Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Alle taper på skilsmisse!

NYTT TEMA
-Senior-
-Senior-Innlegg: 2916
02.04.11 15:56

Å holde sammen som par, gir autoritet over egen situasjon. Å skille lag er en ulykke for alle parter: For mannen, for kvinnen, for barna og for samfunnet - og både mannen og kvinnen mister den autoritet de hadde som par.

Som par er de sterke, og de kan bestemme det meste selv. Et par er selvbærende, og samfunnet blander seg ikke bort i forholdet, og har egentlig ikke noen rett til det heller. For familie-enheten står som selvbærende myndighet, over statens myndighet.

Stats-myndigheten skal ikke tvinge seg på (og behøver det heller ikke) de selvbærende grunncellene i samfunnslegemet. 

Men i det øyeblikk paret skiller lag, mister de sin Gud-gitte autoritet, og samfunnet må gripe inn for å fordele ’restene’ etter denne ulykken.

Dette er det mange som ikke tenker på! 

Så man bør heller tåle ganske mye fra en ’umulig’ kone eller mann, fremfor å gjøre noe så ulykkelig og dumt, som å ta ut skilsmisse!

Dette for sin egen del, for ektefellens/ partnerens del, for barnas del (eventuelt) og for samfunnets del. For alle taper på en eventuell skilsmisse!

Så hold ut! Gå en tur! Tell til 100! Og be om forlatelse for ufine ord, sagt i en opphetet situasjon! Og la ikke stoltheten hindre deg til å være den første til å be om forlatelse! (For har man kranglet, bør jo begge to be om forlatelse)

Mye heller det enn å skille lag! 

Og så kan man ta et ekteskapskurs f.eks.

For det går an å lære seg til å takle konflikter, og bygge opp kjærlighet og enhet på nytt! 

Lykke til! ;-)

joplina
joplinaInnlegg: 61503
02.04.11 18:05

Mange par burde nok har arbeidet hardere for å forholdet sitt til å fungere - den er grei. "Vi har vokst fra hverandre" er bare et annet ord for at "vi fikser ikke å kommunisere med hverandre".

Men så er det mange forhold som faktisk er så dårlige at folk burde ha kommet seg ut av det for lenge siden...Der teller faktisk ikke "for ektefelle/partners del"  i det hele tatt. Jeg tenker på forhold er fysisk og verbal trakassering  skjer jevnlig - eller èn av delene. Noen ganger kombinert med rusproblematikk. Det er ikke slik at en par-enhet alltid er det beste - for noen ganger er det det aller verste for alle andre parter enn den som utøver det kritikkverdige. Partner/ektefelle og barn  har det virkelig ikke bra - og for dem ville det vært mye bedre å finne en trygghet og en forutsigbar tilværelse for seg selve.

Man bør tåle ganske mye, skriver du...joda, man må kunne tåle uenighet og diskusjon om ting som vedrører familieenheten, og man må evne å kunne  jenke seg - om enn motvillig noen ganger.  Men man skal aldri måtte tåle jevnlig ensidig trakassering og undertykking i et parforhold og familieforhold.

GARDSDATTRA
GARDSDATTRAInnlegg: 57711
02.04.11 18:46
-Senior-: Som par er de sterke, og de kan bestemme det meste selv

Det kan de enslige gjøre også, selv om de skulle slumpe til å være fraskilte.

En annen sak er at fraskilte/enslige kan være vel så sterke som ett par. Du vet, er man fraskilt/enslig, med eller uten barn, så må man utføre absolutt alle oppgaver i heimen på egen hånd, helt alene. Man må tilogmed sparke seg selv ut av døra når det trengs.

Man blir sterk av det. Mye sterkere enn de som roper på partneren når ting hoper seg opp. Er man alene så er det ingen å rope på, man må klare brasene selv, og det gjør en sterk det.

Og jeg lover, ingen kommer over dørstokken i mitt hus og prøver å bestemme noe over meg. Her er mitt domene, og slik forblir det.

Jeg er svært lykkelig skilt, og kommer aldri til å gifte meg igjen. Er særboer på sjuende året, og slik kommer det til å fortsette. Ingen tvil.

-Senior-
02.04.11 20:34
GARDSDATTRA: Jeg er svært lykkelig skilt, og kommer aldri til å gifte meg igjen. Er særboer på sjuende året, og slik kommer det til å fortsette. Ingen tvil.

Og ’restene’ etter ekteskapet ditt da? Ingen problemer der heller?

GARDSDATTRA
02.04.11 20:37
-Senior-: Og ’restene’ etter ekteskapet ditt da? Ingen problemer der heller?

Rester? Hva mener du?

Dersom du mener alle de fem ungene jeg satt igjen med, så har det gått veldig bra med alle. Noe det ikke ville gjort hadde ekteskapet vedvart.

Hellson
HellsonInnlegg: 275
03.04.11 13:35

-Senior-

Det er mulig du synes dette høres riktig ut, men for meg høres det ut som du er mest opptatt av at parforholdet ser autoritært og solid ut fra utsiden. "Skjul og løs opp i krangler, hold ut for enhver pris".

Lite realistisk egentlig. Det er ofte særlig barna som sliter pga skilsmisse, men det er bare de man hører om. Man hører sjeldnere om de lykkelige medlemmene etter skilsmisse, og gjerne på grunn av nettopp skilsmissen.

Par som ustanselig krangler har like ofte ikke en annen løsning enn å gå fra hverandre, som de det ordner seg for ved hjelp av f.eks familierådgivning. Og ungene tenker "Ok, de er skilte, men nå er de ihvertfall venner igjen".

Det er lov å velge fullstendig feil partner for seg selv, for så å finne ut senere hvilken blunder man har gjort. Passer man ikke sammen, så passer man ikke sammen. Da er det ulogisk å holde på forholdet, og ihvertfall bare fordi det skal se bra ut fra utsiden.

(Innlegget ble redigert 03.04.11 13:37)

-Senior-
04.04.11 00:11
Hellson: Det er mulig du synes dette høres riktig ut, men for meg høres det ut som du er mest opptatt av at parforholdet ser autoritært og solid ut fra utsiden. "Skjul og løs opp i krangler, hold ut for enhver pris".

Nei, slettes ikke! Jeg er ikke opptatt med hvordan ting ser ut fra utsiden. Men jeg er veldig opptatt med hva som er sant og rett, og hva som fungerer. 

Et hovedpoeng her er at mange velger altfor lett det som ser enklest ut i første omgang: Nemlig å gjøre det slutt – og gå fra hverandre. 

Men har man barn sammen, kan man egentlig aldri gjøre det helt slutt allikevel!

Man får stadig med hverandre å gjøre – men på en mye dårligere måte (for alle parter) enn hvis man kunne forsones og tenne opp kjærligheten på nytt. 

Men det kreves innrømmelser fra begge parter, og litt vilje til å ta tak i både egoisme og stolthet som ofte står i veien i en forsoningsprosess.   

Neith
NeithInnlegg: 18682
04.04.11 00:52

Å holde sammen som par, gir autoritet over egen situasjon. Å skille lag er en ulykke for alle parter: For mannen, for kvinnen, for barna og for samfunnet - og både mannen og kvinnen mister den autoritet de hadde som par.

Autoritet over egen situasjon? Jeg vil vel heller påstå jeg er langt mer autoritær nå som jeg er alene, enn da jeg var i et forhold og måtte dele autoritet med en annen.

GARDSDATTRA
04.04.11 01:08
-Senior-: Men har man barn sammen, kan man egentlig aldri gjøre det helt slutt allikevel!

Dette har du forsåvidt rett i.

Men man må ikke glemme at et samliv byr på mer enn bare foreldresamarbeid. Og dette mer er slett ikke bare sex, langt derifra.

Det er ikke godt for noe barn å oppfatte seg å være den eneste årsak til at foreldrene fortsatt deler bord og seng under samme tak. Barn skal ikke ha det ansvaret.

Kan ikke foreldre leve sammen i fred og harmoni, så er det beste for barna at foreldrene skiller lag.

Likevel kan jeg være enig i en sak, og det er at man bør gå noen runder før man flytter ifra hverandre. Man skal ikke gi opp i den første motbakken. For den del, ikke i den andre eller tredje heller.

Men føler man at motbakkene blir for harde, kompromissene for mange, ja da ......

Noen ganger er det best for alle parter å skille lag.

pooo
poooInnlegg: 2090
04.04.11 01:14

Som par er de sterke, og de kan bestemme det meste selv. Et par er selvbærende, og samfunnet blander seg ikke bort i forholdet, og har egentlig ikke noen rett til det heller. For familie-enheten står som selvbærende myndighet, over statens myndighet.

Stats-myndigheten skal ikke tvinge seg på (og behøver det heller ikke) de selvbærende grunncellene i samfunnslegemet. 

DETTE må være det største tullet jeg har lest på lenge...

Norske lover gjelder også i de tusen hjem. Ingen par eller "familie-enhet" står over norsk lov og statens plikt og rett til å håndheve disse.

Dessverre finnes det voksne som har med barn å gjøre - som tror at verden er slik du beskriver - og som dermed tror at de kan gjøre som de selv vil - enten det er mot egne eller andres barn. 

(Innlegget ble redigert 04.04.11 01:14)

-Senior-
04.04.11 12:51
pooo: DETTE må være det største tullet jeg har lest på lenge... Norske lover gjelder også i de tusen hjem. Ingen par eller "familie-enhet" står over norsk lov og statens plikt og rett til å håndheve disse.

Ja, så sant norsk lov representerer RETTEN.

Men RETTEN står over norsk lov, på samme måte som RETTEN står over en diktators lover, over kinesiske lover – eller over hvilken som helst statsmyndighets lover man måtte tenke på.

På noen punkt er dessverre ikke norsk lov i dag på linje med RETTEN.

Bare tenk på abortloven – som regelrett er en drapslov!

Så jeg godtar ikke at f.eks.  abortloven skal gjelde i mitt hus.

pooo
04.04.11 15:06

Norsk lov gjelder i hver eneste krok  huset ditt også.

:)

-Senior-
04.04.11 16:00
pooo: Norsk lov gjelder i hver eneste krok  huset ditt også.

Ja, Grunnloven gjelder, men ikke abortloven!

skinnet
skinnetInnlegg: 7848
04.04.11 16:24

-Senior- sa: "Å holde sammen som par, gir autoritet over egen situasjon. Å skille lag er en ulykke for alle parter: For mannen, for kvinnen, for barna og for samfunnet - og både mannen og kvinnen mister den autoritet de hadde som par."

Det kommer så alt an på hvorfor paret finner å måtte skille lag. Har man f.eks. kommet så langt fra hverandre at ene/begge har vært utro, er veien frem til et godt samliv igjen kanskje umulig. Ikke nødvendigvis fordi man snublet - men på grunn av årsakene til det.

Er det snakk om vold, det være seg fysisk eller psykisk - skal det mye hard øvelse til før det monne bli et godt sted å være igjen.

Og - er samværet goldt, kjedelig, fordi man ikke har noe vesentlig å dele etter at forelskelsen la seg, hvorfor skal man da pine seg gjennom år?

Det er noe med at forelskelse kan gjøre blind, at man går inn i et ekteskap på premisser som ikke er holdbare.

Jeg tror ikke på å forbli i et ekteskap som ikke er godt. At man bør prøve å få det godt igjen om det kjennes helt feil, om man har barn sammen, det mener jeg også (med unntak av voldelige forhold, der jeg stort sett tror man bør flykte først og så se om den andre greier å gå i behandling, og om det hjelper - men jeg for min del ville aldri gått tilbake okkesom om jeg hadde blitt mishandlet. Sunt folkevett).

Man kan prøve å formidle til unge at de må se seg for før de gifter seg, bruke hodet også. Man kan fortelle dem at i de fleste ekteskap kommer gråere perioder, men at de går over om man har et godt forhold. Og det er hva man kan gjøre preventivt - bortsett fra å arbeide med å støtte ungdom frem til å bli gagns menneske, selvsagt.

Men å oppfordre folk til å bli i forhold der ikke begge har det godt, selv etter mye jobbing - nei.

Det er noe med at da tar man fra både den andre og seg selv muligheten til et bedre liv, et liv i sann kjærlighet.

Å ofre seg for ungene sine er greit nok - bortsett fra det å ofre en mulighet til sann kjærlighet. For går det ikke, så går det ikke, et med et dårlig ekteskap - og å spille skuespill på heltid og tro at man formidler noe moralsk bra til ungene sine - nei. Ikke bra.

Og dette sier jeg fra en plattform av dyp kjærlighet.

(Innlegget ble redigert 04.04.11 16:27)

tordenglum
tordenglumInnlegg: 11679
04.04.11 16:30

senior-innlegget kan ikke siteres

men du er ekstremt a4 hvis du tror alle har barn,og at gud sitter på rompa vår når vi elsker.ikke alle vil ha barn.ikke alle vil ha gud heller.jeg er i ekteskap nr 2 og lykkelig

pooo
04.04.11 17:37
-Senior-: Ja, Grunnloven gjelder, men ikke abortloven!

Hele norsk lov gjelder i hele huset ditt.

tordenglum
tordenglumInnlegg: 11679
04.04.11 17:39
pooo: Hele norsk lov gjelder i hele huset ditt.

at alle får,eller må få barn og?

GARDSDATTRA
04.04.11 17:56
-Senior-: Ja, Grunnloven gjelder, men ikke abortloven!

Så dersom du fikk vite at kona di eller dattera di hadde tatt abort, hva ville du da gjort?

Jeg mener, du som er imot skillsmisse og all tingen ...

Arweno
ArwenoInnlegg: 12854
04.04.11 19:34
-Senior-: Som par er de sterke, og de kan bestemme det meste selv. Et par er selvbærende, og samfunnet blander seg ikke bort i forholdet, og har egentlig ikke noen rett til det heller. For familie-enheten står som selvbærende myndighet, over statens myndighet.

Dette er noe av det dummeste jeg har lest. Om du mener dette har du sannelig ikke mye selvstendighet i deg.

En skilsmisse kan være den beste løsning for mange og mye bedre enn og bo med noen når det ikke er noe mer og bygge videre på.

Har vært alene i 13 år og hatt det fint og vokst veldig på det. Ikke angret ett sekund og har et godt liv som singel.

skinnet
04.04.11 20:02
GARDSDATTRA: Så dersom du fikk vite at kona di eller dattera di hadde tatt abort, hva ville du da gjort?

Sweet GD, har du glemt Paulus helt, du da? Det var ikke bra! La meg friske på hukommelsen din:

"Men jeg vil dere skal vite at hodet for hver mann er Kristus, og hodet for kvinnen er mannen," (Paulus 1.brev til korintherne, 11.3), samt "For mannen er ikke av kvinnen, men kvinnen av mannen; mannen ble da heller ikke skapt for kvinnens skyld, men kvinnen for mannens skyld" (11.8-9.).

Sånn. Da skulle du forstå hva som er nødvendig å forstå i denne sammenhengen.

-Senior-
04.04.11 21:36
Bruker: Hele norsk lov gjelder i hele huset ditt.

Ikke hvis Norge har vedtatt lover som bryter med RETTEN.

Si meg en ting: Hvorfor kan vi anklage kinesiske myndigheter? Hvorfor kan vi anklage diktatorer i andre land?

Jo, selvsagt fordi vi mener disse myndighetene bryter med RETTEN som vi alle innerst inne føler oss forpliktet på!

En RETT som således står over alle mennesker og nasjoner. Er Norge unntatt dette tror du?

Abortloven bryter også med denne RETTEN. 

(Innlegget ble redigert 04.04.11 21:39)

joplina
joplinaInnlegg: 61503
04.04.11 22:04
-Senior-: Abortloven bryter også med denne RETTEN.

Bryter med vilken rett, sa du...?

Retten til selvbestemt abort inntil 12 svagerskapsuke er ikke det samme som at kvinner tvinges til å ta abort  eller presses til det.

Ordet "selvbestemt" gjør klart at ingen annen skal tvinge en kvinne til abort eller til å gjennomføre et svangerskap hun ikke ønsker å gjennomføre heller.

GARDSDATTRA
04.04.11 22:10
skinnet: Sånn. Da skulle du forstå hva som er nødvendig å forstå i denne sammenhengen.

Jada, jeg skjønner at det er en mannsling i denne tråden som har lest Paulus.

Men så var det da, har dattera tatt til seg alle de Pauli ord tro?

Eller vil kona fortsette i sin underdanige rolle den dagen det kommer til å butte såpass i mot at hun blir nødt for å ta grep?

skinnet
04.04.11 22:16
GARDSDATTRA: Eller vil kona fortsette i sin underdanige rolle den dagen det kommer til å butte såpass i mot at hun blir nødt for å ta grep?

Jeg synes slike diskusjonsinnledninger i & for seg blir litt, skal vi si urealistiske, om de ikke inneholder noen tegn til forbehold - selv om jeg vet at det kan generere diskusjoner.

For det har jo sine vel funderte grunner at skilsmisser ble lovlige.

GARDSDATTRA
04.04.11 22:48
skinnet: For det har jo sine vel funderte grunner at skilsmisser ble lovlige.

Dersom det ikke bryter med  RETTEN, da. Men det sa han ingenting om.

Forøvrig venter jeg på at trådstarter skal komme innom for å diskutere ørlite grann. Kunne vært gøy.

-Senior-
05.04.11 13:31
GARDSDATTRA: Så dersom du fikk vite at kona di eller dattera di hadde tatt abort, hva ville du da gjort?

Hva JEG ville ha gjort? Det blir jo et rent tankeksperiment – men vi kan jo ta det. 

For det første ville jo dette ha blitt gjort mot mitt vitende og mot min vilje, noe jeg ville bli ikke så lite skuffet av. Tillitsbrudd, liksom. 

I den situasjon vi har i familien, er dette faktisk helt utenkelig. Var noen av dem blitt uønsket gravide, ville vi ha kunnet snakket om det. Vi har et godt og åpent forhold alle, og vi kan ta opp og meddele hverandre alt som ligger oss på hjertet.

Dattera mi er ugift, så det er jo mest i hennes tilfelle dette (rent teoretisk) kunne være aktuelt.

Jeg ville uansett ha rådet henne til å bære barnet fram, hvis hun hadde meddelt meg om det i forkant. Hvis aborten var gjort, ville jeg som sagt bli veldig, veldig skuffet. 

Men også utfra en slikt fatalt feilgrep, ville det være mulig å komme videre. Ved anger og omvendelse, og ved hjelp av Guds nåde og tilgivelse, ville vi kunne opprette det gode forholdet igjen. 

Her er forresten en sterk historie om noen som valgte å bære et uønsket barnet fram – i siste liten: 

http://www.youtube.com/watch?v=dwTtimtwNGo   

GARDSDATTRA
05.04.11 14:28
-Senior-: For det første ville jo dette ha blitt gjort mot mitt vitende og mot min vilje

Du skriver at du har ei ugift datter, da forstår jeg deg dithen at hun er voksen. Ikke ett barn du skal ha ett visst oppsyn med.

Foreldre skal ikke blande seg opp i hva voksne barn gjør, eller ikke gjør.

Kona di går jeg også ut ifra er voksen.

Hun har derfor rett til selv å bestemme hva hun skal gjøre, hun er også i sin fulle rett til selv å avgjøre hva det er du skal få vite eller ikke.

Du kan da ikke mene i fullt alvor at du skal vite og tilogmed godkjenne alt hva andre voksne mennesker gjør? Og så kalle det ett tillitsbrudd dersom det er noe du ikke får vite noe om. Makan.

Om en av de to en gang så seg nødt til å ta abort, ja så er ikke det en avgjørelse du har noen med. De kan tilogmed gjøre det uten at du får vite noe.
Spesielt har du ingenting med hva dine voksne barn gjør.

Vær glad for det du får vite du.

-Senior-
05.04.11 14:55
GARDSDATTRA: Kona di går jeg også ut ifra er voksen. Hun har derfor rett til selv å bestemme hva hun skal gjøre, hun er også i sin fulle rett til selv å avgjøre hva det er du skal få vite eller ikke.

Hadde nær sagt: Nå forstår jeg hvorfor du er skilt...;-)

Hør her: Er det å bli gravid en så liten affære, at den du har aller nærmest, og bærer i ditt hjerte og i dine bønner, ikke vil betro seg til deg om det?? 

Jeg sier bare: Stakkars dem som har det slik!

Da går de jo der....ved siden av hverandre....i hver sin verden...

Vi har det ikke slik!

Vi har et veldig åpent og godt forhold, og snakker om alt!

Helt naturlig og helt frivillig! 

skinnet
05.04.11 14:58
GARDSDATTRA: Om en av de to en gang så seg nødt til å ta abort, ja så er ikke det en avgjørelse du har noen med.

Nntjaah, om det var hans mulige barn også, vil jeg nok si at han hadde noe med hva hans kone valgte å gjøre.

Kommer jo an på setting og årsakssammenhenger, det.

skinnet
05.04.11 15:05

Slik generelt synes det meg at vi har vandret litt vekk fra innledningen, som jo ikke nødvendigvis la opp til en abortkrangel?

-Senior- sa: "Hør her: Er det å bli gravid en så liten affære, at den du har aller nærmest, og bærer i ditt hjerte og i dine bønner, ikke vil betro seg til deg om det??" 

Er du mot skilsmisser uansett? Sett at din kone blir gravid med en annen/mistenker at barnet er en annens -

Det er ikke det at jeg er for skilsmisser okkesom, dvs som "lettvint" utgang - om der finnes noe slikt, hvilket jeg tviler på - men jeg er også for gjennom gode, sterke, kjærlighetsfylte, spennenede/komfortable ekteskap (hva nå den enkelte har det fint med og som ikke er skadelig psykisk eller fysisk for den andre). Ekteskap som har hold i for begge.

Om man ikke får til dette, fordi man forstod seg selv og den andre feil før inngåelsen av ekteskapet - tross hardt arbeid, rådgivning etc - mener du da at skilsmisser ikke skal forefinnes?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester