Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Basebhg

NYTT TEMA
mosetesau
mosetesauInnlegg: 7414
31.10.10 22:04

Noen som har barna sine i basebarnehage her?

Kan være gøy for de eldste barna, men kanskje litt skremmende for de minste?

Det blir vel bare mer og mer av det framover.. 

kibby
kibbyInnlegg: 34515
31.10.10 23:54
mosetesau: Det blir vel bare mer og mer av det framover.. 

Dessverre.

mosetesau
01.11.10 10:21

Takk, finfint :)

Fruit
FruitInnlegg: 17203
03.11.10 13:11

Skjønner ikke helt at det blir flere og flere av dem. Jeg trodde det var motsatt. Her i sør var det en stor trend for noen år siden, men siden de fleste basebhg måtte legge om driften etter kort tid så bygges det nå flest avdelingsbarnehager. Heldigvis!

kibby
03.11.10 16:39
Fruit: Her i sør var det en stor trend for noen år siden, men siden de fleste basebhg måtte legge om driften etter kort tid så bygges det nå flest avdelingsbarnehager. Heldigvis!

Håper det skjer på sikt her i Oslo også :)

whyme_c
whyme_cInnlegg: 1427
03.11.10 16:46

Grunnen til at det blir bygget mange basebarnehager er at de utnytter arealet bedre og at man da kan ha flere barn i barnehagen. Det er økonomisk fornuftig å bygge slike barnehager. Om det er det beste for barna er en annen diskusjon.

For å svare på trådstarter sitt spørsmål om det er skremmende for de minste barna. Jeg vil si nei. Dog er barn forskjellige og for noen kan det være litt skremmende med så mange barn på samme plass. Generelt tilpasser barn seg godt og for de aller fleste, så har også de minste det fint i basebarnehager.

mosetesau
03.11.10 19:11
whyme_c: Jeg vil si nei. Dog er barn forskjellige og for noen kan det være litt skremmende med så mange barn på samme plass. Generelt tilpasser barn seg godt og for de aller fleste, så har også de minste det fint i basebarnehager.

Veit ikke om du så brennpunkt her om dagen, men der var det mye snakk om basebhg.

Personlig syns jeg det blir altfor mange voksne og barn for de aller minste og forholde seg til. Som du sier så er de flinke til å tilpasse seg, men det jeg tror er at de kommer til å bruke endel tid på å bli helt trygge. Det er ofte litt kaos i basebhg, det jeg har sett er at alle unga ofte er sammen, og det kan være litt skremmende for de små når de store leker voldsom lek og at det kan bli litt utrygt. Men det er jo selvfølgelig fra barn til barn også hvordan de reagerer på det såå..  Syns det er ganske spennende med basebhg, er ikke helt sikker på om jeg liker det enda eller ikke.

whyme_c
whyme_cInnlegg: 1427
03.11.10 23:36
mosetesau: Veit ikke om du så brennpunkt her om dagen, men der var det mye snakk om basebhg. Personlig syns jeg det blir altfor mange voksne og barn for de aller minste og forholde seg til. Som du sier så er de flinke til å tilpasse seg, men det jeg tror er at de kommer til å bruke endel tid på å bli helt trygge. Det er ofte litt kaos i basebhg, det jeg har sett er at alle unga ofte er sammen, og det kan være litt skremmende for de små når de store leker voldsom lek og at det kan bli litt utrygt. Men det er jo selvfølgelig fra barn til barn også hvordan de reagerer på det såå..  Syns det er ganske spennende med basebhg, er ikke helt sikker på om jeg liker det enda eller ikke.

Jeg har jobbet både i barnehager med avdelinger og baser. Jeg jobber i en basebarnehage nå. Det virker for meg som om det går helt greit for de fleste barna. Jeg tror faktisk kaosfølelsen er større for de voksne enn for barna. Når det er 60 1-3 åringer på basen samtidig, så kan det virkelig føles ganske kaotisk selv for en rutinert førskolelærer som meg:-)

Dette er dog bare mine tanker ut fra hva jeg opplever. Det burde helt klart blitt forsket mer på området.

mosetesau
04.11.10 00:18
whyme_c: Det burde helt klart blitt forsket mer på området.

Enig!

Og ja.. Det er nok for oss voksne det blir mest kaos, hehe.. Jeg må lære meg å like litt kaos iblant. ;p

kibby
04.11.10 00:30
whyme_c: Det burde helt klart blitt forsket mer på området.

Ja! Til nå er det kun Monica Seland i Norge som har forsket på dette området.

Mulig min eventuelle doktorgradsavhandling (først må jeg bli ferdig med master) skal omhandle nettopp basebhg.

mosetesau
04.11.10 15:11
kibby: Mulig min eventuelle doktorgradsavhandling (først må jeg bli ferdig med master) skal omhandle nettopp basebhg

Så utrulig spennende!

Hm, jeg veit ikke helt hva jeg syns om MS heller jeg.. Vi trenger nok endel mer god forskning på basebhg. 

Selv så syns jeg ikke det er så utroolig god brukermedvirkning som ho skal ha det til. Jeg mener ikke at det akk. er toppen av brukermedv. når 40 unger sitter i en garderobe og får lov til å bestemme selv hvilket rom de skal leke på.
Da burde det heller vært mer fritt.. Skulle ha skrevet lengre om dette, men driver med en oppg. nå :b

Jeg syns det er spennende med mange engelske bhg foresten, var der for ca et år siden, kan skrive mer om det senere, tjohei!

toft20
toft20Innlegg: 44774
11.11.10 17:34

Basebarnehager er en økonomisk løsning kommunene har valgt for å sikre full barnehagedekning. For barnas vedkommende er dette en særdeles dårlig løsning. Lite styring, mye kaos og høyt sykefravær blant de ansatte er ting som preger dagene her.

(Innlegget ble redigert 11.11.10 17:35)

polarpanter
polarpanterInnlegg: 176
13.11.10 00:36
toft20: Basebarnehager er en økonomisk løsning kommunene har valgt for å sikre full barnehagedekning. For barnas vedkommende er dette en særdeles dårlig løsning. Lite styring, mye kaos og høyt sykefravær blant de ansatte er ting som preger dagene her.

Tommel opp!

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester