Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Manipulering av far etter samlivsbrudd

NYTT TEMA
runild
runildInnlegg: 477
22.08.10 11:17

Tiden etter samlivsbrudd er vanskelig for alle innvolverte, og ikke minst er samarbeid for barnets beste essensielt. Det er som oftest en av partene som er mer såret enn den andre, alt etter hvem av dem som tok initiativ til bruddet.

Når mor saboterer og manipulerer far bør hun tenke på at det vil ramme deres felles barn. Jeg tenker: "Om man vil sitt barns beste, behandler man hverandre med respekt"  Det er lov å se utover sitt ego her. Barnet blir skadelidende.

Smaukjærring
SmaukjærringInnlegg: 15490
22.08.10 11:22
runild: Når mor saboterer og manipulerer far bør hun tenke på at det vil ramme deres felles barn. Jeg tenker: "Om man vil sitt barns beste, behandler man hverandre med respekt"  Det er lov å se utover sitt ego her. Barnet blir skadelidende.

Både mor OG far bør tenke slik.

runild
22.08.10 11:50
Smaukjærring: Både mor OG far bør tenke slik.

Derfor skrev jeg "behandle hverandre med respekt""

(Innlegget ble redigert 22.08.10 11:52)

Smaukjærring
22.08.10 11:57
runild: Derfor skrev jeg "behandle hverandre med respekt""

Hele innlegget ditt var preget av en pekefinger rettet mot mødre, så jeg fant det naturlig å putte inn litt fokus på far også.

Turbolady
TurboladyInnlegg: 8059
22.08.10 13:33
runild: Når mor saboterer og manipulerer far bør hun tenke på at det vil ramme deres felles barn. Jeg tenker: "Om man vil sitt barns beste, behandler man hverandre med respekt"  Det er lov å se utover sitt ego her. Barnet blir skadelidende.

Når den ene forelderen saboterer og manipulerer den andre bør han/hun tenke på at det vil ramme deres felles barn. Jeg tenker: "Om man vil sitt barns beste, behandler man hverandre med respekt"  Det er lov å se utover sitt ego her. Barnet blir skadelidende.

Dette er jeg 100 % enig i.
runild
22.08.10 15:43
Smaukjærring: Hele innlegget ditt var preget av en pekefinger rettet mot mødre, så jeg fant det naturlig å putte inn litt fokus på far også.

Ja det er helt riktig fordi det er den faktiske situasjonen.  Denne gangen var det far det gjalt. men samspillet mellom foreldrene kommer i midlertid an på begge to fordi de har samme ansvar for å legge alt tilrette for barnet.

Smaukjærring
22.08.10 15:45
runild: Ja det er helt riktig fordi det er den faktiske situasjonen.  Denne gangen var det far det gjalt. men samspillet mellom foreldrene kommer i midlertid an på begge to fordi de har samme ansvar for å legge alt tilrette for barnet.

Når du skriver "den riktige situasjonen"....  mener du da din situasjon eller situasjonen i hele samfunnet?

runild
22.08.10 16:12
Smaukjærring: Når du skriver "den riktige situasjonen"....  mener du da din situasjon eller situasjonen i hele samfunnet?

Skrev den "faktiske" situasjonen..huff nei jeg tror da ikke at dette gjelder generellt. De fleste er kloke foreldre som forstår hva som er best for barnet. I en situasjon jeg er vitne til foregår dette. 

Smaukjærring
22.08.10 16:13
runild: Skrev den "faktiske" situasjonen..huff nei jeg tror da ikke at dette gjelder generellt. De fleste er kloke foreldre som forstår hva som er best for barnet. I en situasjon jeg er vitne til foregår dette. 

ok. Da forstår jeg hvor du vil hen.
Tittelen på tråden og første innlegg var veldig generell, og derfor reagerte jeg som jeg gjorde :)

runild
22.08.10 16:28
Smaukjærring: ok. Da forstår jeg hvor du vil hen.
Tittelen på tråden og første innlegg var veldig generell, og derfor reagerte jeg som jeg gjorde :)  

Ja det forstår jeg..man vet jo selv så godt hvor man vil med sine yttriger, men glemmer å være objektiv nok når man formidler dem.

Smaukjærring
22.08.10 16:33
runild: Ja det forstår jeg..man vet jo selv så godt hvor man vil med sine yttriger, men glemmer å være objektiv nok når man formidler dem.

Kjenner meg igjen i det :)

snowdawg
snowdawgInnlegg: 886
23.08.10 19:12

Det som er mest bekymringsverdig er jo at det lønner seg å manipulere, og at mange fagfolk lar seg manipulere.

Hverken far eller mor må få fordeler av å spille en offer-rolle når de ikke har grunn for det.

Når du er forelder så handler ikke alt om deg, da er det snakk om barna, og foreldre som manipulerer til seg goder for seg selv er ikke gode foreldre.

yess_9
yess_9Innlegg: 903
24.08.10 18:44
snowdawg: Når du er forelder så handler ikke alt om deg, da er det snakk om barna, og foreldre som manipulerer til seg goder for seg selv er ikke gode foreldre.

Tommel gitt for den!

Utrolig godt skrevet.

megapappa
megapappaInnlegg: 3797
17.10.10 08:29

Dette ble jo veldig generelt og kryptisk av trådstarter da. Hvis far lar seg manipulere av mor ETTER et samlivsbrudd, er det jo virkelig fare på ferde. Stakkars mann!

Er du sikker på at du ikke mener at det er BARNA som blit manipulert av mor. Langt mer vanlig i så fall.

runild
17.10.10 22:42
megapappa: Dette ble jo veldig generelt og kryptisk av trådstarter da. Hvis far lar seg manipulere av mor ETTER et samlivsbrudd, er det jo virkelig fare på ferde. Stakkars mann! Er du sikker på at du ikke mener at det er BARNA som blit manipulert av mor. Langt mer vanlig i så fall.

Selvfølgelig er jeg sikker på hva jeg mener. Som jeg skrev "far blir manipulert av mor". Hun lager problemer når det gjelder de praktiske på forhånd avtalte rutiner. Krangler, saboterer, og legger seg bort i privatliv osv..Du kan gjerne kalle det generellt og kryptisk, men hovedpoenget her er at  samlivsbrudd ikke må gå utover barnet på noen måte. Det er lett å glemme når stoltheten er såret og man er følelsesmessig ustabil.  Det er sikkert riktig at mor manipulerer barna , men det var ikke problemstillingen her. Uansett foreldre: Sett hensynet til de uskyldige barna ALLER FØRST.

GARDSDATTRA
GARDSDATTRAInnlegg: 57711
17.10.10 23:22
runild: Selvfølgelig er jeg sikker på hva jeg mener. Som jeg skrev "far blir manipulert av mor".

Akkurat ja. Men dersom far lar seg manipulere av mor, kan ikke jeg se for meg han som en god far. Tenk hvilken lett match ungene vil få med denne faren. Det ungene minst av alt trenger er en dott til far.

Du vet vel at unger er eksperter på å manipulere? Lykkligst blir de barna som har foreldre som ikke lar seg manipulere av noen, men som istedet setter tydelige grenser og holder orden i hjemmet og på tilværelsen.

Ehem, men ikke flere grenser enn at de voksne fint klarer å følge med, pluss noen grenser barna "får lov til" å bryte.

runild
18.10.10 09:51
GARDSDATTRA: Akkurat ja. Men dersom far lar seg manipulere av mor, kan ikke jeg se for meg han som en god far.

Rett etter et samlivsbrudd oppstår det problemer man ikke har vært kjent med ang. sin eks måte å være på. En naturlig reaksjon er vel å holde litt tilbake i starten og håpe at det roer seg. Nye situasjoner oppstår som må jobbes med for å få på plass.  Ingen av dem er optimale som foreldre når slikt oppstår. Grenser må settes og fred gjenopprettet. Barnets interesser må settes først.

rose29annk
rose29annkInnlegg: 3
18.10.10 14:52

Hva med de barna som blir utnytta av de fedrene som oppholder seg ulovlig i Norge?

Og hva med de barna som blir ulovlig kidnappa ut av Norge av fedrene sine og som blir holdt borte fra mora, resten av dens familie?

Hva med de stakkars barna som blir manipulert av fedrene og får disse ungene til å ta avstand til mora? At ungene blir hjernevaska?

Dette står jo det jo noe til stadighet om i nyhetene, i aviser, på TV, på radio'n,

men når alt kommer til alt så blir det ikke retta noe fokus bort på barna en eneste gang, når barnefar tar omsorgen ifra mora f. eks. og viser tydelig mangel på forståelse av mor og barn forholdet, og ikke viser noe interesse av og løse problemene far og mor isammen, og fortsetter sin uendelige sure og arrogante innstilling og holdning i mot mora, og ikke viser lite granne sympati og medfølelse overfor hva denne faren driver og utsetter denne mora for. I sin desperate kamp om barnet/barna sitt (sine). I tillegg har han fått hjelp og støtte så det holder av noen til å brutalt røske vekk ungen i fra mora. Det er ingenting som er mere slemt, mere jævligere enn det.

GARDSDATTRA
18.10.10 16:28
rose29annk: Hva med de barna som blir utnytta av de fedrene som oppholder seg ulovlig i Norge? Og hva med de barna som blir ulovlig kidnappa ut av Norge av fedrene sine og som blir holdt borte fra mora, resten av dens familie? Hva med de stakkars barna som blir manipulert av fedrene og får disse ungene til å ta avstand til mora? At ungene blir hjernevaska? Dette står jo det jo noe til stadighet om i nyhetene, i aviser, på TV, på radio'n,

Hallo, og velkommen hit.

Duuu, etter tre års fartstid på vgd så er det en sak jeg har lært - grundig. Og det er at menn, og især fedre står for alt som heter god omsorg, mens kvinner og især mødre står for alt som vondt er.

Her på Vgd er det kvinner som er de manipulerende, voldelige og onde, mens menn og barn er ofre for gygre-statens strukturelle føringer. Nei her må du ikke en gang tenke den tanken at menn kan være onde, voldelige og manipulerende.

Så derfor skal menn og især fedre omtales i opphøyde stavelser og kvinner og især mødre omtales i nedlatende ditto.

Det er foreløpig er ett unntak når det gjelder muslimer, i den leiren skal det visst være stikk motsatt.

Les og lær. :)

runild
18.10.10 22:03

Det er da ikke bare kvinner som er gode på manipuleringer og dårlig oppførsel og svik osv..Mange fedre svikter også sine barn eller saboterer på andre måter..Det nytter ikke å sette det ene opp mot det andre for alt er like ille så lenge det går utover barna. Å kalle noen for "dott" fordi man opplever manipulering fra en eks er vel noe drøyt. Tar litt tid før man forstår hva som skjer bak ryggen på en..

GARDSDATTRA
18.10.10 23:08
runild: Å kalle noen for "dott" fordi man opplever manipulering fra en eks er vel noe drøyt. Tar litt tid før man forstår hva som skjer bak ryggen på en..

Jeg kaller ingen som kun opplever å bli forsøkt manipulert for å være en dott. Og det som foregår bak ryggen på en får man bare overse så lenge det kun holder seg der.

De som lar seg manipulere utover egne grenser derimot, de har jeg lite til overs for.

runild
19.10.10 21:30
GARDSDATTRA: Jeg kaller ingen som kun opplever å bli forsøkt manipulert for å være en dott. Og det som foregår bak ryggen på en får man bare overse så lenge det kun holder seg der. De som lar seg manipulere utover egne grenser derimot, de har jeg lite til overs for.

Overse noe som foregår bak ryggen til en blir man nødt til, av den gode grunn at det nettopp foregår der, bak ryggen.  Tar tid før man forstår hva som foregår da vettu..

Det at jeg nevnte akkurat denne spesifikke situasjonen om manipulerende mor, var at jeg ble vitne til den i nær omgangskrets. Det betyr ikke at ikke begge foreldre kan gjøre seg skyldig i forskjellige type svik mot  felles barn. Når de ikke sammarbeider med barnets beste i tankene, men tenker mer på egne sårede følelser bærer det galt avsted.

Det at du har lite til overs for de som finner seg i grenseløs manipulasjon får være opp til deg, men synes nå heller at de trenger vår dypeste medfølelse mens de erfarer alle konsekvensene av det "mangehodede trollet " som manipuleringer består av.

ElisaWest
ElisaWestInnlegg: 370
22.10.10 14:50
snowdawg: Det som er mest bekymringsverdig er jo at det lønner seg å manipulere, og at mange fagfolk lar seg manipulere.

Skremmende mange!!

Godt innlegg, tommel gitt!

Pappa1000
Pappa1000Innlegg: 1055
27.10.10 15:15
GARDSDATTRA: Akkurat ja. Men dersom far lar seg manipulere av mor, kan ikke jeg se for meg han som en god far. Tenk hvilken lett match ungene vil få med denne faren. Det ungene minst av alt trenger er en dott til far. Du vet vel at unger er eksperter på å manipulere? Lykkligst blir de barna som har foreldre som ikke lar seg manipulere av noen, men som istedet setter tydelige grenser og holder orden i hjemmet og på tilværelsen. Ehem, men ikke flere grenser enn at de voksne fint klarer å følge med, pluss noen grenser barna "får lov til" å bryte.

Du blander kortene.

Å la seg manipulere av en unge er noe helt annet enn den type manipulasjon som man blir utsatt for ifbm barneomsorg.

Om manipulasjon faktisk er rette ordet her er jeg egentlig litt i tvil om.

Kanskje maktmisbruk er et mer passende ord.

Hadde dette bare vært et spørsmål om hvordan ting ble oppfattet og reagert på mellom de involverte partene, så kunne man snakket om det å takle manipulasjon.

Men når sakkyndige, rettsvesen og andre aktører skal involveres, så stiller mannen svakt. Han må ha et blikk også til hvordan disse eksterne instansene oppfatter ting.

Kvinnen har, gjennom etablerte holdninger til kjønnsforskjeller, mye større handlingsrom og aksept for dårlig oppførsel enn det mannen har hos de offentlige instanser som avgjør spørsmål om omsorg og samvær.

Det finnes en rekke typer oppførsel som slår helt forskjellig ut når det gjøres av en mann, enn når det gjøres av en kvinne.

For eksempel at det er helt akseptabelt at mor drar av sted med barna uten farens samtykke, men det motsatte oppfattes som et overgrep.

En mor kan uhemmet komme med påstander om fars svikt i omsorgen, enten det er sant eller ikke, samtidig som det motsatte oppfattes som ufint.

At far krever å få mer samvær oppfattes som egoistisk, men at mor gjør det samme oppfattes som noe som er tilbarnets beste.

Et av de vanligste virkemidlene en kvinne har er å frarøve far samvær, slik at barnet blir mindre knyttet til ham. Dette gjør at jo lenger tiden går med mangelfullt samvær, og dårligere kvalitet på samværet, jo sterkere stiller mor både overfor NAV, rettsvesen og andre instanser.

En mann kan ikke gjøre noe tilsvarende uten at dette oppfattes som overgrep mot mor og barn.

Nuka90
Nuka90Innlegg: 29
02.11.10 08:06
GARDSDATTRA: Akkurat ja. Men dersom far lar seg manipulere av mor, kan ikke jeg se for meg han som en god far. Tenk hvilken lett match ungene vil få med denne faren. Det ungene minst av alt trenger er en dott til far. Du vet vel at unger er eksperter på å manipulere? Lykkligst blir de barna som har foreldre som ikke lar seg manipulere av noen, men som istedet setter tydelige grenser og holder orden i hjemmet og på tilværelsen. Ehem, men ikke flere grenser enn at de voksne fint klarer å følge med, pluss noen grenser barna "får lov til" å bryte.

Jaha ja.. Så du vil da si at de som lar seg manipulere er svake? Tenk og gjør litt reesearch neste gang du skriver noe.. takk..

Nuka90
02.11.10 08:13
GARDSDATTRA: Jeg kaller ingen som kun opplever å bli forsøkt manipulert for å være en dott. Og det som foregår bak ryggen på en får man bare overse så lenge det kun holder seg der. De som lar seg manipulere utover egne grenser derimot, de har jeg lite til overs for.

Og da fant jeg nettop ut at du kan se bort i fra inlegget jeg skrev til deg.. Vil bare skape dårlig stemning hvis jeg begynner å diskutere med deg, så vil heller la være å diskutere med deg enn å vise alle andre at jeg er lett å manipulere til å bl.a bli sinna på noen akkurat som jeg ble manipulert av stefaren min når jeg var fem-ni år. Så, takk for meg, og håper du lærer å bli bittelitt klokere enn du er i dag... -.-''

GARDSDATTRA
02.11.10 11:16
Nuka90: Og da fant jeg nettop ut at du kan se bort i fra inlegget jeg skrev til deg.. Vil bare skape dårlig stemning hvis jeg begynner å diskutere med deg, så vil heller la være å diskutere med deg enn å vise alle andre at jeg er lett å manipulere til å bl.a bli sinna på noen akkurat som jeg ble manipulert av stefaren min når jeg var fem-ni år. Så, takk for meg, og håper du lærer å bli bittelitt klokere enn du er i dag... -.-''

Når dreide denne tråden over fra å handle om kvinner (mødre) som manipulerer voksne menn (fedre), til å handle om manipulasjon av barn?

Jeg mener bestemt at det er store forskjeller på barn og voksne. :)

Nuka90
02.11.10 14:58
GARDSDATTRA: Når dreide denne tråden over fra å handle om kvinner (mødre) som manipulerer voksne menn (fedre), til å handle om manipulasjon av barn? Jeg mener bestemt at det er store forskjeller på barn og voksne. :)

Da misforsto jeg svaret ditt litt når du skrev "De som lar seg manipulere utover egne grenser derimot, de har jeg lite til overs for." og sier unnskyld for det. Selvfølgelig er det stor forskjell på barn og voksne, men det finnes også noen som er såpass flinke til å manipulere at de ikke har problemer med å manipulere selv de som jobber i barnevernet f.eks.

farfor3
farfor3Innlegg: 1
25.02.11 09:40
rose29annk: men når alt kommer til alt så blir det ikke retta noe fokus bort på barna en eneste gang, når barnefar tar omsorgen ifra mora f. eks. og viser tydelig mangel på forståelse av mor og barn forholdet, og ikke viser noe interesse av og løse problemene far og mor isammen, og fortsetter sin uendelige sure og arrogante innstilling og holdning i mot mora, og ikke viser lite granne sympati og medfølelse overfor hva denne faren driver og utsetter denne mora for. I sin desperate kamp om barnet/barna sitt (sine). I tillegg har han fått hjelp og støtte så det holder av noen til å brutalt røske vekk ungen i fra mora. Det er ingenting som er mere slemt, mere jævligere enn det.

Du skriver når barnefar tar omsorgen fra mor. Det er barnets beste som skal legges til grunn ved barnefordeling og hvis far er bedre alternativ så burde det vel være selvklart at far da har omsorgen for barna. Den dagen vi i norge  får en likestilling når det gjelder foreldre rollen vil mange flere barn få ett bedre liv. Det virker som om mødre har en egen rettssikkerhet og at norsk lov tollererer langt større "feilskjær fra mødre. Vi har ett barnevern som begår lovbrudd i sine forsøk på å beskytte mødre som absolutt ikke burde ha omsorg for barn.  Mange mødre motarbeider far med grunnløse beskyldniger , falske uromeldinger etc og svært få blir straffet for det.

Norge er ett u- land når det kommer til barne fordelings saker, den dagen far og mor likestilles i systemet vil langt flere barn få ett bedre liv. og grunnlaget for mange konflikter vil være borte. I sverige har en likestilling av foreldrene resultert i over 50% mindre konfliker i rettssystemet.

Gode foreldre uansett kjønn er best!!

pooo
poooInnlegg: 2090
25.02.11 17:47
Smaukjærring: Både mor OG far bør tenke slik.  

Ja. Det må være lov likevel å forholde seg til virkeligheten, og den er at det er flest kvinner (mødre) som har den daglige omsorg for barna etter samlivsbrudd, og således de som oftest "saboterer" samvær med samværsforelderen (som i Norge som regel er mennene, altså fedrene).

Understreker også at det er barnas rett til samvær med foreldre, ikke omvendt. Det er derfor barnas rettigheter først og fremst som saboteres, ikke foreldrenes.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester