Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Unge foreldre.

NYTT TEMA
wyszctsie91
wyszctsie91Innlegg: 235
18.12.11 14:59

Må bare si en ting først, er at jeg hinter ikke til noe som helst, men har sett en del på Unge mødre og teen mom's på tv. 

Hva syntes dere med at barn får barn? uansvarlig eller forståelig?

GrevMcJern
GrevMcJernInnlegg: 1777
18.12.11 15:01

Så lenge man er etablert og fått en god økonomi med jobb osv ser jeg ingen grunn til å ikke få barn. Det er jo selvfølgelig opp til hvert enkelt par.

wyszctsie91
18.12.11 15:06
GrevMcJern: Så lenge man er etablert og fått en god økonomi med jobb osv ser jeg ingen grunn til å ikke få barn. Det er jo selvfølgelig opp til hvert enkelt par.

men om moren til barnet er 16 år kan man umulig ha en god økonomi som er stabil. Klart man får støtte av foreldre, men skole og jobb blir jo satt på vent.

Thyra
ThyraInnlegg: 43155
18.12.11 15:13
wyszctsie91: men om moren til barnet er 16 år kan man umulig ha en god økonomi som er stabil. Klart man får støtte av foreldre, men skole og jobb blir jo satt på vent.

Det er jo selvsagt langt fra ideellt, men noen ganger blir ikke ting slik som man har planlagt. Og oftest går det bra likevel. Jeg tror ikke det er mange som angrer på barn som allerede er født, for å si det sånn.

wyszctsie91
18.12.11 15:19
Thyra: Det er jo selvsagt langt fra ideellt, men noen ganger blir ikke ting slik som man har planlagt. Og oftest går det bra likevel. Jeg tror ikke det er mange som angrer på barn som allerede er født, for å si det sånn.

Nei det er jo sant. Man blir jo glad i barnet uansett åssen tilstanden er, men jeg vil jo anbefale alle å bruke prevensjon, men det er jo ikke alltid 100 prosent sikkert det heller.

Thyra
18.12.11 15:38
wyszctsie91: men jeg vil jo anbefale alle å bruke prevensjon, men det er jo ikke alltid 100 prosent sikkert det heller.

Mange unge burde helt klart vært flinkere til å bruke prevensjon når de har sex, men det er ikke alltid de tenker så langt. Alle i Norge i dag vet ihvertfall hvordan barn blir til, så det er ingen unnskyldning...

wyszctsie91
18.12.11 15:39
Thyra: Mange unge burde helt klart vært flinkere til å bruke prevensjon når de har sex, men det er ikke alltid de tenker så langt. Alle i Norge i dag vet ihvertfall hvordan barn blir til, så det er ingen unnskyldning...

Så klart er det ikke en unnskyldning, for det er jo det alle får vite på skoler og nett. Ja man får vite det av foreldre til og med, om foreldrene er gode nok til å informere da, så klart. Men man skal ikke bruke det som en unnskyldning. 

Thyra
18.12.11 15:45
wyszctsie91: Så klart er det ikke en unnskyldning, for det er jo det alle får vite på skoler og nett. Ja man får vite det av foreldre til og med, om foreldrene er gode nok til å informere da, så klart. Men man skal ikke bruke det som en unnskyldning.

Unnskyldningen er vel i så fall at det er lett å "glemme seg". Mange tar sjanser, og ofte går det bra. De som har blitt uønsket gravide har ikke nødvendigvis oppført seg noe annerledes enn mange andre som ikke har blitt gravide.

wyszctsie91
18.12.11 16:18
Thyra: De som har blitt uønsket gravide har ikke nødvendigvis oppført seg noe annerledes enn mange andre som ikke har blitt gravide.

Så klart så klart.

Hårdott
HårdottInnlegg: 1654
18.12.11 21:49

Synes det er greit om de selv vil.

Er jo litt synd for gutten/mannen om han ikke vil bli far og det hele begynte som et uhell da.

wyszctsie91
18.12.11 22:30
Hårdott: Er jo litt synd for gutten/mannen om han ikke vil bli far og det hele begynte som et uhell da.

Ja det er sant.

pooo
poooInnlegg: 2090
25.12.11 15:15
Thyra: Det er jo selvsagt langt fra ideellt, men noen ganger blir ikke ting slik som man har planlagt. Og oftest går det bra likevel. Jeg tror ikke det er mange som angrer på barn som allerede er født, for å si det sånn.

"Som oftest går det bra likevel"....

....for hvem? Det er klart....Relativt sjelden at voksne vil innrømme at de har gjort noe uklokt (som å sette barn til verden når de selv var barn).

Snakker man med disse barna når de er voksne, er det meget sjelden de synes det var noe som var "bra" med at deres foreldre/mødre var barn når de fikk dem...

Igjen: Fokuset bør vel være på "barnas" opplevelser her, ikke foreldrenes. Med de erfaringer disse voksne "barna" gir oss, er det ingen grunn til å rose eller fremelske at barn får barn.

(Innlegget ble redigert 25.12.11 15:18)

Red_Thomas
Red_ThomasInnlegg: 4325
25.12.11 15:30
pooo: ....for hvem? Det er klart....Relativt sjelden at voksne vil innrømme at de har gjort noe uklokt (som å sette barn til verden når de selv var barn). Snakker man med disse barna når de er voksne, er det meget sjelden de synes det var noe som var "bra" med at deres foreldre/mødre var barn når de fikk dem... Igjen: Fokuset bør vel være på "barnas" opplevelser her, ikke foreldrenes. Med de erfaringer disse voksne "barna" gir oss, er det ingen grunn til å rose eller fremelske at barn får barn.

Dine bastante synspunkter er selvfølgelig fasit? Tåpelig. Alle har rett til sine meninger, men å vinkle det inn mot en slags uthengning av unge foreldre som ansvarløse er å direkte drite seg ut.

Har du en slags oversikt over alle barna med unge foreldre som tilsier at de var misfornøyde under oppveksten?

Thyra
25.12.11 16:11
pooo: Snakker man med disse barna når de er voksne, er det meget sjelden de synes det var noe som var "bra" med at deres foreldre/mødre var barn når de fikk dem...
Igjen: Fokuset bør vel være på "barnas" opplevelser her, ikke foreldrenes. Med de erfaringer disse voksne "barna" gir oss, er det ingen grunn til å rose eller fremelske at barn får barn.

Er enig i at fokuset bør være på barnas opplevelser, og at man ikke skal "framelske" at barn skal få barn. Det er selvsagt best for alle parter om man venter med det til man er voksen og selvforsørgende.

Men er du så sikker på at de fleste som vokste opp med unge foreldre hadde noen dårligere barndom enn andre? Når de ser tilbake på det, så vil de sannsynligvis si at det hadde vært best om foreldrene hadde ventet noen år med å få barn, men betyr det nødvendigvis at barna ikke hadde det bra? At de ikke fikk det de trengte, materielt og følelsesmessig? Mange foreldre kunne nok gitt barna flere materielle goder om de hadde ventet noen år med å få barn, men det viktigste er jo at barna får det de trenger. Ingen barn lider av å ikke få alt de peker på. Det viktige er at de får det de trenger materielt sett, og at de får kjærlighet og omsorg og et trygt hjemmemiljø.

pooo
26.12.11 03:06

Selvsagt opplever de fleste "barn" av barn som voksne (ofte tidlgere også) at det hadde vært best om foreldrene hadde ventet noen år med å få barn. Jeg sier ikke at det nødvendgvis ikke betyr at slike barn kan ha det bra, men det er en årsak til at ingen anbefaler det i land hvor det foreligger kunnskaper rundt dette.

Ingen behøver oppleve seg angrepet, det var dog ikke meningen med mine ytringer i denne tråden. Jeg henger på ingen måte ut unge foreldre. Jeg snakker om BARN som får barn - og at med de kunnskaper vi har, så er det ingen grunn til at vi bør rose og/eller fremelske at barn skal få barn.

Det er en årsak til at barn ikke får kjøre bil og kjøpe og drikke alkohol. 

(Innlegget ble redigert 26.12.11 03:06)

pooo
26.12.11 03:22

Ingen har "en slags oversikt over alle barna med unge foreldre", like lite som noen har oversikt over alle foreldre som ikke vet sannheten om hva det har gjort med deres barn - at de selv var barn når de ble foreldre. 

Jeg snakket ikke om "unge foreldre". Jeg snakket om barn som får barn. Disse foreldrene er BARN - selv om de selv har fått barn. Å få barn gjør ikke et barn til en voksen.

I andre land setter de barn til verden i yngre alder fordi det foreligger andre årsaker til at de får barn, at de ikke har den samme kunnskap som vi har tilgang til, at de blir tidligere kjønnsmodne, har lavere levealder etc. Mange ulike økonomiske og kulturelle faktorer som spiller inn.

Synes det er underlig om vi med den tilgang på kunnskap vi har i dette landet - skulle oppmuntre eller fremelske at barn skal får barn.

Det handler ikke om disse barna er "misfornøyde" med oppveksten sin eller ikke. For det første er det svært få som får anledning til - eller som evt. da velger å benytte seg av den ved å fortelle om sine erfaringer rundt dette - til foreldrene mens dem lever. Mange voksne barn som har foreldre som var barn da de satt dem til verden kjenner dette som vanskelig og ofte umulig å fortelle sin mor og/ eller far.

Barn er ofte svært lojale mot sine foreldre. Det gjelder ikke bare små barn, barn og unge. Det gjelder også voksne barn - selv etter foreldrene ligger "under torva". 

Det var nevnt et TV-program fra trådstarter. Det som er viktig å skille mellom er barn som med overlegg blir gravide - og den andre gruppen som ikke gjør det med overlegg. 

Håper de fleste voksne ser et ansvar når det kommer til å skape holdninger - hvor de evner å ikke oppmuntre barn til å få barn med overlegg. Ja, i den grad man kan kalle det "fasit", så må man med de kunnskaper man innehar i 2011 våge å si at det er det. 

pooo
26.12.11 03:32

Det er også påfallende og interessant at så få voksne som fikk barn som barn - ikke tar selvkritikk på dette når de blir eldre og mer modne. 

Ikke før det evt. skjer noe veldig galt med deres barn. Da tar de heller ikke nødvendigvis selvkritikk. Da bruker de dette snarere som en "unnskyldning" for egne handinger (..."Ja, det var jo ikke lett for meg. Jeg var jo bare barnet når jeg fikk xxxxx!"). Som om det i seg selv skulle unnskylde en rekke type atferd og valg som foreldre kan ta for seg og sitt/ sine barn (og som ofte vedvarer selv når de selv har blitt voksne foreldre).

Jeg har snakket med mange voksne barn av foreldre som var barn når de fikk dem. Mange forstår ikke eget reaksjonsmønster og sin relasjon til egne barn/ foreldre/ partner før de forstår bl.a. slike sammenhenger (som f.eks. at deres mor var barn da de fikk dem). Mange opplever ikke store vanskeligheter/ problemer med dette før de selv blir foreldre eller de oppsøker hjelp i forbindelse med utfordringer i eget samliv. 

Faktorer som kan skape uheldige og dysfunksjonelle familier bør ikke fremelskes av noen. 

I dag dyrker man individualismen, og ethvert menneske vil kjempe med nebb og klør for "retten" til å gjøre som dem selv ønsker, lyster og higer etter til enhver tid. 

Kanskje man bør utfordre seg selv i forhold til hva ansvar man har i forhold til kommende generasjoner - og våge å både mene noe og   påvirke sunt på basis av de kunnskaper vi er så priviligert å inneha i vår del av verden

For i snart utgangen av 2011 så vet vi faktisk en hel del - om hva som er bra og ikke for barn.

...Det er bare så mange voksne som lukker øynene og ørene for det...for å forsvare egne valg, liv og handlinger.

(Innlegget ble redigert 26.12.11 03:34)

pooo
26.12.11 03:37

Ingen har "en slags oversikt over alle barna med unge foreldre", like lite som noen har oversikt over alle foreldre som ikke vet sannheten om hva det har gjort med deres barn - at de selv var barn når de ble foreldre. 

Jeg snakket ikke om "unge foreldre". Jeg snakket om barn som får barn. Disse foreldrene er BARN - selv om de selv har fått barn. Å få barn gjør ikke et barn til en voksen.

I andre land setter de barn til verden i yngre alder fordi det foreligger andre årsaker til at de får barn, at de ikke har den samme kunnskap som vi har tilgang til, at de blir tidligere kjønnsmodne, har lavere levealder etc. Mange ulike økonomiske og kulturelle faktorer som spiller inn.

Synes det er underlig om vi med den tilgang på kunnskap vi har i dette landet - skulle oppmuntre eller fremelske at barn skal får barn.

Det handler ikke om disse barna er "misfornøyde" med oppveksten sin eller ikke. For det første er det svært få som får anledning til - eller som evt. da velger å benytte seg av den ved å fortelle om sine erfaringer rundt dette - til foreldrene mens dem lever. Mange voksne barn som har foreldre som var barn da de satt dem til verden kjenner dette som vanskelig og ofte umulig å fortelle sin mor og/ eller far.

Barn er ofte svært lojale mot sine foreldre. Det gjelder ikke bare små barn, barn og unge. Det gjelder også voksne barn - selv etter foreldrene ligger "under torva". 

Det var nevnt et TV-program fra trådstarter. Det som er viktig å skille mellom er barn som med overlegg blir gravide - og den andre gruppen som ikke gjør det med overlegg. 

Håper de fleste voksne ser et ansvar når det kommer til å skape holdninger - hvor de evner å ikke oppmuntre barn til å få barn med overlegg. Ja, i den grad man kan kalle det "fasit", så må man med de kunnskaper man innehar i 2011 våge å si at det er det. 

pooo
26.12.11 03:41
Red_Thomas: Har du en slags oversikt over alle barna med unge foreldre som tilsier at de var misfornøyde under oppveksten?

Man har en relativt god oversikt over voksne barn som har meget store utfordringer i livet som skyldes deres foreldres valg og atferd, herunder også med direkte årsak: At foreldrene var barn når de fikk barn (som er tema i tråden).

Disse voksne barna skulle helst sett at deres mødre/ foreldre hadde hatt noen flere år på baken - før de fikk barn.

Det er også viktig å skille unge foreldre fra barn som får barn. 

:)

pooo
26.12.11 03:48
GrevMcJern: Så lenge man er etablert og fått en god økonomi med jobb osv ser jeg ingen grunn til å ikke få barn. Det er jo selvfølgelig opp til hvert enkelt par.

Er det riktig og naturlig å sette barn til verden når man ikke er myndig?

Hva definerer du som "etablert". Hvor mange PAR som er 16 år er etablert?

Hva definerer du som "har fått en god økonomi"? Hvor mange PAR på 16 år har (og har hatt tid til å opparbeide seg) en god økonomi?

Du ser for øvrig ingen grunn tiil at barn ikke skal få barn?

Synes du at barn bør få kjøre motorsykkel og bil også?

Thyra
26.12.11 10:06
pooo: Synes det er underlig om vi med den tilgang på kunnskap vi har i dette landet - skulle oppmuntre eller fremelske at barn skal får barn.

Vi skal selvsagt ikke hverken oppmuntre til det eller fremelske det. Men vi skal gjøre det beste ut av det når det først har skjedd. Å planlegge å få barn når man er veldig ung, er selvsagt fullstendig uansvarlig. Men jeg tror ikke det er særlig utbredt. Det er selvsagt enkelte som velger å føde barnet framfor å ta abort når de oppdager at de har blitt gravide i svært ung alder. Det er ikke alle som orker tanken på abort, eller de selv, og\eller familien kan være motstandere av religiøse årsaker. Man kan ikke pålegge gravide under en viss alder å ta abort.

Thyra
26.12.11 10:13
pooo: Man har en relativt god oversikt over voksne barn som har meget store utfordringer i livet som skyldes deres foreldres valg og atferd, herunder også med direkte årsak: At foreldrene var barn når de fikk barn (som er tema i tråden).

Men man har vel ikke noen statistikk over hvor mange av de barna som har vokst opp med svært unge foreldre som har fått problemer som direkte resultat av foreldrenes alder. Omsorgsevne kommer ikke bare an på alder, og ofte vil vel de yngste foreldrene få mye hjelp av familien sin de første årene, slik at de skal klare den store oppgaven de plutselig fikk.

For ordens skyld, hvor går grensen mellom "unge foreldre" og "barn som får barn"? Ved myndighetsalder, f.eks.? Jeg kjenner til flere som har fått barn når de var 17 eller som har blitt født av en mor på 17, uten at jeg kjenner til at de barna har fått noe mer problemer enn andre, På 70-tallet var det ihvertfall mange jenter som fikk barn i 18-20 -årsalderen. Noe som ikke er dramatisk forskjellig fra å få barn som 17-åring. Men noen får jo også barn i 13-14-årsalderen, eller yngre, og det er selvfølgelig noe helt annet. Men det skjer ikke særlig ofte her til lands.

wyszctsie91
26.12.11 12:07

Mamma fikk meg da hu var 17, og jeg kan ikke si at hun gjorde noen god jobb, med tanke på at den tiden hadde hun selvfølgelig dårlig med penger, og hadde ikke lærdom om det å ta vare på et barn. Det gikk jo bra til slutt, men det skadet jo meg mye som barn.

susilu
susiluInnlegg: 37049
26.12.11 14:22

Hvor lenge er man barn?  Før i tiden var man barn til man  var voksen, og begynte å jobbe en gang i tenårene eller i slutten av dem.  Nå er man ungdom til man er 42 og da kan man begynne med barn som får gamle og sære foreldre som altfor lenge var ungkarer, ungkarskvinner og var redde for å binde seg, kyniske og bortskjemte som de var blitt, og som må sette bort barna for å fortsette på karrieren.

Når jeg blir gjenfødt, skal jeg bo i et samfunn med unge foreldre, der familiefasen kommer før utdannings- og jobbfasen:  Først erfaring med det lille samfunnet (familien), så fytter man ut og lar neste generasjon overta hjemmet, da vet man hvor man har dem (barna) og man kan studere og jobbe for det store samfunnet. 

Man kan tilogmed skille seg, for barna klarer seg selv.

Finansieringen?  Familietrygd er kanskje ikke verre enn alderstrygd, og man lever kanskje friskere og lenger når man slipper å brenne i begge ender:  Flytte hjemmefra, studere, ta opp lån, få barn, jobbe og skille seg SAMTIDIG.

Men det er nå mitt Utopia..flere eldre slektninger, alle i full sving, mens man selv koser seg med de ca 18 årene familiefasen varer:-)

Et liv i etapper, ikke i fritt fall.

(Innlegget ble redigert 26.12.11 14:23)

Thyra
26.12.11 14:40
wyszctsie91: Mamma fikk meg da hu var 17, og jeg kan ikke si at hun gjorde noen god jobb, med tanke på at den tiden hadde hun selvfølgelig dårlig med penger, og hadde ikke lærdom om det å ta vare på et barn.

Hadde hun nødvendigvis gjort en bedre jobb om hun hadde fått deg da hun var 18 (voksen i juridisk forstand), 20 eller 25? Det er også en del som er betydelig eldre som har smått med penger, er de dermed automatisk dårlige foreldre? Bør folk med lav inntekt la være å få barn? Manglet du nødvendige materielle ting som barn, eller manglet du fine klær og leker som "alle andre" hadde? Og lærdom om det å ta vare på et barn kommer vel ofte med erfaringen. Nybakte foreldre er gjerne nybegynnere på det området. Siden moren din var så ung, fikk hun hjelp fra foreldrene sine eller annen familie? Var faren din med i bildet? Og uansett så er vel ikke "barn som får barn" noe stort samfunnsproblem i dagens Norge. Åpenhet om sex, lett tilgjengelig prevensjon og fri abort sørger for det.

Jeg anbefaler på ingen måte 17-åringer å få barn, men dersom "uhellet" er ute, og man gjør det beste ut av situasjonen, trenger det ikke å være noen katastrofe. Og barna får ikke nødvendigvis noen dårligere oppvekst enn andre barn.

(Innlegget ble redigert 26.12.11 14:43)

Thyra
26.12.11 14:41
susilu: Hvor lenge er man barn? Før i tiden var man barn til man var voksen, og begynte å jobbe en gang i tenårene eller i slutten av dem. Nå er man ungdom til man er 42 og da kan man begynne med barn som får gamle og sære foreldre som altfor lenge var ungkarer, ungkarskvinner og var redde for å binde seg, kyniske og bortskjemte som de var blitt, og som må sette bort barna for å fortsette på karrieren.

Både gamle og unge foreldre har sine fordeler og ulemper. Det er ikke alltid at livet blir ideellt, det er ikke alltid at ting blir som man har tenkt. Men som regel blir det en ordning.

susilu
susiluInnlegg: 37049
26.12.11 14:48
Thyra: Åpenhet om sex, lett tilgjengelig prevensjon og fri abort sørger for det.
Jeg anbefaler på ingen måte 17-åringer å få barn, men dersom "uhellet" er ute

Det må da være et klart forfall at et barn er "et uhell" og at det bare er å drepe det i startfasen?

Personlig mener jeg at dette ikke er noen forbedring av et samfunn.

(Innlegget ble redigert 26.12.11 14:49)

Thyra
26.12.11 14:55
susilu: Det må da være et klart forfall at et barn er "et uhell" og at det bare er å drepe det i startfasen?
Personlig mener jeg at dette ikke er noen forbedring av et samfunn.

Mange barn ble nok til som "uhell" før i tiden også. Liten kunnskap og ingen tilgang til prevensjon sørget nok for det. Det var nok ikke alle kvinner som ønsket seg 8-12 barn, eller en "attpåklatt" når de selv begynte å bli gamle og slitne. For ikke å snakke om hvilken katastrofe det var å bli gravis som ugift. I gamle dager skjedde det at fortvilte kvinner fødte i hemmelighet og tok livet av ungen. Slikt skjer så og si aldri i dagens Norge, og det er ihvertfall en forbedring.

MEn de fleste barna som har blitt til ved et "uhell" har likevel endt opp med å bli en "velsignelse" dersom de først har blitt født.

wyszctsie91
26.12.11 16:58
Thyra: Hadde hun nødvendigvis gjort en bedre jobb om hun hadde fått deg da hun var 18 (voksen i juridisk forstand), 20 eller 25? Det er også en del som er betydelig eldre som har smått med penger, er de dermed automatisk dårlige foreldre? Bør folk med lav inntekt la være å få barn? Manglet du nødvendige materielle ting som barn, eller manglet du fine klær og leker som "alle andre" hadde? Og lærdom om det å ta vare på et barn kommer vel ofte med erfaringen. Nybakte foreldre er gjerne nybegynnere på det området. Siden moren din var så ung, fikk hun hjelp fra foreldrene sine eller annen familie? Var faren din med i bildet? Og uansett så er vel ikke "barn som får barn" noe stort samfunnsproblem i dagens Norge. Åpenhet om sex, lett tilgjengelig prevensjon og fri abort sørger for det. Jeg anbefaler på ingen måte 17-åringer å få barn, men dersom "uhellet" er ute, og man gjør det beste ut av situasjonen, trenger det ikke å være noen katastrofe. Og barna får ikke nødvendigvis noen dårligere oppvekst enn andre barn.

Hadde hu vert smart fra starten av, hadde hu ventet med å få meg. Men hun har jo ikke vert en dårlig mor, men hun kunne gjort ting annerledes, men ting er jo bra nå, så hun har jo tatt seg opp, men det kunne jo ha gått værre.

Thyra
26.12.11 19:21
wyszctsie91: Hadde hu vert smart fra starten av, hadde hu ventet med å få meg.

Selvfølgelig. Men noen ganger gjør man "feil" valg, noen ganger blir ikke ting helt som man har tenkt. Men hadde hun ventet med å få barn, så hadde det jo ikke blitt deg...;-)

Klikk for å gå tilbake til toppen