for å holde barna skjult fra barnets andre forelder, er en mild straff sett i forhold til hvilke skader barnet og den andre forelderen kan påføres ved ufrivillig å bli holdt adskilt fra hverandre på ubestemt tid! Fengselsstraff er på mange måter å tale samme språk som overgrepsforelderen anvender! Frihetsberøvelse som straff for frihetsberøvelse er virkelig rettferdighet i praksis!

Ruler_5
17.07.10 22:09
forelderlikeverd: Jeg synes at det er på tide å signalisere med all mulig tydelighet at samfunnet ikke vil akseptere overgrep på barn! Fengselsstraff for å holde barna skjult fra barnets andre forelder, er en mild straff sett i forhold til hvilke skader barnet og den andre forelderen kan påføres ved ufrivillig å bli holdt adskilt fra hverandre på ubestemt tid! Fengselsstraff er på mange måter å tale samme språk som overgrepsforelderen anvender! Frihetsberøvelse som straff for frihetsberøvelse er virkelig rettferdighet i praksis!

Så du syns at man skal fengsle alle som nekter den andre part å ha kontakt med barna sine......?!? Sorry, det er det dummeste jeg har hørt på lenge......

helsigen
helsigenInnlegg: 3605
17.07.10 22:25
forelderlikeverd: Jeg synes at det er på tide å signalisere med all mulig tydelighet at samfunnet ikke vil akseptere overgrep på barn! Fengselsstraff for å holde barna skjult fra barnets andre forelder, er en mild straff sett i forhold til hvilke skader barnet og den andre forelderen kan påføres ved ufrivillig å bli holdt adskilt fra hverandre på ubestemt tid! Fengselsstraff er på mange måter å tale samme språk som overgrepsforelderen anvender! Frihetsberøvelse som straff for frihetsberøvelse er virkelig rettferdighet i praksis!

ruler_5 skriver til deg:

Noen ganger så må det nektes samvær pga vold, missbruk (narkotika), sex mot barnet/barna eller misshandling osv...... Hvis den som gjør det må gjennom terapi og etter hvert kan de få ha kontakt, men da med spesalister til stede. Hvis ikke det hjelper så burde dem ikke ha noen kontakt.

Mener du at dette ikke er grunn nok til å holde barn borte fra sine foreldre?

forelderlikeverd
17.07.10 23:22
Ruler_5: Så du syns at man skal fengsle alle som nekter den andre part å ha kontakt med barna sine......?!? Sorry, det er det dummeste jeg har hørt på lenge......

Det forteller vel først og fremmest noe om deg selv.

forelderlikeverd
17.07.10 23:38
helsigen: Mener du at dette ikke er grunn nok til å holde barn borte fra sine foreldre?

Nå blir det vel å snu den aktuelle saken helt på hodet, gjør det ikke?

Her var det altså den beviselig syke moren som ville nekte den angivelig mentalt friske faren å ha kontakt og samvær med felles barn! Faren var av myndighetene gitt retten til samvær og moren hadde gjemt barnet bort sammen med barnets mormor for å hindre at noe kontakt skulle etableres overhodet!

Det er på høye tid at mødres immunitet blir innskrenket således at barnas kontakt med far blir bedre ivaretatt og lagt til rette for! Selvjustis er ikke nødvendigvis i barnets interesse!

Ruler_5
18.07.10 00:27
forelderlikeverd: Det forteller vel først og fremmest noe om deg selv.

HHHHHÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆ!!!!!!!! Hva faen snakker du om her?!? ?!?

Det er vel heller deg det er snakk om her.........

Ruler_5
18.07.10 01:09

Dette her er REN PERSJONANGREP......

Du er ikke forelder så du vet f..n meg ikke hvordan det er å være det, så slutt å komme med personangrep her..........!!!!!!!!!!!!!!

PhilLeotardo
PhilLeotardoInnlegg: 6103
18.07.10 01:10

Nå må dere roe ned intelligensen i denne tråden.

Ruler_5
18.07.10 01:37

Hva faen er det med huet ditt, siden du skriver sånn til meg?!? Du er faen meg ikke god selv.....

Jeg skriver bare sånn som begge kjønn føler hvordan det er.....

Men du klarer ikke å tenke sånn i det hele tatt, for du har ikke barn, ferdig med det..... For du er vel for ung til å få barn, så du skjønner ikke hvordan det er.

Mer dritt fra deg orker jeg ikke høre, før du forstår hvordan det er å være aleneforsørger, skillmissebarn eller motpartens eks......

Hvis du ikke klarer å svare ordentlig på denne så kommer jeg til ignorere deg heretter!

Ruler_5
18.07.10 03:00
PhilLeotardo: Nå må dere roe ned intelligensen i denne tråden.

Hva mener du?

Jeg skriver bare det jeg mener, ferdig med det.

forelderlikeverd
18.07.10 10:51
Ruler_5: Hvis du ikke klarer å svare ordentlig på denne så kommer jeg til ignorere deg heretter!  

Som du roper i skogen - får du svar!

Snakker du ordentlig til dine meddebattanter, får du kanskje ordentlige svar!

Ruler_5
18.07.10 16:13
forelderlikeverd: Som du roper i skogen - får du svar! Snakker du ordentlig til dine meddebattanter, får du kanskje ordentlige svar!

Jeg roper ikke i skogen.

Jeg syns ikke det er riktig at man skal fengsle den som nekter samvær. Og det er ikke riktig at noen av foreldren skal nekte samvær.

I stedet for å fengsle, så burde det heller ordne en advokat til barna som ikke er i part med noen av foreldrene som kan være støttespiller for barnet/barna. Sånn at det blir det beste for barnet/barna. For da tror jeg at barnet/barna blir skånet for krangling og bråk, det skjer for ofte at den som vil ha hovedannsvaret bruker barnet/barna mot den andre og det er ikke bra. Det kan skade dem mer enn det foreldrene tror.

Det er derfor jeg bare jatta med faren til barna mine, for at dem ikke skulle lide.

forelderlikeverd
18.07.10 21:25
Ruler_5: I stedet for å fengsle, så burde det heller ordne en advokat til barna som ikke er i part med noen av foreldrene som kan være støttespiller for barnet/barna.

Advokat for barna? Retten har jo alt vurdert situasjonen dithen at faren skulle få være sammen med barna tre dager på rad, idet de ikke kunne finne grunn for å hindre kontakt mellom far og barn. Moren fulgte ikke rettens avgjørelse og holdt barna skjult således at samvær ikke lot seg gjennomføre. Dette bør naturligvis være straffbart og fengsel er blant de få straffreaksjonene som nytter, hvilket da også viste seg å være tilfellet i denne saken. Ros til Danmark for at de endelig begynner å sette makt bak de fine ord om at også barnas forhold til far bør beskyttes, legges til rette for og ivaretas.

Ruler_5
18.07.10 22:04
forelderlikeverd: Advokat for barna? Retten har jo alt vurdert situasjonen dithen at faren skulle få være sammen med barna tre dager på rad, idet de ikke kunne finne grunn for å hindre kontakt mellom far og barn. Moren fulgte ikke rettens avgjørelse og holdt barna skjult således at samvær ikke lot seg gjennomføre. Dette bør naturligvis være straffbart og fengsel er blant de få straffreaksjonene som nytter, hvilket da også viste seg å være tilfellet i denne saken. Ros til Danmark for at de endelig begynner å sette makt bak de fine ord om at også barnas forhold til far bør beskyttes, legges til rette for og ivaretas.

Du skal få lov til å ha den meningen. Men jeg er ikke enig med deg der. Og det er ikke noe vi kan gjøre med det.

Jeg skrev ikke om det innlegget eller linken, skrev sånn gjennerelt om alle saker der det er problemer ang skillsmisse, vold og missbruk osv osv.....

Så jeg vil ikke rose Danmark, for dette er ikke den riktig måten å gjøre dette på. Det er min mening.

Mamma88
Mamma88Innlegg: 21
19.07.10 13:16

Det er vanlig rutine å møte på familiekontoret etter brudd der det er barn i bildet. Der blir det satt opp samværsavtale som skal fungere for alle. Selvfølgelig er det sjelden det blir fulgt, i allefall hos de partene som skilles som uvenner. Synd at folk har så lite respekt for hverandre og ikke minst sine barn, men det er nå sånn at følelser kan ødelegge mye. Jeg mener at man som foreldre skal hjelpe hverandre, ikke motarbeide. Så sliter den ene med følelser etter ett brudd så kan vel den andre parten være litt tålmodig. Men regner med at dette tilfelle TS kom med ikke bare var ett helt "vanlig" dilemma. Viss man virkelig mener at den andre parten ikke burde ha noe ansvar så burde de ta saken til barnevernet og be dem om hjelp. De som er narkomane, psykisk syke, kan også ha samvær (med tilsyn)

Men jeg mener det er feil at hovedansvaret automatisk faller på mor, selv om hun føder barnet er det vel ikke dermed sagt at hun er den som er best egnet til den daglige omsorgen?

Little_Raccoon
Little_RaccoonInnlegg: 37
09.08.10 22:17
forelderlikeverd: Frihetsberøvelse som straff for frihetsberøvelse er virkelig rettferdighet i praksis!

Jeg gjetter på at du er for dødsstraff også..? :p

Kjære deg, "forelderlikeverd", jeg skjønner at dette med å være forelder er en sak du brenner for mer enn noe annet, og det er bra, ikke misforstå meg der, men et par ting burde du roe ned på. For eksempel dette med hvor håpløse jenter som tar abort eller får barn i 30-40-årene er (deres kropp, deres valg) og at du tydeligvis mener fengselsstraff for at barnet nektes å treffe begge foreldrene er MILDT. Jeg mener, hvis forelderen som nektes å treffe barnet går til politiet, har han/hun truffet barnet igjen i løpet av et par dager, så det kan ikke påføres så grusomt mye skade på barnet om det er borte fra far/mor i tre-fire dager. Hvis ikke forelderen tar kontakt med politiet eller prøver å få se barnet sitt igjen så er det kanskje like greit at det blir sånn, for det virker jo da som han/hun ikke bryr seg. Det påføres nok mye mer skade på de barna som ikke burde treffe en av foreldrene pga mishandling, men som er der bare fordi loven sier de SKAL være der.

Og et lite tips... Ikke så fanatisk! Jeg mener, du kan ikke gjøre livet til barn 100% perfekt. Du kan beskytte mot de største farene, i så stor grad det er mulig (og det er igjen bra) men pass på at du ikke blir helt "alle små barn skal settes i en boble". For å være helt ærlig, barn som vokser opp helt uten en eneste plage eller bekymring i verden blir umodne drittsekker som voksne (beklager overdrivelsen, men de blir hvertfall temmelig bortskjemte). Beskytt barn, men ikke nekt de innsikt til hvordan livet faktisk er, for da går de på en alt for stor smell når det er på tide å begi seg ut i verden.

Little_Raccoon
Little_RaccoonInnlegg: 37
09.08.10 22:23
forelderlikeverd: Her var det altså den beviselig syke moren som ville nekte den angivelig mentalt friske faren å ha kontakt og samvær med felles barn

Og sånn helt til slutt, jeg kan komme med utrolig mange saker hvor den ustabile forelderen har overbevist om at han/hun er den "mentalt friske", dette kalles psykopat. Eller i det minste tendenser til det. Og den andre forelderen har virket syk fordi han/hun ble så opprørt over å ikke få passe på barnet sitt lenger, osv osv. Du skal ikke undervurdere hvordan syke mennesker er i stand til å overbevise friske om at de er fullt egnet til det ene og det andre. Kanskje moren i denne saken fikk panikk over dette? Jeg vet selv om flere som sliter med den dag i dag at de ble satt hos feil forelder. Dessuten må jo pressen si at en av de er helt syke, ellers er det jo ingen som leser artikkelen!

Smaukjærring
SmaukjærringInnlegg: 15490
09.08.10 22:32

Så .....

om barnet blir holdt borte fra far så er det veldig skadelig, men hvis barnet blir holdt borte fra mor så er det ikke?

Jeg har litt problemer med å forstå tankegangen din her, flv.
Ville det ikke vært bedre om far fikk hovedomsorg, og mor behandling?

Edit:   Jeg ser nå at hun ble fengslet frem til hun ville si hvor barnet var. Utrolig uheldig situasjon - aller helst for barnet.

Jammen godt slike situasjoner ikke er vanlig. Det er helst omvendt i de tilfeller der far er utenlandsk, og tar barnet med seg til hjemlandet og hindrer mor kontakt.

(Innlegget ble redigert 09.08.10 22:37)

forelderlikeverd
10.08.10 18:35
Smaukjærring: om barnet blir holdt borte fra far så er det veldig skadelig, men hvis barnet blir holdt borte fra mor så er det ikke?  

Når i allverden har du sett meg ta til orde for en slik ubalanse?

forelderlikeverd
10.08.10 18:35
Smaukjærring: Jammen godt slike situasjoner ikke er vanlig. Det er helst omvendt i de tilfeller der far er utenlandsk, og tar barnet med seg til hjemlandet og hindrer mor kontakt.  

Som regel er det mor som hindrer far i kontakt med barna!

Smaukjærring
10.08.10 22:24
forelderlikeverd: Som regel er det mor som hindrer far i kontakt med barna!

Denne saken handler om å holde barna skjult, eller har jeg misforstått?

Smaukjærring
10.08.10 22:25
forelderlikeverd: Når i allverden har du sett meg ta til orde for en slik ubalanse?

I denne saken der du støtter fengselstraff.

forelderlikeverd
10.08.10 22:57
Smaukjærring: I denne saken der du støtter fengselstraff.

Jeg støtter da ikke forskjellsbehandling, men tar til orde for merkbare konsekvenser hvis en forelder forsøker å skade barnas forhold til den andre forelderen! Misforstod du noe?

nattogdag2
nattogdag2Innlegg: 4772
10.08.10 23:31
forelderlikeverd: Danmark er en mor fengslet for å nekte faren til hennes barn samvær og for å holde barnet skjult. Når vil vi i Norge gå kraftigere til verks mot foreldre som nekter den andre forelder tilgang på felles barn? Myndighetene må jo først og fremmest gå i seg selv for å endre på normgivende strukturelle føringer som legger forholdene så alt, alt, alt for godt til rette for at den ene forelder (som regel mor) skal legge hindringer mellom barnet og den andre forelderen (som regel far)!

Med forbehold om at dette er hele historien, så er jeg enig med deg. Men mindre det ekstrem gode grunne for å skjerme barn fra en av foreldrene, så er det faktisk kidnapping.

Ingenting får meg mer forbanna enn at en av foreldrene tror deres "eiendomrett" til barna gir dem rett til å leke med barnas liv (av det følger jo så klart at den ene av foreldrene påfører barnet/a hva som kan bli utbotelig skade.

Drit i om det er mor eller far som er skrurken. Offeret, med stor O, er barna. Skam alle voksne som ikke klarer å skille mellom hva som hører til voksen verden og til barneverden.)

Strengere straffer i Norge, for barnekiddnapping!

nattogdag2
10.08.10 23:34
Ruler_5: Så du syns at man skal fengsle alle som nekter den andre part å ha kontakt med barna sine......?!? Sorry, det er det dummeste jeg har hørt på lenge......

Hvorfor er det dumt? Det er både barnemishandling og kriminalitiet. For at en av foreldrene bør være ute av bilde, må det ligge tungtveiende grunner, som omsorgsskvikt, mishandling eller feks narkotika.

nattogdag2
10.08.10 23:36

Kanskje det er lurt å unngå å tillegge hverandre egenskaper utfra hvilke temaer eller hitorier man presenterer på vgd???

Smaukjærring
11.08.10 17:47
forelderlikeverd: Jeg støtter da ikke forskjellsbehandling, men tar til orde for merkbare konsekvenser hvis en forelder forsøker å skade barnas forhold til den andre forelderen! Misforstod du noe?

Nei, jeg misforsto ikke noe.... Synes bare det var litt drastisk innlegg du hadde.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg