Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Arveloven

NYTT TEMA
Lilling1
Lilling1Innlegg: 8
10.07.17 16:14

Min ukjente far har gått bort. Og så ser jeg at han har ført over hus 10 mnd før sin død. på sin kone som han har 2 yngre barn med.

Er det lov og føre over hus  bare for og hindre meg I og få arv.

Pappa1000
Pappa1000Innlegg: 1055
13.07.17 23:58

Du har krav på like mye som dine halvsøsken. 

Dersom det kan sannsynliggjøres at han gjorde disposisjonene av arvetekniske årsaker for å hindre deg din rettmessige arv, så kan du likevel ha krav. Om han visste om at han kom til å dø, av f.eks kreft, så vil du ha en sterk sak tror jeg. 

I utgangspunktet skal hans kone arve 1/4 og barna skal dele 2/3. Det vil si at han kan testamentere 1/12.  Andelen til hver av arvingene kan begrenses oppad til 1 million.  Så om han har en formue på f.eks 10 mill, så skal du og de andre barna ha minimum 1 mill hver.  Konen skal ha 2,5 mill og de resterende 4,5 mill kan han testamentere til hva han vil. 

Om formuen var 900000 skal hvert av barna ha 200.000 hver og konen 225.000.  De resterende 175.000 kan han testamentere. Hvis det ikke er noe testamente skal dere dele pengesummen. 

Det høres ut som om din far visste om at han kom til å dø, og gjorde disponeringene deretter.  
Om du kan sannsynliggjøre dette, så mener jeg det er situasjonen før han overførte huset som gjelder.  

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg