Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Ny omgang med NAV

NYTT TEMA
MomentsInLove
MomentsInLoveInnlegg: 3445
31.01.12 20:28

Blott fordi man har skiftet jobb og eksen da har mistanke om at jeg vil få en høyere lønn i ny jobb!

Dette må undersøkes sagde hun og kontaktet NAV som igjen bad om fullt med opplysninger!

Kan man undres over at det ligger økonomiske undertanker ved dette?

Og ja jeg har fått ny jobb og får mye mer i lønn men dette blir jo naturligt regulert hver 1. juli av NAV

Beatrix_Kiddo
Beatrix_KiddoInnlegg: 3905
31.01.12 22:29
MomentsInLove: Og ja jeg har fått ny jobb og får mye mer i lønn men dette blir jo naturligt regulert hver 1. juli av NAV

Bidraget blir indeksregulert ut ifra det bidraget som er fastsatt. Bidraget blir ikke endret i forhold til ny lønn uten at en av partene ber NAV om ny beregning.

GARDSDATTRA
GARDSDATTRAInnlegg: 57702
01.02.12 01:11
MomentsInLove: Dette må undersøkes sagde hun og kontaktet NAV som igjen bad om fullt med opplysninger!
Kan man undres over at det ligger økonomiske undertanker ved dette?

Hun visste ikke, eller hadde ikke tillit til at systemet fungerer. Glem hele henvendelsen og konsentrer deg hellet om å holde en så god tone med dine barns mor som vel mulig.

Dette er en ikke-sak. En bagatell.

MomentsInLove
01.02.12 07:07
Beatrix_Kiddo: Bidraget blir indeksregulert ut ifra det bidraget som er fastsatt. Bidraget blir ikke endret i forhold til ny lønn uten at en av partene ber NAV om ny beregning.

Bingo! For det er jo nettopp det hun har gjort! I håp om at få fler peng!

MomentsInLove
01.02.12 07:17

Hun vet utmerket godt åssen systemet virker og hun gjør alt hun kan for å kreve meg for hver bide krone slik hun kan få til livets opphold uten å jobbe for det selv!

Jeg har nå sendt inn de opplysninger dem ber om og opprettholder mine forpliktigelser og den gode tone fra min side over for hu!

Ville blott dele dette med dere og vise til at ennå en gang har en kvinne kun hatt økonomisk hensikter fremfor å tenke på barnet først..

Hun har jo funnet ny kjærlighet og det synes jeg er fint.. Dem har inkomst i året på 1.2 mill pga hans jobb så penge trenger dem vel strengt talt ikke.. Men da det går på hennes lønn og ikke deres felles så er det klart at jeg tjener nå dobbelt av hun og bingo!  Men mer vil ha mer!

Åssen kan et barn koste mer hver måned når man øker i lønn?

Trodde det var en ca fastpris på hvor mye det koster i mat, barnehage, tøy også videre!

Dette blir vel som at alle rike med årslønn på 1 mill skal betale det dobbelte på offentlig transport!

Nissekjærringa
NissekjærringaInnlegg: 20
01.02.12 20:39

Trist at det plager deg å hjelpe til med å forsørge ditt eget barn.

Pappa1000
Pappa1000Innlegg: 1055
01.02.12 21:18
Nissekjærringa: Trist at det plager deg å hjelpe til med å forsørge ditt eget barn.

Jeg tror ikke det er det som er poenget her. 

Jeg, f.eks,  har en ordning fastsatt av NAV, men jeg betaler frivillig omtrent 50% mer enn det som er fastsatt i tillegg.

Likevel blir man som far og samværsforelder nærmest behandlet som en kriminell.  Hele måten dette systemet fungerer på er nedverdigende. 

BornOnThe4thOfJuly
BornOnThe4thOfJulyInnlegg: 41526
02.02.12 01:51
MomentsInLove: Åssen kan et barn koste mer hver måned når man øker i lønn?

Opplegget er vel heller at du skal betale en større andel av det det koster å ha et barn dersom din lønn øker mer enn hennes. Dere skal sammen betale for hva barnet koster og opplegget er slik at den med størst inntekt skal ta den største byrden.

Men hvorfor kontaktet du ikke NAV selv slik at riktig beløp kunne trekkes så fort som mulig etter lønnsforhøyelsen? Tenkte du på din egen økonomi?

Neith
NeithInnlegg: 18682
02.02.12 11:32

Du tenker vel like mye på penger selv, i og med at du ikke kontaktet NAV med en gang og fikk de til å øke satsen.

Regelen er at den med størst inntekt skal betale mest (for barnets del). Hadde situasjonen vært omvendt, hadde mor måttet betale mest. Men nå er det nå en gang slik at menn som oftest tjener mer enn kvinner, og dermed må bidra mer.

At hun ikke jobber får du se på som et pluss, siden hun da har bedre tid og overskudd til å være med datteren din.

Nissekjærringa
02.02.12 15:17

Den eneste trøsten er at barna til slutt, etter som de vokser til, ser sannheten i både  hvordan mor og far oppfører seg. Slik at de selv tar en avgjørelse om hvordan de vil forholde seg til dem. Er du ærlig  og tar  ordentlig vare på barna, så er det bare å "sitte på gjerdet" å vente til ungene selv ser ting. Det å prate skitt om den andre forelderen fungerer kanskje der og da, men sannheten kommer alltid frem til slutt. Uten at jeg skal spekulere i hvem her inne som gjør hva. Men barn KOSTER, det er i hvert fall sikkert.

MomentsInLove
03.02.12 06:56
BornOnThe4thOfJuly: Men hvorfor kontaktet du ikke NAV selv slik at riktig beløp kunne trekkes så fort som mulig etter lønnsforhøyelsen? Tenkte du på din egen økonomi?

Startet i ny jobb i jan! Så dette "barnet" er ikke mange timer gammelt!

Derfor!

MomentsInLove
03.02.12 06:57
Neith: At hun ikke jobber får du se på som et pluss, siden hun da har bedre tid og overskudd til å være med datteren din.

Jamen hun jobber da fulltid - 37.5 timer i uka..

MomentsInLove
03.02.12 07:02

Nisse:

Vi krangler ikke mye sånn sett! Og det mest fordi hver gang hun kommer med sine holdninger og bestemmelser så sier jeg ikke noe som kan yppe til krangel. Jeg sier som regl at vi finner nok en løsning.

Og de gange jeg har vist til reglverket så har hun avvist det og fnyst av det og sagt at man må ikke følge regler alltid..

Men det er jo nettopp det hun selv gjør! Forskjellen er at det er "hennes" regler som gjelder!

puma1
puma1Innlegg: 19776
03.02.12 08:13
MomentsInLove: Hun vet utmerket godt åssen systemet virker og hun gjør alt hun kan for å kreve meg for hver bide krone slik hun kan få til livets opphold uten å jobbe for det selv!

Trodde det var barnet ditt det handlet om.

Men hvorfor i alle dager bruke NAV til bidragsfastsettelse, når NAV selv har en gratis bidragskalkulator på sine sider. http://tjenester.nav.no/bidragsveileder/steg1.action

Hvorfor ikke sende mail til hverandre straks det inntrer endringer? Gratis. Istedenfor å måtte betale rettsgebyr *2 = kr 1720. Ikke bare ved inntektsendring, men ved mistanke om inntektsendring?! Har dette barnet to inkompetente foreldre? På det sosiale og det økonomiske plan?

BornOnThe4thOfJuly
03.02.12 09:03
MomentsInLove: Startet i ny jobb i jan

Så du hadde tenkt til å gå til NAV neste uke uansett?

MomentsInLove
03.02.12 18:46
BornOnThe4thOfJuly: Så du hadde tenkt til å gå til NAV neste uke uansett?

Jo jeg hadde jo tenkt å regulere det for ellers biter det en i ræva lenge etterpå men gi meg nå en sjans for å starte å få første lønn! Hun kontaktet jo NAV faktisk før jeg hadde startet!

MomentsInLove
03.02.12 18:52
puma1: Men hvorfor i alle dager bruke NAV til bidragsfastsettelse, når NAV selv har en gratis bidragskalkulator på sine sider. http://tjenester.nav.no/bidragsveileder/steg1.action
Hvorfor ikke sende mail til hverandre straks det inntrer endringer? Gratis. Istedenfor å måtte betale rettsgebyr *2 = kr 1720. Ikke bare ved inntektsendring, men ved mistanke om inntektsendring?! Har dette barnet to inkompetente foreldre? På det sosiale og det økonomiske plan?

Vet du hva!! Dette forslag kom jeg med i starten!!!! En privat avtale og så kunne vi styre uten om det offentlige! Meeeeeeen næ nei! Hun skal ha "noen" til å overvåke" regler

Synes egentlig det bare er tull - om foreldre klare å ordne opp selv så er det jo best Men når et brudd er et faktum så er ikke tilliten stor hos noen av partene! Hun ble oppfordret av venninner til å melde meg inn!

Det som er litt underlig å tenke på.. Dem tjener jo bra samme og mangler ikke de ekstra 300-500 kr i mnd men det hos meg betyr mye!

Safina
SafinaInnlegg: 826
03.02.12 19:26
Nissekjærringa: Trist at det plager deg å hjelpe til med å forsørge ditt eget barn.

Tror ikke det er snakk om at det er et problem å hjelpe til med å forsørge eget barn, problemet er vel prinsipiellt da eksen tydeligvis er ute etter penger. Jeg synes det hun prøver på nå er relativt lavmål og hun er klar over at det kan bli uggen tone når hun gjør ting som dette mellom henne og barnefaren. Det er vel hun som setter sin økonomi foran barnet hennes. Det er skammelig synes jeg.

Safina
SafinaInnlegg: 826
03.02.12 19:27
MomentsInLove: Kan man undres over at det ligger økonomiske undertanker ved dette?

Selvfølgelig er det økonomiske baktanker ved det hun nå gjør, uten tvil.

Men barnebidraget du må betale henne blir regulert utifra inntektene dine, desverre. Det er ingen "fastpris" såvidt jeg vet...

MomentsInLove
03.02.12 19:38
Safina: Tror ikke det er snakk om at det er et problem å hjelpe til med å forsørge eget barn, problemet er vel prinsipiellt da eksen tydeligvis er ute etter penger. Jeg synes det hun prøver på nå er relativt lavmål og hun er klar over at det kan bli uggen tone når hun gjør ting som dette mellom henne og barnefaren. Det er vel hun som setter sin økonomi foran barnet hennes. Det er skammelig synes jeg

Da er jeg altså ikke alene om den tanke!

Føler ellers at alle bare vil motsige meg fordi dem tror jeg er en stygg jævel som ikke vil betale!

Jeg legge mye kroner i jenteungen min altså! Mat av bedre kvalitet enn grandis og dra på turer/ gjør ting!

Jeg prøver ikke å kjøpe henne kjærlighet men om du skal i svømmehallen så koster det fort 200 i inngang og div kosespise i tillegg!

Alt dette dra jo hardere på en singel manns økonomi enn på ett pars

BornOnThe4thOfJuly
03.02.12 21:30
MomentsInLove: Jo jeg hadde jo tenkt å regulere det for ellers biter det en i ræva lenge etterpå men gi meg nå en sjans for å starte å få første lønn! Hun kontaktet jo NAV faktisk før jeg hadde startet!

Hun kjenner deg sikkert bedre enn meg.

MomentsInLove
04.02.12 07:24

Hvorfor må man alltid være skyldig når man skriver her på VGD

Uansett hva jeg skriver så er det alltid en som skal ødelegge opplegget

Jeg er ikke den skyldige her!

Jeg betaler jo det jeg må og prøver å samtidig å samarbeide med en kvinne om et barn vi har sammen!

Jeg har halvt så mye i husinnkomst som dem har og likevel trekker folk det over på meg som om jeg er skyldig i  å ikke ville betale.. Jeg skrev denne tråden for å fortelle det som mange gutter opplever og som er sant

Bling da er det meg som det er noe galt med!

Etter vi sluttet med å være kjærster så fikk hun del i overskudd på felles bolig som ikke hun har vært med på å generer! Dermed har hun i utgangspunktet tjent på å være sammen med meg i første omgang - men mer vil ha mer og derfor ønsker jeg å vite om det er mulig å begrense noe av tilgangen på mine penge!

Men skytt i vei dere! Stålet blir bare tykkere

Nissekjærringa
04.02.12 19:49
Safina: Tror ikke det er snakk om at det er et problem å hjelpe til med å forsørge eget barn, problemet er vel prinsipiellt da eksen tydeligvis er ute etter penger. Jeg synes det hun prøver på nå er relativt lavmål og hun er klar over at det kan bli uggen tone når hun gjør ting som dette mellom henne og barnefaren. Det er vel hun som setter sin økonomi foran barnet hennes. Det er skammelig synes jeg.

Det er vel vanskelig å diskutere en enkelt sak, men heller fornuftig å diskutere reglene. For det er vanskelig å vite hvem som forteller sannheten. Så kanskje vi burde holde oss til det. Men er dette et stort problem i dag? Trodde ungene ble sendt mellom forledrene som en annen pakke. Men det er klart, alle vil har mest mulig penger om det nå er far eller mor det er snakk om. Hvordan skal man klare å gjøre dette rettferdig gjennom systemet. Mens noen bruker bidraget på ungene, så er det andre som heller kjøper seg en flatskjerm. Så uansett blir det ikke noe rett svar.

Pappa1000
Pappa1000Innlegg: 1055
04.02.12 23:01
Nissekjærringa: Det er vel vanskelig å diskutere en enkelt sak, men heller fornuftig å diskutere reglene. For det er vanskelig å vite hvem som forteller sannheten. Så kanskje vi burde holde oss til det. Men er dette et stort problem i dag? Trodde ungene ble sendt mellom forledrene som en annen pakke. Men det er klart, alle vil har mest mulig penger om det nå er far eller mor det er snakk om. Hvordan skal man klare å gjøre dette rettferdig gjennom systemet. Mens noen bruker bidraget på ungene, så er det andre som heller kjøper seg en flatskjerm. Så uansett blir det ikke noe rett svar.

Et stort problem i dag er at mødre har uforholdsmessig stor makt i slike saker.  Støtteordningene oppmuntrer dessuten mødrene til ikke å samarbeide med fedrene.  De fleste støtteordningene forutsetter at en forelder har omsorgen alene. 

Dersom bidragsordningen belønnet samarbeid, ville langt flere fedre oppleve at det var meningsfylt å betale bidrag. 

Dersom man, i tillegg til å bli fratatt medinflytelse for sine egne barn, nærmest skal kriminaliseres og ydmykes av NAV og andre forvaltningsorganer, så er dette et alvorlig likestillingsproblem. 

Det som forundrer meg er hvor mange her inne som prøver å tåkelegge denne mangelen på likestilling ift barn og foreldreskap. 

BornOnThe4thOfJuly
05.02.12 00:25
MomentsInLove: Hvorfor må man alltid være skyldig når man skriver her på VGD

Det blir bare litt merkelig hva du skriver i startinnlegget og det som må oppfattes av kritikk av din eks.

Hun slo deg altså med noen få uker i forhold til å ta kontakt med NAV for å få justert barnebidraget.

Dere hadde altså samme tanke, i følge deg selv, men eksen din gjorde noe kritikkverdig fordi hun gjorde det du ville ha gjort selv et par uker senere.

Jeg har litt problemer med å følge deg her.

Slik jeg ser det får jeg bare to mulige troverdige forklaringer for hva du skrev av kritikk mot eksen din i startinnlegget.

1. Du hadde overhode ikke tenkt til å si i fra til NAV.

eller

2. Du er kritisk til hva eksen gjør uansett hva hun gjør og uansett om du gjør det samme eller hadde tenkt til å gjøre det samme.

Begge deler er forsåvidt menneskelige trekk, men dessverre lite å bygge en debatt på VGD på.

For leser du startinnlegget ditt en gang til så er altså det du vil debattere noe du selv sier du  ville gjort bare noen uker senere.

MomentsInLove
05.02.12 01:56
BornOnThe4thOfJuly: 2. Du er kritisk til hva eksen gjør uansett hva hun gjør og uansett om du gjør det samme eller hadde tenkt til å gjøre det samme.

Næ jeg ville bare ha frem i lyset om det finnes måter å slippe billig på

Man kan jo godt undersøke saken uten at man nødvendigvis gjør noe med det!

Men hadde ikke du reagert om du visste at din eks samboer gjorde dette fordi hun elsker penge? Selvom dem egentlig ikke trenger de ekstra 0-500 kr i mnd? (1.2 mill i inntekt)

Ville ikke du ha funnet ut av om man kunne slippe billigere?

BornOnThe4thOfJuly
05.02.12 02:21
MomentsInLove: Næ jeg ville bare ha frem i lyset om det finnes måter å slippe billig på Man kan jo godt undersøke saken uten at man nødvendigvis gjør noe med det! Men hadde ikke du reagert om du visste at din eks samboer gjorde dette fordi hun elsker penge? Selvom dem egentlig ikke trenger de ekstra 0-500 kr i mnd? (1.2 mill i inntekt) Ville ikke du ha funnet ut av om man kunne slippe billigere?

Men du hadde vel allerede bestemt deg for å kontakte NAV uansett, ikke sant?

Jeg hadde overhode ikke brydd meg om eksen min hadde den ene eller andre grunnen til å gå til NAV.

Som far ville jeg selvsagt ha betalt det jeg skulle betale og ikke prøvd å lete etter smutthull for å slippe å bidra økonomisk til oppveksten til mitt avkom.

Det kunne imidlertid hende at at jeg ville reagert på ting min eks gjorde overfor mitt avkom, men da hadde det vært det jeg reagerte på, ikke hva jeg betalte i barnebidrag.

For meg er det en selvsagt ting at foreldre deler på kostnadene for avkommet sitt og NAV sin løsning der den som tjener mest betaler størstedelen synes for meg ganske rettferdig. Det beste hadde selvsagt vært om foreldrene kunne ha kommet fram til en ordning selv, men det toget ser ut til å ha gått i ditt tilfelle.

Mistroen dere imellom ser ut til å være forholdsvis stor. Og det er denne mistroen som er det egentlige problemet slik jeg ser det, ikke disse pengene som dere begge etter sigende hadde tenkt til å ordne opp i.

MomentsInLove
05.02.12 09:33

Systemet er jo uretferdig

Dem er to med årlig husinkomst på 1.2 og har råd nok til å betale uten å få penge fra meg!

Jeg bor alene og har de samme utgifter til de fleste ting i livet så som bil, husleie, forsikringer, lisens etc etc

Og da fordi jeg nå har byttet jobb så skal jeg betale mer i form av %ten stiger! Altså vil jeg stadig ha dårlig råd i forhold til dem og jeg også ønsker å kunne gjøre ting i helgene som koster litt penge! Ofte så må jeg enten nøjes med gåturer eller vi bare er hjemme fordi jeg ikke finner penge til å kunne dra i svømmehallen feks. Jeg driver stadig å betale på gammel moro med hu, mens han betalt ut hennes del..

Klart man undersøker sine muligheter og ikke bare driver rundt som et hvert annet sau i dette land!

joplina
joplinaInnlegg: 61321
05.02.12 10:04
MomentsInLove: Systemet er jo uretferdig
Dem er to med årlig husinkomst på 1.2 og har råd nok til å betale uten å få penge fra meg!

Hva er urettferdig med systemet som tilsier at samværsforeldre betaler bidrag for sine egne  barn, sa du?

Du sitter jo å gjentar at din eks og hennes nye kjærlighet (som du kaller ham) har en årlig innkomst på 1,2 millioner, slik at de (les: hennes nye kjærlighet) har råd til å forsørge dine barn uten å få penger fra deg.

- Jeg skjønner ikke den biten jeg....

Du syns at den nye mannen  til din eks, skal betale din part - for du bor alene og har så masse utgifter, at dagens system er urettferdig når du må betale bidrag for dine barn.

Jeg tenker at det hadde i hvertfall vært et urettferdig system hvis noen som forelsker seg i - og flytter sammen med en kvinne eller mann som har hovedomsorgen for barn , da skulle bli  avkrevd å betale bidrag for disse barna - slik at bidragsforelderen slapp å betale.

Liksom ikke nok at noen finner en mor/far med barn, og tar barna med på kjøpet for å leve sammen med sin store kjærlighet...alltså  å akseptere og godta at denne kjærligheten kommer MED barn , og at disse barna behandles godt og inkluderende fordi de er en del av sin mor/far som denne personen elsker...Neida, i tillegg blir de pliktige å forsørge disse barna mens barnas  andre kjødelige forelder ;  samværsforelderen  skal slippe....?

- Nei, jeg skjønner ikke denne argumentasjonen din

MomentsInLove
05.02.12 13:24
joplina: Hva er urettferdig med systemet som tilsier at samværsforeldre betaler bidrag for sine egne barn, sa du?
Du sitter jo å gjentar at din eks og hennes nye kjærlighet (som du kaller ham) har en årlig innkomst på 1,2 millioner, slik at de (les: hennes nye kjærlighet) har råd til å forsørge dine barn uten å få penger fra deg.
- Jeg skjønner ikke den biten jeg....

Jeg regner ikke med at du skal kunne forstå heller!!!

Jeg var så heldig å finne Norges størreste golddigger! Og hun har penge som førstekjærlighet hos menn! Sorry men hadde ikke det vært slik så hadde situasjonen vært komplett annerledes!

Men igjen! Jeg forventer ikke at du skal forstå!

Jeg blir jo bare en taper i dette spill om penge da jeg ikke får muligheten for 50% samvær heller (fordi da måtte jeg vinne i retten, da hun nekter at vi skal dele datteren 50%)

Og gjett hvem som er 80% på min side?? Han nye mannen!!! Han har sagt at han kan ikke bestemme men driver å prøve å påvirke hu!

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester