Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Mas om bekymringsmeldinger

NYTT TEMA
Soteria
SoteriaInnlegg: 10004
27.03.11 11:38

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4073840.ece

Ja, jeg kaller dette mas fordi Barnevernet fra før sitter på møter med barnehagesjefene, og ber dem gi beskjed om foreldre som "sliter".

Barnevernet vil ikke gi en generell orientering i barnehagen om hva de kan hjelpe med, for alt dette er basert på angiveri og skal skje bak foreldrenes rygg.

Det påstås at pedagoger har plikt til å melde når de er bekymret. Men hva hvis bekymringen er basert på magefølelse? Da mener iallfall jeg at det hele kommer på kant med taushetsplikten.

En undersøkelse har fra før av konkludert med at helsesøstre sender bekymringsmeldinger basert på magefølelse.

shabelle
shabelleInnlegg: 16786
27.03.11 15:05

Å følge magefølelsen sin er bedre enn å ikke gjøre noe. Mange ganger er magefølelsen rett.

Hva hvis pedagogen hadde en magefølelse om at f.eks faren slo moren og barnet ble psykisk ødelagt??????? 

Ja, det skjer. 

DEt er bedre å være føre var.

kibby
kibbyInnlegg: 34237
27.03.11 17:26

Altså, det er barnas beste pedagogene tenker på. Barnehagene MÅ bli mye flinkere til å melde fra, dersom det er mistanke om at det skjer noe i hjemmet.

Soteria
27.03.11 19:15

Hvis en familie blir utsatt for langvarige undersøkelser, uventede besøk og annen terror, kan det ende med skilsmisse og at foreldrene bytter barnehage. Det er ikke barnets beste at dette skjer hvis barnet stort sett har det bra hjemme!

Om det kun er et eneste hjemmebesøk er det ikke så mye, men hvis mistanken er alvorlig ønsker Barnevernet ofte å undersøke saken nøyere. Det vil si disse langvarige undersøkelsene, på helt uskyldige familier.

Kitt_9
Kitt_9Innlegg: 1759
28.03.11 21:52

Det er jo faktisk svært sjelden barnehageansatte melder saker til BV.

I de aller fleste tilfelle er det foreldrene som selv tar kontakt med BV. Hvorfor er det ingen som henger seg opp i det?

Og BV har ikke lov til å komme på uanmeldt besøk uten å si i fra at det kan hende at de dukker opp uten avtale! ;)

Oblivia
ObliviaInnlegg: 3
28.03.11 23:49

Hvor ignorant går det ann å bli?Må jo lure litt hva som rører seg der oppe blandt mennesker. Ja det er mange som går selv , men det er nok flere som blir annmeldt. Det heter seg at barnehver er PLIKTET til å melde ved den minste mistanke om omsorgssvikt.Alltså om en annsat spes.ped eller ikke mistenker noe SKAL de gå til sin leder med dette som igjen PLIKTER å gå til barnevernet  , men de er også på samme tid PLIKTET til å innformere foreldre om at dette blir gjort. Brudd på noe av dette kan føre til strenge straffer. Desv. kan dette brukes hardt mot foreldre og da spes unge alene foreldre da de annsees for ikke å være "passende" foreldre skal en tro en av de mang utallelser jeg selv har fått høre av barnevernet.

Kunne ha skrevet en avhandling rundt dette temat men poenget er det er flere som faktisk blir meldt på ubegrunna "mavefølelser" og uvitenhet uten noen virkelige fakta.

Om du først skal snakke om så såre temaer som dette bør du vite hva du snakker om og ikke komme med kommentarer som er både uvitende og latterlige.

kibby
29.03.11 07:07
Oblivia: Kunne ha skrevet en avhandling rundt dette temat

Det skal en i klassen min gjøre :)

Hopsidaisy
HopsidaisyInnlegg: 2147
01.04.11 12:41
Soteria: En undersøkelse har fra før av konkludert med at helsesøstre sender bekymringsmeldinger basert på magefølelse.

Bedre med en bekymringsmeldiing for mye enn en for lite!

Foreldre er voksne og bør takle og til og med innse viktigheten av bekymringsmeldinger, og ikke oppføre seg som selvhøytidelige fornærmede nek!

Hopsidaisy
01.04.11 12:45
Soteria: Hvis en familie blir utsatt for langvarige undersøkelser, uventede besøk og annen terror, kan det ende med skilsmisse og at foreldrene bytter barnehage. Det er ikke barnets beste at dette skjer hvis barnet stort sett har det bra hjemme!

Da bør familien innse at samarbeid og endringer hos familiens adferd er det beste. Foreldre som nekter å innse ting ved sine barn som andre reagerer på eller finner særs spesielt, eller tror de gjør alt riktig kan være direkte skadelig for barna! Mange foreldre som skade barna mer enn passer på dem!

Everenga
EverengaInnlegg: 4189
01.04.11 14:28
Soteria: Da mener iallfall jeg at det hele kommer på kant med taushetsplikten.

Det gjør det jo ikke all den tid man ikke har taushetsplikt overfor barnevernet.

Kitt_9
Kitt_9Innlegg: 1759
02.04.11 23:34

Statistisk Sentralbyrå har tall som viser at foreldre/foresatte er de som oftest melder fra til barnevernet!

http://journalen.hio.no/journalen/incoming/article18433.ece

Og jeg vet en god del om det jeg snakker om! Enten Oblivia liker det eller ikke!

(Innlegget ble redigert 02.04.11 23:36)

Earthquakejente
EarthquakejenteInnlegg: 40508
04.04.11 22:24

Nå skal ikke barnehageansatte etterforske det de tror kan være omsorgssvikt, men tatt i betraktning den belastning en bv-undersøklelse er, så burde man muligens snakke med foreldrene før man melder saken, og se om man får en forklaring på sin bekymring ekller ikke

kibby
04.04.11 23:19
Earthquakejente: så burde man muligens snakke med foreldrene før man melder saken

Med unntak om mistanke om rus, vold og seksulle overgrep.

Earthquakejente
EarthquakejenteInnlegg: 40508
04.04.11 23:22

Det er jeg enig i

Soteria
08.04.11 11:01

"Bedre med en bekymringsmeldiing for mye enn en for lite!

Foreldre er voksne og bør takle og til og med innse viktigheten av bekymringsmeldinger, og ikke oppføre seg som selvhøytidelige fornærmede nek!"

Haha! Mener du virkelig at foreldre som er uskyldige (som har blitt utsatt for en melding for mye), bør prise systemet? Vel, jeg skulle likt deg se å oppleve det selv.

Hopsidaisy
08.04.11 14:25
Soteria: Haha! Mener du virkelig at foreldre som er uskyldige (som har blitt utsatt for en melding for mye), bør prise systemet? Vel, jeg skulle likt deg se å oppleve det selv.

Seff!

En bekymringsmelding er ikke avkkurat en høyesterettsavgjørelse!

ulyanov
ulyanovInnlegg: 2865
10.04.11 09:41
Soteria: Men hva hvis bekymringen er basert på magefølelse?

Da bør man finne ut hva magefølelsen kommer av.  Kankskje skrive ned hver gang mang får følelsen og prøve å sette ord på hva det er som skurrer.  Ofte vil det da tegne seg et bilde som er litt tydeligere og mer konkret å forholde seg til.  Da er det også lettere å bringe saken videre, fordi man har noe å vise til.

mvh Ulyanov

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg