Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Separert og kastes ut med datter

NYTT TEMA
wenhegg
wenheggInnlegg: 8
06.04.14 16:32

Hei

Jeg trenger virkelig et godt råd her nå. Jeg og mannen min er separert. Han har hatt særeie de 17 årene vi har vært gift. Har ei datter på 10 år. Alt av lån og hus står i hans navn. Jeg er uføretrygdet , han tjener 1300000.-  Huset skal selges, jeg og datter må flytte. Jeg kan ikke søke om bidrag fordi jeg ikke har en annen adresse en han . Han vil ikke flytte. Jeg kan ikke få leilighet fordi jeg ikke har penger til depositum. Jeg kan ikke få lån i bank , min uføretrygd er ikke ferdig beregnet før om 4 mnd. Jeg har 14000.- pr mnd til meg og datter. Jeg får ikke hjelp av sosialen fordi de mener han har forsørgeransvar. Men han sier han ikke kan hjelpe. Sosialen mener jeg har krav på et eller annet skjevdeling ved salg av hus og vil ikke hjelpe meg fordi jeg har krav. MEN::::  Om jeg skal få noe ut av salg av bolig eller hans økonomi må jeg gå rettens vei. DET kan ta lang tid sier advokat. Hva gjør jeg da? Sove på gaten? Ingenting "galt" med meg , fornuftig oppegående kvinne , aldrig gjort noe galt . Betalt min skatt. Nå trenger jeg hjelp av det samfunnet jeg lever i , er en tøff periode for datter og meg. MEN DET ER INGEN DER . Hva gjør jeg? 20år med samme mann , ingen nær familie , ingen jeg kan spør om et lån av....... Hva gjør jeg nå ? Noen som har opplevd dette selv? Eller er jeg den eneste i verden som er så uheldig å bli separert uten å ha spart opp penger til å ha råd til det ?

(Innlegget ble redigert 06.04.14 16:35)

wenhegg
wenhegg
06.04.14 17:20

Noen som kan forklare hvordan en sletter eget innlegg?

Smaukjærring
SmaukjærringInnlegg: 15490
06.04.14 17:23

Send en epost til moderator så ordner de det for deg.

Link til epost nederst på siden.

For øvrig ønsker jeg deg lykke til med situasjonen du står midt oppi:)

PerfectSense
PerfectSenseInnlegg: 4169
06.04.14 17:26
wenhegg: Noen som kan forklare hvordan en sletter eget innlegg?

Tror ikke det går, faktisk :-)

Jeg kan ikke svare deg på spørsmålene dine, men hvorfor må datteren din flytte? Er han ikke faren hennes?

Poenget er at det er mye dyrere å forsørge to enn bare seg selv, så dersom han er faren hennes så bør hun bli boende der til du har etablert deg en annen plass. Det høres nok ikke så kjekt ut, men det er nå en gang sånn det er.

wenhegg
06.04.14 17:40

Vår datter har ikke noe greit forhold til sin far. Hun vil ikke bo hos han , og han er heller ikke villig til å justere sin reisejobb for å kunne ta vare på henne. Det er leit , men slik er det. Jeg hadde nok heller aldri reist fra henne. Hennes far er fullstendig likeglad , og drikker en del

PerfectSense
PerfectSenseInnlegg: 4169
06.04.14 17:52

Dessverre en skikkelig lei situasjon du har havnet i. Jeg vet faktisk ikke hva som er mulig eller ikke, men det regner jeg med du har fått advokaten til å sjekke opp i.

Må si det er bekymringsverdig at dere har bodd i samme hus som en som drikker for mye, så kanskje dette er det beste som kunne skje. Selvsagt ikke akkurat nå som ting ser mørkest ut, men i det lange løpet vil det nok kanskje være det. 

Du får uansett ha lykke til! Håper det ordner seg c",)

wenhegg
06.04.14 18:03

Jeg spurte en advokat , men da hun sa det tar tid så tenker jeg ikke mere på det. Jeg vil bare starte på nytt med min detter og meg. Det er det som er problemet. Jeg orker ikke tanken på å krangle i retten pga økonomi. Lykke er ikke gods og gull. Det eneste jeg trenger hjelp til er faktisk et beløp til depositum slik at min datter og jeg kan starte på nytt. Han kan beholde sin millioninntekt , jeg får et nytt liv med det kjæreste jeg eier : min datter. Men jeg må bare igjen si at jeg forstår ingenting av at en ikke kan få hjelp av sosialen til depositum som et lån eller tilskudd eller hva de kaller det  :)

nattogdag2
nattogdag2Innlegg: 4820
06.04.14 18:21
wenhegg: eg spurte en advokat , men da hun sa det tar tid så tenker jeg ikke mere på det. Jeg vil bare starte på nytt med min detter og meg. Det er det som er problemet. Jeg orker ikke tanken på å krangle i retten pga økonomi. Lykke er ikke gods og gull. Det eneste jeg trenger hjelp til er faktisk et beløp til depositum slik at min datter og jeg kan starte på nytt. Han kan beholde sin millioninntekt , jeg får et nytt liv med det kjæreste jeg eier : min datter. Men jeg må bare igjen si at jeg forstår ingenting av at en ikke kan få hjelp av sosialen til depositum som et lån eller tilskudd eller hva de kaller det  :)

Ta kontakt med Juridisk rådgivning for kvinner.

Far skal selvfølgelig betale barnebidrag i henhold til hva han tjener. 

Og han kan ikke kaste sitt mindreårige barn på gata, det er ikke lov. 

Datteren din er 10 år? Da må dere på megling, det er obligatorisk.

Med mindre han er voldelig, så hadde jeg ikke flyttet ut. Skjønner godt at det er vanskelig for deg, og at du ikke har lyst til å krangle. 

Har dere søkt separasjonsbevilgning fra fylkesmannen? For å få hjelp fra Nav, er det nok der du må starte. 

Bra at du har fokus på barnet. Lei for hva du går igjennom, lykke til!

wenhegg
06.04.14 18:41

vi har vært hos megling , jeg fikk separasjonsbevilgning selv om vi har felles adresse , men får ikke hjelp av NAV fordi han eier huset vi bor i. OG at han har samme adresse . Han er villig til å betale 5000.- i bidrag med privat avtale. Vår datter skal være 100% hos meg. SÅ NAV er ikke snille :)

nattogdag2
06.04.14 19:39
wenhegg: vi har vært hos megling , jeg fikk separasjonsbevilgning selv om vi har felles adresse , men får ikke hjelp av NAV fordi han eier huset vi bor i. OG at han har samme adresse . Han er villig til å betale 5000.- i bidrag med privat avtale. Vår datter skal være 100% hos meg. SÅ NAV er ikke snille :)

5000 i bidrag er bra. I tillegg har du krav på dobbelt barnetrygd. Også kommer de 14000 i tillegg, ikke sant? Da har du litt over 20 000 i mnd. Har du gått i banken og spurt om et lån til depositium? Og be jurk om hjelp til å klage på vedtaket om avslag fra Nav. Men skal han virkelig ikke ha noe samvær?

Gubbenilia
GubbeniliaInnlegg: 2729
07.04.14 14:05

Kr 5000 i bidrag er lavt. Hvis barnet skal være 100% hos deg, og du har en uføretrygd på ca. 120 000 mens barnefaren har en inntekt på 1,3 mill., skal du i hvert fall ha kr. 6 000 /mnd. Prøv NAV-kalkulatoren på NAV.no 

nattogdag2
07.04.14 14:54
Gubbenilia: Kr 5000 i bidrag er lavt. Hvis barnet skal være 100% hos deg, og du har en uføretrygd på ca. 120 000 mens barnefaren har en inntekt på 1,3 mill., skal du i hvert fall ha kr. 6 000 /mnd. Prøv NAV-kalkulatoren på NAV.no

Jeg la inn hennes inntekt, som hun skrev var 220000, og hans på 1,3mill, kalkulatoren ga 4850 kr. Samværsalternativet var fra 0 til 1,9 dager i mnd. 

pooo
poooInnlegg: 2090
17.04.14 05:13
wenhegg: Ingenting "galt" med meg , fornuftig oppegående kvinne , aldrig gjort noe galt . Betalt min skatt.

Fornuftig og oppegående? Er du det når du gifter deg, flytter inn til en mann som eier alt -  ikke har gjort avtale om å kjøpe deg inn i denne boligen eller kommer deg inn på boligmarkedet selv (og f.eks. leier ut den boligen) og lager barn?

Det betyr vel at han har ervervet seg dette (boligen) før han møtte deg? Du skriver at "alt av lån og hus står i hans navn". Hvis det er han som eier det, skal det selvsagt stå i hans navn. Hvis det er tilfellet - og han også løpende har betalt lån og vedlikehold etc. og du ikke har hevet levestandarden hans i vesentlig grad med det du har bidratt med - vil jo du som fornuftig, oppegående kvinne vite at du ikke har sikret deg ved en evt. skilsmisse?

Det er trist for alle som havner i den situasjonen, men det er ikke få ganger vi leser om dette og ser store oppslag om at kvinner må tenke på disse tingene - for å sikre seg. Det er like mye kvinners ansvar å sikre seg - som menns ansvar å sikre seg. 

Aldri gjort noe galt? Du må i så fall være det eneste mennesket på jorden som ikke har gjort det. Det å få barn med en som drikker for mye - eller bli boende med barnet hos en mann/ far som drikker for mye etter han evt. begynte med det - vil de fleste fornuftige, oppegående mennesker si er galt.

Det er trist for alle som kommer i din situasjon - men det er på høy tid at voksne mennesker som flytter under samme tak - også kvinner - tar sitt ansvar og ikke legger alt på sin partner. Dette ansvaret bør kjennes ekstra stort når en velger å sette barn til verden, da disse valg også vil få konsekvenser for disse.

Et økonomisk tips: Hvis du vet at han fikk igjen på skatten (og du ikke har, har fått skattesmell eller evt. fått igjen lite) så vent til senest mulig i året - før dere fysisk flytter fra hverandre - om mulig. Loven sier at dere skal "dele" oppgjøret det året dere flytter fra hverandre. Det er ikke separasjonsdato som gjelder - men den datoen dere faktisk flyttet fra hverandre. Det betyr at hvis han f.eks. fikk igjen 300.000,- på skatten har du krav på 150.000 delt på 12 x antall måneder i året dere bodde sammen før dere flyttet fra hverandre. Dvs. hvis du flytter ut (eller han flytter ut) 30. juni har du krav på 125.000,- av disse. Bor dere under samme tak til nyttårsaften, har du krav på 150.000,- av disse. 

Husk at han kan kreve deg for det samme om han har fått en stor skattesmell - og han kan kreve halvparten av det du evt. har fått igjen - for de månedene dere faktisk har bodd fysisk sammen det året dere flytter fra hverandre. Har du fått skattesmell kan du kreve at han skal betale deg halvparten for de månedene dere faktisk har bodd fysisk sammen.

Mange er ikke klar over denne paragrafen i eksteskapsloven. Slik sett burde ektefeller kanskje ha rett til å være med å bestemme skattetrekket til ens ektefelle?

Da ikke alle er kjent med denne loven, anbefaler jeg at du gjør deg kjent med skatteoppgjøret til din eks - før du foretar deg noe eller tar dette opp - slik at du ikke risikerer å gi ris til egen bak. Du har rett til å få denne informasjonen fra likningskontoret, da dere er/har vært gift.

Lykke til!

pooo
poooInnlegg: 2090
17.04.14 05:24
wenhegg: Han kan beholde sin millioninntekt , jeg får et nytt liv med det kjæreste jeg eier : min datter.

Husk at din datter er kanskje det kjæreste du har - men du eier henne ikke ;) 

duogjegogvito
duogjegogvitoInnlegg: 300
20.04.14 01:43

Beklager... Men jeg værer en annen historie fra far (om han hadde fått uttale seg). Og måten du fremstiller barnet som "ditt" gjør meg en smule bekymret... Håper ikke du er en av disse vanskelige kvinnene som gjør det vanskelig for far å ha rikelig samvær med DERES barn.

duogjegogvito
duogjegogvitoInnlegg: 300
20.04.14 01:45

Har du ikke venner som hjelper deg i krise? Bo en måned eller to hos noen? Ellers har du krav på hjelp fra nav. De må stille garanti for depositum eller låne deg pengene til depositum. Og hva med kredittlån eller forbrukslån. I slike tilfeller kan selv høyrentelån forsvares, mener nå jeg.

alva1
alva1Innlegg: 13726
13.06.14 05:24
duogjegogvito: Håper ikke du er en av disse vanskelige kvinnene som gjør det vanskelig for far å ha rikelig samvær med DERES barn.

Tenk å si noe så grusomt når dama uttrykkelig presiserer at faren ikke er villig til å ta ansvaret for deres felles barn og priorieterer jobben foran. Drikker en hel del og at han og barnet i utgangspunktet ikke har et greit forhold! Hun skrev også: VÅRT BARN.

Skammelig.

(Innlegget ble redigert 13.06.14 05:36)

alva1
alva1Innlegg: 13726
13.06.14 05:33
wenhegg: Jeg hadde nok heller aldri reist fra henne. Hennes far er fullstendig likeglad , og drikker en del

Selvfølgelig skal du ikke reise fra henne og la henne være hos en far som er likeglad og drikker og i tillegg ikke vil prioritere sitt eget barn foran jobb. Bra at du tenker på barnet her, men ellers så hadde det vært en ide å gjøre det slik du fikk forklart over.

Uheldigvis er det slik at mange kvinner ikke sikrer sin fremtid økonomisk og gjør slik du nå har gjort og det er fryktelig synd! Jeg tviler ikke på at du har gjort en durabelig innsats i deres felles hjem som han nå høster frukter av og at du har tatt deg av deres felles barn. Bare synd det ikke gir avkastning økonomisk.

Ønsker deg lykke til og følg rådene du har fått her.

De er gode. :)

Bill_Babba
Bill_BabbaInnlegg: 5726
13.06.14 23:49

Hei.

Lei situasjon.

Men:

Når det gjelder særeie, så kan du faktisk få ut noe, men du må bevise event at du har vært med økonomisk på å heve husets verdi (noe som er tvilsomt da du er trygdet)

Men det du muligens kan klare, er en kompensasjon for husarbeid over tid, da jeg antar att du har utført dette i huset den tiden dere har bodd  sammen. Men kan ham vise til hushjelp og vaskehjelp til tider så står du svakere der.

Leser også barnebidrag tilbudet, den er bra. det er en privat avtale hvor dere begge "vinner" du får litt mer, og han betaler litt mer, men i praksis mindre da en privat avtale ikke har visse gebyrer som kommer om det styres via det offentlige.

Din totale inntekt etter du har flytta, blir helt ok, men sikkert en god omvelting for dere, da dere helt sikkert har noen vaner grunn han sin inntekt.

Når det gjelder å leie, så fins det depositum forsikring, og en kan bruke Nav som garanti for depositum også, og du skal kunne få dette.

Men de fleste utleiere vil trolig svelge en vanlig forsikring framfor NAV forsikring.

Du kan også bruke event Utleiemegleren, dem liker jeg egentlig ikke, men dem har depositumforsikring som en vanlig opplegg. eks. om husleien er 7 000,- så betaler du en gang ett beløp på eks 1 500,- for depositum forsikring. Det er ett engangsbeløp.

Jeg har selv vært igjennom enslig far med 3 barn i barnehage alder og 18 000,- i netto intekt og 0,- i barnetrygd. Leide leilighet for 8 000,- pr måned. Og det går helt fint.

Jeg grovregnet din intekt til ca 20 000,- pr måned netto. Og det er jaggu bra å leve for når dere er to, og jentungen er 10år.

Da slipper du barnehage eller sfo regninger. Dette greier du fint.

evelynchristinekoritsch
evelynchristinekoritschInnlegg: 2
10.10.19 14:20

Eg har opplevt samme situasjonen før 3år. Eg valgte å gå i krisensenteret og søkte om kommunalt bolig.

Eg har fått mykje hjelp råd og veiledning fra krisensenteret og NAV.

For kommunalt bolig trenger du ingen depositum.

Nav hjelper med det mindste (vaskemaskin, senger, TV, sofa, sofabord, klesskap, støvsuger og liten kjøkkenutstyr - etter søknad om...).

Ber om timeavtale med NAV. Og ber om råd og veiledning. Kommunalbolig er ikkje alltid dårlig. Eg har fått 2sov, stue med åpen kjøkken og alkove. Hyggelige, sosiale naboer.

Du trenger nettverk. Det kan du få med frivillig sentralen og kirkens bymisjon. Nettverk og venner eg svært viktig.

Også familievern hjelper mykje.

Du kan klarer det.

Men kun DU.

Stå på og vær modig. Ta sjansen for ny oppstart i ny liv. Livet er fint.

Dattera din trenger sterk mamma OG trygghet og framtid med forutsebarhet.

Du klarer det. Kanskje du kan søkjer en litan jobb. Også viss du er ufør. Situasjonen er ikkje så håpløst som du føler det for øyeblikk.

Skaper deg egen konto. Gå til familievern og NAV (da MÅ du har profil hos NAV -trenger 30 min).

Skiv søknad om kommunalbolig med separering og store problemer med mannen din som begrunnelse). Da få du snarast my bosted. Kommunalbolig koster ikkje mykje.

Så søker du hos husbanken.no om bostøtte.

Hos NAV søker du om utvidet barnetrygd (for alenemor) og om barnebidrag. Det kan du gjøre med saksbehandlar.

Og så søker du økonomisk støtte / nødhjelp. Du har lov på det.

Det er liten økonomi men deg er ein OPPSTART.

Men meir enn du har no med 14000kr/mnd blir det ikkje. 

Eg har hatt mykje mindre og klarte meg med 3 barn.

Etter norsk lov er separert ektemann IKKJE økonomisk ansvarlig for deg. Dessverre.

Men han er ansvarlig for barna sine med bidrag. Den krever NAV for deg. I verste fall får han utpanding.

Han er ansvarlig med 50% av: penger for skulereiser, klær, mobil, seng, møbler, kjeveortopedisk behandling, lommepenger, gebyrer for training /idrett, kulturskule osv. 

Helge Dolsvåg eg kjempeflink advokat. Han har jobbet for meg. Du har lov på frirettshjelp.

Du trenger ikkje økonomi av ektemann.

Du skaper din egen.

Stå på og ordne opp step by step. Og du få se, du har mykje meir selvtillit. Og det er bra for dattera din.

Ta med ALLE papirene som du har om separering og foreldreansvar viss du har den allerede.

Haldel av huset er din samt innbo og bil, så lenge dere har INGEN ekteskapsavtale /kontrakt.

Viss han selger huset MÅ du få halvdel av summ på kontoen din. Og da har du god nok økonomi at du trenger ingen økonomisk støtte eller bostøtte.

Utvidet barnetrygd og bidrag få du så lenge du er alenemor og barn er under 18. Det er ~4000kr.

Ønsker deg masse lykke til og varmt klem med utfordringer dine....

(Innlegget ble redigert 10.10.19 14:33)

evelynchristinekoritsch
evelynchristinekoritschInnlegg: 2
10.10.19 14:39

Dessverre få ho ingen depositumsforsikring fordi ho har ingen jobb. Og det er krav på alle depositumsforsikringer ( husleie.no / trygd.no / d.soderbergpartners.no eller bank brev).

Men NAV gjører også slik brev som bank for depositum.

kytec
kytecInnlegg: 46690
10.10.19 14:52
evelynchristinekoritsch: Du kan klarer det.
Men kun DU.

Hun klarte det sikkert for over 5 år siden. 

Det kan være lurt å se på datoen for siste innlegg.

Velkommen til VGD. 

Klikk for å gå tilbake til toppen