Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Barnebidrag og

NYTT TEMA
Kaac
KaacInnlegg: 2
18.06.17 21:54

Endelig blitt ferdig med studie og klart å betale barnebidrag 3000 per mnd. uten å komme i gjeld til NAV. Nå har det seg sånn da at jeg blir å tjene omtrent 420000 i året. Og her kommer sjokket. I følge bidragskalkulator skal jeg betale 10200 per mnd ??? Ok , betaler 31 % i skatt og dette kommer i tillegg. Er det ikke meninga at jeg overhode ikke skal leve 

(Innlegget ble redigert 18.06.17 21:55)

RickiBK
RickiBKInnlegg: 66413
18.06.17 21:56
Kaac: Er det ikke meninga at jeg overhode ikke skal leve

Dessverre, nei. 

Skulle tenkt på det der før du puttet........

Kaac
KaacInnlegg: 2
18.06.17 22:02

Ok , . Men det merkelige er at når jeg begynte på skole da NAV at det var mitt valg og måtte bare betale deretter. Nå har det seg sånn at den andre foreldre har valgt å gå på skole nå og får dermed mindre lønn. Og da må jeg betale mer ? Logisk

RickiBK
18.06.17 22:09
Kaac: Ok , . Men det merkelige er at når jeg begynte på skole da NAV at det var mitt valg og måtte bare betale deretter. Nå har det seg sånn at den andre foreldre har valgt å gå på skole nå og får dermed mindre lønn. Og da må jeg betale mer ? Logisk

La meg spørre deg rett ut: 

Er det barnet som skal straffes for deres dumheter? 

krikkert2
krikkert2Innlegg: 5101
22.06.17 09:54
Kaac: Er det ikke meninga at jeg overhode ikke skal leve

Det er meningen at du skal ha igjen til livets opphold. Men nei, livet som bidragsyter er ikke et partyliv.

Vurderingstemaet er for øvrig det samme begge veier - er det en rimelig grunn til at samværsforelder/hovedomsorgsforelder har redusert inntekt. Det kan hende vedkommende har klart å påvise rimelig grunn til det selv om du ikke klarte det.

Trikkeren
TrikkerenInnlegg: 2437
21.07.17 18:55
Kaac: Endelig blitt ferdig med studie og klart å betale barnebidrag 3000 per mnd. uten å komme i gjeld til NAV. Nå har det seg sånn da at jeg blir å tjene omtrent 420000 i året. Og her kommer sjokket. I følge bidragskalkulator skal jeg betale 10200 per mnd ??? Ok , betaler 31 % i skatt og dette kommer i tillegg. Er det ikke meninga at jeg overhode ikke skal leve

Hvor mange unger skal du betale for og hvor gamle er de(t)?

politikk
politikkInnlegg: 22978
21.07.17 21:52

Kaac : regner med at grunnlaget for barnebidrag er gjennomsnitt av kostnader med og ha barn fordelt på to foreldre.

altså at barna skal leve og ikke foreldrene.   ( les at foreldrene spiser poteter mens barna deltar på vanlige sosiale aktiviteter).  En forelder må jo overleve for og kunne betale, men kansje ikke mer !

Old-King-Cole
Old-King-ColeInnlegg: 4099
21.07.17 22:36

Det kjipe er at det er ingen kontroll på hva bidragsmottaker faktisk bruker pengene på. Barnebidraget burde være øremerket hva det skal brukes til. Litt på samme måte som pengene som man får via sosialen er. Det blir for naivt å stole på at 10200kr i måneden går til ungene.

Tro meg, der svir ikke skikkelig før eksen som er student plutselig investerer i hytte og hest...

milfern
milfernInnlegg: 66553
21.07.17 22:42
RickiBK: Skulle tenkt på det der før du puttet........

Det sier jeg til narkomane som tigger på gaten og.
"Skulle tenkt på dette før du tok ditt første skudd".

Sapient-X
Sapient-XInnlegg: 10201
21.07.17 23:50

Hvorfor skal menn betale for et system som ødelegger familier?

Velferdsstaten=alenemorstaten.

politikk
22.07.17 13:32

Sapientx : tror du vi kan forandre på det slik at far automatisk får foreldreretten og mor blir betaler ?

det gamle systemet der religion tvang folk til og leve i ett samlivshelvete var jo mye verre.

kytec
kytecInnlegg: 32034
22.07.17 19:01

10000 kr i bidrag per mnd med ei så begrensa inntekt. 

Høres vilt ut. Er vel nærmere 50% av nettolønn? 

RickiBK
22.07.17 19:03
milfern: Det sier jeg til narkomane som tigger på gaten og.
"Skulle tenkt på dette før du tok ditt første skudd".

Er noe med dette at trådstarters første tanke må være at ungen skal ha det den trenger. 

Når han velger å ikke være far heltid, så må man betale. 

HYYYL
HYYYLInnlegg: 42921
22.07.17 19:10
kytec: 10000 kr i bidrag per mnd med ei så begrensa inntekt. Høres vilt ut. Er vel nærmere 50% av nettolønn?

Er jo mulig at det er snakk om flere barn, er også mulig at ts overdriver en smule.

Dessuten så er det vel bidragsmottaker som må skatte av bidraget, bidragsyter skatter av: inntekt minus barnebidrag, dvs han får lavere inntekt å skatte av.

Fico
FicoInnlegg: 21815
22.07.17 20:05
Kaac: Endelig blitt ferdig med studie og klart å betale barnebidrag 3000 per mnd. uten å komme i gjeld til NAV. Nå har det seg sånn da at jeg blir å tjene omtrent 420000 i året. Og her kommer sjokket. I følge bidragskalkulator skal jeg betale 10200 per mnd ??? Ok , betaler 31 % i skatt og dette kommer i tillegg. Er det ikke meninga at jeg overhode ikke skal leve

Dette kan jo høres helt vilt ut, og kan jo etter hyppigheten se ut som en alenemødreindustri?

Statistisk går de fleste lettvinte forhold i oppløsning ganske raskt, og da er det vel far som sitter igjen med svarteper.

Da skal han ut med en formidabel sum inntil barnet blir 18, og enda lengre om barnet skal ha videre utdannelse?

Mor kan dra nytte av ulike støtteordninger hele tiden, mens far avspises med en samværsordning som også mest går i mors favør-

kytec
kytecInnlegg: 32034
22.07.17 20:52

Slik er feminismesamfunnet me har ordna oss med. Har hørt det er enda verre i USA. 

Sapient-X
Sapient-XInnlegg: 10201
23.07.17 00:54
politikk: Sapientx : tror du vi kan forandre på det slik at far automatisk får foreldreretten og mor blir betaler ?
det gamle systemet der religion tvang folk til og leve i ett samlivshelvete var jo mye verre.

I dag skiller folk seg av de mest trivielle grunner. Familier blir ødelagt. Barn som kommer fra skilsmissefamilier har større sannsynlighet for å gjøre det dårligere på skolen, bli småkriminelle, begynner med rusmidler, og lavere alder for seksuell debut.

Barn har det helt klart best i en stabil familie.

De fleste problemer kan løses, og dersom man holder sammen, også i dårlige tider, kommer forholdet til å styrkes. Studier blant katolikker viser at mange av de som tenkte på å skille seg, men holdt sammen er glade for at de faktisk ikke ødela familien

I dag er det staten som faktisk betaler kvinner for å ødelegge familien, med alle bidrag de får, skatteklasse 2 osv.

politikk
23.07.17 10:23

Rickibk : er det valgfritt ?   Damer får jo nesten automatisk foreldrerett, også narkomane.    Omsorgen må være så forringet som kraftig alkis for at damer skal bli fratatt foreldrerett.

krikkert2
krikkert2Innlegg: 5101
09.08.17 11:27
HYYYL: Dessuten så er det vel bidragsmottaker som må skatte av bidraget, bidragsyter skatter av: inntekt minus barnebidrag, dvs han får lavere inntekt å skatte av.

Ordningen med skatteplikt for mottatt bidrag og skattefradrag for betalt bidrag ble opphevet i 2003.

Neith
NeithInnlegg: 18677
12.08.17 00:15
Fico: Da skal han ut med en formidabel sum inntil barnet blir 18, og enda lengre om barnet skal ha videre utdannelse?

Selvfølgelig. 

Alle som har barn boende hos seg, punger jo ut så det står etter, så hvorfor skal den andre parten slippe unna??

Er det fortsatt noen menn som lever i den villfarelsen at man slutter å betale for sine barn den dagen de fyller 18 år?? Isåfall er det ikke rart at mor ender opp med hovedomsorgen. Ingen ønsker at barn skal oppfostres av en evneveik tulling uten realitetsforståelse. 

goggen47
goggen47Innlegg: 464
12.08.17 00:24

Er det fortsatt noen menn som lever i den villfarelsen at man slutter å betale for sine barn den dagen de fyller 18 år?? Isåfall er det ikke rart at mor ender opp med hovedomsorgen. Ingen ønsker at barn skal oppfostres av en evneveik tulling uten realitetsforståelse

-----------------------------

Har ikke betalt noen ting til min sønn etter han ble 18, han jobber og tjener mye penger selv. Er håndverker.

Så noen slipper.

Fico
12.08.17 11:26
goggen47: Er det fortsatt noen menn som lever i den villfarelsen at man slutter å betale for sine barn den dagen de fyller 18 år?? Isåfall er det ikke rart at mor ender opp med hovedomsorgen. Ingen ønsker at barn skal oppfostres av en evneveik tulling uten realitetsforståelse

Samfunnests dobbelmoral på området burde anspore til en annen tenkemåte.

Først tar vi omkring 40 ooo legale aborter pr år. 

Men samfunnet vil naturligvis gjerne ha en del av barna,og deretter kan det jo se ut forat    en overstimulerer til at flest mulig jenter skal både ha  offentlig og barnefarens hjelp uten samliv med sistnevnte.

En ting er at landet burde føre en politikk for å bringe antallet aborter ned, det andre er at barnefedre som kommer i denne situasjonen også burde  få  litt mere forståelse, det er alt for mange jenter som havner i denne situasjonen, som mest av alt minner om handel med barn , vil nå jeg si.  

Neith
NeithInnlegg: 18677
12.08.17 17:50
goggen47: Har ikke betalt noen ting til min sønn etter han ble 18, han jobber og tjener mye penger selv. Er håndverker. Så noen slipper.

Slipper og slipper. Skulle han en dag ende opp som ufør, med lav inntekt, gjeld og problemer med å betale for seg, ville du mest sannsynlig følt for å hjelpe. Uansett alder.

Vil jeg tro?

(Innlegget ble redigert 12.08.17 17:56)

HYYYL
HYYYLInnlegg: 42921
12.08.17 20:48
Fico: Først tar vi omkring 40 ooo legale aborter pr år.

Feil.

I 2016 ble det gjenomført ca 13.000 aborter i norge, det er historiske lave tall.

Fico
12.08.17 21:42
HYYYL: I 2016 ble det gjenomført ca 13.000 aborter i norge, det er historiske lave tall.

Takk for  rettelsen. Men skjønner ikke hvorfra det gale tallet dukket opp.

Da må jeg vel tenke om igjen, men det riktige tallet sier jo sitt det også i samme forbindelsen-

Gloriana
GlorianaInnlegg: 1771
13.08.17 19:06

En mor bør, i anstendighetens navn, være ærlig nok til å opplyse om faktiske kostnader per mnd. Ingen barn koster 10 000 kr/mnd, krever man dette av far bør mor kunne bevise at hun legger ut samme sum. 

Barn medfører ansvar, for begge parter, samfunnet hadde nok tjent på at flere gav mer omtanke og tid til valg paringspartner, det er for mange barn som vokser opp i skilsmissehjem. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg