Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Overvektige vs hijabbarn

NYTT TEMA
overvektige_meg
overvektige_megInnlegg: 32319
27.02.11 17:00

Hvorfor er det slik at det er riktig å skulle diktere foreldre når det gjelder hva slags mat de skal servere sine barn, og med det plukke bort enhver egen vilje, mens det er helligbrøde om man vil ha en slutt på at unge jenter påtvinges hijab? For da er det jo plutselig ikke måte på hvor viktig det er at foreldre står fritt

overvektige_meg
27.02.11 17:02

Takk for at du bidrog til å holde den oppe da

Dmmannversjon2
Dmmannversjon2Innlegg: 8326
27.02.11 17:09

Man er dårlige foreldre dersom man tar på datteren sin en rosa kjole (pga. at det bygger opp under gamle kjønnsroller), men Hijab og Niquab er helt greit.

(Innlegget ble redigert 27.02.11 17:10)

overvektige_meg
27.02.11 17:14

Mulig

Er iallefall merkelig at de samme som mener fordlere må stå helt fritt til å tvinge hijab på barna, mener kosthodet i familiene skal bestemmes av fru Halvorsen & co

emit
emitInnlegg: 2328
27.02.11 18:01

Det var på tide å få hatet opp mot muslimer ja, for det er jo ikke noe stygt.

Jijab er ikke noe man kan få sykdommer av, men jeg er enig i at det burde vært forbudt.  Ikke fordi jeg er tilhenger av forbud, men jeg tror dette stort sett er en skikk for å undertrykke kvinner, og dersom de må ha dette plagget ser jeg ikke helt hva de flykter fra.

Men fremdeles er det svært viktig for foreldrene å lære barna sunne matvaner, slik at de får et best mulig liv.  Sunn kropp skaper som regel sunnt vett.  Vi ser stadig bevis på det.

doZendEaddemoNs
doZendEaddemoNsInnlegg: 4114
27.02.11 18:43
overvektige_meg: Hvorfor er det slik at det er riktig å skulle diktere foreldre når det gjelder hva slags mat de skal servere sine barn, og med det plukke bort enhver egen vilje, mens det er helligbrøde om man vil ha en slutt på at unge jenter påtvinges hijab? For da er det jo plutselig ikke måte på hvor viktig det er at foreldre står fritt

Fordi det er lettere å ta av seg et plagg enn 30 kg!

Dessuten tar du feil. Det er svært få mennesker som støtter at foreldre kan påtvinge barn religiøse klær eller religion i det hele tatt.

_k9b_
_k9b_Innlegg: 15152
28.02.11 15:05

Det er _lov_ å gå forbi kakedisken.

skinnet
skinnetInnlegg: 7848
28.02.11 15:44
overvektige_meg: Hvorfor er det slik at det er riktig å skulle diktere foreldre når det gjelder hva slags mat de skal servere sine barn, og med det plukke bort enhver egen vilje, mens det er helligbrøde om man vil ha en slutt på at unge jenter påtvinges hijab? For da er det jo plutselig ikke måte på hvor viktig det er at foreldre står fritt

Tja, dette med å påtvinge barn mat ... vi syntes det var og er en fornuftig kjøreregel å servere ungene variert middagsmat, men greide ikke å tvinge våre til å spise mat de ikke likte. Det førte til at utvalget ble både utvidet og innskrenket - på den måten at det f.eks. ble mindre ren fisk enn vi foreldrene egentlig ønsket, men tidvis til gjengjeld servert både typer av ren fisk + fiskekaker/fiskepinner til samme middagen. Samme med grønnsaktilbudet.

Fortsatt mener jeg at man ikke skal tvinge (i og for seg sunn) mat på barn, eller la'bli med å gi dem middag om de ikke liker en middagssort. Det handler om respekt for unger, mener jeg. Som voksne har de da endt opp med varierte matsortlyster, og er opptatt av å eksperimentere med ulike matsorter.

Når det gjelder hijab, er jeg mot av politiske likestillingsgrunner; og jeg ville ha gått for forbud om det ikke var for tanken på problemene med å få plukket den av med makt ... Så jeg står for motargumentasjonslinja; samt mener at den enkelte skole bør ha rett til å bestemme at alle hodeplagg skal av inne, f.eks. - og at man snakker med foreldre om sommerantrekk om de ikke er hensiktsmessige vs. vær.

Og jeg er helt mot at kvinner skal få ha hijab på arbeidsplasser, ute som inne, slik sett.

Dette er også helse-begrunnet, i det hijab nok kan ha noe for seg i særlig solsterke områder, men ikke i Norge, der vi sannelig trenger det vi kan få av sol for å få nok D-vitaminer - en vesentlig del av å bygge godt nok immunforsvar.

Men - både ad kost og hijab er det vanskelig lov-regulerbart i hjemmene. Og tvang er betenkelig i praksis. Når det gjelder barnevernstiltak, er det jo en rimelig samfunnskonsensus om at dersom omsorgen delvis holder mål, begynner man med ulike, individuelt tilpassede tilbud om hjelpetiltak.

Tingen er kunnskapsformidling slik ellers, prinsippielt sett, og ellers fri diskusjonsutveksling i samfunnet, av politiske mål og midler. Fri - også fra gruppe- og persontrakassering.

(Innlegget ble redigert 28.02.11 15:48)

Hårdott
HårdottInnlegg: 1654
03.03.11 01:17

Fordi man ikke får SYKDOMMER av KLESPLAGG.

Du får ikke DIABETES av klesplagg!

Kroppen din DØR IKKE av klesplagg!

Derimot er det svært skadelig å være undervektig og overvektig.

Det er en del i Norge som dør av konsekvensene av overvekt og undervekt hvert år.

Her er en av mange lister over sykdommer du lettere får av overvekt:

http://www.lommelegen.no/322742/overvekt-og-sykdom 

Om man er overvektig har man konstant høyere blodsukker og kan f.eks. få diabetes...

Type 2 diabetes er i sterk økning over hele verden. Overvekt og fedme er en viktig risikofaktor.

"Overvekt. Nesten 75 prosent av de som har type 2 diabetes er overvektige. Jo større overvekten er, jo større er risikoen for å utvikle diabetes type 2. Særlig magefedme anses for å gi størst risiko. Man mener at fedme gir Insulinresistens, dvs. at følsomheten for Insulin blir dårligere i cellene (lever, fett og muskler). Vekttap vil nedsette risikoen betydelig. "

http://tpn.vg.no/intervju/index.php?Inr=1180

http://www.helsedoktoren.no/pc-111-34-Diabetes-type-2.aspx

os.v.

Ingen foreldre vil at barna skal få sykdommer vel.............................

(Innlegget ble redigert 03.03.11 01:22)

skinnet
skinnetInnlegg: 7848
04.03.11 16:07
Hårdott: Fordi man ikke får SYKDOMMER av KLESPLAGG. Du får ikke DIABETES av klesplagg! Kroppen din DØR IKKE av klesplagg!

En liten forsknings-oppdatering til ettergrublings her ...

I Norge trenger vi en god del av den sola vi kan få - dog med forsiktig oppstart fra påsketider og ut over: For mykje og for lite skjemmer alt, som kjent, og å bli solbrendt er beviselig ikke bra. Moderat soltilgang, derimot, er del av hva nordmenn bør sørge for.

Og ganske særlig mørkhudete personer, fordi mørk hud er tilpasset for sterk sol og fungerer som ekstra "solskjold" => mer soltilgang trengs for å få nok D-vitamindannelse i kroppen.

Tradisjonelle muslimer utsetter faktisk således kvinner for et konkret, stort  sunnhetsproblem om de insisterer på at kvinner skal gå mye tildekket i vår korte, nordiske sommer. En ting er hijaben, noe annet er jo resten av deler av kleskodeksen -

Ellers er det diskutabelt om det å bli pålagt å bære et sesongvis for varmt og altså ikke helsebringende hodeplagg som tegn på at du er menn underkastet og mindreverdig, er sunt for jenters og kvinners psyke.

jeg hører til dem som ikke mener det er det, og at man bør motvirke blant annet hijab-bruken på dét grunnlaget også.

(Innlegget ble redigert 04.03.11 16:08)

Gideg
GidegInnlegg: 35655
04.03.11 21:43

Jeg håper at foreldre ikke må dikteres i ernæring. Tror de fleste vet at barn trenger næringsrik mat for å vokse slik de skal og holde seg sunn og frisk.

Ang hijab på jenter så burde det vært forbudt. Jeg finner ingen gode argumenter for å påtvinge jenter et slikt undertrykkende plagg.

overvektige_meg
04.03.11 21:44

Jeg er enig i det

Men jeg tør ikke delta i disse trådene lenger, det er visstnok for provoserende for mange så må bare hoppe av

Gideg
GidegInnlegg: 35655
04.03.11 21:45
overvektige_meg: Jeg er enig i det Men jeg tør ikke delta i disse trådene lenger, det er visstnok for provoserende for mange så må bare hoppe av

Synes ikke du skal la deg styre av hva enkelte andre mener. Du har like mye rett til å delta her som alle andre.

GregorMcTell
GregorMcTellInnlegg: 3602
04.03.11 21:48
overvektige_meg: Men jeg tør ikke delta i disse trådene lenger, det er visstnok for provoserende for mange så må bare hoppe av

Er ikke litt av poenget med å lage tråder at folk skal komme med motstridende synspunkter?

overvektige_meg
04.03.11 21:49

Joda, men min debatteknikk skaper for mye støy så overlater til andre å føre dem videre

Skorpion10
Skorpion10Innlegg: 95
07.03.11 11:58

ka hvis de har hijabb og er overvektig

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester