Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

12 åring som bestemmer samværet selv.

NYTT TEMA
katrinee
katrineeInnlegg: 2
03.01.12 19:02

Nå trenger jeg råd altså. Jeg og sambo flyttet fra hverandre for 7 år si den - da var barna 3 og 5. Det var ingen stor dramatikk rundt det, og jeg og barnefar har samarbeidet godt, og hatt omtrent daglige samtaler rundt barna, og til og med hatt korte ferieturer sammen alle fire. Løsningen for oss den gangen var delt omsorg annenhver uke, noe som fungerte greit de første årene. Ettersom vi aldri var gift og ikke hadde samboeravtale hadde jeg ingen krav i mitt tidligee hjem , hytte o.s.v men fikk noe etter en runde med advokat. Dette gjorde at jeg for å kunne bo i nærheten av far som bor i en dyr bydel, endte med en toromsleilighet, det har fungert på et vis (jeg sover på kottet) men merker nå når barna er 10 og 12 at det blir veldig trangt.
Så til saken: 12 åringen begynte for et par år siden med at han midt i uka ville til den "andre" foreldren. Det tar 5 minutter å gå, og far var i motsetning til meg enig i at det kunne han bare gjøre når som helst. Jeg syns det har vært rotete og slitsomt, det er vanskelig å planlegge noe som helst, og jeg ser at gutten blir veldig rastløs av det.
I det siste har han villet være mer hos sin far, og det er jo greit, men jeg vil gjerne forholde meg til når han kommer hit og ikke. Jeg er også redd for at denne "samværsordningen" i lengden kan utnyttes når han går inn i tenårene. Det blir veldig enkelt å reise til mor om det er uenighet med far og vise versa... Dette temaet har gjort at det er blitt veldig betent mellom meg og far i det siste, er det noen som har hatt lignende tilstander og kan komme med noen råd. Jeg føler jeg kommer veldig til kort på alle plan her, dårlig råd (far er gjeldfri og velstående) trangbodd, og nå med en veldig rotete hverdag.Jeg skjønner at det er bedre for en 12 åring å ha litt mere "space" men er det sunt for han å ha regien selv? Minstemann på 10 er forøvrig fornøyd med annen hver uke, og sier han liker at det er et mønster og forutsigbarhet.

Soteria
SoteriaInnlegg: 10117
03.01.12 20:20

I teorien er det ikke 12-åringen som skal regulere hele samværet, og du kan ta kontakt med rådgiving for å få til en avtale med faren.

På den annen side er det vanskelig å holde en tenåring "i bånd", og han vil i økende grad gå til venner og bekjente uten å spørre deg. Det blir nok mer slik at han bare gir beskjed om hvor han skal, og går.

katrinee
katrineeInnlegg: 2
03.01.12 20:30

Jo, men her er det ikke snakk om bare å stikke innom en tur, men bli i noen dager for så plutselig være hos meg igjen, han må selvfølgelig dra på besøk til hvem han vil, men dette er altså med overnatting.

Soteria
SoteriaInnlegg: 10117
03.01.12 23:09

Som foreldre bør dere vel ha kontroll på hvor han er hen. Hvis han forsvant ville dere kanskje ikke oppdaget det før etter ei uke eller noe. Hvis han plutselig dukker opp og forventer at du skal omgjøre alle dine planer, må du bare fortelle at du har lagt planer og at du ikke visste at han skulle komme.

pooo
poooInnlegg: 2090
05.01.12 00:30

En tolv-åring er gammel nok til å forstå at også voksne behøver forutsigbarhet.

Sett deg ned med barnet og fortell at mamma og pappa også har et liv utenom/ i tillegg til det å være mamma og pappa, og at i likhet med andre så behøver dere en viss forustigbarhet for å kunne planlegge og for å trives.

Lykke til!

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester