Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Narkotikatesting av ungdom

NYTT TEMA
Kosekatten
KosekattenInnlegg: 5
24.02.17 13:58

Hei. Jeg lurte på om noen har noe erfaring med dette?

Jeg har en sønn som tidligere har røyket hasj, og som nå lover å ha sluttet med dette. Vi tror han har sluttet, men har nå lagd en avtale med han om at han skal teste seg ved jevne mellomrom det neste halve året. Jeg gikk til innkjøp av noen hasjtester og han har gått med på å ta disse når vi ønsket. Viser de negativt resultat et halv år, skal vi sponse førerkort på han (noe han er veldig opptatt av).

Har litt blandet følelse til dette, da jeg er redd han kan tro at vi ikke stoler på han. Og på en måte har rett, da han har løyet og lurt oss tidligere.

Er det noen andre som har noen erfaring med å teste ungdommen sin hjemme for narkotika?

joplina
joplinaInnlegg: 60362
24.02.17 15:05
Kosekatten: Har litt blandet følelse til dette, da jeg er redd han kan tro at vi ikke stoler på han. Og på en måte har rett, da han har løyet og lurt oss tidligere.

Er poden gammel nok til å ha lurt rundt med illegale rusmidler, så er poden også gammel nok til å skjønne et halvt års kontrollrutiner - før dere som foresatte åpner lommeboken og sponser førerkort.

Han er gammel nok til å skjønne at hans hasjbruk får konsekvenser...og han bør være takknemmelig for at dere kjører hjemmetest slik at han slipper å testes i helsevesenet.

- Hvis han skulle føle/mene at dere ikke stoler på ham...hva er i tilfelle så galt med det??   Han får jo en mulighet her til å vise seg troverdig og ærlig...og hvis han gjør det så belønnes han med førerkort. Er vel i hans interesse å få vise dere at han er til å stole på etetr å ha sviktet deres tillit.

Hvorfor er foreldre så redde for at egne barn skal skjemmes eller føle anger for dumheter de har gjort..?  Det er jo det de lærer av.  Å skåne barn og ungdom fra konsekvenser er vel de verste vi som foreldre kan gjøre.  Da skaper vi virkelig egoistiske og barnslige monster av våre barn - som ikke bare tror men FORVENTER at de alltid skal slippe konsekvenser og at noen alltid skal rydde deres vei for alle hinder  - slik at de slipper å ta stilling til slikt.

Nei - kjør hjemmetest med god samvittighet. 

Neith
NeithInnlegg: 18675
25.02.17 11:00

Henger meg på Joplina her. 

Man må fortjene tillit, og det skjønner han tydeligvis også, siden han har gått med på hjemmetesting. 

Kosekatten
03.03.17 10:06

Ja dere har selvsagt rett begge to. Tenker man logisk over det så har han allerede brutt tillitten vår en gang, og da burde det være et lite offer for han å narkoteste seg frivillig. Særlig med tanke på at han får førerkortet sponset av oss. Det er fort over 30 000 kr. Penger han selv ikke har.

Det er nok bare jeg som er litt følelsesmessig oppi dette her. Vil jo så gjerne at han føler vi stoler på han. For jeg tror virkelig at han har sluttet med hasj.

Men nå kommer vi til å holde oss til avtale om 6 mnd med testing. Takk for tilbakemeldinger fra dere :)

Jimmy_Stein
Jimmy_SteinInnlegg: 2670
03.03.17 10:14

Testing er veldig viktig. Og kan og være til stor hjelp for han til å si å nei hvis andre venner fortsatt bruker. 

Tilliten er brutt og det er viktig ting får konsekvenser. Men prater dere godt sammen om dette så er det jo ingen katastrofe. Selv om jeg syntes det var fryktelig skremmende når jeg fikk samme beskjed vedr datter. Men det gikk veldig fint. "Frivillig" testing i  8 mnd,  samt samtale med utekontakten, og hun kunne selv velge å avslutte testingen. Ingen problem. 

Kosekatten
06.03.17 13:32

Takk. Det trengte jeg å høre. Narkotikatestingen går egentlig veldig greit. Han syns det er helt greit å gjennomføre den, så det tar jeg som et godt tegn. Han har heller ikke så mye kontakt med de som jeg vet røyker hasj lenger.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg