Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Jeg vil ha en pappa...

NYTT TEMA
Haugen
HaugenInnlegg: 14307
01.06.11 22:42

...som ikke blir så fort sint.

Som ikke irriterer seg over småting.

Som ikke lar irritasjon og sinne gå utover de rundt seg.

Som har tålmodighet.

Som godtar deg for den du er.

Som er hyggelig og trivelig å være sammen med.

Som jeg ikke trenger å grue meg for å besøke.

Jack_Daniels
Jack_DanielsInnlegg: 28195
01.06.11 22:43

Det første som slår meg at du er homofil og at faren din ikke tåler homofile.

edwina
edwinaInnlegg: 4476
01.06.11 22:47
Jack_Daniels: Det første som slår meg at du er homofil og at faren din ikke tåler homofile.

Kanskje du er en sånn far! Du burde skamme deg å snakke på den måten!

Jack_Daniels
Jack_DanielsInnlegg: 28195
01.06.11 22:50
edwina: Kanskje du er en sånn far! Du burde skamme deg å snakke på den måten!

Beklager, det var ikke meningen. Jeg er jo bare et barn :/

Edit: Fra spøk til alvor. Er ikke det et plausibelt scenario? Du kan ikke halshugge meg for at jeg tolker det dithen.

(Innlegget ble redigert 01.06.11 22:52)

Haugen
01.06.11 23:13

Nei, jeg er ikke homofil. Jeg har rett og slett en far jeg sliter med å være glad i...

MrRumpesprekk
MrRumpesprekkInnlegg: 2032
02.06.11 01:09

Har en lignende far ja ^^

Han blir fort irritert og sint. Og irritasjonen hans går utover andre. Det er mange ganger mor ble lei seg, og begynte å grine over idiotien hans.

Før i tiden, så pleide jeg å få mye juling og kjeft av far når eg var i ungdommen. Noen ganger så brukte han belte for å slå meg, jeg tuller ikke. Men nå så har han skjerpet seg, jeg får ikke lengre juling men bare kjeft.

Kanskje denne kommentaren er grusomt å lese, men vi er egentlig en sterk familie som står sammen, og er glade i hverandre. Alikevell om det kan bli litt heftigt noen ganger.

(Innlegget ble redigert 02.06.11 01:09)

Haugen
02.06.11 12:45

Min far slår ikke lenger, men det skjedde av og til før. Nå kjefter han bare. Blir sint og barnslig. Nekter å prate og surmuler dersom han ikke får viljen sin. Særdeles utrivelig. Nytter ikke prate med han heller. Det har blitt gjort flere ganger, men det er lite bedring å se...

Vi er ingen sterk familie og kommer heller aldri til å bli det. Som nevnt over, klarer jeg ikke bli spesielt glad i han.

KokkaKola
KokkaKolaInnlegg: 1151
02.06.11 13:45
Haugen: ...som ikke blir så fort sint. Som ikke irriterer seg over småting. Som ikke lar irritasjon og sinne gå utover de rundt seg. Som har tålmodighet. Som godtar deg for den du er. Som er hyggelig og trivelig å være sammen med. Som jeg ikke trenger å grue meg for å besøke.

Nå er jo majoriteten av alle menn slik du beskriver. Det er bare å se på alle mørketallene ang. incest, vold, osv. og hva ensligemødre mener om fedrene til barna deres.

Men det er et lys i tunnelen for for fremtidens barn :-)

Alt med en far er historie, alle som ønsker å bli mor,

og har økonomi til det

(men det er vell igrunn bare et tidspørsmål før staten betaler fullt barnebidrag i slike tilfeller)

slik at de ikke må flå en "far" til økonomsk bankrott.

Kan reise til danmark og få ordnet en "reagensrørunge".

Og alle problemer er løst, ingen eks å dele ungen med,

ingen dårlige på virkninger fra en dritt av en mann, og ingen som får slike problemer som du har.

Og alle kvinner og barn gleder seg :-))))))

Haugen
02.06.11 18:52

Jeg skal hvertfall ikke bli en far som min far. Bare noen tør å ta sjansen på meg :)

joplina
joplinaInnlegg: 64915
02.06.11 20:13
Haugen: Min far slår ikke lenger, men det skjedde av og til før. Nå kjefter han bare. Blir sint og barnslig. Nekter å prate og surmuler dersom han ikke får viljen sin. Særdeles utrivelig. Nytter ikke prate med han heller. Det har blitt gjort flere ganger, men det er lite bedring å se...
Vi er ingen sterk familie og kommer heller aldri til å bli det. Som nevnt over, klarer jeg ikke bli spesielt glad i han.

Styrken din ligger i at du gjennomskuer din far og tar avstand fra hans mestringsmekanismer.

For det er det det er...han prøver å beholde sin posisjon og styre sin familie - han mestrer (livet sitt) på den måten.

Familien kan være langt sterkere enn du tror, og din far er mest sannsynlig langt svakere enn han ønsker å gi inntrykk av (og du/dere tror).

En liten panikkfyllt mann som lager scener og kjefter og smeller....

Du trenger ikke å være glad i den rollen han spiller eller i ham heller for den saks skyld. Man kan ikke tvinge frem  gode følelser i  situasjoner som er rimelig dritt.

Men du kan gi deg selv en god klapp på skuldra fordi du reagerer normalt, ser at det er helt feil å oppføre seg slik, tar avstand fra vold og usaklig kjeftbruk og barnslige virkemidler som surmuling for å straffe omgivelsene. Gi deg selv en klapp på skuldra fordi du har en slik god indre styrke - og bestreb deg på å beholde den og ikke la "gubben" være i nærheten av å ta den fra deg.

vanlig_fyr
vanlig_fyrInnlegg: 5418
02.06.11 20:16
KokkaKola: Nå er jo majoriteten av alle menn slik du beskriver.

Tosk

KokkaKola
02.06.11 20:20

Nå har jeg lyst til å bruke noen ord om deg også, men jeg skal la være.

Tror du er er min mening jeg beskrev....

Hvor mye leser du her inne, likestilling forumet eller nyheter aviser generelt. Antageligvis ingen ting.

Antageligvis har du ikke barnebidrag eller en eks som prøver å ta rotta på deg heller...enda

vanlig_fyr
02.06.11 20:46
KokkaKola: Nå har jeg lyst til å bruke noen ord om deg også, men jeg skal la være. Tror du er er min mening jeg beskrev.... Hvor mye leser du her inne, likestilling forumet eller nyheter aviser generelt. Antageligvis ingen ting. Antageligvis har du ikke barnebidrag eller en eks som prøver å ta rotta på deg heller...enda

Jeg er 21, oppdratt av fantastisk foreldre, og har ingen ting å utsette på de.

Ikke har jeg barn, og eksene mine har jeg gode forhold til. Jeg leser avisene mine hver dag. Desverre er VG og DB blandt de som leses, på tross av jalla se-og-hør journalistikk.

Mesteparten av menn er forferdelige foreldre? Det at du er så generaliserende er utrolig nok i seg selv, og er god nok grunn til kalle deg en tosk. Det kom rett og slett fordi det er pinlig å se slik håpløshet få utfolde seg.

Ikke henger jeg på hverken barn & foreldre, likestilling, midtøsten eller UFO-forumet. Debattantene der er like forutinntatte, og urokkelige med et par unntak. På likestilling vil nesten alle menn si at alle damer er udugelige kjærringer, og motsatt om det er damer.

B&F handler halvparten av trådene om bittre foreldre som har tapt kampen om retten på barna etter skilsmissen.

Ja, nå generaliserer jeg.

Kanskje er jeg ung, lykkelig, naiv og uvitende, men jeg nekter å tro at majoriteten av menn eller damer ignorerer, voldtar, skader og sårer barna sine. Og når det kommer til hva kvinner mener om sine eksmenns egenskaper som fedre, så lar jeg det også tas med i betraktningen at dette ofte er to parter som kjemper med nebb og klør for å beholde det de elsker mest i livet, og for et syn på saker deretter.

(Innlegget ble redigert 02.06.11 20:47)

Gideg
GidegInnlegg: 35655
02.06.11 21:16
vanlig_fyr: Kanskje er jeg ung, lykkelig, naiv og uvitende, men jeg nekter å tro at majoriteten av menn eller damer ignorerer, voldtar, skader og sårer barna sine. Og når det kommer til hva kvinner mener om sine eksmenns egenskaper som fedre, så lar jeg det også tas med i betraktningen at dette ofte er to parter som kjemper med nebb og klør for å beholde det de elsker mest i livet, og for et syn på saker deretter.

Helt enig med deg - de aller fleste både menn og kvinner, mødre og fedre er normale folk som oppfører seg på en ok måte.

vanlig_fyr
02.06.11 21:17
vanlig_fyr: for et syn på saker deretter.

får* selvsagt

KokkaKola
02.06.11 23:41
vanlig_fyr: Det at du er så generaliserende er utrolig nok i seg selv, og er god nok grunn til kalle deg en tosk. Det kom rett og slett fordi det er pinlig å se slik håpløshet få utfolde seg.

Da prøver jeg en gang til

Tror du er er min mening jeg beskrev....?

vanlig_fyr
04.06.11 03:55
KokkaKola: Tror du er er min mening jeg beskrev....?

Hvem vet?

Dette er uansett B&F, og man kan ikke ta noenting for gitt. Folk er generelt ekstremistiske.

kmskrs
kmskrsInnlegg: 8181
05.06.11 14:28
KokkaKola: Antageligvis har du ikke barnebidrag eller en eks som prøver å ta rotta på deg heller...enda

Dette har kanskje med at "samfunnet" har bestemt at far skal være den tapende part i alle omsorgssaker omtrent.

Hva med alle eksene som NEKTER far å ha noen som helst kontakt med barna sine? Diskter opp alle mulige historier for å ta rotta på far?

Er ufatteliglig glad at min kone og jeg ikke har gått i den felle å få barn først og så skal finne kjærligheten etterpå.

Mine foreldre var aldri klar til å få meg når jeg ble født og brukte 2 første årene av å slåss i rettssystemet om hvem som skulle ha meg, siden mor vant, har hun gjort alt i sin makt at jeg aldri skulle se min far. Du har ikke ide om hvor mye bråk det ble når jeg ba min far i mitt EGET bryllup (at han takket nei pga feiden med min mor forstår jeg også)

vanlig_fyr
07.06.11 12:38

God beskrivelse av mesteparten av kvinner?

Pappa1000
Pappa1000Innlegg: 1078
08.06.11 16:02
Haugen: ...som ikke blir så fort sint.
Som ikke irriterer seg over småting.
Som ikke lar irritasjon og sinne gå utover de rundt seg.
Som har tålmodighet.
Som godtar deg for den du er.
Som er hyggelig og trivelig å være sammen med.
Som jeg ikke trenger å grue meg for å besøke.

1. Når han blir sint, senk skuldrene og se på ham med dådyrøyne.
2. Når han irriterer seg, spør om det er noe mer han ikke liker.
3. Spør om han er sint, og sjokker ham med å se helt uberørt ut.
4. Gi blaffen i hva han godtar og ikke godtar.
5. Kort sagt, ikke la ham få styre deg....
6. Ikke gru deg, gled deg til å prøve ut ditt nye leketøy :-) Alle morsomme situasjonene som oppstår når hans leketøy (din frykt)  ikke fungerer lenger.....

gourmande
gourmandeInnlegg: 12614
08.06.11 17:07
Haugen: Jeg skal hvertfall ikke bli en far som min far. Bare noen tør å ta sjansen på meg :)

Du har bestemt deg for hvordan du ikke ønsker å være. Det er en veldig bra start! Noen i nær omgangskrets hadde en slik far som deg, engang.  Da han var 12 år sa han til sin mor: "Jeg skal aldri bli sånn som pappa!" Han tok et valg.

Idag er han en veltilpasset, empatisk og godt likt voksenperson.

Det er mulig:-)

Ouroboros
OuroborosInnlegg: 221
10.06.11 14:47

Det er ikke bare vi good guys som får lide av at jenter er så dumme at de velger bad guys framfor oss. Her ser man videre at barna får lide enda mer. Nothing new.

@Haugen: Prøv å vær grei med ham å snakk om problemene. Om han nekter å forandre seg, og ikke setter pris på det privilegiumet det er å ha barn, så erklær ham død for deg og lev videre uten ham. Desverre er det mange enkle, svake, udugelige drittsekker av organisk avfall av mennesker der ute. Om din far ikke er sånn så prøv det du kan. MEN... er han for svak, så er det din plikt og rett til å frastøte deg ham. Når du en dag selv treffer drømmedamen - så har du forhåpentlig livserfaringen til å bli din egens fars motsetning for dine egne barn.

Bare fordi man er knyttet ved blod betyr det ikke at man skal finne seg i hva som helst.

Pip_6
Pip_6Innlegg: 18509
10.06.11 14:51
Jack_Daniels: Det første som slår meg at du er homofil og at faren din ikke tåler homofile.

Det første som slår meg når jeg ser hva du svarte, er at det tydligvis også er mulig å skrive uten å tenke.

Niya
NiyaInnlegg: 338
12.06.11 23:15
Jack_Daniels: Det første som slår meg at du er homofil og at faren din ikke tåler homofile

Det første som slår meg er at du absolutt ikke burde ha barn.. 

Helisala
HelisalaInnlegg: 2277
18.06.11 08:03
Haugen: ...som ikke blir så fort sint. Som ikke irriterer seg over småting. Som ikke lar irritasjon og sinne gå utover de rundt seg. Som har tålmodighet. Som godtar deg for den du er. Som er hyggelig og trivelig å være sammen med. Som jeg ikke trenger å grue meg for å besøke.

Det skulle vært interessant å vært i hodet på din far. Hva er det som gjør at han finner det rimelig å oppføre seg slik mot deg?

Jeg har også en far som i min oppvekst var veldig vanskelig å forholde seg til. Han kunne være blid når jeg la meg og forbannet når jeg sto opp. Jeg følte at jeg aldri kunne gjøre han tilfreds. Han kom hjem fra jobb og kikket ikke engang på meg. Jeg følte meg usynlig. Ved familiesammenkomster så var hans favoritt tema hvilke brølere jeg hadde gjort siden sist.

Så begynte kranglingen istedenfor. Jeg ville ha en reaksjon fra han og det fikk jeg. Til de grader. Men det var bedre enn å føle seg usynlig.

Moren min sto mellom barken og veden. Hun sa alltid til meg at han var så stolt av meg og glad i meg - han hadde bare vanskeligheter med å vise det. Dessuten var vi visstnok fryktelig like og stae begge to. Ingen lett unnskyldning å forstå når man er tenåring og sårt trenger bekreftelse fra sin far.

Etterhvert som jeg ble eldre så forsto jeg at det må jo være noe annet enn meg som fører til denne oppførselen hans. Jeg begynte å spørre han - vel og merke når han var i godt humør. Og jeg spurte han uten å være angripende. Uten å beskylde han for noe som helst.

Det viste seg at han også har sin historie som igjen førte til hans reaksjoner. Blandt annet at hans far døde da han bare var 5 år. Så han har kun hatt storebrødre som farsfigurer. Og de oppførte seg jo selvsagt som brødre. Noe han også gjorde mot meg. Straks jeg forsto det så senket jeg min mur. Jeg så på han med andre øyne og jobbet hardt med å ikke ta alt han gjorde i verste mening. For jeg ble jo selv ganske forutinntatt på at "Nå er han sikkert sur." eller "I dag blir det sikkert sånn eller sånn." Selvoppfyllende profetier.. 

Sakte, men sikkert bedret forholdet seg. I dag har vi ett ubeskrivelig godt forhold. Vi er, som min mor påpekte, veldig like og har det utrolig morsomt sammen. Han har med årene blitt mye flinkere til å snakke om sine følelser og tanker - dette fører jo også til ett gjensidig åpent forhold.

Så det jeg prøver å si er at det kan være ulike grunner til hvorfor han oppfører seg som han gjør. Kanskje hvis du forsøker å snakke med han uten å angripe eller kritisere så vil du kanskje se at det kan være ting som ligger til grunn. Da blir det mye lettere å forholde seg til straks man skjønner at det er ikke er DU som er problemet.

I en ideel verden så skulle selvsagt din far ha kommet til deg, sagt unnskyld og forklart deg hvorfor, men slik er det nå ikke. Det skjer bare i Hollywood ;) Du er såpass voksen nå at DU kan være den som tar det første steget - du kan ikke tape på det.

Hvis du ønsker ett bedre forhold til faren din så hviler forsøket på deg. Jeg kan iallefall med hånden på hjertet si at det var verdt det. Og min far har tusenvis av ganger i senere tid sagt unnskyld for at han ikke forsto omfanget av måten han oppførte seg på.

Foreldre er ikke perfekte - de er mennesker de også.

Klikk for å gå tilbake til toppen