Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Meldt til Barnevernet - "det må ligge noe mer bak"

NYTT TEMA
Soteria
SoteriaInnlegg: 10132
18.09.10 22:17

Jeg vet at det går an å bli meldt til Barnevernet kun pga psykiske lidelser. Når jeg forteller dette sier folk "Nei, det skjer ikke. Det må ligge noe mer bak", og så mistenker de at vi er narkomane eller lignende.

Det gjør meg så irritert! Jo, det ER mulig at helsevesenet melder foreldre til BV pga foreldrenes psykiske problemer, UTEN at det ligger noe mer bak.

Måtte bare blåse ut litt her...

MrsMatch
MrsMatchInnlegg: 3048
18.09.10 23:06

Ja,men er det nødvendigvis utelukkende negativt å få en visitt av barnevernet? Er alt bra,er det jo mest sannsynlig at de går igjen og vet at det ikke var noen grunn til bekymring.

6065
6065Innlegg: 416
19.09.10 00:23

Man melder ikke foreldre til barnevernet. Det er jo barnet en melder bekymring for.

At noen kan bli bekymret for et barns omsorgssitusjon basert omsorgsgivers psykiske tilstand kan vel ikke overraske noen. Så blir det jo barnevernets oppgave å finne ut om der er reell grunn for bekymring og om det er grunnlag for hjelpetiltak.

Soteria
19.09.10 00:24

De dundret inn i vårt hjem og var frekke i tre måneder. Det var til lite hjelp for oss og barnet, det var for at de bekymrede skulle vite sikkert at barnet fremdeles levde og eksisterte.

Barnevernet gjør hovedsakelig to ting: De vurderer om barnet må tas fra foreldrene, eller de iverksetter omsorgsovertagelse. Å sitte i en stol og overvåke er typisk, for deretter å skrive en surmaget rapport. Hadde de enda kunnet gjøre noe nyttig, gått ut med søpla eller klippet plenen... Men neida, overvåkning er tingen.

ulyanov
ulyanovInnlegg: 2865
19.09.10 08:58
Soteria: Barnevernet gjør hovedsakelig to ting: De vurderer om barnet må tas fra foreldrene, eller de iverksetter omsorgsovertagelse.

I over 90% av tilfellene hjelper barnevernet foreldrene til å ta seg bedre av barna sine.  Det er den viktigste jobben de gjør.
I de aller fleste tilfellene er det foreldrene selv som søker hjelp.

mvh Ulyanov

http://www.bufetat.no/barnevern/hjelpetiltak/

Soteria
19.09.10 10:22

Ok, men vurderingen av situasjonen fortsetter under hjelpetiltakene. Alle som jobber for Barnevernet rapporterer tilbake til Barnevernet.

En fortsettelse av hjemmebesøkene handler stort sett om å få innsyn i hjemmet. Mange tar kontakt med BV for å få avlastningshjem, men også noen av disse blir det opprettet undersøkelses-sak mot. Men det er mange som føler de får god hjelp av BV.

GARDSDATTRA
GARDSDATTRAInnlegg: 57726
19.09.10 19:53
Soteria: Jeg vet at det går an å bli meldt til Barnevernet kun pga psykiske lidelser. Når jeg forteller dette sier folk "Nei, det skjer ikke. Det må ligge noe mer bak", og så mistenker de at vi er narkomane eller lignende. Det gjør meg så irritert! Jo, det ER mulig at helsevesenet melder foreldre til BV pga foreldrenes psykiske problemer, UTEN at det ligger noe mer bak. Måtte bare blåse ut litt her...

Helsevesenet er pliktige til å sende en melding til bv dersom pasienten som behandles for psykiske lidelser har barn, og den psykiske tilstanden er slik at den ikke gjør pasienten til en god omsorgsperson.

Da blir det naturlig at bv følger opp familien, og tilbyr familien nødvendig hjelp, inntil den syke blir frisk igjen.

Husk at barna trenger god omsorg også mens foreldrene er syke. Barn kan ikke settes "på vent" til det igjen passer foreldrene å stille opp, friske og spreke.

Men synd at det skar seg mellom dere og bv. Det hender det blir dårlig kjemi mellom saksbehandler og klient, det er ikke alle som klarer å samarbeide like godt med hverandre. Mulig det var det som var tilfelle hos dere?

Håper alt er bra nå.

Soteria
19.09.10 21:11
GARDSDATTRA: inntil den syke blir frisk igjen.

Dere får sikkert inntrykk av at vi stadig er til innleggelse og slikt, men det er faktisk ikke tilfelle. Meldingen ble sendt på ren bekymring for hva som kan skje i framtida, og BV er innom et par ganger i måneden for å sjekke at babyen virker normal. Såpass kan jeg tåle, men det var ikke så kjekt at helsesøster nettopp ringte til Barnevernet og sa at babyen vår enda ikke er vaksinert. (Tråd på helseforumet).

mteresa
mteresaInnlegg: 111
20.09.10 18:17
Soteria: De dundret inn i vårt hjem og var frekke i tre måneder. Det var til lite hjelp for oss og barnet, det var for at de bekymrede skulle vite sikkert at barnet fremdeles levde og eksisterte. Barnevernet gjør hovedsakelig to ting: De vurderer om barnet må tas fra foreldrene, eller de iverksetter omsorgsovertagelse. Å sitte i en stol og overvåke er typisk, for deretter å skrive en surmaget rapport. Hadde de enda kunnet gjøre noe nyttig, gått ut med søpla eller klippet plenen... Men neida, overvåkning er tingen.

Gått ut med søpla, klippet plenen..? De er der for å observere. Jeg har 3 barn, om de skulle få behov for å observere vår familie, ja, så må de gjerne komme. Heller en gang for mye, enn en gang for lite. Jeg arbeider med barn daglig, og ser alt!! det barnevernet ikke makter å gjøre noe med eller unnlater å gjøre noe med, forferdelig! Vi vet i dag at barns tilknytning er alfa omega for barns utvikling, det kan være det de observerer, samspill mellom mor/far og barn. Ønsker dere lykke til, kos dere med den lille.

alseboy
alseboyInnlegg: 18755
28.09.10 17:18

Er "Foreningen for beskyttelse av biologiske foreldre" (Barnas Rett) fremdeles oppe og går her på VGD?

Her er nok en godbit hvor de kan kreve at 5-åringen straks blir ført tilbake til mor, slik at ikke BV ødelegger det stakkars barnet.

Drammen: Mens mor ruset seg på narkotika inne på toalettet på Magasinet, sto barnet hennes på fem år og hamret på toalettdøren på utsiden.

Det var butikkbetjeningen i en av forretningene like ved som oppdaget den desperate femåringen. Barnet sto og hamret på toalettdøren og prøvde å få kontakt med moren inne på Magasinet rett før klokken 14.00 torsdag.

Betjeningen varslet

Butikkbetjeningen varslet en vekter som prøvde å få kontakt med moren. Da den 37 år gamle moren endelig kom ut av toalettet var hun tydelig ruset.

Ifølge politiet skal 37-åringen ha oppholdt seg lenge inne på toalettet. Politiet ønsker ikke å kommentere hvilket narkotisk stoff moren var ruset på, men det ble funnet brukerutstyr inne på toalettet.

Mor og barn til politistasjon

Mor og barn ble kjørt til Drammen politistasjon. Barnevernet fra familiens hjemkommune ble tilkalt siden de kjente til familien fra tidligere. Barnevernet hadde en samtale med mor og barn og overtok deretter ansvaret for femåringen. Politiet i Drammen sendte i tillegg en bekymringsmelding til politiet.

Barnevernet i familiens hjemkommune ønsker verken å bekrefte eller avkrefte hendelsen. Barnevernslederen ønsker heller ikke å kommentere barnevernets rutiner i slike saker på generelt grunnlag.

Mister omsorgen

Barnevernet i Drammen hadde i utgangspunktet ansvaret for femåringen siden hendelsen skjedde i Drammen sentrum.

– Det er ikke forenlig med rus og omsorg. Rus er såpass alvorlig at da mister foreldrene midlertidig omsorgen for barna, sier barnevernsleder i Drammen, Ann Helen Nesset på generelt grunnlag.

Vanlig rutiner er å plassere barnet hos andre i familien eller i beredskapshjem. Deretter undersøker barnevernet forholdene i hjemmet. Dersom familien alt er kjent hos barnevernet kan slike episoder føre til at saken blir enda mer alvorlig.

GARDSDATTRA
28.09.10 21:23
alseboy: Drammen: Mens mor ruset seg på narkotika inne på toalettet på Magasinet, sto barnet hennes på fem år og hamret på toalettdøren på utsiden. Det var butikkbetjeningen i en av forretningene like ved som oppdaget den desperate femåringen. Barnet sto og hamret på toalettdøren og prøvde å få kontakt med moren inne på Magasinet rett før klokken 14.00 torsdag.

Sammenligner du Soteria med dette? Det gjør ikke jeg.

alseboy
28.09.10 21:29
GARDSDATTRA: Sammenligner du Soteria med dette? Det gjør ikke jeg.

Nei.

Tenkte mer på Lygre, Farstad, Nilsson og den hysteriske gjengen der. De har vel vært innom forumet med jevne mellomrom.

GARDSDATTRA
28.09.10 22:02
alseboy: Nei. Tenkte mer på Lygre, Farstad, Nilsson og den hysteriske gjengen der. De har vel vært innom forumet med jevne mellomrom.

Ok, men det kom ikke godt nok fram. Ellers har jeg lest for lite her til å ha merket meg de nickene du nevner.

alseboy
28.09.10 22:21
GARDSDATTRA: Ok, men det kom ikke godt nok fram. Ellers har jeg lest for lite her til å ha merket meg de nickene du nevner.

Det er ikke nick, men reelle personer.

Du kan lese mer om galskapen her.

Overtstyrmann
OvertstyrmannInnlegg: 2523
28.09.10 22:31
GARDSDATTRA: Helsevesenet er pliktige til å sende en melding til bv dersom pasienten som behandles for psykiske lidelser har barn, og den psykiske tilstanden er slik at den ikke gjør pasienten til en god omsorgsperson. Da blir det naturlig at bv følger opp familien, og tilbyr familien nødvendig hjelp, inntil den syke blir frisk igjen. Husk at barna trenger god omsorg også mens foreldrene er syke. Barn kan ikke settes "på vent" til det igjen passer foreldrene å stille opp, friske og spreke.

Her tror jeg du er litt ute og kjøre.

Hvor ligger det at de plikter å underrette barnevernet? Jeg hadde min kone innlagt i 4 mnd da vår minste var fra 6 -10 mnd gammel uten at vi hørte så mye som et knyst fra BV, så dette er jeg ikke helt sikker på stemmer når du sier at det er automatikk i det. Mulig jeg tar feil, og at vi bare var "heldige", men fikk i alle fall ikke hverken besøk el tilbud om oppfølging.

GARDSDATTRA
28.09.10 22:55
Overtstyrmann: Her tror jeg du er litt ute og kjøre. Hvor ligger det at de plikter å underrette barnevernet? Jeg hadde min kone innlagt i 4 mnd da vår minste var fra 6 -10 mnd gammel uten at vi hørte så mye som et knyst fra BV, så dette er jeg ikke helt sikker på stemmer når du sier at det er automatikk i det. Mulig jeg tar feil, og at vi bare var "heldige", men fikk i alle fall ikke hverken besøk el tilbud om oppfølging.

Tja, selv om alle off instanser har meldeplikt overfor barnevernet, så er det dessverre mer sjelden at denne plikten følges opp.

Eller man kan også si heldigvis, da det finnes mange rapportskrivere som burde vært fratatt enhver befatning med skriveverktøy.

Overtstyrmann
29.09.10 08:52
GARDSDATTRA: Tja, selv om alle off instanser har meldeplikt overfor barnevernet, så er det dessverre mer sjelden at denne plikten følges opp.

Jeg har liten tro på at helsevesenet har meldeplikt når det dreier seg om et barn med 2 foreldre som bor og lever sammen. Da er tross alt den andre forelderen hjemme og kan ta seg av barnet. Skulle de fulgt opp alle slike ting så har de ikke fått gjort annet. 

Hadde det dreid seg om en aleneforsørger stiller selvfølgelig saken seg annerledes.

RuneOlijnyk
RuneOlijnykInnlegg: 105
01.10.10 10:38
GARDSDATTRA: Helsevesenet er pliktige til å sende en melding til bv dersom pasienten som behandles for psykiske lidelser har barn, og den psykiske tilstanden er slik at den ikke gjør pasienten til en god omsorgsperson.

Ok, da må jeg stille et par spørsmål: Jeg og min samboer skal ha barn i mars, og jeg gleder meg veldig til det. Imidlertid er jeg veldig bekymret for om barnevernet skal blande seg borti våres hverdag, og i verste fall ta barna våre.

Du skjønner, jeg har dessverre en historie bak meg med psykiske problemer. Var spesielt sterk angst mot diverse ting, som jeg ikke ønsker å gå inn på her.

Derfor har jeg vært hos psykolog over 3 perioder. Første gang var våren 2000, da jeg var innom BUP, andre gang var hos ordinær psykolog høsten 2002, før jeg gikk hos en annen psykolog i et års tid fra 2004 til 2005. Hos den ene psykologen jeg gikk hos høsten 2002, tok jeg også en IQ-test for å sjekke om jeg hadde en utviklingsforstyrrelse. Kom frem at jeg slet med å forstå logiske ting og å se sammenhenger. Noe som også kan forklare hvorfor jeg slet med spesielt matte på skolen, og måtte ha hjelp til dette. I tillegg kuttet jeg meg en gang på håndleddet i løpet av denne perioden. Ikke fordi jeg ville ta liv av meg, men bare var sliten og lei av alt. Har aldri vært innlagt, men gikk på attføring i 2 år pga disse problemene.

I tillegg slet samboeren min med en kronisk fysisk sykdom gjennom hele ungdommen, men som hun har blitt mye bedre av nå, og jobber 100% et sted der det bor psykisk utviklingshemmede. Fortsatt kan hun bli dårlig, men det er ytterst sjelden.

Det er også litt av greia her. Etter at jeg sluttet på attføring i 2006 da jeg begynte å studere, har jeg kommet meg langt her i livet. Fullførte først en bachelorgrad i fjor vår, før jeg nå har begynt på master, etter å ha jobbet på en skole med barn hver dag, 100% i et år. Jobber også litt der nå ved siden av studiene.

Så, ingenting skulle tilsi at vi er noen dårligere omsorgspersoner enn det alle andre er. Likevel bekymrer våres sykdomshistorie meg. Orker rett og slett ikke at noen skal komme inn i huset vårt og vurdere om vi er gode nok foreldre.... Ingen av oss har noengang drevet med noe rus av noe slag, om man ser bort i fra helgefylla i ny og ne når det gjelder meg. Samboeren min drikker aldri, og selvsagt ikke nå under svangerskapet.

Sendes forresten journalen din videre når man bytter fastlege? Den legen som 3 ganger henviste meg til psykolog hadde jeg da jeg bodde hjemme hos mor. Så byttet jeg fastlege når jeg studerte, og nå igjen da jeg og samboeren flyttet tilbake til Oslo.

Så, har jeg noe å bekymre meg for?

6065
01.10.10 14:04
RuneOlijnyk: Så, har jeg noe å bekymre meg for?

Nei.

RuneOlijnyk
RuneOlijnykInnlegg: 105
01.10.10 17:56
6065: Nei.

Ok, så hvorfor har barnevernet blitt koblet inn når det gjelder Soteria da?

6065
01.10.10 21:57

Blant annet fordi din historie er historie?

Kitt_9
Kitt_9Innlegg: 1759
02.10.10 00:12

Har jobbet i akuttpsykiatrien i mange år og nei, vi melder ikke automatisk til BV når foreldre legges inn, hverken om de bor sammen med den andre parten eller ikke!

Derimot har vi et eget team som sikrer at barna sees og tas vare på som pårørende til en innlagt pasient med psykiske lidelser!

I de tilfelle der BV allerede er inne i bildet, samarbeider vi selvsagt med dem til beste for barnet og familien!

Diclotican
DicloticanInnlegg: 6408
02.10.10 02:32
Soteria: Jeg vet at det går an å bli meldt til Barnevernet kun pga psykiske lidelser. Når jeg forteller dette sier folk "Nei, det skjer ikke. Det må ligge noe mer bak", og så mistenker de at vi er narkomane eller lignende. Det gjør meg så irritert! Jo, det ER mulig at helsevesenet melder foreldre til BV pga foreldrenes psykiske problemer, UTEN at det ligger noe mer bak. Måtte bare blåse ut litt her...

Sortia

Ikke for og slenge stein på en allerede tøff tilværelse, men det er skjeldent uten grunn at BV kommer og besøker foreldre. Det har de rett og slett ikke ressurser til og gjøre, og ofte må de prioritere beinhardt om hvem som skal få hjelp, og hvem som ikke er så "farlig" og dermed kan få lov og fortsette en stund til... BV kan også gi hjelp, uten og gå til det skritt og ta barn ut av hjemmet.. I dag, og i noen år, har mantra vært at man skal prøve og få "korrigert" problemene, slikt at barn kan fortsette og bo hjemme, fremfor en institusjonsplass som ofte er veldig dyr... Jeg kjenner BV bedre en de aller fleste, mye pga mine foreldre som rett og slett ikke var i stand til og ta seg av barna på en ordentlig måte. Noe som har ført til tildels store komplikasjoner for både meg og min bror i ettertid.. Selv om vi begge er i 30 årene, så sliter vi med ting, som garantert har med ting som skjedde langt tilbake i tid, og vi kommer neppe til og bli definert som "normale" noen gang noen av oss

Barnevernet gjør ikke interversjoner uten grunn, de tar ikke kontakt med foreldre, og "snoker" i privatlivet, og overvåker barnefamilier helt uten grunn.. Dette gjør de når de har håndfaste bevis, eller sterke nok antydninger til at kontakt med BV er nøvendig.. Og hvis man i tillegg har psykiske problemer inne i bildet, som garantert kan gå utover foreldrerollen, og det ganske så betydelig også, så er det ofte viktig og ta kontrollen, før det ender i kaos, og større problemer en nødvendig..  Besøk fra BV, og kontakt jevnlig med foreldre, over lang tid, kan dokumentere enten at foreldrene ER i stand til og ta seg av sine barn - det og ha dårlige nerver er ikke det samme som at man er dårlige foreldre..  Eller det kan dokumentere at man må bruke andre metoder alt fra rådgivning og slike interversjoner, til overtagelse av barn...  Noe som ofte vil føre til fosterhjem, barnehjem, eller beredskapshjem i perioder.. I dag vil vel de fleste barn som kommer inn i "systemet" få fosterforeldre da barnehjem og andre større institusjoner for det meste er nedlagt eller ikke brukt i like mye stor grad som før.. 

En annen ting er jo at det er ingen menneskerett og ha barn.. Jeg har full respekt for de som har barn, men jeg må desverre si at jeg ikke har noen sympati for de som ikke klarer og ta seg av barna de setter til verden. Det er alt for jævelig og måtte slite med bivirkninger av ting som du aldri har vært herre over, og som skyldes at foreldre ikke har vært i stand, eller evnet og gjøre det som skulle ha blitt gjort når du var liten.... Det er forferdelig den følelsen, og alltid ligge etter, alltid og være "den treige", alltid og være huggestubben... Jeg synes ALLE burde tenke seg om ti ganger, før man går til det skritt og få barn... Er man virkelig i stand til og ta seg av ett barn til det er blitt 18 år gammelt?... Har man virkelig ressursene nødvendig for og få det til og fungere?  Har man usikker, eller nei på de spørsmål, bør man heller bruke kondom, og velge og ikke få barn etter min mening

Diclotican

Referee799
Referee799Innlegg: 7110
02.10.10 09:11
Soteria: Hadde de enda kunnet gjøre noe nyttig, gått ut med søpla eller klippet plenen... Men neida, overvåkning er tingen

Nå er det vel slik at BV er der for å se om du klarer "den daglige driften av familien". Og da er overvåking den beste metoden. Hadde de måtte gjøre ting dom å gå ut med søpla og klippe plenen tyder vel det på at du/dere ikke klarer de daglige oppgavene man gjerne har i en familie, så hadde oppdraget deres vært enkelt...

Referee799
02.10.10 09:15
Overtstyrmann: Jeg har liten tro på at helsevesenet har meldeplikt når det dreier seg om et barn med 2 foreldre som bor og lever sammen.

Meldeplikten dreier seg da ikke om et barn har en eller to foreldre, om foreldrene bor sammen og om de er i jobb eller ikke. Det dreier seg om det er observert noe som tyder på at barnet ikke har det bra og får den oppfølginga som kreves! Har da hørt om barn av "rike" og ressurssterke foreldre som går for lut og kaldt vann, og må klare seg hjemme alene mens foreldrene realiserer seg og sine drømmer, fra 12-13-års alder. Da er det faktisk mye bedre med en enslig, trygdet forelder som gjør alt for sitt barn!

Overtstyrmann
03.10.10 23:15
Referee799: Meldeplikten dreier seg da ikke om et barn har en eller to foreldre, om foreldrene bor sammen og om de er i jobb eller ikke. Det dreier seg om det er observert noe som tyder på at barnet ikke har det bra og får den oppfølginga som kreves! Har da hørt om barn av "rike" og ressurssterke foreldre som går for lut og kaldt vann, og må klare seg hjemme alene mens foreldrene realiserer seg og sine drømmer, fra 12-13-års alder. Da er det faktisk mye bedre med en enslig, trygdet forelder som gjør alt for sitt barn!

Det er helt greit, men jeg ser ikke at helsevesenet har automatisk meldeplikt på grunnalg av at den ene av 2 foreldre blir syk, og kanskje ikke er i stand til å ta vare på sitt barn en periode. Barnet har da likevel 1 frisk forelder som er fullt ut kapabel til å ta vare på dette barnet uten at barnevernet må kobles inn i saken.

Det var det mitt opprinnelige innlegg tok opp.

Referee799
03.10.10 23:21
Overtstyrmann: Det er helt greit, men jeg ser ikke at helsevesenet har automatisk meldeplikt på grunnalg av at den ene av 2 foreldre blir syk, og kanskje ikke er i stand til å ta vare på sitt barn en periode.

Helsevesenet har heller ikke det! Og som en som jobber i psykiatrien svarer tidligere: Ikke noe automatikk i det nei!

Overtstyrmann
03.10.10 23:24
Referee799: Helsevesenet har heller ikke det! Og som en som jobber i psykiatrien svarer tidligere: Ikke noe automatikk i det nei!

Takk, det var akkurat det jeg skrev i mtt første innlegg også. Så da er vi helt på bølgelengde :)

Soteria
04.10.10 18:16

Oi.. her har denne tråden kommet opp igjen. Folk som jobber i helsevesenet er forskjellige, det er mange eksempler på at helsesøstre kommer med forskjellige råd for samme problemet.

De i helsevesenet har meldeplikt i en del situasjoner, da skal de overse taushetsplikten. Det er hvis de kan redde liv ved å ringe til politiet, eller hvis en gravid kvinne ruser seg, eller hvis de oppdager alvorlig mishandling/omsorgssvikt av barn. Da har de plikt til å melde fra. Og ingen er vel uenige i det.

Men noen melder også fra hvis de føler en bekymring. Jeg har ingen konkret psykiatrisk historie, sa bare at jeg hadde vært deprimert. Men jordmor ble tydeligvis bekymret av å treffe meg! Innrømmer at jeg ikke ga så mye av meg selv de gangene jeg var til kontroll, men forestilte meg ikke at hun samlet "ammo" for å melde meg til Barnevernet.

Så det kommer an på hvem man treffer på.

Earthquakejente
EarthquakejenteInnlegg: 40508
07.10.10 23:22

Psykiske problemer i seg selv er ikke grunn nok til å melde til barnevernet. Men dersom disse problemene går utover omsorgsevnen så er man pliktig til det. Da er det altså grunnet omsorgsevnen man blir meldt, ikke sykdommen

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester