Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Er du kvinne og dine foreldre skilt?

NYTT TEMA
pooo
poooInnlegg: 2085
18.04.17 13:13

Ønsker å finne litt mer ut om et fenomen som synes å være mer utbredt enn først antatt. Det kan synes som om døtre har lettere for å akseptere at mor finner seg ny partner og etablerer seg på nytt - enn at far gjør det og at sønner generelt har større aksept for at både mødrene og fedrene etablerer seg på ny. 

Hva kan være årsaken til dette? Det er spesielt interessant da man skulle tro det var omvendt, da de fleste barn i Norge etter samlivsbrudd har adresse hos mor, bruker mer tid i hjemmet som mor bor i og således blir mer påvirket av mors nye liv - enn fars?

Jeg har hørt selv at relativt små barn kan kommer med ytringer som viser dette. En liten jente fortalte at hennes foreldre var skilt og at moren hadde fått seg ny kjæreste (barnet har adresse hos mor). Hun så drømmende ut i blikket og fortsatte: «Åhh...Jeg håper de skal gifte seg!» Da spurte jeg: «Hvorfor håper du det?» Da svarte jenta: «..fordi de passer så godt sammen, vel!» Etterpå spurte jeg om pappa hadde fått seg ny kjæreste? «Neeei!» svarte hun...og fortsatte: «Han får ikke lov å ha kjæreste - for han skal jeg ha for meg selv!"

Når disse døtrene blir eldre ser en mye av det samme - men da selvsagt i andre former. Dette kan skape store utfordringer når far etablerer seg i en ny kjærlighetsrelasjon, da spesielt om han ikke kan (eller vil) se/sense/fange opp døtrenes motvilje (uavhengig av hvor lang tid det skjer etter brudd med barnemoren) 

Har noen opplevd dette selv (som har skilte foreldre) eller selv er skilt eller lever i «ste»/«bonus»-familier og gjort seg noen tanker om hva som er årsaken?

Neith
NeithInnlegg: 18674
18.04.17 23:54
pooo: Ønsker å finne litt mer ut om et fenomen som synes å være mer utbredt enn først antatt. Det kan synes som om døtre har lettere for å akseptere at mor finner seg ny partner og etablerer seg på nytt - enn at far gjør det og at sønner generelt har større aksept for at både mødrene og fedrene etablerer seg på ny.

Hvor har du dette fra? Link? 

pooo
poooInnlegg: 2085
19.04.17 13:22

Fagmiljøer (familierådgivere og meklere på familievernkontor), psykologer og psykiatere som arbeider på sykehus og i privat praksis. Er selvsagt også kjent med dette fra mennesker man møter i private sammenhenger. Temaet dukker også jevnlig opp i media, hvor mennesker (enten en eller begge foreldre, døtre - både unge og voksne, besteforeldre eller «den nye» kvinnen til far) søker råd fra profesjonelle eller andre som har erfaringer fra slike problemstillinger. 

Det er ikke noe nytt at vi (kvinner og menn) er ulike på en rekke områder - men interessant å se hvordan dette virker inn i ulike sammenhenger, hva som utløser det, årsakssammenhenger mm. 

En del skilte foreldre og unge/voksne døtre blir overrasket over dette - om de ikke er kjent med at det slett ikke er uvanlig. Noen får skyldfølelse og kjenner på skam. Det kan også splitter søsken i familier  hvor foreldrene går igjennom/har gått igjennom samlivsbrudd. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg