Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Gi barna mulighet til å ordne opp selv!

NYTT TEMA
liverpo__ole
liverpo__oleInnlegg: 19901
12.01.12 18:00

Vi ser altfor ofte at foreldre, og andre voksne er snar med å bryte opp konflikter og mer eller mindre løse dem for de mindre barna (0-5 år). Holder på med en oppgave om det, og følte for å lufte noen av mine tanker i håp om at noen kanskje kommer med sine meninger. Kritikk er selvsagt godt mottat, og vil bare være til hjelp! :)

I situasjoner hvor barn krangler kan det være en fare ved å bryte inn for tidlig. Man må alltid spørre seg selv spørsmålet hvorvidt man bør gripe inn eller ikke. Diskusjon, krangel og konfliktløsing er en naturlig del av organisert lek og det er viktig at barna får erfare dette. Det er ikke alltid gitt at de voksne sitter på de beste løsningene, og ofte kan barn komme opp med gode løsninger helt på egen hånd. Misforstå meg rett, som voksen har man naturligvis et ansvar overfor barna som medbærer å hjelpe barna med å finne løsninger. Det er dog viktig å ha i bakhodet at denne hjelpen kun skal være hjelp, og ikke allitd direkte løsningsforslag. Begrepet støttende stillas blir vesentlig. Vi skal støtte barna, hjelpe dem på vei, strekke ut en hjelpende hånd, men vi må ikke fullføre byggverket for dem. Ved at de selv prøver å løse konflikter vil det kunne gi de en sterk følelse av selvstendighet og en økt bevisstgjøring av sin egen rolle i barnegruppen. Dersom et barn ikke klarer å finne seg helt til rette i en leke situasjon kan det også gjerne være like lurt å prøve å hjelpe barnet til å finne en god lekepartner. "Den voksnes oppgave kan derfor være å inndirekte vise og sørge for at barna bruker hverandre, dersom barna ikke gjør det spontant av seg selv" (Løkken, "Når små barn møtes" 1996, s.111). Barna er sterkere konfliktløsere enn vi ofte tror, og en bevisstgjøring på dette vil gagne både din innsats som forelder og ikke minst barnas sosiale utvikling.

Thyra
ThyraInnlegg: 43155
13.01.12 07:26

Dette kommer jo helt an på konflikten. Dersom det dreier seg om mobbing, bør voksne alltid gripe inn. Det sasmme dersom noen barn slår andre, eller ødelegger ting for andre. Men dersom det dreier seg om uenighet\krangel, så er jeg enig i at de bør få prøve å ordne opp selv. Innenfor rimelighetens grenser.

Hopsidaisy
HopsidaisyInnlegg: 2147
13.01.12 17:01
liverpo__ole: Vi ser altfor ofte at foreldre, og andre voksne er snar med å bryte opp konflikter og mer eller mindre løse dem for de mindre barna (0-5 år). Holder på med en oppgave om det, og følte for å lufte noen av mine tanker i håp om at noen kanskje kommer med sine meninger. Kritikk er selvsagt godt mottat, og vil bare være til hjelp! :)

Barn 0-5 år er fullstendig avhengige av beskyttelse og at foreldre/voksne bryter opp konflikter. De er så små at det å overlate disse til seg selv innebærer at de vil få store sår på selvfølelse og verdifølelse, om ingen tar seg bryet med å ta ansvar.

Barn som overlates til seg selv å ordne opp vil få antisosial adferd kombinert med mangel på evne til empati - siden de selv aldri har blitt møtt med dette når de trengte det i en konflikt. Empati må oppleves og læres akkurat som konflikthåndtering.

Svært alvorlig å overlate barn under 5 år til seg selv i konflikter, sammenliknbart med omsorgssvikt.

I tilleg må konflikthåndtering læres akkurat som språk og all annen oppførsell i møte med mennesker. Barn som ikke får veiledning om dette vil neppe bli i stand til å løse konflikter på en sivilisert måte npr de kommer på skolen. Alderen 0-5 år er svært avgjørende for barnet mht sosial adferd og innpoding av verdier/normer.

(Innlegget ble redigert 13.01.12 17:05)

liverpo__ole
13.01.12 20:58
Thyra: Innenfor rimelighetens grenser.

Selvsagt, selvsagt. Er småtingene jeg fokuserte på, men jeg må nok presisere det mer inn i oppgaven ser jeg ;)

liverpo__ole
13.01.12 21:03
Hopsidaisy: Svært alvorlig å overlate barn under 5 år til seg selv i konflikter, sammenliknbart med omsorgssvikt.

Dette var da en svært alvorlig, og et ganske så bombastisk utsagn? Man ser i barnehagen titt of ofte at barn har stor evne til å løse små konflikter helt på egen hånd, men mulig du tenkte på større, som mobbing osv?

3-4-åringer er helt istand til å ordne opp seg i mellom hvem skal skal bestemme i en lek, fordele små oppgaver til hverandre i rollelek, hjelpe et annet barn som synes noe er vanskelig, trøste og vise omsorg. Dersom voksne støtter dem i dette, viser hvordan ting skal gjøres, guider dem, og løser konflikter litt og litt I LAG med dem, er min mening at det helt klart vil gagne barnet.

shabelle
shabelleInnlegg: 16786
14.01.12 01:41
Hopsidaisy: De er så små at det å overlate disse til seg selv innebærer at de vil få store sår på selvfølelse og verdifølelse, om ingen tar seg bryet med å ta ansvar.

Du undervurderer virkelig de femåringene jeg har i min barnehage.

Neith
NeithInnlegg: 18682
14.01.12 19:49
Hopsidaisy: Barn som overlates til seg selv å ordne opp vil få antisosial adferd kombinert med mangel på evne til empati - siden de selv aldri har blitt møtt med dette når de trengte det i en konflikt. Empati må oppleves og læres akkurat som konflikthåndtering.
Svært alvorlig å overlate barn under 5 år til seg selv i konflikter, sammenliknbart med omsorgssvikt.

Hvor har du dette fra? (Synes kildehenvisning hadde vært på sin plass her).

shabelle
shabelleInnlegg: 16786
15.01.12 12:10
Neith: Hvor har du dette fra? (Synes kildehenvisning hadde vært på sin plass her).

Jepp. Jeg blir lei meg av at folk undervurderer barna.

Jeg har fått meg noen skikkelige gode venninner i barnehagen hvor jeg jobber. De ser på en måte på meg som om at jeg er en del av gjengen. Derfor oppfører de seg normalt hvor de leker og snakker akkurat som de ville gjort om det ikke var en voksen til stedet. De er så sykt smarte og klarer fint å ordne opp selv. 

Jeg blir lei meg om folk undervurderer disse jentene som jeg har kjent i ett år og tre måneder. 

Alle barn er forskjellig. Jeg er så lei av pedagoger som forventer at vi skal snakke til femåringer som babyer. De forstår absolut alt og når de slår sin venninne så vet de at det er galt. De gjør det bare på pur faen.

Jeg er også drittlei av folk som prøver å skylde på at barn er rampete fordi de har det vanskelig hjemme. Noen barn har et perfekt liv, men er fortsatt uforskammet og rampete fordi. Enkelte barn er bare slik, og de vet akkurat hva som er rett og galt. 

(Innlegget ble redigert 15.01.12 12:12)

Neith
15.01.12 16:13
shabelle: Jeg er også drittlei av folk som prøver å skylde på at barn er rampete fordi de har det vanskelig hjemme. Noen barn har et perfekt liv, men er fortsatt uforskammet og rampete fordi. Enkelte barn er bare slik, og de vet akkurat hva som er rett og galt.

Hehehe... fikk meg bare til å tenke på naboen min, som kom igår og fortalte meg at min katt hadde jaget bort hennes katt. Hun lurte på hva vi kunne gjøre med det. Vet ikke jeg, svarte jeg, annet enn at jeg kan hjelpe katten min å skremme bort katten din så den forstår alvor.

Hopsidaisy
HopsidaisyInnlegg: 2147
16.01.12 21:59
liverpo__ole: Dette var da en svært alvorlig, og et ganske så bombastisk utsagn? Man ser i barnehagen titt of ofte at barn har stor evne til å løse små konflikter helt på egen hånd, men mulig du tenkte på større, som mobbing osv?3-4-åringer er helt istand til å ordne opp seg i mellom hvem skal skal bestemme i en lek, fordele små oppgaver til hverandre i rollelek, hjelpe et annet barn som synes noe er vanskelig, trøste og vise omsorg. Dersom voksne støtter dem i dette, viser hvordan ting skal gjøres, guider dem, og løser konflikter litt og litt I LAG med dem, er min mening at det helt klart vil gagne barnet.

små konflikter, hva mener du med det og hva er en stor konflikt i den alderen? Når et større og sterkere barn tar ern spade fra et mindre barn, er det noe de skal ordne selv? De vanligste konfliktene for 0-2 år er ting, fra 3-4 år kan de leke mer selvstendig og løse problemer, men en konflikt ender oftest i gråt og da må en voksen inn. Konflikt er en gråtesituasjon slik jeg ser det, et problem kan de imidlertid prøve å løse.

liverpo__ole
17.01.12 00:35
Hopsidaisy: Konflikt er en gråtesituasjon slik jeg ser det, et problem kan de imidlertid prøve å løse.

Okei, da mente jeg egentlig problemer istedet for konflikter.

kibby
kibbyInnlegg: 34403
18.01.12 00:05
shabelle: Du undervurderer virkelig de femåringene jeg har i min barnehage.

Femåringene i min barnehage også!

kibby
kibbyInnlegg: 34403
18.01.12 00:07
Hopsidaisy: Svært alvorlig å overlate barn under 5 år til seg selv i konflikter, sammenliknbart med omsorgssvikt.

Jøss, det var da voldsomt.

Neith
18.01.12 16:43
Hopsidaisy: Konflikt er en gråtesituasjon slik jeg ser det, et problem kan de imidlertid prøve å løse.

Gråtesituasjon? Er dette noe du sitter og finner på selv?

(Innlegget ble redigert 18.01.12 16:44)

tenker-selv
tenker-selvInnlegg: 7891
18.01.12 18:11

Vel det er noen ganger at man bør gripe inn og ikke la barn klare det selv.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg