Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Gatebarn

NYTT TEMA
Evigslit
EvigslitInnlegg: 38
06.10.10 02:53

Har prøvd å lete litt på nettet, men finner lite om det..

Har vært i Russland en del.. Er så uhorvelig mye gatebarn der, at jeg gråter bare ved tanken.. Hver gang jeg har vært der, har jeg passet på å gi penger til mange av disse barna.. På turen hjem, tenker jeg; Kunne jeg bare ikke tatt med meg et hjem?

Noen som kan fortelle meg litt om hvordan dette fungerer...? Skjønner jo det er visse ting man må igjennom om så er, men er det mulig? Er jo ingen som savner disse stakkars barna uansett.. Så om man bestemmer seg for at man vil gi et barn en ny sjangse i livet, i bedre kår, hva/hvem er det isåfall som stopper deg eller evt gjør dette vanskelig å få gjennomført?

Hyrro
HyrroInnlegg: 19355
19.10.10 13:28
Evigslit: Har vært i Russland en del.. Er så uhorvelig mye gatebarn der, at jeg gråter bare ved tanken.. Hver gang jeg har vært der, har jeg passet på å gi penger til mange av disse barna.. På turen hjem, tenker jeg; Kunne jeg bare ikke tatt med meg et hjem?

Er du sikker på at de er gatebarn?

Det kan kanskje høres ille ut, men det kan være uriktig å gi dem penger. Jeg kan muligens ta feil, for jeg kjenner ikke Russland, men jeg satte dette umiddelbart i forbindelse med Tyrkia, og der kan du bli bøtelagt hvis du gir penger eller kjøper noe av barn på gata. Det er nemlig en organisert virksomhet som ligger bak.

Det kan virke som en god gjerning sett fra turisthold om en skitten unge strekker fram hånda og ber om penger til brød. Men ingen tyrkiske unger trenger å sulte og våre skitne. Det finnes brød og vann over alt, det er bare et triks for å få penger. Ofte dirigert fra foreldre som ikke forstår hensikten med skolegang eller rett og slett mafia.

Nå tror jeg nok det er mange som lider og er sultne i Russland, men det er heller ingen hemmelighet at mafian står bak mye av gatetrafikken. De få pengene du kan gi, hjelper heller lite, og tigging er og blir noe som opprettholdes av velmenende turister. Gir man ingenting, må myndighetene før eller siden gripe tak i problemet. Slik det er, blir ofte gavmildhet å kaste bensin på bålet.

Det kan virke fåfengt, men våg heller å si og skrive om problemet. Delta i enhver aksjon som har til formål å gripe uvesenet ved rota.

Til slutt: Det finnes gatebarn i Norge også. Noen av disse kunne sikkert trengt litt empati og interesse.

Reiseglading
ReisegladingInnlegg: 261
23.10.10 21:01

Det finnes en organisasjon som hjelper gatebarn i Romania, som heter Europa i Fokus. Den er Norsk, og det var om den en gang i et Tore Strømøy program. I Romania er det sigøynerbarn som rømmer til byene pga fattigdom og alkoholiserte foreldre som ikke bryr seg om dem. De sniffer lim for å døyve sulten og bor i kloakkrørene i storbyene. Barn ned i 3-årsalderen tas hånd om av større unger. Selvfølgelig bruker og misbruker de hverandre, og de fryser om vinteren. Mannen som startet organisasjonen heter Frantz Johansen, og hans møte med disse barna gjorde at han ikke kunne se på problemet uten å begynne å hjelpe. Vi kan alle hjelpe gjennom å støtte hans og andre organisasjoners arbeid.

Det er nok et bedre utgangspunkt enn å kalle dem mafia. Da går pengene til suppekjøkken, dagsenter, skoler, barnehjem, utdannelse osv. Tror det er vanskelig å adoptere disse, da de fleste ikke er formelt foreldreløse. Men det vet jeg for lite om.

I Norge trenger ingen å være gatebarn. De som er det velger det nok selv, fordi de ikke vil innordne seg etter voksne folks regler. Men at de treger hjelp, det er det vel ikke tvil om. Og så er de kanskje mer ungdommer enn barn? Vil tro at en 3-åring på gata i Norge vil bli plukket opp av barneværnet ganske fort. Sånn  er det desverre ikke hvis du er sigøyner i Romania.

GARDSDATTRA
GARDSDATTRAInnlegg: 57712
24.10.10 19:11
Reiseglading: I Norge trenger ingen å være gatebarn. De som er det velger det nok selv, fordi de ikke vil innordne seg etter voksne folks regler. Men at de treger hjelp, det er det vel ikke tvil om. Og så er de kanskje mer ungdommer enn barn? Vil tro at en 3-åring på gata i Norge vil bli plukket opp av barneværnet ganske fort. Sånn  er det desverre ikke hvis du er sigøyner i Romania.

Det finnes nok av gatebarn også i Norge ja. Men disse barna er usynlige, rett og slett fordi vi ikke vil se den nøden og fattigdommen som finnes rett for nesa på oss.

Jeg kan liste opp:

1) Det hender barnefamilier blir kastet ut av hjemmet sitt grunnet manglende betaling. Når slikt skjer så er kommunen ansvarlig for å skaffe familien tak over hodet. Men - især i de større byene kan det være stor mangel på kommunale boliger, og da får disse familiene tilbud om ett rom på ett hospits.
Ingen barn klarer å bo på ett hospits der det foregår både rus, prostitusjon og det som verre er. Ofte vil barn i en slik situasjon oppholde seg utendørs så langt det er mulig. Dessverre så hender det at det kan ta tid før foreldrene klarer å skaffe seg ett hjem igjen.

2) Mange norske barn lever i familier der en eller begge foreldre ruser seg. Ofte vil hjemmesituasjonen til disse barna være uutholdelig, og derfor hender det at de mer eller mindre blir boende på gata.

3) Alt for mange barn lever i familier der grov vold og trusler er en del av dagliglivet. Tro meg, noen av barna i slike familier flykter ut på gata.

4) Har du hørt om familier der det forekommer både rus og vold, samt det som verre er?

5) Det er heller ikke spesielt hyggelig å være barn når foreldre eller andre stadig vekk forgriper seg på barna seksuelt. Mange er de barna som rømmer.

6) Men også alt for dominerende og kontollerende foreldre kan jage barna ut og vekk.

7) Prostituerte kvinner kan godt være mødre, og det hender de jobber hjemmefra på dagtid mens barna er til stede. Jeg skjønner det om noen av barna til disse ikke vil bo hjemme.

8) Fattigdom, altså mangel på penger til mat og klær sender også barn ut på gata. De håper vel å få tak i både penger og mat. Joda, det finnes sultne unger rekende gatelangs, de finnes.
Ta deg en tur til fattighuset i Oslo og prat med brukerne, eller du kan ta deg en tur til frelsesarmeen - dersom du vil vite mer om den nøden som finnes her i rike Norge.

Jeg kunne ha listet opp enda flere punkter, men jeg gidder ikke. Det jeg har listet opp bør være nok. Huff, jeg ble kvalm av å tenke på dette.

Nå vil du sikkert peke på barnevernet som du tror alltid står parat for å gi alle disse barna ett nytt hjem, eller at de straks kommer styrtende for å ordne opp i hjemmet. Til det er det bare å si at slik er det ikke.

Barnevernet er i krise, og det er også barna de burde hjelpe.

Valdriss
ValdrissInnlegg: 7509
26.10.10 14:10

Kjaere GARDSDATTRA.

Du har selvsagt rett i mye av det du nevner, men vi som har reist mye og sett forholdene i andre land, vet at det er en enorm forskjell.   Som Reiseglading sier, i Norge vil en 3-aaring
straks bli tatt haand om og hjulpet.  Ingen av oss gaar forbi
hvis  vi ser et lite barn i en slik situasjon.

Jeg var sjoel et offer for rusmisbruk i fam. og unner ingen
barn noe liknende som det jeg var igjennom.  Men det helvete
jeg opplevde blir nok likevel ubetydelig mot all den elendighet
 som s.k. gatebarn f.eks. i  Romania og Russland opplever.

Men det er godt at du reagerer og proever aa gjoere noe
med de problemene du ser her hjemme ogsaa.
Det er en lang vei aa gaa, men haapet lever i vaare hjerter.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester