Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Datter vil flytte fra far.

NYTT TEMA
my_cherie
my_cherieInnlegg: 127
25.01.12 20:14

Min datter, som blir 15 år i 2012 sier at hun vil flytte til meg.

Hun har bodd hos sin far siden jeg flyttet sørover for over 5 år siden.

Faren til jenta sier at hun ikke får lov å flytte, og at hun må bo hos han. Hvordan er lovverket her? Kan far nekte jenta å flytte til sin mor, eller må han bøye seg for hennes ønske?

HYYYL
HYYYLInnlegg: 43540
25.01.12 23:28

Ville hørt med en advokat - siden jenten er snart 15 år tror jeg ikke far kan nekte henne.

puma1
puma1Innlegg: 19545
26.01.12 00:28

Utdrag fra Lov om barn og foreldre:

§ 31. Rett for barnet til å vere med på avgjerd

Etter kvart som barnet blir i stand til å danne seg eigne synspunkt på det saka dreiar seg om, skal foreldra høyre kva barnet har å seie før dei tek avgjerd om personlege tilhøve for barnet. Dei skal leggje vekt på det barnet meiner alt etter kor gammalt og modent barnet er. Det same gjeld for andre som barnet bur hos eller som har med barnet å gjere.

Når barnet er fylt 7 år, skal det få seie si meining før det vert teke avgjerd om personlege tilhøve for barnet, mellom anna i sak om kven av foreldra det skal bu hos. Når barnet er fylt 12 år skal det leggjast stor vekt på kva barnet meiner.

my_cherie
26.01.12 00:36

Æææææsj...advokat??

Må da kunne gå an å holde de utenfor?!

Safina
SafinaInnlegg: 826
26.01.12 01:57

Fra og med barnet er fylt 7 år har det rett til å bestemme over hvilken forelder hun bor hos. Juridisk messig er hun i full rett til å råde over hvor hun bor og har all rett til å flytte til deg. Er barnet over tolv år skal det legges stor vekt på hennes ønske fremfor den foresattes. Mer å si om den saken er det ikke :)

EDIT: Woops, ser dette har allerede blitt presisert :)

(Innlegget ble redigert 26.01.12 01:58)

IsVann
IsVannInnlegg: 2825
26.01.12 01:59
Safina: Fra og med barnet er fylt 7 år har det rett til å bestemme over hvilken forelder hun bor hos

Rett til å bli hørt vel?.

Om ikke det har endret seg de siste seks årene, det håper jeg jo :)

petterG
petterGInnlegg: 9498
26.01.12 02:05
Safina: Fra og med barnet er fylt 7 år har det rett til å bestemme over hvilken forelder hun bor hos.

Du gulper opp den ene usannheten og fantasien i forum etter forum her på VGD. Selvsagt kan ikke en 7-åring selv bestemme hvor hun skal bo. Det er noe av det dummeste jeg noengang har lest på VGD, Backstage inkludert.

Dette er hva loven sier: "Når det gjelder barns egne ønsker, er utgangspunktet at barna skal kunne høres fra de er 7 år."

Barneombudet uttaler seg:

Les og bli klok, "Safina". 

(Innlegget ble redigert 26.01.12 02:05)

Safina
SafinaInnlegg: 826
26.01.12 03:40
petterG: Les og bli klok, "Safina".

Beklager for et trøtt hode sent på natt, meningen var selvsagt å skrive "rett til å være med på å bestemme"

petterG
petterGInnlegg: 9498
26.01.12 05:00
Safina: Beklager for et trøtt hode sent på natt, meningen var selvsagt å skrive "rett til å være med på å bestemme"

Fortsatt feil. Barn over 7 år har ikke medbestemmelsesrett, men har rett til å bli hørt.

Korrekt link: 

GARDSDATTRA
GARDSDATTRAInnlegg: 57386
26.01.12 14:09
my_cherie: Min datter, som blir 15 år i 2012 sier at hun vil flytte til meg.
Hun har bodd hos sin far siden jeg flyttet sørover for over 5 år siden.
Faren til jenta sier at hun ikke får lov å flytte, og at hun må bo hos han. Hvordan er lovverket her? Kan far nekte jenta å flytte til sin mor, eller må han bøye seg for hennes ønske?

Klart jenta kan flytte til deg om hun vil. Men faktum er at en femtenåring fortsatt ikke er voksen og derfor ikke er helt istand til selv å se konsekvensene av sine ønsker og handlinger.

Derfor vil jeg råde deg til å ta en lengre prat med jentas far. Dere bør prøve å bli enige i denne saken.

Far har tross alt ett poeng i at jenta kan ha best av å fortsette å bo i det som inntil nå har vært hjemmet hennes, og så kan dere kanskje komme fram til en god samværsordning for deg.

Først når du og jentas far har blitt tilnærmet enige, da kan dere ta en prat med jentungen.

Viser det seg at hun har gode grunner for å ville flytte til deg, så må hun få lov. Men dette må dere finne ut av.

Tross alt kan du nekte henne å flytte inn hos deg dersom du og jentas far kommer til at det er best hun bor der hun nå bor.

Pappa1000
Pappa1000Innlegg: 1055
27.01.12 14:58
puma1: § 31. Rett for barnet til å vere med på avgjerd
Etter kvart som barnet blir i stand til å danne seg eigne synspunkt på det saka dreiar seg om, skal foreldra høyre kva barnet har å seie før dei tek avgjerd om personlege tilhøve for barnet. Dei skal leggje vekt på det barnet meiner alt etter kor gammalt og modent barnet er. Det same gjeld for andre som barnet bur hos eller som har med barnet å gjere.
Når barnet er fylt 7 år, skal det få seie si meining før det vert teke avgjerd om personlege tilhøve for barnet, mellom anna i sak om kven av foreldra det skal bu hos. Når barnet er fylt 12 år skal det leggjast stor vekt på kva barnet meiner.

Merk at dette gjelder dersom det blir en sak i retten.

Så lenge barnet har fast bosted hos far, er det ham som bestemmer dette. 

Dersom mor har innvendinger mot eksisterende ordning kan hun gå til sak. 

§31 sier igrunnen ikke annet enn at bostedsforelder skal legge vekt på barnets ønske.  Det er ingen automatikk i at dette skal etterleves. 

Mor har i dette tilfellet ikke myndighet til å bestemme bostedet, da denne myndigheten ligger på bostedsforelderen. Derfor kan man bare få inflytelse ved å stevne far, elle få ham til å gå med på flytting. 

Dette illustrerer forøvrig hvor dumt det er at ikke denne myndigheten ligger under foreldreansvaret, som normalt er delt mellom foreldrene. 

Soteria
SoteriaInnlegg: 10004
29.01.12 14:31

Faren kan nekte, men det er ikke særlig lurt av ham ettersom en 15-åring er i stand til å kjøpe billetter og pakke en koffert.

Faren føler nok at dattera er utakknemlig, siden han har stilt opp for henne helt siden mora flyttet sørover. Men han bør respektere at dattera nå ønsker å bli godt kjent med mora si. (Det er kanskje mer å oppleve i Sør-Norge også? Store kjøpesentre og kjekke shoppingturer er nok også med i jentas vurderinger :-))

tikk
tikkInnlegg: 26778
29.01.12 21:34
Soteria: (Det er kanskje mer å oppleve i Sør-Norge også? Store kjøpesentre og kjekke shoppingturer er nok også med i jentas vurderinger :-))

Jenta er i en alder da alle er i opposisjon til den foresatte. Da vil de "alltid" til den andre. I håp om at det blir bedre. (les: kan manipulere mere)

HYYYL
30.01.12 04:28
tikk: Jenta er i en alder da alle er i opposisjon til den foresatte. Da vil de "alltid" til den andre. I håp om at det blir bedre. (les: kan manipulere mere)

Jenta er også i en alder der hun kanskje trenger sin mor.

Sobrius
SobriusInnlegg: 552
30.01.12 11:31
tikk: Jenta er i en alder da alle er i opposisjon til den foresatte. Da vil de "alltid" til den andre. I håp om at det blir bedre. (les: kan manipulere mere)

Du har et menneskesyn som grenser til det absurde.

Men jeg forventer ikke så mye fra en som forsvarer og fremhever vold mot barn som oppdragelsesmetode.

tikk
30.01.12 18:01
Sobrius: Men jeg forventer ikke så mye fra en som forsvarer og fremhever vold mot barn som oppdragelsesmetode.

Jeg har et realistisk menneskesyn og står for en kjærlig barneoppdragelse som ikke sender tusenvis av barn på skråplanet. En barneoppdragelse som har fungert i tusenvis av år.

HYYYL
30.01.12 19:18
tikk: Jeg har et realistisk menneskesyn og står for en kjærlig barneoppdragelse som ikke sender tusenvis av barn på skråplanet. En barneoppdragelse som har fungert i tusenvis av år.

Det har aldri fungert å slå barn.

tikk
30.01.12 20:39
HYYYL: Det har aldri fungert å slå barn

Men man må være villig til å gjøre det dersom det er nødvendig. Selv trengte jeg aldri å gjøre det med mitt barn.

Sternliebe
SternliebeInnlegg: 2435
30.01.12 20:41
tikk: Men man må være villig til å gjøre det dersom det er nødvendig

Holl monn på dæ, klart main itj træng det, e grænsa dæm kjenn sæ trygg i og oppfølling som ska til. Og at dæm ser at main itj tar fra dæm verdigheta, men at alt skjer i kjærlihet.

tikk
30.01.12 20:55
Sternliebe: Holl monn på dæ, klart main itj træng det, e grænsa dæm kjenn sæ trygg i og oppfølling som ska til. Og at dæm ser at main itj tar fra dæm verdigheta, men at alt skjer i kjærlihet.

Bor nær både skole og banehage. Ser stadig jævlunger som misshandler andre barn, slår og spytter på voksne uten at det får nevneverdige konsekvenser. Det er den egentlige barnemisshandlingen i dagens samfunn. Disse barna går rett i avgrunnen, mens dere aplauderer.

Sternliebe
30.01.12 20:57
tikk: Disse barna går rett i avgrunnen, mens dere aplauderer.

Treng itj slå dæm førr det, men æ vill itj påstå at æ itj vill ta tak i dæm, vis ka æ vil ha a ræspekt. Mang korrækt måta å få de på skjønn du, kom itj å si no anna å foreldra vill æ tatt en klar prat me ja.

tikk
30.01.12 21:13
Sternliebe: Treng itj slå dæm førr det, men æ vill itj påstå at æ itj vill ta tak i dæm, vis ka æ vil ha a ræspekt

Disse drittungene respekterer bare folk som snakker det samme språket som dem selv. Tror du ikke pedagogtullingene har prøvd med dine snillistiske metoder i årevis?

Sternliebe
30.01.12 21:16
tikk: Disse drittungene respekterer bare folk som snakker det samme språket som dem selv. Tror du ikke pedagogtullingene har prøvd med dine snillistiske metoder i årevis?

Æ i førrhold til dæ anntar æ, har utannels på de hær feltet, å me min grænsettande metoda fungerr de på ailsammens.

Skjærp dæ no, itj bar provoserr mæ mainn

my_cherie
30.01.12 21:40

En far som er ute å reiser flere ganger i måneden, og jenta bor litt her og der hos bestemor eller venninne.
Nå skal venninnen flytte til det nærmeste tettstedet, for å begynne på videregående skole og min datter blir 'venneløs'

Hun bor i en liten bygd med ca 100 mennesker, med stort og smått.

Her er ikke snakk om en ungdom som driver på med manipulering eller annet, hun synes bare at far reiser så mye, og ikke 'bryr seg så mye om henne' fordi han overlater ansvaret til sin mor og andre.

tikk
30.01.12 21:44
Sternliebe: Æ i førrhold til dæ anntar æ, har utannels på de hær feltet, å me min grænsettande metoda fungerr de på ailsammens.

Da syns jeg du bør dele kunskapene dine med alle pedagogene som ødelegger store deler av ungdomsgenerasjonen. Ikke bry deg om meg. Jeg har ikke ødelagt noen. Det er andre du bør være provosert over.

(Innlegget ble redigert 30.01.12 21:44)

Sobrius
SobriusInnlegg: 552
30.01.12 23:48
my_cherie: En far som er ute å reiser flere ganger i måneden, og jenta bor litt her og der hos bestemor eller venninne.
Nå skal venninnen flytte til det nærmeste tettstedet, for å begynne på videregående skole og min datter blir 'venneløs' Hun bor i en liten bygd med ca 100 mennesker, med stort og smått. Her er ikke snakk om en ungdom som driver på med manipulering eller annet, hun synes bare at far reiser så mye, og ikke 'bryr seg så mye om henne' fordi han overlater ansvaret til sin mor og andre.

Jeg synes fremdeles du skal følge tikks råd, her er det nok kun vold som nytter. 

Du bør banke jenta så hun skjønner hvem som bestemmer. Du er jo forelderen.

morbidsaint
morbidsaintInnlegg: 32199
31.01.12 08:05
tikk: Men man må være villig til å gjøre det dersom det er nødvendig.

Det er aldri nødvendig. 

Pappa1000
Pappa1000Innlegg: 1055
31.01.12 08:42
my_cherie: En far som er ute å reiser flere ganger i måneden, og jenta bor litt her og der hos bestemor eller venninne.
Nå skal venninnen flytte til det nærmeste tettstedet, for å begynne på videregående skole og min datter blir 'venneløs' Hun bor i en liten bygd med ca 100 mennesker, med stort og smått. Her er ikke snakk om en ungdom som driver på med manipulering eller annet, hun synes bare at far reiser så mye, og ikke 'bryr seg så mye om henne' fordi han overlater ansvaret til sin mor og andre.

Å si noe om hva som er riktig her, basert på det som er sagt, er ikke lett.  Noe sier meg at denne saken har flere sider, men hvis det er slik som du her beskriver at faren har satt inn autopiloten, og du ønsker å gi datteren en bedre oppfølging, så synes jeg ikke at det skulle legges hindringer på datteren din fra BF.  Hovedomsorgsansvaret er ikke noe som varer evig, og kan forandres.  I ditt tilfelle ville nok en rett lagt betydelig vekt på din datters ønsker. 

Spørsmålet er om det er verdt en sak (til?). Uansett skal foreldre i slike saker legge vekt på barnets meninger.  Se hva barneombudet sier

"Barn kan rent juridisk ikke bestemme hvor de skal bo før de fyller 18 år. Barneloven gir imidlertid barn rett til å si sin mening i saker som angår det. Spørsmål om hvor barnet skal bo eller omfanget av samvær vil helt klart være en sak barnet skal få si sin mening om, hvis barnet ønsker. Et barn skal aldri presses til å si noe om dette hvis det ikke vil. Foreldrene skal legge vekt på hva barnet mener ut fra barnets alder og modenhet. Når barnet er over 12 år, skal foreldrene legge stor vekt på barnets meninger."

Hvis ikke BF ønsker å diskutere dette med deg, og heller ikke ønsker å legge vekt på datterens meninger, ønsker og behov, så kan dette sees på som en form for omsorgssvikt. 

Jeg tror en god fremgangsmåte kan være å ta opp disse spørsmålene med BF på en saklig måte, og si at du forventer bedre oppfølging fra ham, evt samvær mer i tråd med din datters ønsker.   Dersom BF ikke ønsker å ta mer hensyn til din datters behov bør du dokumentere dette med eposter, SMS o.l.  Du kan legge mye press på BF, uten at det kommer til en sak.  Bestille time hos familievernkontor og ta saken opp der f.eks.  

(Innlegget ble redigert 31.01.12 08:43)

joplina
joplinaInnlegg: 61097
31.01.12 09:15
my_cherie: En far som er ute å reiser flere ganger i måneden, og jenta bor litt her og der hos bestemor eller venninne.Nå skal venninnen flytte til det nærmeste tettstedet, for å begynne på videregående skole og min datter blir 'venneløs'
Hun bor i en liten bygd med ca 100 mennesker, med stort og smått.
Her er ikke snakk om en ungdom som driver på med manipulering eller annet, hun synes bare at far reiser så mye, og ikke 'bryr seg så mye om henne' fordi han overlater ansvaret til sin mor og andre.

Såfremt ikke far har begynnt å reise i forbindelse med jobben rimelig nylig, så må jo du også ha vært klar over hans pendling  den gang du mente at far burde ha hovedomsorgen....eller blitt klar over det  i etterkant (en gang i løpet av de siste fem år) uten at det var noen bøyg.

Hvis det ikke var et problem da - så ikke hold det mot ham nå (hvis det er du/dere gjør)

Samme går for datterens følelse av at pappa ikke bryr seg så mye om henne og overlater ansvaret til andre (bestemor og veninne - sistnevnte som nå skal flytte).....du bør forklare din datter at du selv ikke så det som noe problem og at far ikke skal bebreides for å ha den jobben han har.

Folk jobber for å klare sine forpliktelser. Ikke for å kvitte seg med sine barn eller fordi de ikke er glade i - eller bryr seg om  sine barn

Jeg har inntrykk av at det ikke egentlig er pappas jobb som er problemet i hovedsak  - men det faktum at hennes eneste veninne på stedet skal flytte. Og hvor du bor i forhold til "bygd og by" sier du ikke noe om.  "Sørover" er et vidt begrep.

Ettersom din datters veninne skal flytte for å begynne videregående, så forstår jeg det slik at din datter er året yngre enn sin veninne og ikke skal begynne videregående til høsten. At det som gjenstår er tiende klasse for henne.

For en ung jente å komme ny inn i en tiende klasse i et fremmed miljø der alle allerede er kjent med hverandre , trenger ikke å bli det letteste eller enkleste. Og det kan gi svært store forandringer på karakterer også - ikke nødvendigvis i positiv forstand. Det er et sjansespill når man skal søke seg på videregående og bør ha så gode/greie karakterer som mulig.

Hvis det skulle være slik at deres datter sliter fryktelig på ungdomsskolen der hun bor, og kanskje utsettes for mobbing - så ville jeg ikke ha så mange motforestillinger til flytting av en tiendeklassing. Men hvis det ikke er noe  galt på skolen eller i klassemiljøet - så er jeg betenkt.

Det er ikke nødvendigvis enkelt å hoppe inn i en ny tiendeklasse, få innpass, få venner eller smette rett inn i den type undervisning de får der. Det kan faktisk bli langt tøffere enn noen kan forestille seg.

Jeg  syns i grunn ikke at en tenåring skal flytte til den andre forelderen  fordi veninnen skal  begynne videregående på et annet tettsted - der den andre forelderen allikevel ikke bor. Og det har i grunn med skolegangen å gjøre. Skulle hun ikke finne seg til rette i en ny tiendeklasse eller ikke trives i klassemiljøet eller undervisningen være helt annerledes - slik at hun faktisk ville tilbake til sin gamleklasse for å fullføre tiende , så ville en slik mistrivsel og flytting hit og dit virkelig gå ut over hennes konsentrasjon og karakterer.

Derimot finner jeg det helt naturlig og også positivt hvis hun kunne begynne å planlegge flytting til mor, med det for øye å søke seg inn på VGS der mor bor - etter fullført tiendeklasse.

Og av èn eller annen grunn har jeg på følelsen at far mener det samme.

tikk
31.01.12 14:24
Sobrius: Jeg synes fremdeles du skal følge tikks råd, her er det nok kun vold som nytter.

Fikk ikke sitert hele det løgnaktige innlegget ditt. Du legger ord i munnen på meg som jeg aldri har sagt. Lærer du dine egne barn å lyve også?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg